Bosbranden in Europa. Begin van het einde?

25-07-2026 16:57 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de reispeiler is al een topic geopend over de bosbranden die nu in Europa woeden, en of je nog wel op reis moet gaan naar risicogebieden. Gaat dit het nieuwe normaal worden in de zomer, of hebben we de komende jaren weer gewoon wisselvallige en koele zomers? Feit is wel dat die koele zomers steeds minder vaak voorkomen en de hete droge zomers steeds vaker.
Kunnen/mogen we überhaupt nog op reis in de toekomst als het klimaat op hol slaat? En is er nog wat te doen aan verdere opwarming terwijl onder de meerderheid de wil ontbreekt om dingen te laten?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Als ik op FB lees, dan is de klimaatverandering een verzinsel van links en stelt het allemaal niet zoveel voor. Er waren altijd al bosbranden en droogte en hitte. Dat het nu vaker en grootschaliger voorkomt ontgaat hen blijkbaar volkomen.
Ja, de aarde kent een eeuwenlange geschiedenis van klimaatveranderingen. Maar we kunnen niet ontkennen dat het nu sneller gaat en dat het steeds erger wordt.
The ocean healed my soul
Het einde waarvan?
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Sirena schreef:
25-07-2026 17:02
Als ik op FB lees, dan is de klimaatverandering een verzinsel van links en stelt het allemaal niet zoveel voor. Er waren altijd al bosbranden en droogte en hitte. Dat het nu vaker en grootschaliger voorkomt ontgaat hen blijkbaar volkomen.
Ja, de aarde kent een eeuwenlange geschiedenis van klimaatveranderingen. Maar we kunnen niet ontkennen dat het nu sneller gaat en dat het steeds erger wordt.
Ja en ik vind het zorgelijk.
Sirena schreef:
Ja precies het klimaat veranderd altijd. De dino's zijn ook uitgestorven en toen waren wij er nog niet eens en dan ook nog later de ijstijd. Alles heeft invloed op het klimaat en de mens is de grootste vervuiler.
Sirena schreef:
Van nature gaan klimaatveranderingen over periodes van duizenden jaren, het is niet een kwestie van eeuwen. Wat we nu zien is wel een kwestie van eeuwen, want het is duidelijk te zien dat de huidige veranderingen zijn begonnen vanaf de industriële revolutie, de tijd dat we begonnen met massaal fossiele brandstoffen te verbranden. En veranderingen gaan meestal exponentieel waardoor we er tot voor kort niet heel veel van gemerkt hebben. Maar in ons leven zullen volgende jaren gemiddeld over de wereld alleen maar warmer worden.
oudebaas schreef:
25-07-2026 16:57
of hebben we de komende jaren weer gewoon wisselvallige en koele zomers? F
Dat zijn slechts regionale gebeurtenissen. Over de hele aarde zal het alleen maar warmer worden.
Is ook precies wat wetenschapper als tientallen jaren roepen, maar dat waren maar "linkse milieugekkies" volgens de wegkijkers.

En nu nog zie je mensen die er allemaal complotten in zien. Gisteren nog iemand die reageert op RTL Nieuws dat hij het niet geloofde dat scheepvaart moet worden beperkt omdat de waterstand te laag is. Dingen die je met je eigen ogen kunt zien.
Appletje schreef:
25-07-2026 17:30
Dat zijn slechts regionale gebeurtenissen. Over de hele aarde zal het alleen maar warmer worden.
Is ook precies wat wetenschapper als tientallen jaren roepen, maar dat waren maar "linkse milieugekkies" volgens de wegkijkers.

En nu nog zie je mensen die er allemaal complotten in zien. Gisteren nog iemand die reageert op RTL Nieuws dat hij het niet geloofde dat scheepvaart moet worden beperkt omdat de waterstand te laag is. Dingen die je met je eigen ogen kunt zien.
Wappies zul je altijd hebben natuurlijk.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Graze schreef:
25-07-2026 17:13
Ja precies het klimaat veranderd altijd. De dino's zijn ook uitgestorven en toen waren wij er nog niet eens en dan ook nog later de ijstijd. Alles heeft invloed op het klimaat en de mens is de grootste vervuiler.
De mensheid zal de komende uitstervingsgolf, veroorzaakt door de mens zelf deze keer, niet overleven. Toch zal er net als na de vorige vijf uitstervingsgolven weer een compleet nieuw ecosysteem met nieuwe soorten ontwikkelen.
Helaas is dit de realiteit die we moeten accepteren. Wetenschappers waarschuwen hier al zeker 40 jaar voor. En de opwarming gaat de laatste jaren harder dan ooit voorspelt. Voor ons valt het nog te overzien. Meer kans op overstroming maar ook heel veel problemen met huizen door verdroging. Maar het zuidelijk deel van europa zal in de zomers geen fijne vakantiestek meer zijn. In Afrika en het midden oosten wordt het onleefbaar tenzij je airco hebt. Mensen die leven in armoede zullen de prijs betalen, want voedsel, water en koelte zullen steeds duurder worden.
Graze schreef:
25-07-2026 17:13
Het uitsterven van de dino’s (die 65 miljoen!!!!! jaar) op aarde hebben geleefd, had niks te maken met de dino’s zelf. De klimaatveranderingen ontstonden door calamiteiten (meteoriet inslag/ vulkaanuitbarstingen). Evengoed hielden ze het 65 miljoen jaar vol.

De mens bestaat nog geen 7 miljoen jaar en heeft het nu al verkloot.
Lady*Voldemort schreef:
25-07-2026 17:04
Het einde waarvan?
Ik vraag dit nog maar een keer. In je OP maak je gewag van de mogelijkheid dat we niet meer kunnen of mogen reizen (nou nou, ook erg, dan reizen we niet), en dan ga je een paar posts verder naadloos over in het onvermijdelijke einde der mensheid. Wat is het nou?
En wat mij betreft: ik heb altijd mijn best gedaan. Ik rij geen auto, ik ga nooit met het vliegtuig, ik eet geen dooie beesten. Natuurlijk ben ik wel zo dom geweest om een paar extra vervuilers op de wereld te zetten, en voor hen hoop ik dat ze hun leven nog een beetje op een normale manier kunnen leiden voor de kladderadatsch toeslaat. Maar over de rest van de mensheid maak ik me echt geen zorgen hoor, dat is te groot en ik kan er verder niet meer aan doen dan ik al doe.
Bontebok schreef:
25-07-2026 17:39
Het uitsterven van de dino’s (die 65 miljoen!!!!! jaar) op aarde hebben geleefd, had niks te maken met de dino’s zelf. De klimaatveranderingen ontstonden door calamiteiten (meteoriet inslag/ vulkaanuitbarstingen). Evengoed hielden ze het 65 miljoen jaar vol.

De mens bestaat nog geen 7 miljoen jaar en heeft het nu al verkloot.
Dat zeg ik ook niet, dat de dino's dat zelf hebben gedaan. Als er nu een grote meteoriet onze kant op komt die inslaat op de aarde is de kans ook groot dat we dat niet overleven, of in ieder geval een gedeelte van de mensheid. Maar wat de mens nu allemaal doet is vaak gewoon niet zo goed voor de aarde.

Ben ook van menig dat je als individu niet zo veel invloed hebt maar met een hele groep wel. Dus zo lang wij doen wat we kunnen en de grootste vervuilers niet worden aangepakt , hoeveel winst behalen we dan? Het is natuurlijk niet een reden om dan maar helemaal niks te doen als je dat wel zou kunnen.
Vroeg me al af of er een topic van zou komen, vind het best heftig. Vooral dat er zo ontzettend veel mensen geëvacueerd moeten worden.
Appletje schreef:
25-07-2026 17:25
Van nature gaan klimaatveranderingen over periodes van duizenden jaren, het is niet een kwestie van eeuwen. Wat we nu zien is wel een kwestie van eeuwen, want het is duidelijk te zien dat de huidige veranderingen zijn begonnen vanaf de industriële revolutie, de tijd dat we begonnen met massaal fossiele brandstoffen te verbranden. En veranderingen gaan meestal exponentieel waardoor we er tot voor kort niet heel veel van gemerkt hebben. Maar in ons leven zullen volgende jaren gemiddeld over de wereld alleen maar warmer worden.
Joh.
Het einde van wat?
Van gematigde zomers in Europa met vanzelfsprekend genoeg water op de juiste plek? Dat lijkt wel te eindigen ja.

Van de mensheid? Nee, dat denk ik niet.

Er zijn nog steeds manieren om de ingezette opwarming en vervuiling af te remmen. Er zijn nog verschillende scenario's voor de toekomst mogelijk en daarnaast is de mens ook steeds bezig met aanpassing aan de veranderingen. Daar profiteert niet iedereen van en het komt voor sommige soorten, gemeenschappen en habitatten te laat. Dat wel. Maar er is nog steeds veel te doen, en we kunnen ook nog dingen doen, en fatalisme helpt daar niet bij.
De politieke wind wereldwijd staat wel slecht, dat is zo. Ik denk wel dat het belangrijk is om ons daar niet bij neercte leggen. Er is veel tegenstand tegen klimaatbeleid en die schreeuwen ook enorm hard, maar net zo goed zijn er mensen hard aan het werk de wereld wel leefbaar te houden.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik erger me vooral aan het grenzeloze egoïsme.
Niet: moeten we maar niet op vakantie gaan vanwege de klimaatcrisis.
Maar: sjit, onze vakantie wordt mss wel verpest door een bosbrand.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
25-07-2026 19:07
Ja maar, maar, maar, mensen hebben toch gewoon Recht op vakantie?
Solomio schreef:
25-07-2026 19:07
Echt hoor. Wat we vooral zien op het journaal is die vakantiegangers die in zak en as zitten. ... :facepalm:
Lady*Voldemort schreef:
25-07-2026 19:12
Tuurlijk. Gewoon wettelijk geregeld, vrije dagen. Geheel mee eens.
:biggrin:
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
Lady*Voldemort schreef:
25-07-2026 19:12
En dan zit je op het strand met uitzicht op rookwolken. Genieten hoor!
MajadeB schreef:
25-07-2026 19:14
Echt hoor. Wat we vooral zien op het journaal is die vakantiegangers die in zak en as zitten. ... :facepalm:
Dat mens en dier hun complete habitat verwoest zien worden is blijkbaar minder nieuwswaardig.
Het is pas nieuws als het ons raakt. Zoiets?

Maar ja, triest. Ik fietste gisteren langs de rivier en toen zag ik bij hoogtij kribben droog liggen die ik al in geen jaren heb zien leeggetrokken worden.
MajadeB schreef:
25-07-2026 19:14
Vooral in de as.
Lady*Voldemort schreef:
25-07-2026 19:24
Vooral in de as.
Point taken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven