Samenwonen en compromissen

15-10-2011 20:41 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Mijn vriend en ik wonen bijna vier maanden samen en morgen is het zover: dan komt de schoonpapa met de boormachine en worden de eersten dingetjes op gehangen. De spiegel, de lamp, de kapstok, de haakjes in de keuken en badkamer, wat decoratieve spulletjes en...

Ik hoop ook het masker dat ik in 2009 tijdens mijn reis door India, Nepal, Tibet en China heb gekocht. Ik heb 't gekocht in Nepal en 't is een verbeelding van de olifantengod Ganesh. Hier heb ik verder niet zoveel mee, maar het masker is het enige wat ik van mijn reis en mijn reis is een ontzettend belangrijk onderdeel uit mijn leven. Ik heb die reis alleen gemaakt en heb toen erg veel geleerd, vooral over mezelf.

Het is ook eigenlijk het enige dat ik vanuit mijn studentenkamertje mee wilde nemen naar ons huis. Mijn vriend heeft hier wisselende antwoorden op gegeven: 'Als het maar niet in de woonkamer is', tot 'dat ding gaan we echt niet op hangen, je legt 't maar in de berging'.

Nu hebben we een woonkamer, een slaapkamer en een kamer die fungeert als inloopkast (en een hal, badkamer en keuken, natuurlijk). Ik snap dat hij iets wat hij niet mooi vindt (hij vindt het masker ook 'eng') niet in de woonkamer wil hangen; daar wil ik 'm ook niet en daar past hij ook niet. Ik zou 'm heel graag, heel heel heel graag, in de inloopkast willen ophangen. Daarkleurt hij mooi en hoeft mijn vriend er ook niet constant tegenaan te kijken.

Ik heb een foto van het masker maar toegevoegd, zodat jullie kunnen zien hoe eng en niet mooi hij is.

Ik vraag me af: hoe hebben jullie compromissen kunnen sluiten samen in iets waar iemand heel veel emotionele binding mee heeft?

http://forum.viva.nl/forum/insert_topic/17
Herkenbaar! Alleen in mijn verhaal, kwam ik later bij mijn vriend in te wonen. Dus dan ligt de situatie toch iets anders. Hij wil het liefst zo min mogelijk 'tierelantijntjes' in huis. Ik vond het huis veel te kaal! Ondertussen is er stuk voor stuk wel wat decoratie bijgekomen. Als ik maar niet in één keer een hele muur vol hang kan hij het nog redelijk handelen :P

Over dat masker, de inloopkast lijkt mij ook een goed idee!
wat ik niet begrijp is dat je zelf zegt dat je het masker eng vindt maar je hebt het wel gekocht. Waarom koop je iets dat je eng vindt? Was dat het enige masker dat je kon kopen?

Ik vind je masker niet eng maar ik weet wel dat er meerdere en wellicht mooiere maskers zijn van hindoegoden (al zou ik persoonlijk liever een boeddha kiezen )

Wat ik ook vreemd vind is dat je vriend geen foto's wil ophangen of neer wil zetten, waarom niet? Houdt hij niet van exotische dingen?
Al is het lelijk, door de emotionele waarde wordt hij mooi... Zeker ophangen! Miss moet je vriend er een nachtje mee slapen ;) vindt 'ie m vast niet zo eng meer...
quote:ritmeester schreef op 15 oktober 2011 @ 21:39:

Verder bevalt het samenwonen goed?Verder bevalt het samenwonen heel erg goed. Al vanaf het begin van onze relatie (daarvoor waren we al een tijdje goede vrienden) sliep hij sowieso 5 van de 7 nachten bij mij thuis, zo ongeveer. Dus eigenlijk is de overgang van samen op mijn studentenkamer naar dit huis vele malen fijner (alleen hoopte hij dan van mijn olifantenmasker af te zijn, haha).
Nou, ik zou dat gezeik van hem nu al zat zijn met niks op mogen hangen!:D

Je hobby is fotografie en je mag geen foto's ophangen? En je doet dat ook echt niet?
Misschien kun je m op de voordeur hangen, ik denk niet dat ie gejat wordt.
quote:miss_marvellous schreef op 15 oktober 2011 @ 21:54:

wat ik niet begrijp is dat je zelf zegt dat je het masker eng vindt maar je hebt het wel gekocht. Waarom koop je iets dat je eng vindt? Was dat het enige masker dat je kon kopen?

Ik vind je masker niet eng maar ik weet wel dat er meerdere en wellicht mooiere maskers zijn van hindoegoden (al zou ik persoonlijk liever een boeddha kiezen )

Wat ik ook vreemd vind is dat je vriend geen foto's wil ophangen of neer wil zetten, waarom niet? Houdt hij niet van exotische dingen?

Ik vind het masker zeker niet eng (sterker nog, hij 'jaagt kwade geesten weg', superhandig ;p), maar hij wel. Ennuh... het masker dat ik kocht, kocht ik in Kathmandu, en daar verkopen ze honderdduizend verschillende maskers en dit vond ik absoluut de mooiste, gelukkig maar dat smaken verschillen, toch?

Verder houdt mijn vriend inderdaad niet van exotische dingen. Ik ben ook niet echt into het exotische. Ik zou bijvoorbeeld dan weer nooit een Boeddha-beeld neerzetten o.i.d. Qua inrichting e.d. zitten we op dezelfde lijn (op het masker en foto's aan de muur na).
Haha, een vriendin van mij zit met een omgekeerde situatie. Haar vriend eiste dat zijn foeilelijke 'pronk-kast' met motorhelmen een prominente plaats kreeg in hun eerste gezamenlijke liefdesnest.

Ding staat echt als een vlag op een modderschuit (of eigenlijk eerder een kwak modder op een luchtkasteel).
quote:pinks schreef op 15 oktober 2011 @ 20:48:

Overigens schat: emancipatie! Waarom komt schoonpapa met de boormachine? Dat kan jij zelf ook hoor, dingen ophangen!

Dat was het eerste wat ik dacht, komop jullie zijn volwassen, boren is niet moeilijk, daar ga je paps toch niet voor laten komen?

Maar goed, het masker is verre van eng, ik vind het eerder grappig.

Hal? WC?
En niet bang zijn voor je vriend hoor, het is ook jouw huis, je hebt ook inbreng.

Klinkt een beetje raar, maart wat je schrijft: je hoopt dat je dit mag, je hoopt dat je dat mag...lijkt er een beetje op alsof je je vriend ziet als de baas van het huis
quote:willemeen schreef op 15 oktober 2011 @ 22:47:

Haha, een vriendin van mij zit met een omgekeerde situatie. Haar vriend eiste dat zijn foeilelijke 'pronk-kast' met motorhelmen een prominente plaats kreeg in hun eerste gezamenlijke liefdesnest.

Ding staat echt als een vlag op een modderschuit (of eigenlijk eerder een kwak modder op een luchtkasteel).Oef, groot object op prominente plaats... Jeetje, en dan past het ook nog niet eens bij de rest van de inrichting? Heeft zij ook iets ingebracht wat hij afschuwelijk vond? Dit lijkt me wel echt een gigantische doorn in je oog zeg ;o.
Ik vind dat je vriend wel moeilijk doet. Het masker mag niet, foto's die voor jou waarde hebben mogen niet. Heeft hij wel in de gaten dat bij samenwonen compromissen horen?

Mijn man heeft een extreem lelijk bijzettafeltje ingebracht dat van zijn grootouders is geweest. Het staat hier gewoon in de woonkamer omdat hij er emotionele waarde aan hecht. Hoewel ik het een monsterlijk ding vind, maakt het me echt niet uit dat het in een (zijn ) hoekje van de woonkamer staat. Geven en nemen zou ik zeggen. Enne...je bent zelf toch wel in staat om dingen aan de muur te hangen?
quote:Yvonne77 schreef op 15 oktober 2011 @ 20:59:

[...]

Misschien kun je een thema-wc maken met meer van dit soort maskers? Of durft hij dan niet meer naar de wc? Uit andere topics heb ik geleerd dat mannen dan wel eens in de wasbak willen gaan plassen, dus dat lijkt me een gevaarlijk advies!
quote:Friezin71 schreef op 15 oktober 2011 @ 22:16:

Misschien kun je m op de voordeur hangen, ik denk niet dat ie gejat wordt.

Of dat er nog veel visite zal komen.

Sorry TO, flauw. Je wilt hem al ophangen in een zijkamertje...je vriend moet dus niet zeuren. Zeg maar je hebt de keuze tussen daar of boven ons bed....
Als iets zoveel waarde heeft zal ik hem een prominentere plek in huis geven.

Ik vind het wel triest dat jij je mooie foto's niet mag ophangen cq neerzetten. Kun je hier geen compromis over bereiken? Bijvoorbeeld een eigen "werk"kamer.
quote:ritmeester schreef op 15 oktober 2011 @ 21:39:

Verder bevalt het samenwonen goed?
quote:sophietje89 schreef op 15 oktober 2011 @ 21:11:

[...]

Ik begrijp wel dat het voor hem heel lastig is.

Want? Hij was van plan veel tijd in de inloopkast door te brengen?

quote:[...] Ik had op mijn kamer ook drie ingelijste foto's van mijn reis hangen (fotografie is een hobby van me) en die mochten ook niet mee want die waren 'te kleurrijk' en 'te oosters'. [...]

Wat ik al zei: het masker is het enige wat ik echt echt echt belangrijk vind. Ik hoop dat ik er morgen een schroefje voor mag kopen om 'm door mijn schoonpapa op te laten hangen.

[...]Neem jij uit jezelf zulk afhankelijk taalgebruik aan? Hoezo 'je mag'? Of is dat gewoon je manier van uitdrukken?
Ik heb een oerlelijke waggeltrol, maar heeft emotioneel gezien enorme waarde, en die heeft een heel mooi plekje in onze woonkamer gekregen.

Kom op zeg, we wonen niet in een showroom.
Mijn ervaring is dat smaken uiteindelijk vanzelf wat meer dezelfde richting in veranderen naarmate je langer samenwoont. Dan maakt het ene lelijke tafeltje van hem plaats voor een tafeltje dat je allebei mooi vindt en het lelijke schilderij van jou maakt plaats voor een schilderij dat je beiden mooi vindt. Ook de emotionele waarde kan wel wat minder worden, omdat er dingen met nieuwe emotionele waarde voor in de plaats komen.

Maar in de tussenttijd zou ik inderdaad ook zeggen: hang dat masker, desnoods eigenhandig, op in de inloopkast en hang dat lelijke lijstje van hem er naast. Voor de woonkamer en de slaapkamer kopen jullie nieuwe dingen die jullie allebei mooi vinden.
quote:sophietje89 schreef op 16 oktober 2011 @ 10:43:

[...]

Oef, groot object op prominente plaats... Jeetje, en dan past het ook nog niet eens bij de rest van de inrichting? Heeft zij ook iets ingebracht wat hij afschuwelijk vond? Dit lijkt me wel echt een gigantische doorn in je oog zeg ;o.

Ach, ze is gek op hem en ze heeft een inloopkast (lees: studeerkamer die ze niet gebruiken).

Het blijft geven en nemen, he.
Ten eerste: super, super, super gaaf masker! Die zou ik maar al te graag in mijn huis willen hebben Ik houd daar wel van.

Je moet compromissen kunnen sluiten. Als dat masker en 3 foto's het enige is wat er echt moeten komen te hangen zodat jij je thuis voelt, dan komt het ook op een plek waar jij die graag wilt hebben!

Persoonlijk vind ik het nogal respectloos van jou vriend om een voor jou zo belangrijke periode te negeren en het maar op smaak af te laten hangen ('het is te Oosters...' pfff!).

Daarnaast zou ik vriend vragen wat hij perse in het huis wilt hebben en daar ook maar eens twijfels over hebben. Of zeggen: 'als jij dat ophangt, maar mijn masker ook'. Je moet een beetje onderhandelen hoor! Dat masker verdient no way een plek in een inloopkast!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven