Amber Albarda
zaterdag 25 september 2010 om 17:31
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
dinsdag 18 oktober 2011 om 23:13
ow, die bieten-mierikswortelspread is superlekker op een kamutwafel!!! Mjam mjam. Het spul ziet er alleen niet uit: net alsof je de Pink Panther in de blender hebt gegooid
Maar wat een feest zeg, al dat lekkere eten. Ik word er helemaal blij van En het is ook nog eens allemaal gezond.
Ga morgen maar weer eens aan de quinoapap met frambozen, verheug ik me nu al op.
Maar wat een feest zeg, al dat lekkere eten. Ik word er helemaal blij van En het is ook nog eens allemaal gezond.
Ga morgen maar weer eens aan de quinoapap met frambozen, verheug ik me nu al op.
woensdag 19 oktober 2011 om 07:25
Hoi
even een stille meelezer hier die zich wel kan vinden in deze filosofie.
Ik vind mierikswortel echt super lekker (hou wel van dat pittige) maar hou niet zo van biet (tenminste niet gekookt), dus ik vraag me af of ik het lekker ga vinden maar wil het wel proberen.
Dat koop je dusin een natuurvoedings winkel.Bij welke producten moet ik dan kijken??? en hoe duur is het ongeveer?
Ben zeer benieuwd!
groetjes en prettige dag allemaal
even een stille meelezer hier die zich wel kan vinden in deze filosofie.
Ik vind mierikswortel echt super lekker (hou wel van dat pittige) maar hou niet zo van biet (tenminste niet gekookt), dus ik vraag me af of ik het lekker ga vinden maar wil het wel proberen.
Dat koop je dusin een natuurvoedings winkel.Bij welke producten moet ik dan kijken??? en hoe duur is het ongeveer?
Ben zeer benieuwd!
groetjes en prettige dag allemaal
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
woensdag 19 oktober 2011 om 08:25
quote:ayli schreef op 18 oktober 2011 @ 21:02:
Ik las o.a. deze link over e-nummers http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... mmers.aspx
Ik vraag me af of E-nummers echt zo slecht zijn en welke wel en welke niet....
Het kenmerkende is dat E-nummers niet van nature in voedsel voorkomen.... dus niet AA-proof denk ik. Sommige E-nummers hebben wel een natuurlijke bron, zoals planten. Ik vraag me af af welke E-nummers prima zijn om in te nemen. Al krijgen alleen veilige toevoegingen van de overheid een E-nummer, dus zou alles veilig moeten zijn.
Jullie weten vaak veel over voedsel.. dus wie weet loopt er hier een kenner rond of een laborant met kennis van zaken geen laborante hier, maar ik heb wel een boekie (geld heb ik niet, maar spullen ) Dit kleine boekje is uitgegeven door bouillon en daar staan alle E nummers in en wordt verteld welke toegestaan zijn, welke ws schadelijk en welke je echt moet vermijden.
Misschien is die lijst ook wel op internet te vinden!
Ik las o.a. deze link over e-nummers http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... mmers.aspx
Ik vraag me af of E-nummers echt zo slecht zijn en welke wel en welke niet....
Het kenmerkende is dat E-nummers niet van nature in voedsel voorkomen.... dus niet AA-proof denk ik. Sommige E-nummers hebben wel een natuurlijke bron, zoals planten. Ik vraag me af af welke E-nummers prima zijn om in te nemen. Al krijgen alleen veilige toevoegingen van de overheid een E-nummer, dus zou alles veilig moeten zijn.
Jullie weten vaak veel over voedsel.. dus wie weet loopt er hier een kenner rond of een laborant met kennis van zaken geen laborante hier, maar ik heb wel een boekie (geld heb ik niet, maar spullen ) Dit kleine boekje is uitgegeven door bouillon en daar staan alle E nummers in en wordt verteld welke toegestaan zijn, welke ws schadelijk en welke je echt moet vermijden.
Misschien is die lijst ook wel op internet te vinden!
woensdag 19 oktober 2011 om 08:31
Vanmorgen begonnen met havermoutpap. Met volle melk, dat dan weer wel. Ik heb amandelen, dus zou ook zelf amandelmelk kunnen maken... maar kleine stapjes tegelijk!
Gister nog even gesproken met mijn lief en hij wil gelukkig ook wat veranderen... Hij eet niet zo gezond (niet onwijs vet, maar gewoon de verkeerde dingen) en heeft een soort ingebouwde hekel aan rauwe groenten. Nu ga ik wat dingen plannen om te maken wat we kunnen eten tussen de middag en wat hij lekker vindt ter vervanging van witbrood wat hij eet. Bijv noedelsoep (moet nog even uitzoeken of dat AAproef is) en van die spinaziemuffins uit t boek van AP.
We zitten weer op de goede weg...
Ik hoop vrijdag even naar de bio-winkel weer te gaan....
Gister nog even gesproken met mijn lief en hij wil gelukkig ook wat veranderen... Hij eet niet zo gezond (niet onwijs vet, maar gewoon de verkeerde dingen) en heeft een soort ingebouwde hekel aan rauwe groenten. Nu ga ik wat dingen plannen om te maken wat we kunnen eten tussen de middag en wat hij lekker vindt ter vervanging van witbrood wat hij eet. Bijv noedelsoep (moet nog even uitzoeken of dat AAproef is) en van die spinaziemuffins uit t boek van AP.
We zitten weer op de goede weg...
Ik hoop vrijdag even naar de bio-winkel weer te gaan....
woensdag 19 oktober 2011 om 08:32
woensdag 19 oktober 2011 om 08:34
Overigens heb ik echt helemaal geen gewichtsproblemen meer sinds ik op deze manier eet. Ik merkte de afgelopen tijd dat de kilo's er langzaam weer aankwamen, de weegschaal woog op een gegeven moment weer 65 aan terwijl ik een hele tijd rond de 61, 62 kilo heb gewogen. Nu ben ik weer keurig 61 kilo, maar ik eet echt heerlijk moet ik zeggen.
Oja, ik sport wel heel veel, dat wel.
Oja, ik sport wel heel veel, dat wel.
woensdag 19 oktober 2011 om 09:45
Boebele, ik had dat vanmorgen ook wel een beetje.. ik at de havermoutpap, wat ik best lekker vind. Ik zat best vol, maar ik miste een smaak. Ik mis het hartige. Nu ben ik echt totaal geen zoetekauw (chocola blijft hier gerust in de kast liggen, behalve dan als het weer de tijd vd mnd is), dus dit ontbijt is redelijk zoet voor mij. En dan heb ik dus nu de neiging om iets hartigs te eten. Misschien moet ik overstappen op een hartig ontbijt. Maar wat vraag ik dan bij mijzelf af.
woensdag 19 oktober 2011 om 09:55
quote:Fluffiej schreef op 18 oktober 2011 @ 19:31:
Hey!
Ik eet niet elke dag hetzelfde, dat zou ik te saai vinden =). In het weekend varieer ik, maak ik vaak heerlijke smoothies met banaan, eet ik andere salades, brood met eitjes etc.
De sapjes maak ik zelf. Eerst kocht ik ze van Zonnatura om een beetje te 'wennen', maar sinds ik een goede blender heb maak ik ze elke ochtend zelf.
Ik snij de groenten wel de avond ervoor zodat ik dat sochtends niet hoef te doen!
Vanochtend heb ik havermoutpap gegeten, dat is toch niet echt iets voor mij. Te zoet. Ik ben meer een hartig type. Jij eet/drinkt dus groente als ontbijt? Ik denk dat ik dat ook een keer ga proberen, alhoewel het mij wel enigszins tegenstaat (wat een boerin niet kent...). Toch ben ik gek op groente/salades, dus ik zal het toch wel lekker vinden?
Je doet het echt in een blender? Ik heb beide, een blender en een sapmachine.
Ik maak wel eens groene smoothies (favoriets is spinazie, sinaasappelsap en banaan), vind ik ook erg lekker. Wat drink jij?
Hey!
Ik eet niet elke dag hetzelfde, dat zou ik te saai vinden =). In het weekend varieer ik, maak ik vaak heerlijke smoothies met banaan, eet ik andere salades, brood met eitjes etc.
De sapjes maak ik zelf. Eerst kocht ik ze van Zonnatura om een beetje te 'wennen', maar sinds ik een goede blender heb maak ik ze elke ochtend zelf.
Ik snij de groenten wel de avond ervoor zodat ik dat sochtends niet hoef te doen!
Vanochtend heb ik havermoutpap gegeten, dat is toch niet echt iets voor mij. Te zoet. Ik ben meer een hartig type. Jij eet/drinkt dus groente als ontbijt? Ik denk dat ik dat ook een keer ga proberen, alhoewel het mij wel enigszins tegenstaat (wat een boerin niet kent...). Toch ben ik gek op groente/salades, dus ik zal het toch wel lekker vinden?
Je doet het echt in een blender? Ik heb beide, een blender en een sapmachine.
Ik maak wel eens groene smoothies (favoriets is spinazie, sinaasappelsap en banaan), vind ik ook erg lekker. Wat drink jij?
woensdag 19 oktober 2011 om 10:04
Misschien in plaats van fruit wat noten door je havermout gooien? Of een lekkere omelet maken? Das al een stuk hartiger!
Fijn dat jullie allemaal aan de bietenspread gaan
Volgens mij waren er verschillende soorten van die potjes, zal vrijdag een andere smaak komen promoten. Mits het zo lekker is als bietenspread.
Mijn lijstje van gister:
wortelsap
havermout met sojamelk en lijnzaad
salade van kikkererwten*linzen, noten/rozijnen, eitje, tomaten, paprika
drie kamutwafels met bietenspread
appel en een peer
Niet AA-vegetarische tapas en veel rode wijn
@heppy: dat scheelt nogal in prijs zeg! Goede tip dus om daar es te kijken
Fijn dat jullie allemaal aan de bietenspread gaan
Volgens mij waren er verschillende soorten van die potjes, zal vrijdag een andere smaak komen promoten. Mits het zo lekker is als bietenspread.
Mijn lijstje van gister:
wortelsap
havermout met sojamelk en lijnzaad
salade van kikkererwten*linzen, noten/rozijnen, eitje, tomaten, paprika
drie kamutwafels met bietenspread
appel en een peer
Niet AA-vegetarische tapas en veel rode wijn
@heppy: dat scheelt nogal in prijs zeg! Goede tip dus om daar es te kijken
woensdag 19 oktober 2011 om 11:51
spinazie, sinaasappelsap en banaan kan makkelijk in de blender, daar heb je dan ook geen sapcentrifuge meer voor nodig.
Mijn lijstje tot nu toe:
quinoapap met frambozen
2 kamutwafels, 1 met bietenspread (met dank aan wild ) en 1 met amandelpasta.
Zometeen ga ik aan het speltbrood met huttenkase en avocado en mijn diner wordt waarschijnlijk hetzelfde als gisteren (de pesto moet op).
tussendoor zal ik nog wel een stukje pure chocola naar binnen werken.. hm, ga ik nu meteen doen
Mijn lijstje tot nu toe:
quinoapap met frambozen
2 kamutwafels, 1 met bietenspread (met dank aan wild ) en 1 met amandelpasta.
Zometeen ga ik aan het speltbrood met huttenkase en avocado en mijn diner wordt waarschijnlijk hetzelfde als gisteren (de pesto moet op).
tussendoor zal ik nog wel een stukje pure chocola naar binnen werken.. hm, ga ik nu meteen doen
woensdag 19 oktober 2011 om 12:43
Ik doe dat idd in de blender hoor..
recept havermout:
400 ml amandelmelk (zelfgemaakt, want ecomil mixt niet goed staat er). 6-7 eetlepels grove havervlokken, dit al roerend verwarmen tot het dikker wordt. (niet koken)
Ze doet dan in een kom nog een appel in stukjes, 3 el gebroken lijnzaad, sesamzaad, kaneelpoeder en honing.
net gelunched: salade van kikkererwten (zelf geweekt en gekookt) en quinoa, sla, tomaat, ei, rozijntjes, kipfilet in reepjes. Best lekker, zeer voedzaam.
Ik moet wel erg wennen aan bonen.. de structuur vind ik niet zo lekker in mijn mond
recept havermout:
400 ml amandelmelk (zelfgemaakt, want ecomil mixt niet goed staat er). 6-7 eetlepels grove havervlokken, dit al roerend verwarmen tot het dikker wordt. (niet koken)
Ze doet dan in een kom nog een appel in stukjes, 3 el gebroken lijnzaad, sesamzaad, kaneelpoeder en honing.
net gelunched: salade van kikkererwten (zelf geweekt en gekookt) en quinoa, sla, tomaat, ei, rozijntjes, kipfilet in reepjes. Best lekker, zeer voedzaam.
Ik moet wel erg wennen aan bonen.. de structuur vind ik niet zo lekker in mijn mond
woensdag 19 oktober 2011 om 15:38
Net speciaal naar de naturvoedingszaak gegaan maar ze hadden het niet.wel een ander soort mierikswortel pasta maar toen ik zag dat het binnen enkele dagen op gemaakt moest worden na opening heb ik het toch maar laten staan. Ik merk wel dat ik gewoon het geld er niet voor heb om alles biologisch te kopen, ik moet echt op mijn geld letten momenteel. Ik heb wel een andere pasta gekocht: kikkererwten pasta. Hopelijk smaakt dat een beetje als humus! en ik heb amandelen gekocht, hopelijk haalt dit mijn eiwit gehalte een beetje omhoog want ik zie nu ik minder vlees eet ik bijna elke dag eiwit te kort kom volgens de eetmeter (ookal eet ik een ei op brood, en ik zie het niet zo zitten vaker een gekookt ei te nemen dan dat ik nu al doe!)
groetjes
groetjes
groetjes
groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
woensdag 19 oktober 2011 om 16:33
Hier gaat het ook weer goed. Ik begin de dag met quinoa met bosbessen, of de havermout. Allebei heerlijk. Tussen de middag eet ik meestal een salade van kikkererwten, rijst, paprika, rode ui, ei, olijfolie en wat zout. Of lekkere linzenzoek, ook een recept van AA. 's Avonds lekker veel groente, kan van alles zijn.
Vanmorgen geen tijd om een warme hap te maken, dus twee speltboterhammen met amandelpasta gemaakt.
Vanmorgen geen tijd om een warme hap te maken, dus twee speltboterhammen met amandelpasta gemaakt.
woensdag 19 oktober 2011 om 20:09
Jeetje wat een hoop berichtjes de laatste dagen, goed bezig!
Hier gaat het redelijk, eten gaat weer helemaal goed maar ik snoep nog iets teveel. Actieplan voor volgende week: choconee.
Vandaag heb ik een nieuw recept geprobeerd en ik vond het eigenlijk zo geslaagd dat ik het deel met jullie. Het maken duurt 20 minuten. Het is met kip maar ik denk dat vega's daar misschien wel tofu voor kunnen nemen?
Kipcolombo
400-600 gram kipfilet in reepjes
2 el olie
1 teentje knoflook (versgeperst of potje)
2 volle tl kerriepoeder of colombopoeder
0,5 tl gemalen komijnzaadjes
3-4 dl kokosmelk
300/400 gr verse spinazie (of vries)
4 el geraspte kokos
Bak de kip 4 minuten bruin in de olie. Voeg knoflook, kerrie, komijn en kokosmelk toe en laat 5-8 minuutjes pruttelen. Roer de spinazie erdoor en laat de blaadjes slinken in de saus. Rooster de kokos even in een droge pan. Op smaak brengen, evt.saus binden en de kokos over de schotel strooien. Lekker met rijst.
Ik lees weer mee!
Hier gaat het redelijk, eten gaat weer helemaal goed maar ik snoep nog iets teveel. Actieplan voor volgende week: choconee.
Vandaag heb ik een nieuw recept geprobeerd en ik vond het eigenlijk zo geslaagd dat ik het deel met jullie. Het maken duurt 20 minuten. Het is met kip maar ik denk dat vega's daar misschien wel tofu voor kunnen nemen?
Kipcolombo
400-600 gram kipfilet in reepjes
2 el olie
1 teentje knoflook (versgeperst of potje)
2 volle tl kerriepoeder of colombopoeder
0,5 tl gemalen komijnzaadjes
3-4 dl kokosmelk
300/400 gr verse spinazie (of vries)
4 el geraspte kokos
Bak de kip 4 minuten bruin in de olie. Voeg knoflook, kerrie, komijn en kokosmelk toe en laat 5-8 minuutjes pruttelen. Roer de spinazie erdoor en laat de blaadjes slinken in de saus. Rooster de kokos even in een droge pan. Op smaak brengen, evt.saus binden en de kokos over de schotel strooien. Lekker met rijst.
Ik lees weer mee!
woensdag 19 oktober 2011 om 20:35
of de pure versie van tony chocolonely, margot! Heerlijke chocola en een goed alternatief voor de melkvariant.
Dank voor het recept, het ziet er erg lekker uit! Inderdaad zal het met tofu ook lekker zijn. Ga het binnnekort proberen!
Bedankt voor het havermoutrecept, swiertje. Heb nu geen havervlokken in huis, dus het wordt denk ik vrijdag dat ik die ga proberen.
Dank voor het recept, het ziet er erg lekker uit! Inderdaad zal het met tofu ook lekker zijn. Ga het binnnekort proberen!
Bedankt voor het havermoutrecept, swiertje. Heb nu geen havervlokken in huis, dus het wordt denk ik vrijdag dat ik die ga proberen.