Geld & Recht alle pijlers

jeuj, koopcontract getekend, en nu?

21-10-2011 15:37 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
nou goed, we weten ongeveer de te nemen stappen wel hoor, zo bleu zijn we ook al weer niet, maar toch...

We hebben al een paar keer gesprekken gehad met hypotheek adviseurs, en weten dat de koopsom geen punt is, zelfs laag, weten dat we bkr schoon zijn, vorige week nog eens gechecked, en we weten dat we aflossingsvrij en banksparen willen, plus nhg. Liefst 10 jaar de rente vast.

We kopen het huis v.o.n, maar is het raadzaam (weer) naar een hypotheek adviseur te gaan, of meteen rechtstreeks naar de bank ( in ons geval de rabo bank, daar hebben we reeds gesprekken gehad). Stel we maken daar vanavond nog een afspraak mee ( wat niet gaat lukken, maar hypothetisch gezien) gaat het dan net zo als bij vorige gesprekken; je wordt getoetst, overhandigd je papieren ( loonstroken, id, etc) en dan verder? Want dit is ons eerste koophuis, ik heb me wel ingelezen en gesprekken gehad, maar het wordt nu ineens wel heul erg echt zeg maar....

Leuk, spannend, en een beetje eng

Enige dingetje is het bouw depot, je mag tegenwoordig maar 104 procent lenen. We kopen v.o.n., er moet echt een nieuwe keuken en badkamer in oa, hoe moeten we dat gaan financieren?

We hebben wel wat spaargeld, maar dat willen we liever niet daarvoor gebruiken.

Wie denkt er mee?
je hebt het in je titel over het tekenen van het koopcontract maar je topic gaat over de hypotheek. Wat is nu precies je vraag?
Meestal kan waardevermeerdering wel meegefinancieerd worden. Dan kijken ze dus naar wat de nieuwe keuken en badkamer aan waarde zullen toevoegen. Als er niets zit, is de kans groot dat dit gewoon gefinancieerd kan worden.

Vraag een gesprek aan bij je bank en ook bij een onafhankelijke bemiddelaar en laat beiden 1 of meer voorstellen doen. Daar kies je dan vervolgens de hypotheek met de gunstigste voorwaarden uit (dat is niet per definitie ook altijd de goedkoopste!)
Ik heb ook v.o.n. gekocht. Heb eerst huis bekeken en gezegd ik doe het: daarna gesprek met hypotheekadviseur gehad.

Kosten als notaris en dergelijke worden (althans bij mij) bovenop hypotheekbedrag gedaan. Aangegeven dat ik iets meer wilde afsluiten in verband met verbouwing. Hypotheekadviseur vraagt offertes aan, die krijg je onder je neus. Je ziet wat je maandelijkse maandlasten zijn en hypotheekadviseur regelt verder alles.

Dat is het in een hele kleine notendop.
alleen is het sinds 1 augustus inderdaad zo dat je eigen geld wilt hebben als je wilt verbouwen, als je meer dan 110 % van de executiewaarde wilt lenen.

De slimste oplossing heb ik al voorbij zien komen, ga een gesprek met de bank aan, of de hypotheker, die zijn wat onafhankelijker en kan je beter vergelijken
Ik vind het een vreemd pad wat je hebt bewandeld. Heb je dan bij het ondertekenen van je koopcontract (neem aan dat het nieuwbouw is trouwens) niet door hoeven geven wat je hypotheekbedrag is en je bruto maandlast?
wat bedoel je met 'er moet echt een nieuwe badkamer en keuken in'? Is dat omdat het nieuwbouw is, of omdat het niet jullie smaak/ gedateerd is?

wanneer het laatste het geval is, en je daarmee die 104% overschrijdt vanwege gebrek aan spaargeld, zal je die keuken en badkamer niet kunnen vernieuwen en nog even moeten leven met de oude. Wanneer het nieuwbouw betreft en je het meerwerkl dus niet kunt financieren, dan is het huis helaas te duur voor jullie.
life ain't a perfect story, write it while you live it
quote:lelytjevandalen schreef op 21 oktober 2011 @ 15:58:

Ik vind het een vreemd pad wat je hebt bewandeld. Heb je dan bij het ondertekenen van je koopcontract (neem aan dat het nieuwbouw is trouwens) niet door hoeven geven wat je hypotheekbedrag is en je bruto maandlast?Wat het gekke is, bij ons vonden ze het destijds vreemd dat we éérst naar de bank gingen om alles te regelen, en met dat bedrag in ons hoofd een huis kochten. Meesten deden het zoals TO zeiden ze; een globale berekening laten doen wat je kunt lenen, huis kopen ovv financiering, en dan gaan kijken waar de hypotheek wordt afgesloten, en of het lenen bedrag haalbaar is.
@lelytjevandalen

De route die TO volgt is volstrekt normaal, hoor. Je kunt tenslotte geen hypotheek afsluiten op een huis dat nog niet van jou is. Dat gebeurt pas bij de overdracht.
quote:Jorina schreef op 21 oktober 2011 @ 16:01:

[...]

Wat het gekke is, bij ons vonden ze het destijds vreemd dat we éérst naar de bank gingen om alles te regelen, en met dat bedrag in ons hoofd een huis kochten. Meesten deden het zoals TO zeiden ze; een globale berekening laten doen wat je kunt lenen, huis kopen ovv financiering, en dan gaan kijken waar de hypotheek wordt afgesloten, en of het lenen bedrag haalbaar is.

Maar in het koopcontract van nieuwbouw (waar ik nog steeds even vanuit ga omdat TO het over VON heeft) moet je je hypotheekbedrag en bruto maandlast op laten nemen. Dus dan kan je niet af met een globale berekening.

Bij bestaande bouw kan het allebei, vaak weet je wel wat je kan lenen (ook door rekenformules op diverse site's) en voor de definitieve sommen, ga je daarna je hypotheek afslutien
quote:lelytjevandalen schreef op 21 oktober 2011 @ 15:58:

Ik vind het een vreemd pad wat je hebt bewandeld. Heb je dan bij het ondertekenen van je koopcontract (neem aan dat het nieuwbouw is trouwens) niet door hoeven geven wat je hypotheekbedrag is en je bruto maandlast?

dat hoef je niet door te geven bij het ondertekenen van de koopovereenkomst, hooguit een bedrag ivm de ontbindende voorwaarden financiering. Dat als je dat niet kan lenen je de koopovereenkomst kan ontbinden.

Op zich is het wel handig dat je kijkt wat je kan lenen voordat je een huis koopt. Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat je al een aantal gesprekken hebt gehad maar dat van dat verbouwen heb je niet gevraagd?
quote:Jorina schreef op 21 oktober 2011 @ 16:01:

[...]

Wat het gekke is, bij ons vonden ze het destijds vreemd dat we éérst naar de bank gingen om alles te regelen, en met dat bedrag in ons hoofd een huis kochten. Meesten deden het zoals TO zeiden ze; een globale berekening laten doen wat je kunt lenen, huis kopen ovv financiering, en dan gaan kijken waar de hypotheek wordt afgesloten, en of het lenen bedrag haalbaar is.niet alleen destijds, nu wordt nog steeds zo gedacht..
^ sorry voor de vage post hierboven, haal van alles door elkaar... (heb 'm maar even ingekort:) )
we hebben het contract bij de makelaar ondertekend. Daar hoefden we geen financiele stukken te overhandigen. Alles goed doorlezen; ontbindende voorwaardes bijv. Dan teken je en sluit je vervolgens je hypotheek af. We hebben wel van te voren al gesprekken gehad natuurlijk, dus weten wat we wilen. Dinsdag weer een gesprek (hopelijk laatste?)

maar ik wil graag goed voorbereid zijn.

Het betreft een bijna nieuwbouwhuis, wat eerst werd verhuurd, de keuken en badkamer zijn woningbouw. Dus na het vervangen daarvan zullen we direct al wel waardevermeerdering hebben. Aangezien we het huis super scherp hebben gekocht ( gezien de prijzen voor de huizen hier in de straat)

bedankt tot dusver, ik droom nog even verder
oh en we hebben natuurlijk gevraaagd wat we konden lenen, dat was de eerste vraag die we stelde. We kopen ruim binnen ons budget. Dat van dat bouwdepot is pas sinds kort aangepast. Dat wist ik wel, maar niet precies hoe en of wat...
Ik raad je wel aan om naar een onafhankelijk hypotheek adviseur te gaan. Rabobank is niet heel voordelig met hypotheekrente, en bij een onafhankelijke kun je vergelijken met andere aanbieders.
en we moeten ook nog een levensverzekering, uitgerekend komt dat op 35 euro voor mijn man en mij samen. Ben nog aan het dubben waar ik dat moet doen. Wat raden jullie aan?
dinsdag hebben we een gesprek met een onafhankelijke.
Gefeliciteerd!!! Ik zweef op net z'n wolk, maar ken ook je angsten omdat wij ook in dezelfde situatie zitten (alleen dan in Italie, dus kan je niet helpen met tips)
zijn er hier mensen die geen spaar-aflossingsvrije hypotheek hebben, maar bijv beleggen of anders, en waarom?
oh spannend italiagirl, wat gaaf!!

Genietze!!
quote:mariamena schreef op 21 oktober 2011 @ 16:44:

en we moeten ook nog een levensverzekering, uitgerekend komt dat op 35 euro voor mijn man en mij samen. Ben nog aan het dubben waar ik dat moet doen. Wat raden jullie aan?Levensverzekering voor 2 personen voor 35 euro? Wil ik ook wel weten waar dat kan...
mariamena, die premie voor die verzekering verschilt per maatschappij. Shop goed op internet, en vraag het na bij een onafhankelijk adviseur (al zijn die nooit onafhankelijk, maar wel onafhankelijkér)

wat zijn je plannen met de keuken/badkamer? hoeveel denk je nodig te hebben in procenten? Bedenk je heel goed van tevoren dat ht geen zekerheid is dat wat je erin stopt, je er ook weer uit haalt. Zeker niet zelfs! En die 110/104% financiering zijn topfinancieringen, elke procent die je minder hoeft te lenen is geld wat je in je zak steekt, en geld wat je niet verliest bij gedwongn verkoop/ zakkende markt.
chartreuse, heb ik ook hoor. Zelfs maar 15 euro premie pp en toch >2 ton dekking.
we gaan er, heel oppertunistisch gezien vanuit dat we wel degelijk winst halen na verbouwing. We denken nml dat de marktwaarde hoger ligt dan het bedrag wat we er nu voor gaan betalen. Los daar nog van willen we er vooral lang in blijven wonen, miss wel voor altijd. Dus een nieuwe keuken ( en wandje verplaatsen) en nieuwe badkamer ( nu zo'n standaard lege ruimte met douche stang en wasbak) sowieso lange en korte termijn woongenot opleveren. En ja er moet ook iets op de vloer. Hoeft geen duizenden euros te kosten, maar toch....

Er staan in deze rij 3 huizen te koop, naast het huis is net anderhalf maand geleden een nieuwe eigenaar gekomen. Allemaal rond de 40 duizend duurder dan ons huis, maar hebben dan wel een goede keuken en badkamer erin. Dat mee in overweging nemende lijkt het een goede overweging.

Overigens is marktwaarde iets anders dan de taxatie waarde ( wie bepaald de marktwaarde?) en als je er van uitgaat dat de marktwaarde 20 duizend hoger ligt dan de taxatie, kan je daarover die 104 procent nemen, is toch al gauw een stuk meer depot, toch?

We denken rond de 25 duizend nodig te hebben willen we alles naar onze wens doen. Maar 20 zou ook kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven