Gezondheid alle pijlers

Opeens gebitsproblemen

18-10-2011 11:46 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd een goed gezond gebit gehad, pas op m’n 19e het eerste gaatje en daarna zo af en toe eens een gaatje. Tot vorig jaar, plotseling kreeg ik hevige kiespijn, er bleek een megagat in een van m’n achterste kiezen te zitten. Ben toen bij een nieuwe tandarts terechtgekomen en er bleken nog veel meer gaatjes in m’n gebit te zitten. Dit is in een periode van een paar maanden allemaal verholpen, gaatjes zijn gevuld, en oude vullingen zijn vervangen. Aan het einde van de rit was ik een hoop geld armer maar wel blij dat alles nu weer in orde was. Dacht ik … Een paar maanden na de laatste behandeling kreeg ik weer hevige kiespijn, in een kies die net gevuld was. Dus terug naar de tandarts, en ja hoor, een wortelkanaalbehandeling. Na afloop dacht ik nog, nu ben ik er echt voorlopig vanaf maar helaas. Ik heb nu sinds vorige week weer kiespijn, het begon rechtsonderin, vervolgens kwam het ook linksonderin opzetten en sinds gisteren zit het ook linksbovenin. Ik weet inmiddels precies wanneer het foute boel is, en dat is nu weer het geval.

Ik snap er echt helemaal niets van, hoe kan m’n gebit nou zo opens in verval raken?? Het ene gaatje is nog niet gevuld of het andere dient zich alweer aan. Heeft iemand hier zoiets wel eens meegemaakt, dat je altijd een goed gebit hebt gehad en dat opeens de gaten er letterlijk invallen?
Ja hier! Afgelopen 2 jaar 7 gaatjes, wortelkanaalbehandeling, 2 ontstekingen en 3 verstandskiezen getrokken. Daarnaast nog 4 keer bij de mondhygieniste in de stoel gezeten.

Nu is alles prima, eindelijk het 'groene licht' gekregen na al die tijd. Gelukkig ontzettend positieve ervaringen met mijn tandarts en alles viel me mee. Ik heb pfeiffer gehad en het zou in combinatie met aanleg kunnen zijn dat door je weerstand je soms wat gevoeliger bent voor dat soort dingen. Het zijn vaak meerdere factoren.

2 keer per dag poetsen (liefst elektrisch), 1 keer per dag stokeren (met dikke houten stokers v an bijv. stimudent) en niet poetsen nadat je net hebt gegeten (met name niet na iets zuurs).

Ik doe dan nog 2 a 3 keer per week met ragers tussen mijn tanden, meer kan ik er niet aan doen. Het is nu op hoop van zegen. Zorg er in ieder geval voor dat je zelf zoveel mogelijk er aan probeert te doen het tegen te gaan (verder kun je er uiteraard niet zoveel aan doen!)
wat vervelend voor je! ik heb toevallig net een uurtje geleden een wortelkanaal behandeling hehad en zit met een verdoofd gezicht op de bank. Mijn gebit is laatste jaren ook wat achteruit gegaan, ik bleek teveel zuur te eten en drinken zoals verse jus.
Misschien dat langdurig achterstallig onderhoud daar een rol bij speelt? Toen ik van mijn vorige naar mijn huidige tandarts ging moest er ineens ook een heleboel gebeuren, terwijl ik toch altijd netjes elk half jaar ging. Lastig is dat je als patient niet ik kan schatten of je een goede tandarts hebt of niet. Achteraf ben ik er achter dat vorige tandarts wellicht niet zo kundig was... Bij mij wel zo, dat nadat mij huidige tandarts de boel gesaneerd heeft, ik alweer drie jaar nergens last van heb, dus hoe dat bij jou komt weet ik ook niet zo, misschien eens aan de tandarts vragen of hij verklaring heeft?
Het kan ook te maken hebben met je gezondheid. Ga eens naar de huisarts en laat je helemaal onderzoeken, compleet met bloedonderzoek. Ergens in het verleden heb ik weleens gehoord hierover, maar kan er niet meer opkomen wat het nou precies was.

In ieder geval, laat je goed nakijken, want er zijn bepaalde lichamelijke zaken waar het gebit door aangetast kan raken.
Ik heb een periode gehad dat ik het één na het ander had, gaatjes, wortelkanaalbehandelingen, verstandskiezen trekken die begonnen te rotten in mijn mond etc.

Gelukkig heb ik de laatste 1.5 jaar (afkloppen!) geen problemen meer gehad en sinds een paar maanden heb ik me er ook ein-de-lijk toe kunnen zetten iedere avond te flossen met flosdraad. Mijn tandarts raadde me dat al een hele tijd met klem aan.

Het is even wennen, maar als je een weekje bezig bent, wordt het een gewoonte. Als ik mijn tanden nu een avond niet flos, voelen ze vies voor mijn gevoel, ook al poets ik mijn tanden gewoon.

Poetsen doe ik sowieso 2 x per dag.
Bepaalde medicatie doet je gebit ook geen goed. Ik slik zelf al jaren depakine, en dan is de kans groter op gebitsproblemen als wanneer ik dat spul niet zou slikken. En ja hoor: paar maanden geleden werd bij mij parodontitis geconstateerd.
Aan m'n mondverzorging kan het volgens mij niet liggen. Ik poets 2x per dag elektrisch, ik flos en spoel. Snoepen doe ik amper en zure dingen zoals sinaasappelsap ben ik ook niet dol op.

Ik zit nu wel net te denken waar die pijn linksboven nu opeens vandaan komt. Ik ben een paar weken geleden flink verkouden geweest en gebruik nog steeds neusspray omdat m'n neus nog verstopt zit. Misschien dat het een bijholte-ontsteking is die de pijn linksboven veroorzaakt. Er is nl. daar niet een specifieke kies die pijn doet en ook warme en koude vloeistoffen of tegen die kiezen tikken met een lepeltje levert geen pijn op. Ik heb sinds vanmorgen ook hoofdpijn aan de linkerkant.
Volgens mijn tandarts is het 'normaal' dat je midden 20 ineens problemen kan krijgen....volgens hem kun je, buiten je gebit goed verzorgen hier niet veel aan doen....ben nu 6 jaar verder en ben vorige week nog naar de tandarts geweest...bnnen 2 minuten weer buiten...er is dus hoop

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven