Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Staat het recept voor speltbrood in het kookboek, dames?
Margot laat ik nu net al spinazie en wat andere ingredienten in huis hebben! Waar heb je het recept vandaan?
Hee, komt er in die havermoutpap geen havermout aan te pas? Had een zak havermout gekocht, maar lees nu dat het alleen met havervlokken moet? Das dom van me, zit ik hier met een zak havermout.

IK zit na te denken over mijn lunch, ga denk ik maar iets met kikkererwten, rijst en een gekookt eitje doen. Zie dat hier regelmatig voorbij komen en vind dat zo lekker klinken.
recept voor speltbrood vind ik gewoon op internet, ik heb t kookboek niet, dus weet niet of het erin staat

Boebele, ik heb de havermoutpap gewoon gemaakt met 'havermout'. ..

wacht ik pak t pak er even bij...

Ik heb de havermout van Quaker. Ingrediënten: 100% havermout

Ik lees op internet dat het hetzelfde is, alleen zijn bij havermout de havervlokken in tweeën geknipt..

Havermout heeft natuurlijk dezelfde kenmerken als havervlokken. Voor beide vlokken geldt namelijk dat haver de basis is.

Het verschil tussen havermout en havervlokken is de grootte van de vlok. Bij havermout wordt de haverkorrel door midden geknipt met een knipper. Hierdoor ontstaat een kleinere vlok met een kortere kooktijd.

De kooktijd van de havermout bedraagt 15 minuten met een naweltijd van 10 minuten.

Ik heb net een groene smoothie gemaakt van: banaan, groene appel, water en spinazie. Lekker. OOk mijn kinderen vinden het lekker. De oudste (5) klokt zo 200 ml naar binnen. Ook mijn jongste (morgen jarig, en wordt 1) vindt het heerlijk. Hij kan met een rietje drinken en heeft bijna 100 ml gedronken. Echt super. Oudste is echt een slechte eter (lust wel graag fruit en brood) en zo krijgt ze haar groentes weer binnen...

(de koelkast is weer gevuld met gezond en lekker!)
Deze vijgensalade lijkt mij ook wel erg lekker!

Even opschrijven voor de planning ;)
ik heb vandaag inkopen gedaan bij de turkse winkel en mén wat scheelt dat in de kosten! Ik heb oa kokosolie dubbele hoeveelheid van de natuurwinkel voor minder geld. Ook rode linzen, sesamzaadjes en cashewnoten gekocht.

Heb helaas nog geen quinoa, want blijkbaar moet er een nieuwe oogst komen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wel een goeie tip Roos... Weet niet of er in het kakgooi hier een turkse winkel is. Denk het niet...
quote:ayli schreef op 20 oktober 2011 @ 10:37:

Margot laat ik nu net al spinazie en wat andere ingredienten in huis hebben! Waar heb je het recept vandaan?@Ayli, het stond een paar maanden geleden in een stuk over supergezond zomereten in de (ahum) Libelle. (gelukkig ook van Sanoma uitgevers). Ik scheur al tijden recepten uit, en nu dus alles wat past binnen het boek van AA. Beetje een tic.
dan moet je toch een keertje deze kant op komen Plousje, gaan we ook gelijk inkopen doen in Duitsland
mijn lijstje van vandaag:

havermout met sojamelk

salade met kikkererwten&linzen, paprika, komkommer, tomaat

twee kamutwafles met bietenspread

omelt van drie eieren met ui en paprika, kom tomatensoep

tussendoor appel, peer en twee dikke winterwortels

Die winterwortels knaag ik altijd op de weg terug van mijn werk op in de auto. Had alleen niet heel goede gekeken en ze zo in de tas gegooid. Waren echt enorm dikke wortels, was wel even doorbijten
Hallo allemaal,

Ik heb met interesse dit topic gelezen. Ik eet al een jaar of twee zoveel mogelijk bio, in ieder geval vlees/zuivel en zoveel mogelijk groente en fruit. Verder probeer ik veel streekgebonden te eten en met zo weinig mogelijk e-nummers. Het boek van Amber heb ik op marktplaats gekocht. Veel herkenning, ik had ook het boek van michael pollan ( een pleidooi voor echt eten) gelezen. Nu wil ik graag wat kilootjes kwijt. (10 mag best ;) dus probeer ik zo langzamerhand wat tips van Amber door te voeren in mijn eetpatroon.

Ben al gestart met mijn ontbijt te veranderen van brood naar havermout. Ik maak het aan zonder melk/amandelmelk dat vond ik echt niet lekker. Wat ik nu doe is gewoon water erbij ipv melk, klein beetje honing, wat zonnebloempitten/lijnzaad en wat ik het lekkerste vind is een handje rozijnen. Niet te veel, net genoeg zodat je op elke lepel 1 a 2 rozijnen hebt, door daarop te kauwen wordt de havermout heerlijk zoet.

Verder heb ikwat geëxperimenteerd met het zelf bakken van speltbrood. Ipv een heel brood bak ik broodjes van 50 gram. 1 broodje is dan genoeg als ontbijt of lunch met nog wat erbij natuurlijk ;)

Het recept is als volgt:

250 gram speltmeel

250 gram speltbloem

10 gram zout

10 gram broodverbetermiddel (optioneel, maar rijst dan wel iets beter)

7 gram gedroogde gist

15 gram zonnebloemolie

300 gram water

Alles bio natuurlijk

Ik gebruik dan mijn broodbakmachine, maar je kan het ook met de hand doen. BBM vind ik fijner omdat het ook verwarmd tijdens het rijzen en spelt is stevig en rijst al niet fantastisch, dus alles wat het iets beter doet rijzen is mooi meegenomen.

Ik heb een afk machine die zet ik op volkorenbrood. Hij kneed dan (even uit mijn hoofd ) +/- 15 minuten, 25 minuten rijs, 15 minuten kneden, 35 minuten rijs. Als je het met de hand doet zou ik iets minder lang kneden, dat is beter voor spelt, maar de machine roert meer dan dat hij kneedt. Na anderhalf uur zet ik de machine uit. (wel even op de tijd letten anders begint ie te bakken)

Ik verdeel het deeg in stukken van 50 gram en leg ze op een met bakpapier bekleedde bakplaat in de vorm van bolletjes of pistoletjes. Er kunnen er 16 uit.

Als het deeg aan je handen plakt moet je nog iets meel toevoegen.

De plaat met broodjes in de oven schuiven en onderin een schaal met kokend water zetten. Oven dichtdoen en een uur laten rijzen. Dan plaat uit de oven en water ook (pas op is heel warm) en de oven voorverwarmen op 200 graden. Oven warm, broodjes erin en 15 a 20 minuten bakken. Als het broodje hol klinkt als je er aan de onderkant op klopt,dan is het gaar. Oven uit en open zetten en broodjes heel dun aan de bovenkant insmeren met roomboter als je van een zachte korst houdt. Broodjes in de oven laten, eerste kwartier de oven open laten staan (anders is hij te heet en bakken de broodjes verder en worden ze steenhard) dan oven dicht en broodjes daar af laten koelen.

Ik vind dat het brood veel verser blijft in de vorm van een bolletje en je weet dat je altijd een goede hoeveelheid eet. Bovendien vind ik zelfgebakken brood altijd zo lastig om te snijden.

Ik heb trouwens alleen speltmeel gekocht. Ik doe dan 250 gram meel en 250 gram gezeefd meel.( dat is toch bloem naar mijn idee, en het scheelt weer een zak meel in mijn kastjes)

Mijn eerste bericht is een heel epistel geworden, hahaha. Ben zelf nog erg zoekende in lunchideeen met rijst en bonen enz. Ik heb vanmorgen kikkererwten in de week gezet, dus ik ga nu eens speuren wat ik daarmee ga maken.

Groetjes.
Kid73, je bent al goed bezig. Goed dat je je eetgewoontes rustig aan verandert.

Swiertje, goede tip van dat boekj! Handzaam, voorbeeldpagina's zagen er goed uit. Ga het aanschaffen denk ik.

Boebele, ik heb net jouw recept net op. Echt heerlijk!! Heb het met notenrijst gegeten ipv macaroni. mjamm.

http://www.ah.nl/recepten ... asta+met+gegrilde+groente

Rosan, heb je een recept voor lekkere humus?

Margot: colombopoeder kon ik niet vinden bij de appie Ik heb gewoon kerriepoeder, maar ben benieuwd wat colombopoeder is. Ik ga je recept binnenkort maken. Ps.Ik lees ook de libelle en zelfs margriet als ik bij m'n ouders ben..

Vandaag was ik ook bij de Turk, scheelt inderdaad!

Boebele/Wild: ook bij de 2e grotere natuurwinkel helaas geen kamutcrackers en ook geen bieten-mierikswortelspread Ik ga verder zoeken! Er was wel een mierikswortelspread maar ik wil nu per se die rose

Ik zie mezelf niet zo snel aan de groentesapjes gaan 's morgens maar heb nu wel spinazie in huis......
Verstandig dat je nog even verder zoekt Ayli, mierikswortelspread is namelijk vrij pittig. Wasabi wordt van mierikswortel gemaakt
Ok gelukkig. Bij een andere winkel zouden ze dan nog wel bietenspread hebben en dan kon ik het zelf mengen. Ja daaaag. Wel lief van haar meegedacht.

Sanna en eefje1980 zijn jullie hier nog? Als topic-opener en eerste schrijvers vraag ik me af hoe het jullie met AA'en vergaat.

Wie maakt er ook alweer muesli zelf? Pilous? Hoe smaakt het en wat zit erin? Ik heb voorlopig nog een bak muesli staan, maar volgende keer misschien zelf maken.
AA boek kopen via marktplaats is een goed idee!! Ik heb ook gekeken en op bol.com maar zie hem helaas niet goedkoop. Dus als iemand het kwijt wil haha hier natuurlijk niet.
Druk op dit topic! Iedereen goed bezig! Ik ook, voel me topfit en bijna 2 kilo lichter. Ben gisteren begonnen met probiotica om mijn darmflora te laten herstellen. Hopelijk helpt het, had gisteren in ieder geval geen pijn :-)

Voor degenen die het AA kookboek nog niet hebben een tip. Je kunt nu half jaarabonnement op Sante nemen voor 15 euro met kookboek AA er gratis bij! Goede deal want kookboek kost 20 euro... Wel even opletten dat je abbonement tijdig opzegt anders wordt het na half jaar stilzwijgend verlengd. Zie www.sante.nl

Succes allemaal
Leef (je dromen na)!
quote:kid73 schreef op 20 oktober 2011 @ 22:04:

Hallo allemaal,

Ik heb met interesse dit topic gelezen. Ik eet al een jaar of twee zoveel mogelijk bio, in ieder geval vlees/zuivel en zoveel mogelijk groente en fruit. Verder probeer ik veel streekgebonden te eten en met zo weinig mogelijk e-nummers. Het boek van Amber heb ik op marktplaats gekocht. Veel herkenning, ik had ook het boek van michael pollan ( een pleidooi voor echt eten) gelezen. Nu wil ik graag wat kilootjes kwijt. (10 mag best ;) dus probeer ik zo langzamerhand wat tips van Amber door te voeren in mijn eetpatroon.

Ben al gestart met mijn ontbijt te veranderen van brood naar havermout. Ik maak het aan zonder melk/amandelmelk dat vond ik echt niet lekker. Wat ik nu doe is gewoon water erbij ipv melk, klein beetje honing, wat zonnebloempitten/lijnzaad en wat ik het lekkerste vind is een handje rozijnen. Niet te veel, net genoeg zodat je op elke lepel 1 a 2 rozijnen hebt, door daarop te kauwen wordt de havermout heerlijk zoet.

Verder heb ikwat geëxperimenteerd met het zelf bakken van speltbrood. Ipv een heel brood bak ik broodjes van 50 gram. 1 broodje is dan genoeg als ontbijt of lunch met nog wat erbij natuurlijk ;)

Het recept is als volgt:

250 gram speltmeel

250 gram speltbloem

10 gram zout

10 gram broodverbetermiddel (optioneel, maar rijst dan wel iets beter)

7 gram gedroogde gist

15 gram zonnebloemolie

300 gram water

Alles bio natuurlijk

Ik gebruik dan mijn broodbakmachine, maar je kan het ook met de hand doen. BBM vind ik fijner omdat het ook verwarmd tijdens het rijzen en spelt is stevig en rijst al niet fantastisch, dus alles wat het iets beter doet rijzen is mooi meegenomen.

Ik heb een afk machine die zet ik op volkorenbrood. Hij kneed dan (even uit mijn hoofd ) +/- 15 minuten, 25 minuten rijs, 15 minuten kneden, 35 minuten rijs. Als je het met de hand doet zou ik iets minder lang kneden, dat is beter voor spelt, maar de machine roert meer dan dat hij kneedt. Na anderhalf uur zet ik de machine uit. (wel even op de tijd letten anders begint ie te bakken)

Ik verdeel het deeg in stukken van 50 gram en leg ze op een met bakpapier bekleedde bakplaat in de vorm van bolletjes of pistoletjes. Er kunnen er 16 uit.

Als het deeg aan je handen plakt moet je nog iets meel toevoegen.

De plaat met broodjes in de oven schuiven en onderin een schaal met kokend water zetten. Oven dichtdoen en een uur laten rijzen. Dan plaat uit de oven en water ook (pas op is heel warm) en de oven voorverwarmen op 200 graden. Oven warm, broodjes erin en 15 a 20 minuten bakken. Als het broodje hol klinkt als je er aan de onderkant op klopt,dan is het gaar. Oven uit en open zetten en broodjes heel dun aan de bovenkant insmeren met roomboter als je van een zachte korst houdt. Broodjes in de oven laten, eerste kwartier de oven open laten staan (anders is hij te heet en bakken de broodjes verder en worden ze steenhard) dan oven dicht en broodjes daar af laten koelen.

Ik vind dat het brood veel verser blijft in de vorm van een bolletje en je weet dat je altijd een goede hoeveelheid eet. Bovendien vind ik zelfgebakken brood altijd zo lastig om te snijden.

Ik heb trouwens alleen speltmeel gekocht. Ik doe dan 250 gram meel en 250 gram gezeefd meel.( dat is toch bloem naar mijn idee, en het scheelt weer een zak meel in mijn kastjes)

Mijn eerste bericht is een heel epistel geworden, hahaha. Ben zelf nog erg zoekende in lunchideeen met rijst en bonen enz. Ik heb vanmorgen kikkererwten in de week gezet, dus ik ga nu eens speuren wat ik daarmee ga maken.

Groetjes.

Hai, welkom!

En dank voor je recept speltbrood. Vind het best een slim idee om daar bolletjes van te maken. Speltmeel staat nog op mijn aanrecht... dus vandaag maar eens echt aan de slag!

Hoop ik, want mijn baby is vanaf vandaag geen baby meer... en ik moet nog een niet AAproef cake en appeltaart bakken

Vries je die broodjes in? Ik heb maar een kleine vriezer. Ben iig blij met het recept. Speltbloem is idd gezeefde meel.

Ik doe zelf ook alles rustig aan. Ik ben fan, maar soms gaat t even niet. Dan pak ik het de volgende dag weer op. Ik merk wel dat er steeds meer gezonde gewoontes komen. Hier mogen er ook wel wat kilo's af, maar mijn focus ligt vooral op het gezond eten/leven (en dan langzaam afvallen).
Hm, ik ga denk ik maar voor dat abbo bij de sante dan.. kookboek is nog steeds niet binnen dus ik denk dat ik de bestelling annuleer. Vind de sante ook best een leuk blad!

Zit nu aan de havermout, erg lekker. Misschien iets te lang laten staan want hij is een beetje droog, maar toch ok.

En mijn huid ziet er ineens zoveel beter uit zag ik gisteren! Heel zacht en stralend. Ben zo blij met Amber! Mijn gewicht is weer ok en het eten is heerlijk, wat wil een mens nog meer?
Goeie tip!! Ik heb net een abo op Sante genomen! Ik was van plan het kookboek te kopen, dus dit is een goede deal!! Kan niet wachten tot het er is!

(en ik zet de datum wannneer ik op moet zetten wel met een alarmpje in mn foon... dan zit ik niet onverwacht heeeel lang vast aan Sante!)
dat abo op santé is wel verleidelijk.. idd na 4 mnd opzeggen en je hebt het boek en het blad...hmmmmmm
Speltmeel zit in de bbm .. op een stand 'alleen deeg'. Over anderhalf uur is het klaar en dan maak ik er bolletjes van... ben zwaar nieuwsgierig hoe het gaat worden.
ayli,

ik zag dat ze de bietenspread inderdaad niet overal hebben. In mijn stad dus toevallig wel, gelukkig! Vind het echt een ontdekking.

Mijn lijstje tot nu toe:

havermout met appel, sesamzaad en lijnzaad

linzensalade met kikkererwten, groene paprika, courgette en wortel met een gekookt eitje

diner weet ik nog niet, moet ik nog even over nadenken...
hmmmm. rode linzen zijn zo lekker, was dat bijna vergeten!! mjam mjam, zit weer te smullen hoor
die heb ik gisteren ook gekocht Boebele, hoe maak ik die klaar?
linzen in een ruime laag water op laag vuur laten droogkoken. Wel checken of ze niet aanbranden. Denk dat het iets van 10 minuten duurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven