Ontwikkeling peuter van drie, bijna vier
zaterdag 15 oktober 2011 om 08:16
Hallo Allemaal,
Mijn peuter van 3 (bijna vier, in januari) is volgens de juf van de peuterschool een beetje achter op het gebied van sociale ontwikkeling. Mag ik vragen hoe jullie peuters in deze leeftijd met andere kindjes omgaan? Hij rent wel eens achter andere kindjes aan, maar echt samen spelen dat doet ie niet zo. Is dat raar? Of laat? Komt dat nog?
Mijn peuter van 3 (bijna vier, in januari) is volgens de juf van de peuterschool een beetje achter op het gebied van sociale ontwikkeling. Mag ik vragen hoe jullie peuters in deze leeftijd met andere kindjes omgaan? Hij rent wel eens achter andere kindjes aan, maar echt samen spelen dat doet ie niet zo. Is dat raar? Of laat? Komt dat nog?
zaterdag 15 oktober 2011 om 08:36
Mijn peuter die in maart 4 wordt speelt op de psz ook niet samen met andere kinderen. Ze kan nu eindelijk een paar kinderen opnoemen die bij haar in de groep zitten, maar heeft zich nooit voor de andere kinderen daar geinterresseerd. Nu was ze ook lange tijd het enige meisje en waren het echt hele drukke jongetjes, waar zij blijkbaar geen klik mee heeft.
Ze speelt wel samen met haar grote zus, die dan meestal het spel bepaald. Dan spelen ze wel hele verhalen met de barbies of in het keukentje of ze spelen elfjesschool (mag ik de elfjesjuf zijn).
Mijn oudste speelde wel samen met andere kindjes op de psz. Zij maakte ook al echt speelafspraakjes bij dat meisje thuis of bij ons. Ik denk dat mijn 2e dochter daar minder behoefte aan heeft omdat ze thuis dus veel samenspeelt met haar zus en omdat ze geen klik heeft met de kinderen op haar groep.
Het is heel normaal dat een peuter nog niet samenspeelt, maar naast elkaar.
Ik zou bij de juf eens vragen wat ze precies bedoelt. Laat hij zich aan de kant schuiven, laat hij alles afpakken waar hij mee speelt. Of durft hij kindjes niet aan te spreken of wordt hij juist boos als iemand iets vraagt.
Alleen over nog niet samenspelen zou ik me niet zo druk maken.
Ze speelt wel samen met haar grote zus, die dan meestal het spel bepaald. Dan spelen ze wel hele verhalen met de barbies of in het keukentje of ze spelen elfjesschool (mag ik de elfjesjuf zijn).
Mijn oudste speelde wel samen met andere kindjes op de psz. Zij maakte ook al echt speelafspraakjes bij dat meisje thuis of bij ons. Ik denk dat mijn 2e dochter daar minder behoefte aan heeft omdat ze thuis dus veel samenspeelt met haar zus en omdat ze geen klik heeft met de kinderen op haar groep.
Het is heel normaal dat een peuter nog niet samenspeelt, maar naast elkaar.
Ik zou bij de juf eens vragen wat ze precies bedoelt. Laat hij zich aan de kant schuiven, laat hij alles afpakken waar hij mee speelt. Of durft hij kindjes niet aan te spreken of wordt hij juist boos als iemand iets vraagt.
Alleen over nog niet samenspelen zou ik me niet zo druk maken.
zaterdag 15 oktober 2011 om 09:09
Mijn oudste was ook heel erg rustig op de psz. Niet echt samenspelen en ze vond het ook moeilijk om dingetjes te vertellen van de peuters. Inmiddels is ze 5 en ze vertelt nog steeds heel summier, maar ze heeft wel veel speel afspraakjes en ook redelijk snel nadat ze naar school ging.
Mijn jongste is een heel sociaal dier en zij vertelt enorm veel. Heel ander kind. Ze is bijna 3 dus ik weet niet hoe ze zich opstelt op school. Ben heel benieuwd.
Mijn jongste is een heel sociaal dier en zij vertelt enorm veel. Heel ander kind. Ze is bijna 3 dus ik weet niet hoe ze zich opstelt op school. Ben heel benieuwd.
zaterdag 15 oktober 2011 om 09:30
Ik heb er 2 van 19 en22.
Jongste is altijd van de heel heel heel veel vriendjes geweest,van kleins af aan,oudste heeft die behoefte (bijna)nooit gehad.
En toch zijn het allebei gewone normale kinderen!
Ene kind is het andere nu eenmaal niet toch?
En ik ben ook geen sociaal dier,loop het liefst alleen te shoppen,ga het liefst alleen wandelen met de hond,en zelfs op visite gaan heb ik een hekel aan.Misschien heb ik ook wel een achterstand dan?Alleen ben ik 45,dus...
Jongste is altijd van de heel heel heel veel vriendjes geweest,van kleins af aan,oudste heeft die behoefte (bijna)nooit gehad.
En toch zijn het allebei gewone normale kinderen!
Ene kind is het andere nu eenmaal niet toch?
En ik ben ook geen sociaal dier,loop het liefst alleen te shoppen,ga het liefst alleen wandelen met de hond,en zelfs op visite gaan heb ik een hekel aan.Misschien heb ik ook wel een achterstand dan?Alleen ben ik 45,dus...
zaterdag 15 oktober 2011 om 10:36
Misschien kun je hem wel een beetje stimuleren. Bijvoorbeeld verhaaltjes voorlezen over vriendschap (Jip en Janneke, Woezel en Pip of iets dergelijks), liedjes over vriendschap. Hem spelletjes leren die je met zijn tweeen kunt doen (verstoppertje, tikkertje, met de bal spelen). En het met hem hebben over sociale vaardigheden. Bijvoorbeeld hoe hij zich kan voorstellen aan andere kindjes, hoe hij complimentjes kan maken, hoe hij kan vragen of hij mee mag spelen, voorbeelden geven wat hij dan kan zeggen. Uiteindelijk moet hij het natuurlijk zelf doen en willen.
zaterdag 15 oktober 2011 om 11:20
Mijn dochter, 3,5 jaar, neemt heel erg het voortouw op de PSZ. Ze bedenkt spelletjes, dirigeert andere kinderen en is erg populair. Ze loopt ook graag hand in hand met vriendinnen en zingt het hardst alle liedjes mee.
Ikzelf was altijd een erg verlegen kind, maar mijn dochter is juist erg extravert, nieuwsgierig en legt snel contact.
Ik moet zeggen dat ikzelf (nu ik volwassen ben) ook makkelijk een praatje maak en contact maak met mensen. Er komen hier veel mensen over de vloer en ze gaat ook vaak mee winkelen of een festival. Ze is dus erg gewend aan gezelschap en voelt zich daar ook comfortabel bij.
We maken ook weleens speelafspraken met kindjes uit de groep. Misschien is dat ook een manier om andere kinderen wat beter te leren kennen?
Ikzelf was altijd een erg verlegen kind, maar mijn dochter is juist erg extravert, nieuwsgierig en legt snel contact.
Ik moet zeggen dat ikzelf (nu ik volwassen ben) ook makkelijk een praatje maak en contact maak met mensen. Er komen hier veel mensen over de vloer en ze gaat ook vaak mee winkelen of een festival. Ze is dus erg gewend aan gezelschap en voelt zich daar ook comfortabel bij.
We maken ook weleens speelafspraken met kindjes uit de groep. Misschien is dat ook een manier om andere kinderen wat beter te leren kennen?
zaterdag 15 oktober 2011 om 12:46
zondag 16 oktober 2011 om 14:35
Mijn meisjespeuter van 3,5 speelt al wel met anderen, zowel op de psz als op het kinderdagverblijf. Op beide plekken heeft ze twee of drie kindjes tot wie ze zich aangetrokken voelt en ze zoeken ook elkaars gezelschap. Ze proberen wat fantasiespel uit, kopiëren elkaars speelgedrag of willen graag naast elkaar zitten tijdens het knutselen of voorlezen. Ook het achter elkaar aan rennen komt me bekend voor (dat doet ze voornamelijk als ze met jongetjes speelt). Deze kinderen komen hier ook wel eens over de vloer voor (korte) speelafspraakjes.
zondag 16 oktober 2011 om 16:29
Dankje voor jullie reacties! Ja, kinderen verschillen natuurlijk, dat zie ik hier al terug. Ik denk dat mijn peuter gewoon wat later is met vriendjes maken... met zijn zusje speelt hij wel heel veel, dus misschien is dat wel de klik die hij zoekt en heeft ie dat op school gewoon niet. We wachten gewoon even af wat de kleuterschool gaat brengen. Hij was wel met meer dingen wat later qua opstarten (praten, lopen) maar toen ie dat eenmaal doorhad, was het ook niet meer te stoppen. En het kan ook maar zo zijn dat ie gewoon niet zoveel behoefte heeft aan andere kindjes. Ik vind het in ieder geval leuk om te lezen dat er evengoed kindjes zijn die hetzelfde zijn als hij op sociaal gebied, maar ook het tegenovergestelde. Nogmaals dank!!
zondag 16 oktober 2011 om 21:29
Talise, ik heb een dochter van dezelfde leeftijd en zij doet hetzelfde als jouw zoon. Ze is een enorme "kwek" ( ze praat van het moment dat haar ogen opengaan totdat ze weer in slaap valt, en alles wordt verbaal begeleid door haar). Ze heeft het spraak-taalvermogen van een 5 jarige maar op soc.-emotioneel gebied loopt ze wat achter, aldus de leidsters op de psz. Mijn dochter gaat naar een speciale peuterplusgroep op de psz ( naast de dagdelen regulieren psz) waar de groepen kleiner zijn en daar kan mijn dochter het beter overzien, lijkt het wel. Er is meer aandacht voor haar en door middel van een actieplan wordt de achterstand ingelopen. Is er bij jullie op de psz ook zoiets?
Ik heb haar laten observeren door de orthopedagoog die verbonden is aan de peuterspeelzaal en ik heb het er regelmatig over gehad met de vpk van het cb. Zij geeft aan niets bijzonders terug te zien in het gedrag van mijn dochter, sommige dingen moet ze gewoon nog leren omdat ze haast 3 jaar lang mijn volledige aandacht heeft gehad en weinig hoefde te doen voor die aandacht. Daardoor komt ze nu wat sociale vaardigheden tekort. En ze moet echt nog samen leren spelen.
Ik heb haar laten observeren door de orthopedagoog die verbonden is aan de peuterspeelzaal en ik heb het er regelmatig over gehad met de vpk van het cb. Zij geeft aan niets bijzonders terug te zien in het gedrag van mijn dochter, sommige dingen moet ze gewoon nog leren omdat ze haast 3 jaar lang mijn volledige aandacht heeft gehad en weinig hoefde te doen voor die aandacht. Daardoor komt ze nu wat sociale vaardigheden tekort. En ze moet echt nog samen leren spelen.
dinsdag 15 november 2011 om 17:18
Hoi Visje,
Op de kleuterschool waar hij straks heen gaat is wel een plus-programma. Hij heeft nu ook een zorgconsulent die hem begeleid op de PSZ en dus een plusprogramma voor hem maakt. Die gaat ook mee naar de kleuterschool. Ik denk ook dat hij gewoon wat later opstart, maar we houden het wel goed in de gaten. Hij was mijn eerste zoon en heeft altijd de volle 100% aandacht gehad (tot 1,5 jaar, want toen kwam zijn zusje en weer 1,5 jaar later kwam zijn broertje, en met hun kan hij wel goed overweg dus). Ik ben heel benieuwd hoe hij het op de kleuterschool gaat doen. Fijn om te horen dat jouw dochter een soortgelijke kwebbel is.
Op de kleuterschool waar hij straks heen gaat is wel een plus-programma. Hij heeft nu ook een zorgconsulent die hem begeleid op de PSZ en dus een plusprogramma voor hem maakt. Die gaat ook mee naar de kleuterschool. Ik denk ook dat hij gewoon wat later opstart, maar we houden het wel goed in de gaten. Hij was mijn eerste zoon en heeft altijd de volle 100% aandacht gehad (tot 1,5 jaar, want toen kwam zijn zusje en weer 1,5 jaar later kwam zijn broertje, en met hun kan hij wel goed overweg dus). Ik ben heel benieuwd hoe hij het op de kleuterschool gaat doen. Fijn om te horen dat jouw dochter een soortgelijke kwebbel is.