Gezondheid alle pijlers

Neuropathische pijn

18-10-2011 16:15 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar heb ik last van zenuwpijn in mijn handen, armen, benen en voeten. Heb veel verschillende onderzoeken gehad de diagnose neuropathie is gesteld. Een vaak progressieve aandoening aan de zenuwen...

Het lijkt alsof mijn benen en armen continue branden en ik heb steken in mijn vingers en voeten en ook gewrichtspijn. Nouja, vervelend dus.

Ik heb me het afgelopen jaar redelijk groot gehouden: "oh het valt mee" , "Ik zal er iig niet aan doodgaan", "ik moet er niet teveel aan denken, dan voel ik het minder" etc. Maar sinds twee weken lijkt het allemaal een stukje erger te worden... en nu zit ik hier uitgeteld op de bank (kon eerder weg van werk) te kniezen :P.

Ik ben pas 25 jaar, in de bloei van mijn leven, wil graag nog veel reizen en feesten, maar door die pijn ben ik vaak heel moe. Bah. Ik baal er enorm van!!!

Ik weet eigenlijk niet wat ik wil met dit topic... ik ben het in ieder geval kwijt .

Misschien wat ervaringen van meiden die iets soortgelijks hebben? Hoe gaan jullie ermee om? Of überhaupt met chronische pijn?
Naar een pijnpoli voor advies? (Geen idee verder hoor ben maar een leek)

Sterkte lijkt me heel vervelend!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Je hebt verschillende opties:

- zoek uit bij een pijnpolie wat voor jou de beste medicijnen zijn

- lees het boek 'de pijn de baas'

- een revalidatiecentrum

Heb je al medicijnen geprobeerd?
Wat Roosje zegt

Zowel pijnpoli, revalidatiecentrum als dat boek konden bij mij de pijn ook niet wegnemen (geen neuropathie overigens) maar het wel behapbaar maken. Deels met medicatie, deels door te leren er mee om te gaan. Vooral het revalidatiecentrum en dat boek hebben in dat leren omgaan met een hele grote rol gespeeld.
Ik ben ook eens bij de pijnpoli van het ziekenhuis geweest met zenuwpijn. Ze hebben bij mij een zenuw doorgesneden onder mijn borst tijdens een longoperatie. Die is nooit meer goed aangegroeid en daardoor heb ik zenuwpijn in die regio. Ze kunnen het inspuiten en dan de zenuw lamleggen of zoiets. Ik vond het nog iets te ingrijpend, dus ik wacht er nog even mee.

Misschien hebben ze voor jou daar een goede oplossing?
Dankjewel Mali!!

En Roosje: "pijn de baas" zal ik zo even googlen!

Dat was ik er nog vergeten bij te zeggen: Ze gaan nu kijken naar de oorzaak (neuropathische pijn kan verschillende oorzaken hebben; diabetes, vitamineB12 tekort etc..). Dus samen met de neuroloog ga ik volgende week de opties bespreken, waaronder ook die van de pijnpoli!! . Nu slik ik alleen diclofenac en daar word ik vooral heel sufjes van, haha.
Oke, je bent dus nog in behandeling, dus alles ligt nog open. Misschien is de oorzaak eenvoudig op te lossen.

Diclofenac werkt niet voor neuropatische pijn, daar zul je andere medicatie voor krijgen op de pijnpolie vermoed ik.

Wat vooral belangrijk is: laat je hoofd niet hangen. Denk niet aan de grote reizen en feesten, maar kijk wat je nog wel kan. Hoe klein dat ook is. Misschien een weekendje weg, een borrel bij vrienden thuis of kook voor ze. Zo behoud je toch je sociale contacten en dat is heel belangrijk. En echte vrienden die blijven, ook als je niet alles meer kunt.
Hier het vermoeden van neuropatische pijn (aan mijn handen). Ben onder controle bij de reumatoloog, maar denk vaak dat het misschien toch meer zenuwpijn is dan gewrichtspijn. Ben een keer bij de neuroloog geweest, daar dachten ze dat het misschien van carpaal tunnel syndroom komt, maar uiteindelijk bleek dat niet zo te zijn.

Met B12 tekort ben ik ook bekend, maar daar wil(den) mijn vorige huisarts en internist nog niks mee doen omdat ik op het randje zat (ondergrens 130, ik zat rond de 150). Ga binnenkort nog een keer bloed laten prikken. Heb nl. het vermoeden dat de pijn toch daarvan komt.
Ik heb er ook last van. Ik heb een topic hier op gezondheid over Lyrica ervaringen. Mocht je die evt. voorgeschreven krijgen dan weet je waar je meer forummers kan vinden met zenuwpijn.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Als Diclofenac niet voor zenuwpijn bestemd is waarom krijg je het dan voorgeschreven?
Oef! Ik denk dat je gelijk hebt Roosje, maar ik vind dat nog heel moeilijk om te accepteren! Ik ga nog steeds leuk stappen en ik neem het nu op de koop toe dat ik dan 2 dagen lichamelijk van kapot ben, maar geestelijk krijg ik er wel energie van . Afijn, dát is dus wat ik enorm lastig vind eraan, dat ik blijkbaar moet accepteren dat ik krakkemikkig aan het worden ben... bah.

Nee ik ben lang niet uitbehandeld, het is nog maar het begin! De diclofenac is vooral voor mn gewrichten bedoeld...
Dankje Mylene, ik ga gelijk meelezen in het lyrica topic

5x5: jeetje wat vervelend, ik heb even gegluurd en ik zie dat je ook nog zo jong bent! Hoe lang heb jij er last van?

Ja carpaal tunnelsyndroom dachten ze eerst ook aan, of een nekhernia... Mijn B12 waarde was iets hoger zelfs nog dan die van jou! Dus dat kon het écht niet zijn.. Maar misschien verschilt de waarde per moment ofzo? Pfff
Sinds voorjaar 2010 heb ik klachten. Vaak een brandend gevoel, ook tintelend. Dat overheerst vooral, zeker dat brandende gevoel is erg naar. Maar omdat het in de ochtend wel vaak stijf is (niet altijd overigens) en mijn bloedonderzoek ook richting reuma wees, werd daar eerst aangedacht. Maar het laatste jaar denk ik eigenlijk dat het eerder zenuwpijn is als ik afga op m'n andere klachten.
Oh, en ik merk heel veel verschil bij warmte of koude (vooral als het koud is en dan naar binnen ga (de warmte in) of als het vochtig warm is dan heb ik meer last. Bij een normale temperatuur heb ik vrijwel geen last.

Ook heb ik last als ik veel bezig ben in huis, als ik te lang achter elkaar dingen doe dan heb ik ook meer last.
Ik heb neuropathische pijn in mijn pols en arm ten gevolge van CRPS. ik slik er nu Gabapentine voor en dat werkt best goed. Niet dat ik er helemaal vanaf ben, maar het is wel een stuk minder. Ik heb een behoorlijk heftige reactie gekregen op de lyrica. Dus die mag ik niet meer innemen.
quote:5x5 schreef op 18 oktober 2011 @ 16:36:

Met B12 tekort ben ik ook bekend, maar daar wil(den) mijn vorige huisarts en internist nog niks mee doen omdat ik op het randje zat (ondergrens 130, ik zat rond de 150). Ga binnenkort nog een keer bloed laten prikken. Heb nl. het vermoeden dat de pijn toch daarvan komt.

Als ik jou was zou ik hier toch even verder achteraan gaan en je er ook wat verder in verdiepen. Een waarde van 150 is erg laag en kan al behoorlijk wat klachten veroorzaken.

Ik heb geen last van neuropatische pijn, maar had wel een berg andere klachten bij een waarde van 155. Uiteindelijk bleek het Pernicieuze anemie en zal ik de rest van mijn leven injecties moeten nemen.
quote:papaya_ schreef op 18 oktober 2011 @ 16:52:

Dankje Mylene, ik ga gelijk meelezen in het lyrica topic

5x5: jeetje wat vervelend, ik heb even gegluurd en ik zie dat je ook nog zo jong bent! Hoe lang heb jij er last van?

Ja carpaal tunnelsyndroom dachten ze eerst ook aan, of een nekhernia... Mijn B12 waarde was iets hoger zelfs nog dan die van jou! Dus dat kon het écht niet zijn.. Maar misschien verschilt de waarde per moment ofzo? PfffWat is iets hoger? Vaak wordt aangegeven dat wanneer je waarde onder de 350 zak (150-750 referentieschaal) dat je dan klachten kunt krijgen. De ene persoon is er gevoeliger voor dan de andere, maar het is zeker iets om te onderzoeken als het onder de 350 ligt.
quote:papaya_ schreef op 18 oktober 2011 @ 16:47:

Oef! Ik denk dat je gelijk hebt Roosje, maar ik vind dat nog heel moeilijk om te accepteren! Ik ga nog steeds leuk stappen en ik neem het nu op de koop toe dat ik dan 2 dagen lichamelijk van kapot ben, maar geestelijk krijg ik er wel energie van . Afijn, dát is dus wat ik enorm lastig vind eraan, dat ik blijkbaar moet accepteren dat ik krakkemikkig aan het worden ben... bah.

Nee ik ben lang niet uitbehandeld, het is nog maar het begin! De diclofenac is vooral voor mn gewrichten bedoeld...

Oh vandaar. Gewrichtspijn kan ook met voeding te maken hebben.

Mijn moeder heeft het ook heel erg en haar voeding radicaal omgegooid en ze is stukken beter te pas.

Als het je interesseert wil ik wel een artikel opzoeken waar daar veel over instond.
Goede tips zijn er al gegeven. Dat boek moet ik ook maar eens lezen.

Ik wacht momenteel op een MRI scan om te kijken of er een oorzaak is voor mijn pijn en de andere verschijnselen. Ik heb een lichte vorm van atrose sinds mijn 30-ste, die tot dit jaar soms wel en soms geen pijnklachten gaf (uitstralende pijn in het rechterbeen). Sinds februari/maart van dit jaar is het spectaculair verslechterd.

Ik heb nu ook tintelingen, een brandend gevoel, een doof gevoel en een soort constante spierpijn (zwaar gevoel) in mijn been en kuit. Ik heb sinds die tijd niet alleen brufen, maar ook tramadol. De pijn is niet meer incidenteel, maar chronisch.

Het is denk ik inderdaad zaak te accepteren dat je niet het energieniveau hebt van andere mensen van jouw leeftijd TO. Hoe rot ook, je lichaam gaat zich niet aan jou aanpassen, jij zult je aan je lichaam moeten aanpassen. Sommige mensen hebben ook baat bij hulp van een revalidatiearts, die je precies kan vertellen hoe je je huis beter op je eigen comfort kan aanpassen.

Sterkte! Chronische pijn sucks.
@ sundream: Oh echt? Ik ben heel erg benieuwd naar de artikelen!

@ flowerbombje, ik weet niet precies hoeveel dat was, maar ik dacht rond de 350-400. Huisarts vond het iig niet nodig om het verder uit te zoeken.

@5x5: raar dat jouw huisarts er dan niet aan wil dat dát het wel eens kon zijn!!
Ik ga van de week naar m'n nieuwe huisarts en dan ga ik het er met hem over hebben, ik hoop dat hij mij wel serieus neemt.

Ik wil (nog) niet aan medicijnen tegen zenuwpijn als dat het idd is, want mijn man en ik hebben nog een zwangerschapswens en als het zonder medicijnen kan in die tussentijd dan zou dat wel mooi zijn. Eerdere medicijnen die ik heb geslikt tegen mijn gewrichtsklachten hielpen niet (en als het gaat om zenuwpijn is dat wel logisch natuurlijk).
quote:flowerbombje schreef op 18 oktober 2011 @ 17:56:

[...]

Als ik jou was zou ik hier toch even verder achteraan gaan en je er ook wat verder in verdiepen. Een waarde van 150 is erg laag en kan al behoorlijk wat klachten veroorzaken.

Ik heb geen last van neuropatische pijn, maar had wel een berg andere klachten bij een waarde van 155. Uiteindelijk bleek het Pernicieuze anemie en zal ik de rest van mijn leven injecties moeten nemen.Ik ga er zeker achteraan (bij m'n nieuwe huisarts) en hoop dat hij me wel wil helpen. Ik herken ook wel een hoop van de klachten die daarmee samen kunnen hangen, heb me er al eens eerder in verdiept. Ik was ook best geschrokken want binnen een half jaar was de vit.b12 van 250 naar 150 gezakt.
Mijn moeder heeft artrose en eet bijna geen vlees meer; geen zuivelproducten en geen koffie. Ook suiker moet je vermijden.

Dit is het artikel:

http://www.cfsinfo.be/Documentatie/Orth ... oeding.htm

Zelf gebruik ik gemberthee en de kruiden die in dat artikel genoemd staan.

http://www.beautyhome.nl/gezondheid/voeding/gember.php

2 recepten voor gemberthee:

http://www.tuinadvies.nl/gemberthee_maken_thee.htm

http://www.okly.eu/kinderen-blog/recepten/gember-thee/

Het zal vast niet helpen bij zenuwpijn; maar wellicht is daar ook iets anders voor dat kan verlichten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven