Basisschool buiten de wijk

18-10-2011 23:39 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang nadenken hebben wij besloten onze dochter in te schrijven voor een basisschool die buiten onze wijk ligt (ong 6 km; ik gok 15 min met de auto en 25 min met de fiets).

We zien absoluut het belang van een school in de wijk; lekker dichtbij, vriendjes in de buurt, enz. Maar aangezien er in onze wijk geen goede scholen zijn en we de school die we gekozen hebben echt bij haar vinden passen, hebben we toch besloten haar daar in te schrijven.

Ik vroeg me af wie er ervaring heeft met een school verder weg en wat dat voor je kind betekent mbt contacten in de buurt en het spelen met kindjes die ook automatisch verder weg wonen. Wij willen haar natuurlijk brengen en halen, maar zijn ook wel wat bang dat ouders daar andersom niet zoveel zin hebben en eerder een speelkameraadje kiezen dat dichtbij woont.

Dus....ervaringen graag!!
Ik vond toen ik zelf kind was de kinderen die zo ver weg op school zaten stom. Wij waren kennelijk niet goed genoeg en bovendien vond ik ze aanstellerig.
Ik ben opgegroeid in met een school midden in mijn wijk en speelde altijd met mijn klasgenootjes in de wijk dan kon ik gewoon naar huis lopen lopen. Sowieso kende ik mijn buurt, maar het kan best anders zijn als kinderen daar niet wonen.

Ik hoop dat kindje wel aansluiting in de buurt vindt ondanks dat jullie er niet wonen. Ik heb geen tips, maar wens je wel succes.
Ik heb geen kinderen en dus op die manier geen ervaring maar vroeger had ik wel een vriendinnetje op de basisschool die in een andere wijk woonde.

Was juist leuk! Wij maakten dingen mee die andere kinderen niet mee maakten en dus hadden wij altijd leuke dingen te vertellen. En, ik zou me niet zo druk maken om het halen en brengen door andere ouders. Als ouders het beste willen voor hun kinderen en ze willen bij elkaar spelen denk ik niet dat ze er zo moeilijk over doen.
Life is like a box of chocolates.....
Hoe ga je dat doen met halen en brengen? Mijn oudste heeft ook vier maanden op een basisschool gezeten buiten de wijk en ik vond het een ramp. Niet alleen het halen en brengen, ook meehelpen op school, verjasrdagspartijtjes waarbij ik dochter zelf moest halen terwijl andere kinderen thuis werden gebracht en het gewoon even spelen bij andere kinderen of een kindje mee naar huis tussen de middag. Dat kon niet want was te ver!

Na vier maanden verhuisden wij gelukkig naar een huis dichtbij school.
Hoe bedoel je dat je kind bij de school past? in wat voor opzichten dan?
Ik woonde dicht bij school dus hoefde niet al die jaren gebracht en gehaald te worden.

Ik weet wel dat ik dat in de bovenbouw ook niet gewild zou hebben. Toen we een jaar of 8 waren, werd echt niemand meer gebracht of gehaald.

Maar ik kan me voorstellen dat je een kind van 8 niet dat hele eind alleen laat fietsen.
quote:louisavuitton schreef op 18 oktober 2011 @ 23:53:

Hoe ga je dat doen met halen en brengen? Mijn oudste heeft ook vier maanden op een basisschool gezeten buiten de wijk en ik vond het een ramp. Niet alleen het halen en brengen, ook meehelpen op school, verjasrdagspartijtjes waarbij ik dochter zelf moest halen terwijl andere kinderen thuis werden gebracht en het gewoon even spelen bij andere kinderen of een kindje mee naar huis tussen de middag. Dat kon niet want was te ver!

Na vier maanden verhuisden wij gelukkig naar een huis dichtbij school.De school is op weg naar ons werk (we werken beiden in t centrum van de stad), dus dat is geen probleem. Ze gaat zowiezo overblijven (continuerooster)
quote:TanteJuul schreef op 18 oktober 2011 @ 23:56:

Hoe bedoel je dat je kind bij de school past? in wat voor opzichten dan?

Dan moet ik er dus toch dieper op ingaan:

De 2 scholen in de wijk zijn door de onderwijsinspectie beiden als slecht aangemerkt; de school gaat ook steeds meer achteruit.

Dan zijn er 3 scholen redelijk dichtbij waar we haar voor hebben ingeschreven maar vanwege het toewijzingsbeleid in onze stad is ze daarvoor allemaal uitgeloot

Dan zijn er wat scholen die iets dichterbij liggen, maar niet naar onze zin zijn (erg christelijk / slecht inspectierapport, enz)

Dus uiteindelijk hebben we gekeken wat we dan wilen; een openbare school die veel doet aan creatieve ontwikkeling, zoals: dans, veel muziek, weeksluiting, enz. En waar wij haar wel zien 'rondlopen'

Dus het is die geworden.

Wel 1 ellende hoor dat nieuwe toewijzingsbeleid omdat we de 3 eerste scholen die we wilden en die ook meer in de buurt lagen dus niet 'gekregen' hebben
ik zat zelf op een school die niet in de wijk lag en heb dat nooit als een probleem ervaren. Ik had vriendjes en vriendinnetjes op school én in de wijk.

Ik ging wel zelfstandig naar school, maar dat was maar 2 km fietsen en via een rustige weg. Bleef ook over en vond dat ook geen probleem. Mijn vriendinnetjes vonden mij wel heel zielig, maar dat vond ik weer aanstelleritis.
mijn kinderen zitten ook op een andere school dan die in de wijk.

De ene omdat hij naar speciaal onderwijs gaat, de ander omdat ik inderdaad ernstige bezwaren heb tegen de buurtschool.

Ik merk wel dat contacten in de buurt moeizamer gaan, zowel voor mij als voor de kinderen.

Als er kinderen op het plein spelen, mogen de mijne vaak niet meedoen want ze claimen het pleintje als 'van ons' (de school gebruikt het vaak om te spelen in de pauzes).

De volwassenen kennen elkaar allemaal van het schoolplein en daar hoor ik weer niet bij.

Met vriendjes van de eigen school heb ik nooit gehad dat speelafspraakjes een probleem zouden zijn, maar de school is ook niet heel ver weg (net geen 10 minuten fietsen)

Gelukkig worden mijn kinderen nu wat groter en kunnen ze zelfstandig naar vriendjes van school fietsen.
tja lastige keuze dan. Ik zou toch zeggen een school in de buurt. Maar ik zie dan vooral praktische bezwaren. Inderdaad zoal spelen met vriendinnetjes. En hoe doe je dat met ophalen? Of dan ook bso in het centrum? Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet op zit te wachten om dochter rond etenstijd op te halen, na het spelen. Zit je ook midden in de spits, wordt 15 minuten wel een half uur. Dat zou voor mij te gek zijn eigenlijk.
quote:TanteJuul schreef op 19 oktober 2011 @ 00:27:

tja lastige keuze dan. Ik zou toch zeggen een school in de buurt. Maar ik zie dan vooral praktische bezwaren. Inderdaad zoal spelen met vriendinnetjes. En hoe doe je dat met ophalen? Of dan ook bso in het centrum? Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet op zit te wachten om dochter rond etenstijd op te halen, na het spelen. Zit je ook midden in de spits, wordt 15 minuten wel een half uur. Dat zou voor mij te gek zijn eigenlijk.Dochter gaat niet naar de BSO; we kunnen ons werk daarop inplannen. School ligt niet in het centrum, dus van de spits nauwelijks tot geen last.
Woon je in een wijk waar je liever ook niet woont? Dan zou ik een school zoeken in een wijk waar je wel wilt wonen en dan ook proberen om daar te gaan wonen. In het kader van "It takes a village to raise a child".
quote:Vl43inder schreef op 19 oktober 2011 @ 00:33:

Woon je in een wijk waar je liever ook niet woont? Dan zou ik een school zoeken in een wijk waar je wel wilt wonen en dan ook proberen om daar te gaan wonen. In het kader van "It takes a village to raise a child".We zitten niet slecht in deze wijk hoor, maar de voorkeur zou wel uitgaan naar een andere wijk maar dat kunnen we nu niet betalen. Opzich zou ik haar graag in de wijk naar school willen hebben als die scholen ook goed waren, maar door de inspectie zijn ze echt als slecht aangemerkt en het gaat steeds verder achteruit. Daar wil ik dus mijn kind geen onderwijs laten volgen
ja jammer genoeg ligt onze school in een nogal dure wijk en staan er in mijn eigen straat al zo 5 huizen te koop. Verhuizen zit er effe niet in.
Ik snap je overwegingen, maar het lijkt me echt superonhandig. 6 km is wel behoorlijk ver, dus het zal sowieso al heel lang duren voordat je dochter alleen van en naar school kan fietsen.

Ook met speelafspraakjes (in de praktijk voor het gemiddelde kind toch zeker 1 a 2 keer per week) lijkt het me heel lastig. Kan me voorstellen dat niet elke ouder er op zit te wachten om zijn of haar kind tijdens etenstijd ergens 6 km verderop op te halen of je moet dus zelf weer 6 km heen en terug rijden.

Ik woonde als kind vroeger "buitenaf" op 3 km van school en dat was al ver en onhandig. Ik was vaak heel jaloers op de kinderen die op loopafstand woonden van school en veel makkelijker met en bij elkaar konden spelen...

Ik persoonlijk zou dus in eerste instantie altijd voor een school in wijk kiezen en dan kijken hoe het bevalt. Inspectierapporten zeggen veel, maar de meeste kinderen zijn gemiddeld en kunnen ook op een "slechte" school goed gedijen. Mijn oudste zit ook op een school die "slecht" zou zijn, maar tot nu toe (voor zover ik kan oordelen na een jaar) gaat het prima en heeft ze het er enorm naar haar zin. En omdat de school maar 1 km fietsen is kan ze als 7jarige zelfstandig (samen met de buurmeiden) er heen fietsen en dat is ook erg handig.
Ik zou me ook niet vastpinnen op het inspectierapport. Je kind zit 8 jaar op school, in die tijd kan de school van slecht naar goed gaan en omgekeerd. Het gaat erom dat je dochter zich er prettig voelt en zich op veel gebieden kan ontwikkelen.

Ik zou niet kiezen voor een school zover weg, omdat het het stukje zelfstandigheid om uiteindelijk zelf te gaan wegneemt. En je zoals genoemd maar moet afwachten of ouders van vriendjes willen brengen en halen op die afstand...
Mijn kind zit nu op een school die alleen maar uitgezocht is op afstand. Ik woonde in de straat bij school. Als ik wel eens te laat ben met brengen kan ik de schoolbel thuis horen. School stond er bij inschrijving niet al te best voor en is ook nog eens katholiek, maar zo lekker dichtbij.

Inmiddels woon ik in een heel andere buurt maar gaat dochter nog naar oude school. Ik maak me alleen een beetje zorgen hoe het moet als het sneeuwt. Ik vind fietsen dan eng en bussen rijden dan ook altijd veel te laat.
Het Viva forum is papaja.
Ik werk zelf op een school in een klein dorpje, we hebben een aantal leerlingen die veraf wonen. Afgezien van het praktische nadeel van halen en brengen, mengen ze zich heel goed met de lokale kinderen.

Kies je voor een speciaal type school als Jenaplan of Montessori, dan komen daar vaak wel meer kinderen van buiten op af.

Aan een zwakke inspectiebeoordeling (slecht is geen inspectieterm) staat een heel streng begeleidingstraject tegenover. Je kan er dus vanuit gaan dat een school die zwak of zeer zwak beoordeeld is binnenkort weer een positieve beoordeling zal krijgen.

Maar jullie hebben je schoolkeuze al gemaakt.
Ik snap je probleem. Heb hetzelfde namelijk. Ook wij hebben besloten om toch voor de school buiten de wijk te kiezen. Nu is dat 10 min fietsen maar via een erg, erg drukke weg. De scholen hier in de buurt passen niet bij mij, niet bij mijn kind en de rapporten zijn slecht. En toch was de keus niet makkelijk ivm dat spelen van vriendjes ed. Gelukkig heeft ze een buurmeisje die naar dezelfde school gaat dat scheelt ook wel.

Niet iedereen heeft nu eenmaal de luxe dat ze de school van hun keuze krijgen (ook uitgeloot bij een aantal scholen die wel goed waren en iets dichter bij) of dat ze een goede school in de buurt hebben. Ik vind het belangrijker dat ze het op school (waar ze het grootste gedeelte van haar tijd doorbrengt) fijn heeft, dat ik me fijn bij de school voel en al het andere zal aanpassen en extra moeite kosten. Tja ik neem het maar voor lief, ik heb toch weinig keus.

Ik zou kijken hoe het loopt, hoe het gaat, misschien wordt het wel helemaal geen probleem. Zitten er op die school meerdere kinderen die van iets verder komen? Of is dat ook een echte buurtschool? Dat zou nl ook al schelen in hoe ouders er tegenover staan.

Uiteindelijk zijn wij trouwens wel van plan om te verhuizen en dat zou dus sowieso een andere school voor de kinderen met zich mee brengen. Maar ja, de huizenmarkt he? Drama daar, dus dat kan ook nog wel even duren.
Onze dochter is net 4 geworden en zit ook op een school ver buiten de wijk. Wij zijn sowieso van plan om binnen een jaar te gaan verhuizen, dus we hebben eigenlijk helemaal niet gekeken naar scholen dichterbij. Deze school is de enige montessori en we dachten dat die stroming goed bij ons kind zou passen!

Tot nu toe gaat halen en brengen prima, maar hoe het met speelafspraakjes gaat straks moeten we nog afwachten.
Ik zou gaan voor een goede school en niet voor een slechte school omdat hij toevallig in je wijk zit. Zou het echt zo'n probleem zijn met speelafspraakjes? Ik denk dat het nog wel mee zal vallen.
Ik zou zeker ook de scholen die je eigenlijk niet ziet zitten bezoeken. Onverwacht en er dan even doorheen lopen, kijken en vragen naar de directeur. Zien en beleven hoe het voelt.

Zo wilden wij eigenlijk een andere school dan we uiteindelijk hebben gekozen, omdat de sfeer toch heel goed was op de 2e. Ze staan overigens naast elkaar. En de directeur was gewoon enthousiast, ze hadden een antipestprotocol en deden er ook wat mee.

Verder waren ze op deze school met bijzondere kinderen voor mijn gevoel wat meer begaan.(dus kinderen met rugzakje of heel intelligente kids)
De kinderen van mijn vriendin zitten ook op een school buiten de wijk (15/20 minuten fietsen) maar hebben veel vriendinnetjes van zowel de school als in de wijk. Ook het afspreken met vriendinnetjes van school is eigenlijk nooit een probleem met halen en/of brengen.

Het is denk ik net wat je gewend bent. En hoe je er zelf tegenover staat. Als je geen problemen ziet in halen en brengen zullen die er ook niet zijn.

Ons zoontje sport buiten het dorp en heeft in zijn team wat vriendjes waar hij regelmatig mee afspreekt. Dan moeten we hem ook brengen of zijn vriendje wordt bij ons gebracht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven