Geld & Recht alle pijlers

Garantie verlopen - probleem auto(banden)

23-10-2011 13:38 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Iets meer dan een half jaar geleden hebben we een nieuwe auto gekocht. Bij de aankoop van de auto hebben we een BOVAG-garantie voor een half jaar afgesloten. Voorafgaand aan het afleveren van de auto heeft het autobedrijf vier nieuwe banden op de auto gezet.

Gedurende het eerste half jaar hebben we een aantal keren problemen gehad met de auto, die binnen de garantie vielen en dus kosteloos verholpen zijn. Het overleg en de samenwerking hierover met het autobedrijf waar de auto gekocht is, was echter herhaaldelijk vervelend en werd met het toenemen van de klachten nog vervelender. De klachten betroffen grotendeels geen klachten die het autobedrijf had kunnen voorzien, we hebben dan ook nooit kwade opzet vermoed. De klachten zijn, ondanks het vervelende contact, wel steeds naar tevredenheid opgelost overigens.

Inmiddels is de garantietermijn verstreken en nu doet zich het volgende voor: bij een vraag over winterbanden bij de autodealer in de buurt (dealer van het merk van onze auto) constateerde de medewerker dat de vier banden niet de juiste zijn. Het zijn banden met een verkeerde afmeting. Ze passen op de auto, maar dit heeft consequenties. Het rijden blijkt een beetje onveiliger (iets minder grip), en de 'omloop' van de band is kleiner, waardoor dus bijvoorbeeld onze snelheidsmeter de snelheid niet correct schijnt weer te geven. Het lijkt me dat dit ook gevolgen heeft voor de kilometerteller.

Los hiervan baal ik ervan dat het autobedrijf onzorgvuldig is geweest (of bewust gehandeld heeft, dat kan ik niet inschatten). De garantie is verlopen. Ik wil het autobedrijf gaan bellen hierover, maar zou graag tips horen en uitpluizen waar ik 'recht' op heb.

Iemand advies?

Erwt
Hm, als die bandenman dat zwart op wit wil geven kun je daarmee teruggaan naar de dealer, lijkt me. Heeft niets met garantie te maken, maar met ondeugdelijkheid, wat kosteloos hersteld zal moeten worden.
Eensch met Aubrey.

En als de garage moeilijk doet heb je geluk dat deze bij BOVAG is aangesloten, zou ik daar een klacht gaan indienen.
Dank voor jullie reacties.

Ik weet niet of de bandenman iets zwart op wit wil geven, maar waarschijnlijk is het vrij gemakkelijk aan te tonen dat het nu niet klopt. Ik begrijp ook dat er een afwijking mag zijn in de maat (ten opzichte van de maat die er eigenlijk op zou moeten zitten), maar dat dit verschil nooit groter dan een afwijking van 1,5% mag zijn. De afwijking van onze banden is het dubbele: 3%

De BOVAG-website had ik ook al even doorgespit. Ik kan niets vinden over gebreken die ontdekt worden na de garantietermijn, maar zie dat er wel mogelijkheid zijn via de Bovag als het autobedrijf niet wil meewerken.
Misschien dat je via de ANWB een onafhankelijke keuring kunt uit laten voeren, daarvan krijg je een schriftelijk rapport.

Succes, dit is behoorlijk vervelend.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan kun je daar informatie vragen over je rechten.
...
Informeer eerst eens bij een onafhankelijke derde partij (vierde in dit geval) of dit idd onveilig is.

Ik heb dit ook; maat velgen en banden zijn net 1 inch kleiner dan origineel. Als het onveilig zou zijn, zou het de apk niet doorgekomen zijn, lijkt mij. En ja, het heeft iets invloed op de kmteller en snelheid, als je dat weet, kan je er rekening mee houden. Maar als de wielen iets kleiner zijn, dan geeft de meter en de teller meer aan dan je mag, dus je hebt juist meer marge.(of denk ik nou precies verkeerdom?)

Misschien zag de merkdealer jou al een setje nieuwe velgen en banden kopen bij hem?
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Ankalida en Gamuza, dank nog voor jullie reacties (ik ben vandaag pas weer in de gelegenheid om te reageren).

@Ankalida, dat is ook een goede tip, hoewel ik de rechtsbijstandsjoker liever niet meteen zou willen inzetten. Wellicht zouden ze wel iets voor me kunnen betekenen als ik er niet uit zou komen met het autobedrijf.

@Gamuza, mijn indruk van de autodealer die het euvel constateerde is niet dat ze me zo graag een bandenset wilden verkopen. Het heeft inderdaad een gunstige marge (je denkt dat je harder rijdt dan je in werkelijkheid doet) volgens mij, hoewel de kilometerstand ongunstiger is als je de auto zou verkopen. Ik weet zelf eerlijk gezegd niet of dit bandengebeuren iets is dat tijdens een APK gecontroleerd wordt. Dat is voor mij handig om eerst even uit te pluizen. Dank.
Ipv meteen met rechtsbijstand aan de slag te gaan: Wat daccht je ervan de garage eens te bellen die de banden erop heeft gelegd? God weet zeggen ze ' Komt u maar meteen. Sorry, foutje van onze kant' .
Als zij verkeerde banden eronder hebben gezet zonder met jou/jullie te overleggen zitten zij per definitie fout.

Wel de vriendelijke aanpak eerst proberen.

Niet met rechtsbijstand papieren gaan slingeren in eerste instantie; dat verbetert de relatie niet.
Danayla en Rouke, dat schreef ik hierboven dus al: dat ik niet meteen de rechtsbijstandjoker wil inzetten

Danayla, vanzelfsprekend gá ik ook eerst het autobedrijf bellen voordat ik allerlei toeters en bellen inschakel, maar de ervaring heeft me inmiddels helaas geleerd dat er een grote kans is dat dit autobedrijf niet zal zeggen: 'ach wat vervelend, onze excuses, we gaan de banden meteen vervangen'. Ik wil daarom graag weten wat mijn mogelijkheden/rechten zijn.

Rouke, Vriendelijk-doch-duidelijk zal het worden
quote:Erwt schreef op 26 oktober 2011 @ 07:25:

Danayla en Rouke, dat schreef ik hierboven dus al: dat ik niet meteen de rechtsbijstandjoker wil inzetten

Danayla, vanzelfsprekend gá ik ook eerst het autobedrijf bellen voordat ik allerlei toeters en bellen inschakel, maar de ervaring heeft me inmiddels helaas geleerd dat er een grote kans is dat dit autobedrijf niet zal zeggen: 'ach wat vervelend, onze excuses, we gaan de banden meteen vervangen'. Ik wil daarom graag weten wat mijn mogelijkheden/rechten zijn.

Rouke, Vriendelijk-doch-duidelijk zal het worden

Sorry, ben moe..

Goeiesmoggels trouwens!

Moet straks toch écht even gaan slapen zie ik al.
Als je op de site van autoweek even je kenteken invult kun je zo alle technische gegevens zien incl de bandenmaat die onder jouw auto hoort te zitten. Dan weet je in ieder geval zeker of de juiste maat er onder zit of niet. Volgens mij is het voor de apk geen probleem. Mijn auto is ook goedgekeurd met een andere maat banden (iets te groot, waardoor de km teller akelig precies is )
De rechtsbijstandverzekering is ook gewoon nuttig om informatie te vragen over rechten en plichten. Je hoeft ze niet direct op de garage af te sturen.

Tweede punt is: hoeveel financiele schade heb je hier nu echt van? Een kleine afwijking in de km-stand lijkt mij nauwelijks schade. Verder moeten de banden worden vervangen, maar dan kun je geen volledige vergoeding verwachten. Waarom? Als het goede banden waren geweest, dan gaan ze ook geen eeuwigheid mee.
...
@jjcjc: goede tip, dank je. Ik ga vanavond even kijken.

@ankalida: het gaat mij niet eens zozeer om te financiële schade alswel om de veiligheid en het principe. Het was dus inderdaad ook mijn vraag in de OP wát ik nu feitelijk mag verwachten. Mag ik verwachten dat ik nieuwe banden krijg? Of is dat teveel gevraagd?
En misschien heeft het ook invloed op het brandstofverbruik.
En kijk eens bij punt 5 van deze link.

Banden
Aubrey, dankjewel. Ik had nog niet eens aan die aansprakelijkheid gedacht. Ik ga het vanavond nog eens even goed uitpluizen en morgen (als ik tijd heb) het autobedrijf bellen. Dan laat ik weer van me horen.
Succes en ik lees graag een update, ben ook benieuwd.
Ik denk dat je niets moet verwachten van de Bovagdealer die ze plaatste. Deze dealer raakt waarschijnlijk alleen een klant kwijt.

Je hebt er meer dan een half jaar mee gereden. Als de merkdealer er niks over gemeld had had je het waarschijnlijk nooit geweten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven