Vriend met strafblad

18-10-2011 17:38 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
quote:chanella1 schreef op 18 oktober 2011 @ 22:11:

[...]

Waarom wil je dat eigenlijk weten?

Ik weet dat ik waarschijnlijk hartstikke simpel overkom, ik had zelf een vrouw die kiest voor een man met zo'n verleden ook dom en naïef gevonden en me afgevraagd waarom ze zo iemand niet meteen dumpt.

En toch heb ik er moeite mee

Ik vind je niet dom en naïef. Je schrijft heel warm over je vriend en het komt heel oprecht over zoals je er mee zit met wat hij je nu verteld heeft.

Maar ik denk dat het je wel aan wat levenswijsheid nog ontbreekt. Dat is geen gebrek, geen foutje in je karakter, geen negatief iets. Vaak wijst het er op dat je (op bepaald gebied) nog niet zoveel narigheid hebt meegemaakt, en dat is natuurlijk gewoon fijn. Levenswijsheid kun je niet afdwingen, geen cursus voor volgen, nergens kopen. Dat komt met de jaren en/of met ervaringen.

Daarom denk ik wel dat het verstandig is om hierover met mensen die je vertrouwt te praten. Mensen die die levenswijsheid wel hebben. Wat zij er over te zeggen hebben kan je helpen de voor jou juiste beslissing te nemen.

Ik vroeg naar je studie omdat het strafblad van je partner in sommige vakgebieden en bij sommige functies 'n ernstige belemmering in je carrière kan betekenen. Dat alleen zou voor mij niet genoeg reden zijn om 'n relatie te verbreken, denk ik. Maar het is wel iets om héél goed over na te denken. Dat je niet jaren en jaren bloed, zweet en tranen in je studie, stage en het opdoen van werkervaring stopt om er dan pas achter te komen dat het strafblad van je partner er voor zorgt dat je niet komt waar je wezen wil.
quote:ikbenlief schreef op 18 oktober 2011 @ 22:14:

Waarom zou je hem eigenlijk geen kans geven? Je merkt het snel genoeg ALS er toch iets mis is met hem.. hij kan niet voor maanden doen alsof.

Jammer genoeg zijn er veel vrouwen die dat uit eigen ervaring kunnen tegenspreken.

Man leek zijn leven gebeterd te hebben. Zodra er getrouwd was en/of er kinderen in het spel kwamen bleek het tegendeel.

Mijn mening? Luister naar je intuïtie. Als je er een slecht gevoel bij hebt, kun je er beter nu mee kappen dan na een jarenlange relatie.
Ik vind hem wat wonderlijk overkomen en bij mij gaan dezelfde alarmbellen af die DeKenau ook beschrijft, maar hij krijgt een dikke pluspunt van mij omdat hij dol op dieren is, vooral kippen en konijnen.

Dat geeft in mijn ogen aan dat hij ook zorgzaam en liefdevol kan zijn. Maar als die-hard dierenliefhebber ben ik hier wellicht niet helemaal objectief in .
quote:Beauke schreef op 18 oktober 2011 @ 22:01:

Heeft hij wel vrienden?

Hij heeft wel kennissen maar hij zegt zelf dat hij geen behoefte heeft aan vrienden. Ik kan het ook moeilijk begrijpen.

Zijn gedrag klopt totaal niet met zijn uiterlijk. Hij is een mooie vent van 23 maar hij is alleen bezig met z'n werk, huis, tuin en dieren..

De reden hiervan weet ik echt niet..Het kan met z'n verleden te maken hebben maar misschien is het gewoon zijn karakter.
Hitler hield ook van dieren, Iris
quote:kristianna schreef op 18 oktober 2011 @ 22:10:

Chanelle, ik heb niet alles gelezen, maar ik herken veel in je vriend. Ik zou hem zeker een kans geven. Gezien zijn verleden en hoe hij nu is en gezien de leeftijd die hij toen had, denk ik dat het niet verkeerd hoeft te gaan. Hij heeft gebroken met zijn vrienden, heeft werk, is zachtaardig, dus ik denk dat hij een goeie inborst heeft. Ik ken iemand die een supergevoelig sociaal kind was, ontspoorde in de puberteit doordat er allerlei dingen gebeurden waar hij niet mee om kon gaan (ook in aanraking met politie, vechtpartijen), maar na zijn 20ste weer stabiel werd en een leuke vent is geworden. Geef hem een kans, zou ik zeggen.

Ik ben het eens met deze post. Ik herken er ook bepaalde aspecten in. Ja, je vriend heeft fouten gemaakt, maar wel vanuit een bepaalde achtergrond. Daarna heeft hij zichzelf gebeterd, banden verbroken en werkt aan een toekomst.

Ik wil je wel meegeven dat je je eigen grenzen HEEL goed moet bewaken in deze relatie. Geef richting hem ook aan dat jij bepaalde grenzen hebt en als hij die overschrijdt, dat jullie relatie dan direct einde oefening is. Jij tolereert geen agressie, criminaliteit en geweld.

Ik zou ook in geen geval halsoverkop gaan samenwonen. Neem de tijd om te beoordelen of hij echt veranderd is. Observeer hoe hij omgaat met stress en vervelende situaties. En vorm dan je eigen oordeel over hem.
quote:Veronicas schreef op 18 oktober 2011 @ 22:22:

[...]

Ik vind je niet dom en naïef. Je schrijft heel warm over je vriend en het komt heel oprecht over zoals je er mee zit met wat hij je nu verteld heeft.

Maar ik denk dat het je wel aan wat levenswijsheid nog ontbreekt. Dat is geen gebrek, geen foutje in je karakter, geen negatief iets. Vaak wijst het er op dat je (op bepaald gebied) nog niet zoveel narigheid hebt meegemaakt, en dat is natuurlijk gewoon fijn. Levenswijsheid kun je niet afdwingen, geen cursus voor volgen, nergens kopen. Dat komt met de jaren en/of met ervaringen.

Daarom denk ik wel dat het verstandig is om hierover met mensen die je vertrouwt te praten. Mensen die die levenswijsheid wel hebben. Wat zij er over te zeggen hebben kan je helpen de voor jou juiste beslissing te nemen.

Ik vroeg naar je studie omdat het strafblad van je partner in sommige vakgebieden en bij sommige functies 'n ernstige belemmering in je carrière kan betekenen. Dat alleen zou voor mij niet genoeg reden zijn om 'n relatie te verbreken, denk ik. Maar het is wel iets om héél goed over na te denken. Dat je niet jaren en jaren bloed, zweet en tranen in je studie, stage en het opdoen van werkervaring stopt om er dan pas achter te komen dat het strafblad van je partner er voor zorgt dat je niet komt waar je wezen wil.

Bedankt voor je mooie reactie. Fijn dat je meedenkt.

Ik heb het n.a.v. jouw bericht even opgezocht en ik ben erachter gekomen dat ik inderdaad een aantal beroepen niet zou kunnen uitoefenen wanneer ik een vriend heb met een strafblad.

Dit zijn dingen waar ik nog niet over nagedacht had.

Ik volg overigens een studie Verpleegkunde.
quote:DeKenau schreef op 18 oktober 2011 @ 22:30:

Hitler hield ook van dieren, Iris I know en wist je dat ik daar gelijk aan dacht toen ik het typte . Hopelijk was hij de uitzondering op de regel.
Chanelle, ben je er al een beetje uit? Best moeilijk. Iedereen reageert vanuit zijn eigen ervaring, maar niemand kent jouw vriend. Dus niemand weet of hij terug valt of niet. Als je leest wat hij heeft meegemaakt, vind ik het niet vreemd dat hij op die manier om is gegaan met zijn problemen. En van iemand een mep geven in een cafe krijg je wel degelijk een aantekening en dan staat er 'geweldpleging' op je naam (als die persoon aangifte doet), is mij vertelt door een officier van justitie. En dan kan dat al zijn als je in een dronken bui iemand een mep geeft. Geef hem een kans en als je echt het idee hebt dat het niet goed gaat en dat hij de boel voorliegt, kun je altijd nog besluiten om te stoppen.
ik zou m misschien toch een voorzichtige kans geven, maar let op dat je m niet teveel van jezelf geeft!
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
ALs je je studie verpleegkunde hebt afgerond en gaat aan het werk, moet je een VOG overleggen (verklaring omtrent gedrag). Indien je samenwoont/ getrouwd bent met iemand met een strafblad komt dat aan het licht. Ik weet niet wat voor jou de gevolgen zijn hiervan in de toekomst. Denk er goed over na.

Ik werk ook als verpleegkundige maar had deze baan niet gehad als mijn man een strafblad heeft....
Nee echt?
quote:suus0105 schreef op 19 oktober 2011 @ 12:22:

ALs je je studie verpleegkunde hebt afgerond en gaat aan het werk, moet je een VOG overleggen (verklaring omtrent gedrag). Indien je samenwoont/ getrouwd bent met iemand met een strafblad komt dat aan het licht. Ik weet niet wat voor jou de gevolgen zijn hiervan in de toekomst. Denk er goed over na.

Ik werk ook als verpleegkundige maar had deze baan niet gehad als mijn man een strafblad heeft....Is dit echt waar? Ik vind het namelijk moeilijk te geloven, omdat ik geen reden kan bedenken waarom je als verpleegkundige niet zou mogen samenwonen met iemand die een strafblad heeft mbt mishandeling. Op welke wijze zou dat je werk nou kunnen beïnvloeden? Mijn partner mag ook geen strafblad hebben, maar dat is bij mijn functie een heel ander verhaal. Dat zou me namelijk chantabel maken.
Suus heeft gelijk, bij sommige organisaties wordt je partner ook gescreend. En binnenkort moeten alle zorgorganisatie-medewerkers een VOG-verklaring overleggen. Ik weet niet of het dan zo ver gaat dat ook je partner gescreend wordt, maar dat komt nu al voor, weet ik uit ervaring..
Bij een VOG verklaring wordt gekeken naar de aard van het vergrip. Als dit niet relevant is kun je met een (partner met) een strafblad gewoon een verklaring krijgen.
Ik zou hem een kans geven, zeker aangezien er verzachtende omstandigheden zijn. Ik zou alleen wel aangeven dat je niet zijn doel kunt zijn..ms kun je hem stimuleren om te gaan sporten (liefst in groepsverband) of een hobby te nemen. Hij moet ook dingen voor zichzelf gaan ontwikkelen en wellicht is nu een goed moment. Hij heeft zich losgemaakt uit de 'foute' omgeving en heeft werk en huis op orde. Nu is zn sociale leven aan de beurt, waar jij natuurlijk onderdeel van bent - maar niet verantwoordelijk.

Over VOG kan ik niks toevoegen. Heb weleens zo'n verklaring moeten overleggen bij opdrachtgevers maar laatste keer is alweer 3j geleden en heb dus geen parate kennis.
ow is dt niet alleen als je voor defensie werkt en dergelijke?

Ik werk in de kinderopvang.. moest zelf dus een VOG hebben, maar niet mn partner
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Het hangt heel sterk af van de omstandigheden. Iedereen heeft een verleden, iedereen maakt fouten. De één maakt ernstigere fouten dan de ander. Zo gaat dat in het leven.

Mij zou het vooral uitmaken hoe hij erover verteld, en hoe hij nu in het leven staat. Heeft hij zijn straf uitgezeten, heeft hij spijt, is hij nu op het rechte pad, hoe is hij in de omgang met mensen, heeft hij aan zichzelf gewerkt, hoe is hij richting jou etc. Als dit alles positief beantwoord kan worden, waarom zou je dan alles af laten hangen van dat strafblad? Schijnbaar is dat juist een heel goede les geweest voor hem.

Als je zulke vragen negatief beantwoord heb je reden genoeg te stoppen. En een strafblad versierd met de termen 'moord' of 'seksueel' (gerelateerde vergrijpen) zijn voor mij echt een no-go.

Verder: hij heeft je in vertrouwen genomen en is heeft verteld over zijn verleden en zijn gevoelens voor jou. Waarom doe jij niet gewoon hetzelfde bij hem? Vertel gewoon over dat je schrok en dat je niet weet wat je ermee aanmoet gezien je gevoelens voor hem, en je graag wat antwoorden wil als hij dit toestaat te delen. Voer een open gesprek, dan weten jullie beide van elkaar hoe jullie er tegenaan kijken en wat jullie nodig hebben van elkaar.
quote:astrape schreef op 19 oktober 2011 @ 12:26:

[...]

Is dit echt waar? Ik vind het namelijk moeilijk te geloven, omdat ik geen reden kan bedenken waarom je als verpleegkundige niet zou mogen samenwonen met iemand die een strafblad heeft mbt mishandeling.

Ik kan hier niet verder over uitwijden maar het is echt zo (voor bepaalde functies zeker!). Mijn directe familie en vrienden zijn gescreend. Ik vond het best een fors onderzoek maar dat was niet alleen voor een VOG.

Bedenk goed wat je wil gaan doen, ook in de toekomst.
Nee echt?
quote:suus0105 schreef op 19 oktober 2011 @ 16:34:

[...]

Ik kan hier niet verder over uitwijden maar het is echt zo (voor bepaalde functies zeker!). Mijn directe familie en vrienden zijn gescreend. Ik vond het best een fors onderzoek maar dat was niet alleen voor een VOG.

Bedenk goed wat je wil gaan doen, ook in de toekomst.Welke functies dan?
quote:Beauke schreef op 19 oktober 2011 @ 16:40:

[...]

Welke functies dan?Hele diverse. Van werken bij defensie tot het aanvragen van een schipolpas.
Maar Suus had het juist over een verpleegkundige en dat begreep ik dus niet.
quote:astrape schreef op 19 oktober 2011 @ 17:01:

Maar Suus had het juist over een verpleegkundige en dat begreep ik dus niet.Soms werk je voor een semi- overheidsinstelling, en dan wordt je gescreend. En inderdaad op Schiphol ook, ook je partner.
Mishandeling, Bedreiging... Huisvredebreuk.....

Ik gok: Gevalletje blijf-van-mijn-lijf huis binnen nu en 3 jaar
chanelle,

je vriend is nog jong en heeft het je eerlijk verteld. Daarnaast komt hij uit een hele moeilijke situatie. Is hij misschien mishandeld in zijn jeugd, of zijn moeder?

Verder denk ik dat hij in de rouw is. Hij heeft geen moeder meer (als ik het teminste goed begrepen heb) en een onbetrouwbare vader die uit beeld is. Dat is behoorlijk heftig als je zo jomg bent.

Ik zou hem wel een kans geven. Hou je ogen goed open en geef je grenzen duidelijk aan.

Als hij echt van je houdt en voor je wil gaan accepteert hij je grenzen en gaat hij aan zichzelf werken als er problemen komen.

Ik denk wel dat die gaan komen. Omdat het vrij waarschijnlijk is bij iemand met dit strafblad en deze achtergrond dat hij moeite heeft met zich uiten en met het omgaan met emoties. Ik denk ook dat hij mede daarom weinig tot geen contacten heeft. Omdat hij niet goed weet hoe het moet en niet weer de fout in wil gaan.

Ik denk vanalles en dat hoeft helemaal niet zo te zijn, maar eigenlijk is dit het positieve scenario. Als het niet klopt wat ik denk dan zou het wel eens een agressief vervelend mannetje kunnen zijn. En dan moet je wegwezen.

Als het zo is als wat ik denk en als hij echt van je houdt en aan zichzelf wil werken , in ieder geval naar zichzelf wil kijken dan hebben jullie een kans.
quote:ikbenlief schreef op 18 oktober 2011 @ 22:14:

Waarom zou je hem eigenlijk geen kans geven? Je merkt het snel genoeg ALS er toch iets mis is met hem.. hij kan niet voor maanden doen alsof.Op een gegeven moment zit je onder de blauwe plekken, verwondingen, en kun je bijna niet lopen. Je werd mishandeld omdat je vriend losse handjes had. Ja, DAT is er mis met hem, en je merkte het snel genoeg. Jaja... voorkomen is beter dan genezen (dat laatste letterlijk opgevat).
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven