Low-carb + vegetarisch... iemand?

10-10-2011 17:37 44 berichten
Hoi allemaal,

Ik kook binnenkort voor vriendinnen met de volgende moeilijkheidsgraad: één vegetariër en één low/no-carb.

Ik kook regelmatig voor ze en ik houd ervan om ook echt iets vegetarisch te maken, dus niet: 'we eten nasi maar de stukjes vlees moet je er zelf maar uit vissen'.

Vegetarisch lukt me dus prima, maar ik ben nu zelf zo min mogelijk koolhydraten aan het eten, dus wordt het bedenken van een recept iets lastiger.

Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
Ik eet ook kh-beperkt, ik eet het één keer per dag en dan met mate en alleen volkoren spul etc.

Waarom? Omdat ik er van afval en het is goed vol te houden. Ik ben beter en langer verzadigd met die 9kcal uit vet dan met de 4kcal uit koolhydraten.

Tevens sta ik achter de theoriën (overigens gestaafd door divers wetenschappelijk onderzoek) die er vanuit gaan dat koolhydraten je bloedsuiker doen stijgen, waardoor een vetproducerend hormoon wordt aangemaakt. Als dit hormoon niet wordt aangemaakt, gaat je lichaam de vetten verbranden.

Ik denk wel dat dit niet voor iedereen werkt, maar voor mij wel. Mijn ballonnetjesbuik is eindelijk weg, wat met andere manieren van gezond eten nooit lukte en ik heb nooit meer trek.

Een paar van mijn vega lowcarbrecepten:

Curry met tofoe

Gehaktschotel met vegetarisch gehakt en groenten

Quesedillas (wraps vullen met veél kaas en evt. champignons, ananas oid, dan bakken)
Heb deze net bij de lunchrecepten gezet, maar als low carb maaltijd moet ie ook lukken. Een hartige yoghurt-kruiden taart. Wijnbladeren zijn bij Turkse winkels ieg te koop. Het is een van mijn favorieten, al een tijdje.

http://www.guardian.co.uk ... vine-leaf-herb-yogurt-pie

Je zou ook, wat meer standaard, diverse quiches kunnen maken (of als kleine tartlets).
Evelise, bedankt voor je bericht! Het klopt inderdaad dat KH je bloedsuikerspiegel doen stijgen, daarom adviseren wij 7 eetmomenten op een dag (ik weet het, veel). Over het stimulerend effect op hormonen is mij niets bekend, al ben ik heel erg benieuwd of je mij kan wijzen op die rapporten/onderzoeken? Ik wil dat graag eens doorlezen, interessant! Wij maken namelijk gebruik van rapporten en onderzoeken van de Gezondheidsraad (werken voor ministers ed). Heel interessant wat zij vertellen hoor, maar in de praktijk blijkt het inderdaad niet voor iedereen te werken, zoals jij zegt. Bij mij op de opleiding word ook heel standaard gedacht, dit is wat iemand nodig heeft dus dat moet iemand eten, punt. Terwijl ik me juist ook wil verdiepen in andere ideeën.

Volkoren producten zijn de goede KH. Het is zo dat minder goede koolhydraten bijvoorbeeld in wit brood zitten en ja daar kom je wel van aan. Ik denk dat je vooral voor jezelf moet bekijken dat je een gebalanceerd voedingspatroon hebt. Mijn stuk over 9 kcal vet en 4 kcal KH is dus heel kort door de bocht, KH beschermen bijv tegen ziekten, vet verhoogd het risico op ziekten. En zo zijn er meer dingen natuurlijk.

Ik hoop dat je me meer kan vertellen over die onderzoeken/rapporten en voor nu alvast bedankt voor je reactie!
quote:nicolientje2410 schreef op 10 oktober 2011 @ 18:57:

Niet relevant voor je vraag maar ik ben wel benieuwd waarom je geen koolhydraten wilt eten?

Ik respecteer absoluut je keuze, begrijp me niet verkeerd maar vanuit mijn opleiding (voeding en diëtetiek) is het zeer onverstandig om geen koolhydraten te eten...

Dus ik ben benieuwd wat voor jou zwaarwegende redenen zijn om geen koolhydraten te eten?

Ik weet zo niet 1,2,3 een recept zonder koolhydraten maar gebruik dan een gerecht met groente (zodat je in ieder geval vezels binnen krijgt) en peulvruchten (eiwitten) en vlees (eiwitten). Bij het niet of weinig gebruik van koolhydraten gaat je lichaam namelijk eiwitten gebruiken als brandstof en dat is niet zo goed...

Ik hoop dat je er iets mee kan doen en nogmaals het is pure interesse, geen verwijt!Als deskundig zou je moeten weten dat het onmogelijk is zonder koolhydraten te koken, in groenten zitten immers ook koolhydraten. Uiteraard stukken minder dan pasta, maar toch.
quote:nicolientje2410 schreef op 10 oktober 2011 @ 21:21:

Evelise, bedankt voor je bericht! Het klopt inderdaad dat KH je bloedsuikerspiegel doen stijgen, daarom adviseren wij 7 eetmomenten op een dag (ik weet het, veel). Over het stimulerend effect op hormonen is mij niets bekend, al ben ik heel erg benieuwd of je mij kan wijzen op die rapporten/onderzoeken? Ik wil dat graag eens doorlezen, interessant! Wij maken namelijk gebruik van rapporten en onderzoeken van de Gezondheidsraad (werken voor ministers ed). Heel interessant wat zij vertellen hoor, maar in de praktijk blijkt het inderdaad niet voor iedereen te werken, zoals jij zegt. Bij mij op de opleiding word ook heel standaard gedacht, dit is wat iemand nodig heeft dus dat moet iemand eten, punt. Terwijl ik me juist ook wil verdiepen in andere ideeën.De gezondheidsraad adviseert vooral populaire standpunten, maar het zijn geen wetenschappers en wetenschappelijk gedegen advies en politiek zijn een aparte combinatie. Die raden kiezen ook vaak maar wat ze uitkomt. Ze verbieden bepaalde produkten, die niet verboden zouden moeten worden, maar de voedingsindustrie heeft er dan geen baat bij. En dus indirect heeft de politiek belang bij bepaalde adviezen. Het klinkt allemaal zo indrukwekkend, gezondheidsraad, ministers. Maar je moet eens verder gaan kijken in de wereld, dan jou in je studie is geleerd.quote:

Volkoren producten zijn de goede KH. Het is zo dat minder goede koolhydraten bijvoorbeeld in wit brood zitten en ja daar kom je wel van aan. Ik denk dat je vooral voor jezelf moet bekijken dat je een gebalanceerd voedingspatroon hebt. Mijn stuk over 9 kcal vet en 4 kcal KH is dus heel kort door de bocht, KH beschermen bijv tegen ziekten, vet verhoogd het risico op ziekten. En zo zijn er meer dingen natuurlijk.

Ik hoop dat je me meer kan vertellen over die onderzoeken/rapporten en voor nu alvast bedankt voor je reactie!Je mag eigenlijk niet spreken van goede en slechte koolhydraten, er is namelijk geen verschil. Maar de ingredienten van volkoren produkten zorgen voor een andere verwerking van de koolhydraten. En lang niet al het volkoren is echt volkoren. Zuurdesembrood en speltbrood zijn bijvoorbeeld goede alternatieven. Blijf niet binnen de lijntjes van wat je is geleerd, maar kijk eens verder. Dat is pas interessant.
Avril, bedankt voor je reactie. Misschien heb ik niet duidelijk genoeg aangegeven maar ik vraag hier juist omdat ik verder wil kijken dan mijn opleiding. Ik geef hier aan wat ik geleerd heb en wat anderen kunnen vertellen.

De gezondheidsraad bestaat wel degelijk uit personen met een WO achtergrond zover ik weet, het zijn niet zomaar een aantal mensen die bedenken hee dat is wel leuk! Laten we dat eens proberen.

Ervan uitgaande dat jij een opleiding/kennis van (macro)nutriënten hebt zou je weten dat er verschil is tussen mono- en disachariden en polysachariden. Volgens mij is het toch echt wel zo dat polysachariden meer geconsumeerd mogen worden/dat het beter is dan mono- en disachariden...

Verder is mijn vraag juist hoe die andere rapporten eruit zien, ik wil me breder oriënteren dan alleen mijn opleiding, volgens mij stond dat in 1 van de vorige berichtjes al weet ik dat niet zeker. En volgens mij kan ik die informatie toch het beste krijgen van mensen hier? School houd vast aan standaarden, zo moet het en niet anders terwijl ik dadelijk als ik afgestudeerd ben wel verder wil kunnen kijken dan alleen binnen de lijntjes/standaarden.

Volgens mij dwaal ik nu ontzettend af van het onderwerp van TO, niet mijn bedoeling!
quote:nicolientje2410 schreef op 10 oktober 2011 @ 22:04:

Avril, bedankt voor je reactie. Misschien heb ik niet duidelijk genoeg aangegeven maar ik vraag hier juist omdat ik verder wil kijken dan mijn opleiding. Ik geef hier aan wat ik geleerd heb en wat anderen kunnen vertellen.

De gezondheidsraad bestaat wel degelijk uit personen met een WO achtergrond zover ik weet, het zijn niet zomaar een aantal mensen die bedenken hee dat is wel leuk! Laten we dat eens proberen.Dan lees je niet goed, ik geef aan dat het om wetenschappers gaat, maar de verhouding wetenschap en politiek is een apart verhaal. De wetenschap en advieswerk zijn twee verschillende dingen, de politiek heeft andere belangen dan zuiver op wetenschap gebaseerd advies.quote:Ervan uitgaande dat jij een opleiding/kennis van (macro)nutriënten hebt zou je weten dat er verschil is tussen mono- en disachariden en polysachariden. Volgens mij is het toch echt wel zo dat polysachariden meer geconsumeerd mogen worden/dat het beter is dan mono- en disachariden...Ervan uitgaande dat je hebt opgelet, heb je in je eerste college gehoord dat de termen goede en slechte koolhydraten uit de volksmond komt. In de wetenschap bestaan geen goede en slechte koolhydraten, en artsen zullen het ook nooit zo noemen. Goed en slecht zijn termen van de 'gewone dieet volgende mens'.quote:Verder is mijn vraag juist hoe die andere rapporten eruit zien, ik wil me breder oriënteren dan alleen mijn opleiding, volgens mij stond dat in 1 van de vorige berichtjes al weet ik dat niet zeker.Diegen gaf geen bron.quote:En volgens mij kan ik die informatie toch het beste krijgen van mensen hier?Je kunt hier ervaringen lezen van mensen die dieten, maar voor verantwoorde bronnen moet je toch echt niet hier zijn. Tenzij iemand met een goede link komt. Je ziet een forum als deze toch niet als gedegen bron?quote: School houd vast aan standaarden, zo moet het en niet anders terwijl ik dadelijk als ik afgestudeerd ben wel verder wil kunnen kijken dan alleen binnen de lijntjes/standaarden.

Volgens mij dwaal ik nu ontzettend af van het onderwerp van TO, niet mijn bedoeling!
quote:nicolientje2410 schreef op 10 oktober 2011 @ 18:57:

Niet relevant voor je vraag maar ik ben wel benieuwd waarom je geen koolhydraten wilt eten?

Ik ben ermee begonnen omdat ik op reis een darmparasiet had opgelopen. Om die te killen moest ik no-carb eten (in combi met een sterk medicijn). Dat is gelukt, dus het hoeft nu niet meer.

Maar ik ben eraan gewend geraakt en merk dat ik veel minder behoefte heb aan carbs! Sowieso 'valt' t bij mij tegenwoordig ook niet zo lekker meer; als ik te veel carbs eet blijft het voor mijn gevoel hangen in mn keel. Geen fijn gevoel.

Ik ben niet meer zo rechtlijnig, eet wel af en toe chips en qua brood eet ik alleen zuurdesem, maar 's avonds eet ik liever een dubbele portie groente en een stukkie vlees. En soms heb ik echt zin in pasta of frietjes en dan eet ik dat ook gewoon. Maar over het algemeen mis ik de aardappelen/rijst/pasta/couscous/etc niet echt meer!

Al bedacht ik me wel dat het stamppotseizoen weer is aangebroken.........
quote:nicolientje2410 schreef op 10 oktober 2011 @ 22:04:

Volgens mij dwaal ik nu ontzettend af van het onderwerp van TO, niet mijn bedoeling!No problem; ik vind het eigenlijk wel een goeie dat mijn vraag tot zo veel inhoudelijke discussie kan leiden! Ben je even een avondje weg, en dit is het resultaat! Leren we allemaal een beetje van, toch?
quote:Anna37 schreef op 10 oktober 2011 @ 20:12:

Heb deze net bij de lunchrecepten gezet, maar als low carb maaltijd moet ie ook lukken. Een hartige yoghurt-kruiden taart. Wijnbladeren zijn bij Turkse winkels ieg te koop. Het is een van mijn favorieten, al een tijdje.

http://www.guardian.co.uk ... vine-leaf-herb-yogurt-pie

Je zou ook, wat meer standaard, diverse quiches kunnen maken (of als kleine tartlets).Ik heb het kookboek van deze recept-auteur; het heet 'Plenty'. Echt geweldig!!! Er staat een recept in van gecaramelliseerde knoflooktaart. Die heb ik toevallig de vorige keer voor mijn vriendinnen gemaakt. Het was een groot succes!
quote:dapperedoda schreef op 10 oktober 2011 @ 23:25:

[...]

Ik heb het kookboek van deze recept-auteur; het heet 'Plenty'. Echt geweldig!!! Er staat een recept in van gecaramelliseerde knoflooktaart. Die heb ik toevallig de vorige keer voor mijn vriendinnen gemaakt. Het was een groot succes! Dat klinkt apart, wat gaat er allemaal in die taart?
tada de knoflooktaart: http://www.guardian.co.uk ... 01/foodanddrink.shopping1

(yep geweldig kookboek, daar heb ik het yoghurt-taart recept ook uit!)
quote:nicolientje2410 schreef op 10 oktober 2011 @ 21:21:

Ik hoop dat je me meer kan vertellen over die onderzoeken/rapporten en voor nu alvast bedankt voor je reactie!Evelise reageerde niet meer, ik was eens gaan zoeken op scholar.google en vond deze: koolhydraten en hormoonproduktie

Je hebt toegang tot pubmed neem ik aan, dan kan je hem zelf downloaden.
quote:Anna37 schreef op 11 oktober 2011 @ 16:24:

tada de knoflooktaart: http://www.guardian.co.uk ... 01/foodanddrink.shopping1

(yep geweldig kookboek, daar heb ik het yoghurt-taart recept ook uit!)Hoe smaken de tenen knoflook in deze taart, ik neem aan niet zo scherp meer?
Ik heb hem nog nooit gemaakt Avril. Maar aangezien de knoflook gecaramelliseerd is en erg heel veel cremige/romige/zoetige andere producten inzitten denk ik dat't wel meevalt. Ik heb wel meerdere mensen er erg lovend over gehoord.
nee hoor, voor zover ik me kan hoef je echt niet met bossen peterselie aan de gang ivm de stank! Hij is gewoon heerlijk, ik kan m echt aanbevelen!
Kan trouwens wel aanraden om de knoflook een beetje chunky te snijden. In het recept staat geloof ik dat je ze heel moet laten. Maar ivm shockeffect bij de eters heb ik ze wat kleiner gesneden. Werkt prima!
citroenbloemkool met feta is low carb en vegetarisch. Zie hier http://www.amberalbarda.nl/recepten/ Ik vind het alleen meer een bijgerecht.. misschien kun je er iets leuks bij bedenken.
Ik vind het wel een uitdagen recept, goeie tip om de tenen niet helemaal heel te laten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven