Je eigen leven leiden

18-10-2011 10:14 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,

ik hoop dat er iemand is die wat tips voor mij heeft. Het gaat om het volgende; mijn vriend is op het moment ziek (niet ernstig, maar wel belastend). Ik ben eigenlijk de hele dag bezig met hem en nadenken over wat de oorzaak van zijn ziekte zou zijn. Ik weet dat ik mijn "eigen dingen" moet doen, maar ben erachter gekomen dat ik het meeste van mijn hobby's etc, om hem heen plan/doe. En eigenlijk heb ik dus geen individuele dingen om te doen. Ik moet nu wel (kunnen pas over een paar weken terecht), maar het voelt als; stel dat hij wel ernstig ziek is, ben ik dan alvast aan het oefenen voor als hij er straks niet meer zou zijn. Dit is natuurlijk niet waar, maar toch kom ik er nu niet aan toe om wat eigen activiteiten te ontplooien.

Wie heeft er tips?
Ik snap er heel weinig van... wat bedoel je precies met 'om hem heen plannen'? Wat bedoel je met 'eigen dingen', zijn dan hobby's binnen- of buitenshuis, sporten alleen of met anderen, sociale dingen? Zoek je nieuwe activiteiten? Wat zou je willen doen?

En hij ís toch niet ernstig ziek, dus je verhaal over oefenen als hij er straks niet meer zo zijn, daar raak ik het spoor helemaal bijster. Ik denk dat je je vraag nog wat duidelijker en concreter moet stellen.
Welk gevoel heb of krijg je als je niet "om hem heen" plant?

En welk gevoel als je dat wel doet?

Wat heb je nodig om dit gevoel om te draaien?
Wees je vooral doordrongen van het feit dat je het beste voor 'n zieke partner kunt zorgen, als je zelf gezond bent. Niet alleen lichamelijk maar vooral geestelijk. Je bent dus niet aan het oefenen voor als hij er niet meer is, je bent aan het oefenen voor het geval het langer duurt voor hij hersteld is.

Als jij dingen onderneemt zonder hem, heb je hem ook nog 's wat nieuws te vertellen als je weer thuis komt. Als jij dingen onderneemt zonder hem, is de tijd die jullie samen doorbrengen waardevoller.

Begin met gericht dingen te doen voor jóu. Naar de kapper, naar de sauna, winkelen, 'n wandeling door het bos, 'n middagje met 'n tijdschrift en 'n cappucino/kopje thee, afspreken met vriendinnen. Dat geeft je energie om op andere momenten weer dingen toe doen voor hem.

Beterschap voor je vriend!
Ik bedoel inderdaad hobby's, sporten etc. Meestal doen we dit samen, maar nu even niet doordat hij er te moe voor is. Omdat we vrij veel samen doen, valt het op dat als dit wegvalt, ik ook niet zelf iets onderneem. Het is dus of samen of niets doen. Ik wil graag ook mijn eigen activiteiten ondernemen, zodat ik ook een eigen "vangnetje" heb als hij bv weer een periode uit de running is. Waarom me dat nu niet lukt weet ik niet, want ik kan genoeg dingen doen (knutselen, koken, sporten) Hopelijk is het zo wat duidelijker.
Of je vriend nou ziek is of niet, er straks wel of niet meer is, het is altijd goed om je eigen hobby's en vrienden te hebben!

Dat jij er gelijk van maakt dat je dan "aan het oefenen bent voor als hij er niet meer is" klinkt meer als een excuus om niks te hoeven ondernemen.

Dus hup, de deur uit en schrijf je in voor een tekencursus ofzo.
Je hebt dus gewoon een schop onder je bips nodig!
Spreek wat vaker met 'n vriendin af. Lekker avondje samen eten, dvdtje kijken, bioscoopje, sporten etc. etc.
hoi allemaal,

bedankt voor de snelle reacties!! Ik heb wel vaker rare gedachtenspinsels... Ben het er zeker mee eens dat ik lekker zelf erop uit moet en dat het altijd goed is om je eigen hobby's en vrienden te hebben, zoals bloemetje aangeeft. Ik zal eens een vriendin bellen om vanmiddag te gaan stadten, dan ben ik in ieder geval op weg!
Een goede band met 'n vriendin (of meerdere) is iets om te koesteren. Je moet je ei toch kwijt kunnen over je relatie of in dit geval problemen met je vriends gezondheid. Haal de banden met je vriendinnen dus aan en onderneem leuke dingen met elkaar.
Ja, het is belangrijk om ook eigen dingen te blijven doen als je eenmaal een relatie hebt. Maar persoonlijk vind ik het ook wel normaal dat je in een relatie tijd voor elkaar maakt, in het bijzonder als de ander ziek is. Dat je daardoor tijdelijk even wat minder eigen dingen onderneemt, vind ik eigenlijk niet meer dan logisch.
quote:nummerzoveel schreef op 18 oktober 2011 @ 11:38:

Ja, het is belangrijk om ook eigen dingen te blijven doen als je eenmaal een relatie hebt. Maar persoonlijk vind ik het ook wel normaal dat je in een relatie tijd voor elkaar maakt, in het bijzonder als de ander ziek is. Dat je daardoor tijdelijk even wat minder eigen dingen onderneemt, vind ik eigenlijk niet meer dan logisch.Dat is zeker waar. Maar het betekend niet dat je je eigen (sociale) leven aan de kant moet zetten. Iemand zei het hierboven zo mooi; dat je pas goed voor de ander kan zorgen als je goed voor jezelf zorgt. En dat is zo ontzettend waar! Mijn vriend heeft een chronische ziekte en dat gaat met ups en downs. En in tijden dat het wat slechter gaat, dan zorg ik ook dat er voor hem ben. Maar ik zorg ook dat ik tijd heb om mezelf op te laden. Zodat ik er ook niet aan onder door ga.
"Als hij er niet meer is" dan leer je erg snel. Je kan daar niet voor oefenen omdat je het gevoel dat hij er niet meer is niet naar werkelijkheid kan immiteren.

Ik zou dus gewoon naar beste vermogen doorleven zonder van te voren gebeurtenissen proberen te gaan verwerken.

Pfft. Ben je altijd zo'n zorgelijk type?
Ik ben inderdaad vaak wel wat zorgelijk en vind het ook een soort van egoistisch om leuke dingen te doen, lekker te hobby-en etc, terwijl hij niet lekker in zijn vel zit. Maar wat Bambi terecht zegt; je hebt ook tijd nodig om jezelf op te laden.

Doorleven naar beste vermogen vind ik ook mooi gezegd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven