Tellen
vrijdag 21 oktober 2011 om 08:21
Ik wil graag jullie ervaringen horen over hoe jullie kinderen hebben leren tellen want mijn dochter van ruim 3 heeft daar moeite mee. Ik maak me er overigens geen zorgen over, ze is pas 3 en kan nog een heel leven leren tellen, maar het verbaast me wel dat een verder pienter kind iets dat voor mij zo logisch is, niet door lijkt te hebben. Ik ben dus gewoon benieuwd of dit een normale fase is waar ze nu in zit:
Ze herkent en benoemt de meeste cijfersymbolen , maar dat is feitelijk meer "lezen", net zoals ze verschillende letters herkent. Het rijtje van 1 t/m 10 opnoemen kan ze met wat aanmoediging, maar dat is feitelijk niet meer dan het opzeggen van een versje.
Met echt tellen heeft ze erge moeite: als je haar verschillende objecten (bijvoorbeeld stiften) geeft en vraagt ze te tellen, dan snapt ze niet waar ze moet beginnen. Ze vraagt dan bijvoorbeeld: "welke is de 3?" Alsof ze zeggen wil: Ik ben 3, dus een van die stiften zal ook wel 3 zijn. Ze wil elk getal aan een specifiek object koppelen, en begrijpt niet dat ze dat gewoon "at random" kan doen.
Herkent iemand dit bij haar eigen kind? I
Ze herkent en benoemt de meeste cijfersymbolen , maar dat is feitelijk meer "lezen", net zoals ze verschillende letters herkent. Het rijtje van 1 t/m 10 opnoemen kan ze met wat aanmoediging, maar dat is feitelijk niet meer dan het opzeggen van een versje.
Met echt tellen heeft ze erge moeite: als je haar verschillende objecten (bijvoorbeeld stiften) geeft en vraagt ze te tellen, dan snapt ze niet waar ze moet beginnen. Ze vraagt dan bijvoorbeeld: "welke is de 3?" Alsof ze zeggen wil: Ik ben 3, dus een van die stiften zal ook wel 3 zijn. Ze wil elk getal aan een specifiek object koppelen, en begrijpt niet dat ze dat gewoon "at random" kan doen.
Herkent iemand dit bij haar eigen kind? I
vrijdag 21 oktober 2011 om 08:26
vrijdag 21 oktober 2011 om 08:39
ineens hebben ze het door en is het hek van de dam. Toen onze zoon net drie was deed hij het precies zo. Nu is hij net vier en kan inmiddels tot honderd tellen. Ineens had hij het door hoe het werkte. Vroeg dan het tiental en telde verde naar hetvolgende tiental. ook het benoemen van de aantallen gaat nu prima. Ik zou gewoon lekker blijven oefenen. Wat ze doet is al heel goed. Ik zie bij mijn zoon in de kleuterklas dat heel veel net vierjarige nog geen eens tot tien kunnen tellen, en de meester geeft ook aan dat het net een kantelpunt is rond die leeftijd. Sommige hebben het ineens door en sommige hebben gewoon wat langer nodig.
Overigens is het kunnen tellen ook geen zegen hoor. Wij worden er af en te gek van, alles moet geteld worden, en dat is even leuk, maar als het de hele dag is wordt je er af en toe knetter gek van
Overigens is het kunnen tellen ook geen zegen hoor. Wij worden er af en te gek van, alles moet geteld worden, en dat is even leuk, maar als het de hele dag is wordt je er af en toe knetter gek van
vrijdag 21 oktober 2011 om 08:40
Als ze naar school gaan, moeten ze wel echt kunnen tellen, Nut. Nog niet rekenen en lezen van en met cijfers, maar de basis moet er wel zijn.
Kindjes in mijn omgeving doen precies hetzelfde. Een neefje had geoefend met tellen (4 potloden, bijna 3 jaar oud) en de oranje was net de '2' geweest. Toen zij hij: het potlood (pakt oranje potlood) is ook 2, net als Pietje. En straks word ik 3, net als het blauwe potlood...
Klinkt vergelijkbaar, nietwaar? En toch kan hij heel goed tellen
Kindjes in mijn omgeving doen precies hetzelfde. Een neefje had geoefend met tellen (4 potloden, bijna 3 jaar oud) en de oranje was net de '2' geweest. Toen zij hij: het potlood (pakt oranje potlood) is ook 2, net als Pietje. En straks word ik 3, net als het blauwe potlood...
Klinkt vergelijkbaar, nietwaar? En toch kan hij heel goed tellen
vrijdag 21 oktober 2011 om 08:46
Kinderen in groep 1 moeten aan het eind van het eind van het schooljaar t/m 5 kennen (cijfersymbolen, synchroon tellen, aantallen neerleggen, evenveel vingers opsteken noem maar op )
Voor groep 2 is dat tot 10.
En inderdaad.. Bij de meeste kinderen valt ineens het kwartje van zo moet het! Maar voor een 3jarige doet je kindje het heel goed hoor! Gewoon lekker laten gaan
Voor groep 2 is dat tot 10.
En inderdaad.. Bij de meeste kinderen valt ineens het kwartje van zo moet het! Maar voor een 3jarige doet je kindje het heel goed hoor! Gewoon lekker laten gaan
vrijdag 21 oktober 2011 om 08:51
vrijdag 21 oktober 2011 om 08:51
Grappig dat het herkenbaar is! Ik zag het bij andere kinderen niet terug (maar ik ken dan ook niet veel 3 jarigen met wie ik regelmatig tel ) dus ik wist niet zeker of het "normaal" was. Ergens zit er inderdaad veel logica in, veel meer dan in het abstracte tellen wat wij als volwassenen doen.
3 stiften (of 2) kan mijn dochter trouwens wel "tellen", want die hoeveelheid "overziet" ze gewoon. Dan hoeft ze niet echt te tellen en kan ze gewoon zeggen dat het er 3 zijn. Met meer dan 3 wordt dat lastiger, natuurlijk.
Gizz, ik begrijp van jou dus dat de meeste kinderen het zo rond 4 jaar leren. Dan kunnen we dus nog even oefenen
3 stiften (of 2) kan mijn dochter trouwens wel "tellen", want die hoeveelheid "overziet" ze gewoon. Dan hoeft ze niet echt te tellen en kan ze gewoon zeggen dat het er 3 zijn. Met meer dan 3 wordt dat lastiger, natuurlijk.
Gizz, ik begrijp van jou dus dat de meeste kinderen het zo rond 4 jaar leren. Dan kunnen we dus nog even oefenen
vrijdag 21 oktober 2011 om 09:03
Mijn dochter van drie kan tot 25 tellen, terugtellen vanaf tien en ook kleine optelsommetjes maken (1+1), (2+2). Ze heeft het geleerd door naar Dora te kijken, en van kinderliedjes als hoedje van papier, drie kleine kleutertjes. Spelenderwijs zijn wij ook wel met tellen bezig (bijvoorbeeld verstoppertje spelen en dan tot tien tellen). Af en toe maak ik voor haar (op haar verzoek) met stoepkrijt een hinkelblok met getallen. Of we tellen samen mee terug met de cijfertjes op de magnetron.
vrijdag 21 oktober 2011 om 09:21
vrijdag 21 oktober 2011 om 09:46
Je hebt tellen en tellen : in volgorde van toenemend begrip: akoestisch tellen (tellen als het opzeggen van een versje, wat in de openingspost genoemd wordt), asynchroon tellen (wat tieger ook noemt: ze zeggen het rijtje getallen op en wijzen met hun vinger dingen aan, maar nog niet in hetzelfde tempo), synchroon tellen, resultatief tellen (een getal koppelen aan het resultaat van het tellen) en verkort tellen (niet meer alles 1 voor 1 tellen, maar bijvoorbeeld 2,4,6....)
TO, je zegt dat tellen voor jou heel logisch is, maar als je dat rijtje tel-varianten bekijkt, zie je toch wel dat er nog best een paar stappen zitten in het leren tellen. Dat je dochter niet in één keer al die stappen zet, is normaal.
TO, je zegt dat tellen voor jou heel logisch is, maar als je dat rijtje tel-varianten bekijkt, zie je toch wel dat er nog best een paar stappen zitten in het leren tellen. Dat je dochter niet in één keer al die stappen zet, is normaal.
vrijdag 21 oktober 2011 om 10:55
Mijn kind kon toen hij 2 was tot 10 tellen, alle kleuren onderscheiden, nu is hij 2,5 en telt hij tot 19, kent sommige letters, O van oma, P van pappa, M van mamma enz. Wij hebben nooit echt iets gestimuleerd. Hij kan zelf filmpjes aanklikken op "joep tjoep" en doet zelfs memory op de computer. Wij waren ons er niet van bewust dat dit goed was, totdat het KDV er ons op wees dat dit errug vroeg was.
Hij vraag er zelf om, "wat is dat????" is hier vroeg begonnen
.
Ook ik ben zeer schuldig aan Zandkasteel, Sesamstraat enz. Maar hij is enig kind bij beide kanten van opa en oma en die besteden heul veul aandacht aan 'm op de 2 dagen dat hij bij hen is. De vrije dag thuis is hij vaak zo moe van het KDV en de opa's en oma's dat ik 'm vaak zelf met lego laat spelen en TV laat kijken om 'm weer op te laden.
Hij vraag er zelf om, "wat is dat????" is hier vroeg begonnen
Ook ik ben zeer schuldig aan Zandkasteel, Sesamstraat enz. Maar hij is enig kind bij beide kanten van opa en oma en die besteden heul veul aandacht aan 'm op de 2 dagen dat hij bij hen is. De vrije dag thuis is hij vaak zo moe van het KDV en de opa's en oma's dat ik 'm vaak zelf met lego laat spelen en TV laat kijken om 'm weer op te laden.