Mannelijk ego

17-10-2011 19:52 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je als je vriend zich gaat verdedigen als je een gevoelig onderwerp naar voren brengt? Het gaat in ons geval om financien; ik draag alle kosten.

Ik hoop steeds dat hij zegt; ik hoor je, we gaan eraan werken, maar het is meer alsof hij zich tot in zijn ziel aangevallen en gekrenkt voelt als ik zeg dat zijn bedrijf niet lekker loopt en we misschien iets anders moeten proberen zodat we niet in de schulden geraken en aan kinderen kunnen gaan denken.

Hoe kun je die reactie voorkomen?
Hmmm lastig die ego's. Misschien een idee om op een rustig moment toch het gesprek weer aan te gaan en het dan bij jezelf te houden. Dus niet zeggen dat zijn bedrijf niet goed loopt maar aangeven dat de situatie nu, jij draagt alle kosten, niet lang meer vol te houden is.

Misschien is het een idee om een termijn af te spreken m.b.t. zijn bedrijf? Dan heeft hij de tijd om of orde op zaken te stellen of stapje voor stapje afscheid te nemen. Ik kan me voorstellen dat het voor hem heel moeilijk moet zijn om te zien dat zijn bedrijf niet loopt zoals hij graag gezien had.
Lastig hoor! Ik heb dat ook eens gehad, dat een onderwerp zo beladen werd dat we er niet meer over konden praten. Hoe voorzichtig ik het ook probeerde.

Zelf zou ik in zo'n geval tegen vriend zeggen dat ik het jammer vind hoe hij reageert. Oftewel, gewoon het probleem expliciet benoemen. En dan goed blijven communiceren.

Maar als hij dan net als mijn ex zijn kop in 't zand blijft steken en alleen maar boos word omdat ik weer zeur, tja, 't is niet voor niks m'n ex .
Kijk of je op het proces kunt focussen en niet op de inhoud.

Dus misschien kun je bespreekbaar maken dat hij heftig reageert, en hem uitnodigen te vertellen waardoor hij nou écht gestrest is. Is het alleen dat jij dit onderwerp (de financiën) bespreekbaar wilt maken, of zijn er andere dingen waar hij last van heeft? En dat afreageert n.a.v. jouw opmerking over de financiën?

En daarbij is het altijd belangrijk om vanuit jezelf te spreken. Dus zoiets van; 'ik heb het gevoel dat je gestrest bent. Klopt dat?' Probeer hem zich veilig te laten voelen om hierover te praten. Zelf niet te veel praten over wat jij denkt dat er is, maar hem het gevoel geven dat er geluisterd wordt.

Als dit meer out in the open is en hij een beetje heeft kunnen ventileren, heb je best kans dat je later op een meer relaxte manier samen over de financiën kunt praten.
quote:_made_lief_ schreef op 17 oktober 2011 @ 19:52:

Wat doe je als je vriend zich gaat verdedigen als je een gevoelig onderwerp naar voren brengt? Het gaat in ons geval om financien; ik draag alle kosten.

Ik hoop steeds dat hij zegt; ik hoor je, we gaan eraan werken, maar het is meer alsof hij zich tot in zijn ziel aangevallen en gekrenkt voelt als ik zeg dat zijn bedrijf niet lekker loopt en we misschien iets anders moeten proberen zodat we niet in de schulden geraken en aan kinderen kunnen gaan denken.

Hoe kun je die reactie voorkomen?

Misschien volgen jullie allebei jullie droom.

Hij zijn onderneming en jij kinderen.

Ik weet niet of dat zoveel met ego te maken heeft.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Moet zeggen, dat ik het advies van dappere doda erg goed vind!

Ook denk ik dat het kan helpen als je beseft dat het voor mannen belangrijk is om brood op de plank te kunnen brengen en dat wanneer zij dat niet meer kunnen doen of minder inbrengen dan de vrouw, dat dit best frustrerend kan zijn voor hem. Ik wil het niet goed praten, maar misschien vanuit die gedachte dat het makkelijker is je meer in hem in te leven.

Veel sterkte en wijsheid!
Dit heeft niets met ego te maken, maar met karakter. Jouw vriend is waarschijnlijk van de makkelijke. RFR.
Zoals je het NU brengt gaat het er om dat jij " broeds " bent ( wil hij ook binnen nu en ........ kinderen? ) en dat verder alles ondergeschikt is.

Waar je aan voorbij gaat is zijn droom, trots, inzet, "hobby", baan, toekomstbeeld, eigenwaarde etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb net jouw andere topic over dit issue gelezen en ik zeg het je nu met nog meer overtuiging: RFR! Dit gaat niet veranderen en het gaat zeker niet beter worden. Save yourself.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 oktober 2011 @ 00:21:

Zoals je het NU brengt gaat het er om dat jij " broeds " bent ( wil hij ook binnen nu en ........ kinderen? ) en dat verder alles ondergeschikt is.

Waar je aan voorbij gaat is zijn droom, trots, inzet, "hobby", baan, toekomstbeeld, eigenwaarde etc.

Soms zijn we het zo eens en soms zo oneens....

Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
quote:palanja schreef op 18 oktober 2011 @ 00:47:

[...]

Soms zijn we het zo eens en soms zo oneens....

O. En wat zijn we het nu? Eens of oneens?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 oktober 2011 @ 00:50:

[...]

O. En wat zijn we het nu? Eens of oneens?Eens
Bedankt allemaal! Het richten op het proces klinkt goed. Ik denk dat ik vanmiddag gefrustreerd was en gewoon wilde zeggen wat ik ervan vond en begrip verwachtte zonder op het proces te hoeven letten. Maar ik realiseer me nu dat ik zelf dan ook niet vooruit kom. Ja ik ben mijn frustraties kwijt, totdat ik me realiseer dat ik dan weer gefrustreerd ben over het feit dat we ruzie hebben.....

Vanavond heeft mijn vriend zijn beste vriend gevraagd wat hij ervan vond. Hij verwachtte dat hij het met hem eens zou zijn. Maar zijn vriend vertelde dat hij mijn standpunt best begreep en dat het toch anders is geld te 'investeren' in een vriendje dan in een echtgenoot. Ik vond het wel mooi gezegd. En mijn vriend bood zijn excuus aan voor zijn defensieve gedrag vanmiddag
In principe zou het geen verschil moeten maken of je geld investeert in een vriend of een echtgenoot. Het gaat om de achterliggende intenties van de ontvangende en de geldverstrekker.
Toen ik mijn vriend leerde kennen liep het ook al een tijd niet goed met zijn zaak en dat raakte hem echt tot in de kern. Hij heeft meer dan 7 jaar in zijn bedrijf gestoken, stond op het punt om alles kwijt te raken en ik, stukken zakelijker dan hij, zou dingen heel anders aangepakt hebben, maar het was zijn zaak, zijn ziel en zaligheid en ook vooral zijn eigenwaarde. En dus hebben we toen een termijn afgesproken waarin ik me nergens mee zou bemoeien, hem alles op zijn manier laten doen en alleen een luisterend oor bieden. Helaas is zijn zaak nog voor die termijn verstreken was op de fles gegaan, maar ik heb hem voor zijn gevoel wel altijd in zijn waarde gelaten en ik denk dat onze relatie mede daardoor ook in die zware periode heel leuk is gebleven.

Overigens zie ik het verschil tussen investeren in een vriendje en investeren in een echtgenoot niet zo, maar dat komt wellicht doordat ik niet zo nodig hoef te trouwen.
Overigens denk ik dat wederzijds begrip wel heel belangrijk is, dus misschien dat die beste vriend daar een rol in kan spelen? Bij hem gaan er vast niet zoveel emoties mee gemoeid.
Madelief, ik heb zo eentje thuis. Je moet in de ik vorm praten, op een zakelijke manier. Zoiets van: ik heb moeite om rond te komen. Ik wil een oplossing vinden en ik vind het fijn als je meedenkt. Laat hem uitpraten. En dan draag je idee: ik vind dat we het bedrijf op een lage pitje moeten zetten en even wat anders zoeken. Heb je misschien een andere idee? . Je kan nog als aanvulling de afspraak maken dat als hij zich geïrriteerd voelt, dat jullie even 5 minuten een timeout inlassen. Probeer bij het onderwerp te blijven, en als jij zelf aangevallen voelt, blijf met je hoofd koel en ga terug naar het onderwerp. Veel succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven