Mijn vader wil zelfmoord plegen

16-10-2011 09:41 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand ons hier raad wil geven, want wij weten niet wat we doen moeten. Ik ben bij mijn moeder thuis en mijn vader wil niet meer verder leven, om een reden die niet veranderbaar is. Hij ligt nu op bed en doet verder niks. Hij eet niks meer, hij drinkt niks meer en als wij met hem proberen te praten snauwt hij ons alleen maar af. Wij zijn er nu helemaal klaar mee en willen dat hij weggaat. Want op deze manier doet hij ons alleen maar verdriet. Welke instantie kan ons hierbij helpen? Wie kan ik bellen? Wij draaien helemaal door hier.

(PS: ik begrijp dat op basis van de info een advies lastig is, maar het is een nogal lang verhaal, ik vul deze post later aan, maar wil nu eerst graag in contact komen met iemand!)
Heb je de dokterspost al gebeld? Zij moeten je verder kunnen doorverwijzen naar een psychische nooddienst in jullie regio.
Ik weet niet of dit per regio hetzelfde is,maar hier bel je dan met de doktersdienst, die vervolgens de crisisdienst gaan bellen, daar wordt je dan door terug gebeld.

Als de situatie onhoudbaar is, kan je natuurlijk ook met de politie bellen voor een advies

Sterkte
wat heftig!

Lijkt me dat je vader dringend professionele hulp nodig heeft.

Ik vond op internet dit telefoonnummer 0900 1130113

bron: http://www.ggzfriesland.n ... ge/view.asp?objectID=1252

Heel veel sterkte!
Heftig hoor!

Bel de huisarts, je krijgt dan waarschijnlijk een bandje met t nummer van de weekendarts. Bel deze en leg uit dat je vader dood wil en niet voor zichzelf in kan staan. Vraag om de crisisdienst (die zijn van de ggz) zij kunnen hem, mits daar criteria voor is eventueel gedwongen opnemen.

Veel sterkte!
Er is gistermiddag een ambulance met sirenes bij hem geweest. Zij hebben hem onderzocht en constateerden dat hij helder bij de geest is, ondanks dat hij geenszins meewerkt aan het onderzoek en geen hulp wil. Daar stopt het dan. Dan kunnen zij niks meer doen zeggen ze. Ik snap er niks van, want ik dacht dat zelfmoord verboden was in Nederland.
Oké bedankt, ik ga direct even bellen. Jullie horen van me
Jeetje wat heftig...

Kan je niet een huisarts bellen voor hulp, wellicht kan je vader ergens opgenomen worden?

Je informatie is (begrijpelijk) heel summier, maar een crisis of evt. zefs gedwongenopname kan je vader en jullie vrij snel uit deze onhoudbare situatie halen.

http://www.mentaalvitaal.nl/hulp-en-instanties/opname

heel veel sterkte...
Zoals gezegd eerst huisarts(post) Deze moet doorverwijzen, meestal komt dan psychiater wel aan huis al kan dat echt wel uren duren als je pech hebt. (Heel groot gebied waar psych dienst heeft)

Sterkte!!
Toch, opnieuw de doktersdienst bellen, maakt niet uit dat hij gister is opgehaald, en anders raad ik je echt aan, met de politie te praten voor advies.
Sterkte!
@zeergevaarlijk

Zelfmoord is niet verboden, hulp bij zelfmoord wel.

De ambulancebroeders hebben de situatie medisch beoordeeld, terwijl er echt een psychisch hulpverlener moet komen om de situatie te beoordelen. Vraag dus echt naar een noodnummer voor psychische hulpverlening.

Ik wens je heel veel sterkte!
Hoe lang ligt je vader al op bed?
quote:plukjepulk schreef op 16 oktober 2011 @ 09:48:

Jeetje wat heftig...

Kan je niet een huisarts bellen voor hulp, wellicht kan je vader ergens opgenomen worden?

Je informatie is (begrijpelijk) heel summier, maar een crisis of evt. zefs gedwongenopname kan je vader en jullie vrij snel uit deze onhoudbare situatie halen.

http://www.mentaalvitaal.nl/hulp-en-instanties/opname

heel veel sterkte...

Vergeet dat maar meteen; aan een gedwongen opname in NL gaan maanden vooraf van bewijzen verzamelen, onderzoek, aangetekende brieven e.d. En dan nog krijg je het maar zelden voor elkaar.

To, de crisisdienst lijkt mij de beste optie, zorg dat er psychische hulpverlening komt.
Idd een gedwongen opname (IBS) is (soms maar goed) niet zomaar geregeld. Daar gaat heel wat aan vooraf, moet goedgekeurd worden door de burgemeester ed. LIjkt me ook niet dat dat hier nodig is.
anoniem_76983 wijzigde dit bericht op 16-10-2011 10:01
Reden: juiste info
% gewijzigd
Huisarts bellen inderdaad, deze regelt dan de verwijzing naar de GGZ.

Zelfmoord is inderdaad niet verboden. Als iemand geen hulp wil en stopt met eten en drinken, is dat een vrije keuze. Daarom heb je niks aan een ambulance, maar moet je de route huisarts-->ggz bewandelen. Dan helpen ze jullie verder.
Ambulance broeders hebben daar niets over te zeggen.

Benadruk vooral dat jullie als familie het niet meer aankunnen en overbelast zijn. Uitputting van "het systeem" kan belangrijk zijn voor de eerder benoemde criteria.
Je krijgt dan geen rm maar een ibs, dat gaat via de burgemeester. En kan direct uitgevoerd worden.
Oh ja, Pinkpantert, dat klopt. Is IBS.
Zolang ie thuis op bed ligt zal ie weinig kans krijgen om zichzelf iets aan te doen lijkt me. Is het geen roep om aandacht?

Wat is de reden dat ie niet meer verder wil? Is ie ernstig ziek (lang ziekteproces voor de boeg) of heeft ie 'n handicap gekregen? Of is er 'n dierbare van hem overleden?
Een IBS geven ze niet zomaar, maar als je de crisidienst laat komen dan kan je vader wel opgenomen worden. Het is dan wel vrijwillig, maar als hij eenmaal is opgenomen, mag hij niet zomaar weer weg, daar gaan een paar weken overheen en dan kan iedereen even bijkomen van dit verhaal.

Weet wel dat je vader niet gek is, sommige mensen willen gewoon niet meer en dat heeft met gekte niets te maken.

Ik wens je innerlijke rust toe, het is niet niets als een ouder ineens dat besluit neemt.
quote:elninjoo schreef op 16 oktober 2011 @ 10:01:

Zolang ie thuis op bed ligt zal ie weinig kans krijgen om zichzelf iets aan te doen lijkt me. Is het geen roep om aandacht?

Elninjoo, dat een poging tot zelfmoord een roep om aandacht is, dat is allang achterhaald. Het is vaak een hele reeële wens tot de dood, de professionals moeten nu kijken of deze wens echt is, en dat kan, of dat er wat anders aan de hand is waarbij psychische hulp nodig is.

En hij doet zichzelf al wat aan: Hij eet en drinkt namelijk niet meer. Dan versterft je lichaam en is een methode om uit het leven te stappen.
En dat is niet strafbaar......als iemand niet wil eten of drinken is dat zijn beslissing.

Maar deze mensen zijn hun vaderzat en willen hem het huis uit hebben.

Ibs krijg je niet zomaar........hij is geen gevaar voor de omgeving.
Je zegt, de reden is onveranderbaar. bedoel je daarmee dat hij ondragelijk lijdt en dat jullie dat ook zien? Snappen jullie zijn wens?
quote:Cateautje schreef op 16 oktober 2011 @ 10:04:

Weet wel dat je vader niet gek is, sommige mensen willen gewoon niet meer en dat heeft met gekte niets te maken.

Ik wens je innerlijke rust toe, het is niet niets als een ouder ineens dat besluit neemt.

Klopt inderdaad, iemand vindt dan dat zijn/haar leven klaar is. Voltooid is. Dat is voor de familie vaak heel moeilijk, maar een reeële wens van die persoon.

Hoe dan ook, moet je een doodswens serieus nemen en niet afdoen met 'aandachttrekkerij'. Iemand die een doodswens heeft, ervaart dat echt zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven