Basisschool buiten de wijk

18-10-2011 23:39 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang nadenken hebben wij besloten onze dochter in te schrijven voor een basisschool die buiten onze wijk ligt (ong 6 km; ik gok 15 min met de auto en 25 min met de fiets).

We zien absoluut het belang van een school in de wijk; lekker dichtbij, vriendjes in de buurt, enz. Maar aangezien er in onze wijk geen goede scholen zijn en we de school die we gekozen hebben echt bij haar vinden passen, hebben we toch besloten haar daar in te schrijven.

Ik vroeg me af wie er ervaring heeft met een school verder weg en wat dat voor je kind betekent mbt contacten in de buurt en het spelen met kindjes die ook automatisch verder weg wonen. Wij willen haar natuurlijk brengen en halen, maar zijn ook wel wat bang dat ouders daar andersom niet zoveel zin hebben en eerder een speelkameraadje kiezen dat dichtbij woont.

Dus....ervaringen graag!!
quote:dertigmin schreef op 19 oktober 2011 @ 10:03:

Maar even reeel qua spelen met klasgenoten? Hoe veel kinderen zijn er op jullie scholen beschikbaar op maandagmiddag, dinsdagmiddag en donderdagmiddag?

Dat is natuurlijk per school erg verschillend. Op de school van mijn kinderen zit maar zo'n 20% op een vorm van naschoolse opvang, het overgrote deel van de kinderen is dus beschikbaar om mee te spelen, behalve als ze naar een (sprot)club moeten. Maar doordat de meeste kinderen ook sporten in de wijk komen ze elkaar daar ook weer tegen.

Ken ook een school waar heel veel kinderen naar de BSO gaan, daar maakt dat minder uit, maar TO schreef juist dat haar kind niet naar de BSO hoeft, dus dan is het ook we fijn als je dan van de mogelijkheid om te spelen gebruik kunt maken als kind.
quote:Sunemom schreef op 19 oktober 2011 @ 10:14:

Ik zou bij een inspectierapport ook echt willen aanraden het rapport ook echt te lezen en niet enkel te kijken naar het eindoordeel! Ik ken hele goede scholen die een zwak rapport hebben op basis van een aantal punten die ik als ouder totaal onbelangrijk vind, andersom precies zo.

Als voorbeeld wij hebben 3 scholen in de wijk, waarvan 1 zeer sterk. Heel veel kinderen uit onze wijk gaan 'dus' naar die school, zo ook veel vriendjes van onze kinderen. Op papier is het een school met een zeer hoge uitstroom, veel kinderen die erg goed presteren, goed beleid voor intelligente kinderen enz en een hartstikke witte school. Inmiddels is mijn dochter ruim 6 en zitten al haar vriendjes van de peuterspeelzaal die toen naar de sterke school gingen ook in groep 3/4, maar van de 7 kindjes uit haar peuterspeelzaalgroep zitten er nu 4 bij dochter op school. Hun was in de kleuterklas vriendelijk verzocht een andere school te kiezen, want het niveau sloot niet aan bij de school. De school kan dat natuurlijk niet verplichten, maar door aan te geven dat een kind erg zwak is en op een andere school meer mogelijkheden zou hebben kiezen veel ouders er dan toch voor om uit te wijken. Ik begrijp compleet hoe ze aan de belachelijk hoge uitstroom komen en persoonlijk vind ik een basisschool die op deze manier selecteerd dus juist geen sterke school. Op papier is het dus wel ieders eerste keuze, maar hoe het onderwijs echt is en hoe dat uitpakt voor jou kind dat zie je echt pas als je kind er op school zit.

Ik heb zelf jaren in het onderwijs gewerkt en op een van de scholen waar ik werkte zijn we in 4 jaar van zeer zwak naar sterk gegaan. Er was in de 4 jaar nauwelijks iets positiefs veranderd. Op papier wel, er bleven namelijk veel minder leerlingen zitten, de door- en uitstroomgegeven waren daardoor vele malen positiever, maar in de praktijk niet. We waren de leerlingen in die 4 jaar juist veel minder kansen gaan geven om iets wat ze misschien net wel of net niet konden te proberen, de papieren versie werd daar sterker van, wij als leerkrachten vonden het een absolute verarming van de school en ons onderwijs.

dit dus. Dit is de reden waarom ik niet voor de buurtschool gekozen heb. Op papier mooie resultaten, maar toen mijn oudste er heen ging is hij binnen een maand weggestuurd omdat hij niet meekwam. Nou was dat ook wel waar, want hij bleek autist met flinke taalachterstand, maar waarom wegsturen en niet samen eraan werken om zijn niveau op te krikken of met de IB'er kijken of er meer aan de hand was?

Voor mijn jongste was deze school dus sowieso géén optie als ze zo met zwakkere kindjes omgingen.

Later is mijn gevoel nog bevestigd in gesprekken met andere ouders van 'zwakke' kinderen. Ook hun kinderen werden geweigerd of weggestuurd.

Verder vind ik de kinderen van deze school steevast bazig (kinderen wegsturen van 'hun' plein) en onbeleefd in de omgang. Zo ben ik een tijd nageroepen en uitgescholden door kinderen van deze school en als je de school daarop aanspraak gaven ze geen thuis.
Serieus? Sturen scholen zwakke kinderen weg? Ik heb hier nog nooit van gehoord.

@Sunemon, op "mijn" school blijft 95 % over (zal volgend jaar wel een continu rooster worden) en gaat 75 % minimaal 2 dagen naar de BSO.

Op woensdag is het meestal sporten of muziek waardoor er ook moeilijk speelafspraken zijn te maken.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Schandalig Starshine!
Sunemom, 10:14

wat een ontzettend verhelderende post.

Ik woon in een wijk waar alle scholen hoog niveau uitstroom en positieve rapporten hebben, en toch ervaar ik zoveel verschillen tussen de scholen. Onder andere komt dat door het vroeg uitselecteren van de wat zwakkere kinderen, inderdaad. Positief op papier, m.i. zeer negatief in de praktijk.

Bij een andere school zitten een aantal zeer bepalende pestkoppen; goede school op papier, maar niet leuk voor een kind om op te zitten.

Moeilijk toch he... wat misschien geruststellend is, is dat de keuze natuurlijk redelijk vast, maar niet geheel definitief is. Na groep 2 is een goed moment om over te stappen, mocht de keuze echt verkeerd uitpakken.

Iets anders, Scuba, ben benieuwd waar je me in mij eerste post belerend vond, terwijl ik net als vele anderen aangaf wat mijn advies is, en waarom. Er even van uitgaand dat die mening niet gekleurd is door jouw eigen ervaring: kun je iets citeren ofzo, want dat vind ik namelijk heel vervelend. Ik wil niet belerend zijn, maar wel gewoon kunnen zeggen hoe ik het zie er ervaar. Net als jij.
blijkbaar dertigmin. Zo is het wel makkelijk om mooie uitstroomgegevens te krijgen...alle kinderen met een mogelijk rugzakje gewoon weigeren.

(ik weet niet in hoeverre dat mag, maar ik heb wel eens begrepen dat bijzondere scholen dat wel mogen en openbare niet. Ik zal eens zoeken naar de regels hiervoor of misschien heeft iemand anders het paraat)

Daarom ben ik blij met de school die ik uiteindelijk gekozen heb.

Een gezonde mix van alloch- en autochtoon, wat rugzakjes, wat adoptiekindjes en het schoolplein wordt schoongehouden door een plaatselijk activiteitencentrum voor verstandelijk gehandicapten. Een andere locatie van de school heeft ook een klasje waar meervoudig gehandicapte kinderen inzitten. Vanwege hun niveau zitten ze wel apart maar in de pauzes spelen ze gewoon mee op het plein en aan horen er dus gewoon bij.

Onderwijs is ook dat je leert dat iedereen anders is. Misschien is je buurman niet goed in rekenen maar kan hij wel heel mooi tekenen of toneelspelen.
Ik vind het begrip 'buurtschool' verwarrend in dit topic. In sommige posts suggereert de term een beetje een achterstandsschool, heeft de term een negatieve bijklank.

Ik bedoel steeds: de school het dichtst in de buurt. In ons geval een kleine witte montessorischool. Toch noem ik het 'de buurtschool'.

Dat gevoel krijg ik ook bij de post van Starshine: een school waar mensen voor uitwijken, maar in de praktijk... En dat maakt het juist zo interessant: de 'goede' scholen die toch niet zo leuk blijken, of juist wel, en de 'zwakkere' scholen idem dito.

Misschien is het handig dat we, als we aangeven waarom we ons kind wel of niet naar de "buurtschool" doen, wat voor type school het is.
Ik schrik er eigenlijk een beetje van Starshine.

Nu zit zoonlief op een overwegend witte school (ligt echt aan de wijk), met een RT beleid wat super goed is. Rugzakjes zat in zijn klas, (ADHD, Asperger) en meerdere kinderen met een verstandelijke handicap op school waarbij school echt zijn best doet om ze zo lang mogelijk te laten meekomen in het regulier onderwijs.

De concierge is een marokaanse met een hoofddoek en de klusjesman iemand van de sociale werkplaats.

Hij zit al in dezelfde klas sinds groep 1 en er is nog nooit iemand uitgestroomd ondanks zijn/haar rugzak.
quote:dertigmin schreef op 19 oktober 2011 @ 10:30:

Serieus? Sturen scholen zwakke kinderen weg? Ik heb hier nog nooit van gehoord.

@Sunemon, op "mijn" school blijft 95 % over (zal volgend jaar wel een continu rooster worden) en gaat 75 % minimaal 2 dagen naar de BSO.

Op woensdag is het meestal sporten of muziek waardoor er ook moeilijk speelafspraken zijn te maken.

Ja serieus, scholen sturen zwakke leerlingen weg. Het wordt vaak net zo genoemd hoor. Er wordt op sommige scholen gewoon ontzettend snel naar 'passender' onderwijs gezocht als een kindje net voldoet aan wat de school graag wil. De setrke buurtschool bij ons heeft ds een uitstroom van 85% havo of hoger.. Belachelijke aantallen, maar ouders gaan er hier allemaal voor, zich net realiserend dat wat niet in een kind zit er echt niet uit gaat komen.

En wat BSO betreft, dat verschilt erg per wijk merk ik. Hier dreigt de enige BSO die er is volgend jaar te sluiten, omdat er te weinig kinderen komen, dan moeten de kinderen van 3 scholen allemaal naar het centrum van de stad omdat er aan onze kant dan geen naschoolse opvang meer is.
gevonden:

http://www.rijksoverheid. ... l-mijn-kind-weigeren.html

ik weet niet op welke gronden die andere kinderen geweigerd zijn (ws gelul over gezindheid of een imaginaire wachtlijst), maar bij ons hebben ze gewoon gezegd dat zoon niet op deze school paste. (wat dus geen geldige reden is)

Tja, je kan het aanvechten, maar wil je dat de school gedwongen wordt je kind op te nemen terwijl hij/zij eigenlijk ongewenst is?
quote:rococo schreef op 19 oktober 2011 @ 10:42:

Ik vind het begrip 'buurtschool' verwarrend in dit topic. In sommige posts suggereert de term een beetje een achterstandsschool, heeft de term een negatieve bijklank.

Ik bedoel steeds: de school het dichtst in de buurt. In ons geval een kleine witte montessorischool. Toch noem ik het 'de buurtschool'.

Dat gevoel krijg ik ook bij de post van Starshine: een school waar mensen voor uitwijken, maar in de praktijk... En dat maakt het juist zo interessant: de 'goede' scholen die toch niet zo leuk blijken, of juist wel, en de 'zwakkere' scholen idem dito.

Misschien is het handig dat we, als we aangeven waarom we ons kind wel of niet naar de "buurtschool" doen, wat voor type school het is.

buurtschool betekent in mijn gewoon wat het is: de school in de buurt.

Onze buurtschool is een witte school (heb er eerlijk gezegd nog nooit een allochtoon gezien terwijl die toch ook wel in deze buurt wonen) met protestant-christelijke inslag.
Kind gaat niet naar buurtschool(en) (allebei wit, eentje dalton onderwijs) omdat hij op huidige school is gestart en het enorm naar zijn zin heeft daar. In onze nieuwbouwwijk gaan de meeste kinderen om dezelfde reden naar hun oude school, dus niet in de wijk)

Dus totaal andere redenen dan TO.

Allochtonen kinderen gaan bij ons in de omgeving naar de Islamitische school.
quote:Starshine schreef op 19 oktober 2011 @ 10:44:

gevonden:

http://www.rijksoverheid. ... l-mijn-kind-weigeren.html

ik weet niet op welke gronden die andere kinderen geweigerd zijn (ws gelul over gezindheid of een imaginaire wachtlijst), maar bij ons hebben ze gewoon gezegd dat zoon niet op deze school paste. (wat dus geen geldige reden is)

Tja, je kan het aanvechten, maar wil de school gedwongen wordt je kind op te nemen terwijl hij/zij eigenlijk ongewenst is?

Scholen op bijzondere gronden mogen kinderen van te voren weigeren onder de redenen/voorwaarden die jij aanhaalt inderdaad. Officieel kun je een kind na aanname niet zomaar meer 'wegsturen' omdat je je uitstroom beter wilt hebben/houden bijvoorbeeld, maar in de praktijk zijn ouders niet geneigd hun kleuter op een school te houden waar het kind duidelijk net op zijn/haar plek is, niet gewenst wordt, de hulp die een kind nodig heeft niet of in zeer beperkte mate krijgt. Ouders gaan dan vanzelf toch weg met dat kind op zoek naar een school waar hun kind wel tot zijn/haar recht komt.

Voor een deel ligt de oorzaak hiervoor trouwens juist bij die inspectierapporten, scholen hebben bepaalde criteria nodig om als goed te boek te staan, dat sommige scholen juist geweldig onderwijs bieden, maar dat op papier niet zo uit de verf komt kost scholen punten en punten in het rapport, kost leerlingen en dus geld.

De school waar mijn kinderen op zitten (de andere buurtschool) middenin de wijk, voor ons letterlijk 3x vallen en kind ligt op het schoolplein. Is een kleine katholieke school waar kinderen heel veel kansen krjgen. De instroom is zwak te noemen en bekeken vanuit die hoek is de uitstroom met (70% mavo, 10-15% lager onderwijs zoals vmbo-basis met en zonder lwoo en 10-15% havo en hoger) erg goed. Toch kijken veel mensen naar die uitstroom en vinden het te laag, de meeste ouders willen geen mavo voor hun kind, terwijl dat toch echt het gemiddelde is. Er wordt keihard voor de kinderen gewerkt, naar elk kind wordt individueel gekeken en hoewel wij zo nu en dan tegen de beperkingen van de school oplopen (dochter van 6 loopt ondanks een klas overslaan, 2-3 leerjaren voor) ben ik nog elke dag blij dat we voor deze school gekozen hebben, met een team dat staat als een huis voor de kinderen.
Onze kinderen gaan bewust naar een buurtschool. We hadden de keuze uit twee en hebben gekozen voor montessori-onderwijs. Omdat dit de enige montessorischool in de wijde omtrek is, zitten er veel kinderen van buiten de stad op. Dus dat betekent inderdaad veel kilometers maken als er speelafspraakjes zijn. Soms een hoop georganiseer als je ene kind een paar kilometer de ene kant op gaat spelen en je andere weer een eind de andere kant op. Maar omdat alle ouders hiermee zitten, is er een heel eigen haal- en brengcultuur ontstaan. Men weet niet beter.

Als jouw kind als enige op afstand woont, zal dat natuurlijk anders zijn. Dan is jouw kind "de uitzondering" en zal het waarschijnlijk meer moeite kosten om speelafspraakjes te regelen.

Hier in de wijk spelen alle kinderen van beide scholen gewoon met elkaar. Dat is helemaal geen probleem. Jongste dochter heeft een hartsvriendin die op de andere school zit. Ook wel leuk, na een dag apart op school, zijn ze allebei blij om elkaar thuis weer te treffen.
Ik zou er niet voor kiezen om mijn kind zo ver weg op school te doen, om redenen die al genoemd zijn. Ik wil graag dat ze naar school kunnen lopen en fietsen, op een gegeven moment zelfstandig, en dat er kinderen uit de klas in de buurt wonen.

Ze zullen dus naar de dichtstbijzijnde school gaan en zijn daarvoor ook al "ingeloot". Als die inloting niet was gelukt, was er nog geen probleem geweest, want er zijn twee andere goede scholen iets verder weg maar nog steeds op korte fietsafstand van ons huis.

Voordat we kinderen kregen, hebben we hier al bij stil gestaan en we zijn dus in de buurt van goede basisscholen gaan wonen. Dat was een van de criteria waarop we hebben gezocht toen we (jaren terug) wilden verhuizen. Toen nog niet eens zo vanuit het belang van het kind geredeneerd (dat belang zie ik nu wel heel duidelijk) maar vooral vanuit ons eigen belang: we hebben echt geen zin om tien jaar lang voor taxi te spelen als dat niet per se nodig is. Door een beetje vooruit te denken zitten wij nu dus niet met deze problemen.
Leuk bedacht, Cicely, maar wat als de gemeente waar je woont tussen die verhuizing jaren terug en nu het beleid heel erg had aangepast, of de school die je op het oog had heel erg was achteruit gegaan, toch totaal niet bij je kind bleek te passen of was gaan verhuizen, om maar wat dingen te noemen?

Een beetje vooruit denken helpt niet altijd.
De school van onze dochter is zo'n beetje 25 minuten rijden met de auto. Ze zit er nog maar net een paar maanden en we hebben nog geen speelafspraakjes gehad eigenlijk. Daarbij gaat ze ook 3 dagen per week anderhalf uur naar de BSO, dus dat is sowieso niet handig voor afspraakjes.

Gelukkig zijn er zat kinderen in de straat waar ze mee kan spelen en toekomstige speelafspraakjes moeten dan maar of in het weekend, of bij haar vriendinnetjes thuis of zo. We wachten wel af hoe zich dat gaat ontwikkelen.
@miffy vooruit denken werkt natuurlijk in een heel groot deel van de gevallen wel gewoon. Scholen verhuizen niet wekelijks en zoals ik al eerder schreef het inspectierapport kan best heel erg veranderen, maar de meeste scholen zelf veranderen echt niet zo gigantisch drastisch. Ook bij veranderend beleid van de gemeente zijn juist de dichtsbijzijnde scholen vaak wel de scholen die toegankelijk worden gehouden. Het beleid is al jaren zo dat 'de overheid' graag wil dat kinderen in hun eigen directe woonomgevng naar school gaan en kunnen.

Wij hebben ook heel bewust ons 'grote-mensen-huis' gekocht in de directe omgeving van een school die wij zagen zitten en hoewel ik momenteel heel graag zou verhuizen doen we dat mede niet omdat we de kinderen net uit hun leefomgeving willen trekken. Nu dochter er zo'n 2,5 jaar op zit en zoon net begonnen is, blijkt de school goed bij ons gezin te passen. Kleinschalig, toegankelijk. Ik doe inmiddels veel op school (o.a M.R) en vind het een topschool, ondanks hun zeer gemiddelde rapportage dus.
Ik heb ook op een school buiten mijn wijk gezeten. Nooit problemen mee gehad.
quote:boerentrientje schreef op 19 oktober 2011 @ 12:51:

De school van onze dochter is zo'n beetje 25 minuten rijden met de auto. Ze zit er nog maar net een paar maanden en we hebben nog geen speelafspraakjes gehad eigenlijk. Daarbij gaat ze ook 3 dagen per week anderhalf uur naar de BSO, dus dat is sowieso niet handig voor afspraakjes.

Gelukkig zijn er zat kinderen in de straat waar ze mee kan spelen en toekomstige speelafspraakjes moeten dan maar of in het weekend, of bij haar vriendinnetjes thuis of zo. We wachten wel af hoe zich dat gaat ontwikkelen.Meen je dat serieus? Persoonlijk snap ik daar niets van. Jij kiest voor een school ver weg en je kind heeft dan maar min of meer pech. De meeste speelafspraakjes zijn juist niet in het weekend. Heel sporadisch nu de kinderen oud genoeg worden m elkaar op te gaan halen enz, maar meestal zijn mensen bezig/weg/aan het sporten enz in het weekend. En altijd maar bij vrendinnetjes is vaak snel ver hoor. Dochter heeft ook zo'n meisje in de klas. Mag altijd bij anderen spelen, maar het kan zelden of nooit bij hun, na een jaartje kleuterschool werd het kind eigenlijk nooit meer gevraagd, omdat veel ouders er toch echt niet op zitten te wachten dat speelafspraakjes altijd maar bij hun zijn. Nu zit ze in groep 4 en met buitenspelen doet ze wel altijd mee, maar afspreken doet ze bijna niet, terwijl het een heel leuk, spontaan kind is. Ze vind het zelf ook ontzettend jammer dat er eigenlijk nooit kindjes bij haar thuis komen.
Zoals ik al zei Sunemom, we zien wel hoe het zich gaat ontwikkelen de komende maanden (ze zit er pas sinds juni). We hebben die afstand niet gekozen om haar te pesten of zo. Soms heb je niet veel keus.
quote:boerentrientje schreef op 19 oktober 2011 @ 13:18:

Zoals ik al zei Sunemom, we zien wel hoe het zich gaat ontwikkelen de komende maanden (ze zit er pas sinds juni). We hebben die afstand niet gekozen om haar te pesten of zo. Soms heb je niet veel keus.

Oh dat snap ik wel. Ik begrijp je houding dat het dan maar in het weekend of bij vriendinnetjes moet niet. Als je de afstand af kunt leggen om je kind te halen e brengen kun je toch net zo goed de afstand afleggen om vrendjes en vrendinnetjes mee te nemen en evt terug te brengen. Je kind houdt volgens mij sowieso 1 of 2 middagen per week over dat ze wel zou kunnen afspreken, dan de ene week zij bij een vriendinnetje en de andere week een kndje meenemen. Als je et dan te kort vind kindje bij je laten eten en daarna gezellg thuisbrengen. Ik begrijp dat je een afstand niet altijd kunt kiezen, maar hoe je daarmee omgaat en in heverre je je kind daar 'last' van laat hebben kies je grotendeels natuurlijk wel.

Of dat dan aan afstand of aan het kind ligt weet ik niet, maar ik vind na een aantal maanden school nog geen speelafspraakje(s) gehad hebben ook wel opvallend. De meeste kindjes die hier op school beginnen hebben binnen een week of twee wel speelafspraakjes/eetafspraakjes, veel hebben hun eerste afspraakje al te pakken op een wendag voordat ze echt naar school gaan .
Ach iedereen en alle situaties zijn weer anders hè.
Ik denk dat het inderdaad veel uitmaakt of er meerdere kinderen in de klas 'ver weg' wonen. Als je als kind een van de weinigen bent kan dit best een nadeel zijn. Ik vond dit wel in ieder geval toen ik jong was. Als kinderen van 'buiten' waren we toch wel een beetje op elkaar aangewezen. Nu waren we gelukkig met een stuk of 6, dus we konden wel met elkaar spelen enzo, maar toch was ik altijd wel een beetje jaloers op de kinderen die dichtbij school woonden en al veel eerder alleen naar school mochten lopen/fietsen.

Daarbij kan het ook nog lastig zijn als je meerdere kinderen op dezelfde school hebt, die dan ook weer andere tijden hebben, na moeten blijven of wat dan ook.

Uiteraard moet je je kind niet op een school aanmelden waarbij je een slecht gevoel hebt, maar zoals hier al eerder werd gezegd: heel veel dingen zijn bepalend (de onderwijzer vaak nog het meest en daar heb je niets over te zeggen) en niet alles kan je van te voren goed inschatten.

Bij enige twijfel zou ik altijd eerst de school in de buurt uitproberen. Mocht het om een of andere reden niet bevallen dan kun je na 1 of 2 jaar altijd nog wisselen.
Sunemom, meestal helpt vooruit denken natuurlijk wel, maar Cicely presenteert het alsof je het altijd helemaal aan jezelf te danken hebt als er geen geschikte school om de hoek is, terwijl ik bij alle voorbeelden die ik noemde, mensen ken die het is overkomen (achteruit gaan betekende daarbij dat de school plotseling explosief groeide). Oh, en dan heb ik de mensen die na een wijziging in het beleid ineens in geen enkel postcode gebied meer bleken te vallen nog niet eens genoemd.

Ik woon zelf in een wijk waar ik mijn kinderen graag laat opgroeien met een prima buurtschool, maar die school is nu tijdelijk verhuisd naar een lokatie verderop vanwege een verbouwing, waardoor ouders van kinderen die eerst zelf naar school konden lopen nu ineens taxichauffeur moeten spelen. Is maar tijdelijk, maar wel onpraktisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven