Winterdip tips en tricks !

24-10-2011 13:02 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!

Aankomende zaterdag word de klok een uur achteruit gezet.

Hebben jullie daar last?

Kijken jullie al tegen de winter op?

Of heb je misschien al super veel zin in de sneeuw, kou, glade wegen, kerstboom, familie bezoekjes, etc. etc. etc.

Uit onderzoek blijkt trouwens dat de helft van Nederland last heeft van een winterdip

http://www.nu.nl/gezondhe ... -last-van-wintertijd.html

Ik moet zeggen dat ik ook wel met een positief gevoel naar de winter ga. Ik probeer alle leuke kanten van de winter naar boven te halen.

Voor mij zijn dat:

- Alle leuke gezellige lichtjes in de straten.

- De altijd gezellig kerstboom

- Mooie witte sneeuw

- Het samen zijn

- Buiten koud en binnen lekker warm met een warme chocomel

- De kerstliedjes "jingle bells jingle bells"

Negatieve dingen:

- Gladde wegen (ik ben geen held in autorijden)

Hoe gaan jullie hier mee om? Tips en Tricks
Heerlijk, genieten, genieten genieten!

Tips en tricks voor genieten? Ja doen!

Waarom altijd zo negatief? We wonen in een land waar we de seizoenen prachtig kunnen beleven.

Niet zo zeuren en er lekker wat van maken, dit najaar. En voor we het weten is het weer voorjaar.
Ik moet zeggen dat ik ook wel met een positief gevoel naar de winter ga. Ik probeer alle leuke kanten van de winter naar boven te halen.

Voor mij zijn dat:

- Alle leuke gezellige lichtjes in de straten.

- De altijd gezellig kerstboom

- Mooie witte sneeuw

- Het samen zijn

- Buiten koud en binnen lekker warm met een warme chocomel

Negatieve dingen:

- Gladde wegen (ik ben geen held in autorijden)
Man en ik hadden het er vanochtend ook nog over, dat het grijze seizoen er weer aan komt. Dat is zo jammer aan de winter, de grijsheid en grauwheid. De zeldzame dagen dat de lucht blauw is en er verse sneeuw ligt, zijn mooi, maar voor de rest mag de winter wat mij betreft ook weg blijven.

Wat ik probeer te doen in de winter is toch naar buiten als het weer het toelaat. Gezond proberen te eten. Zorgen dat je voldoende slaap krijgt maar niet te lang in bed blijven liggen. Wat gezellige binnen dingen plannen (een etentje, naar het bronnenbad, naar de bios, etc.).

En vooral: heel hard hopen dat we een korte milde winter krijgen met een vroeg voorjaar.
I winter ! Heerlijk van die koude dagen met rijp op de bomen en dan het zonnetje erbij, prachtig. Ik ga er nog net niet midden in de nacht uit als het gesneeuwd heeft maar mijn voetstappen staan wel als eerste in de achtertuin

's Avonds de kaarsjes en de houtkachel aan, warme chocomel erbij. Nadeel van de winter vind ik als het de hele tijd regent en grauw is buiten, dan duren de dagen zo lang.
Heerlijk, ik hoop dat we een mooie winter krijgen. Met veel sneeuw, zodat de wereld er prachtig uit ziet. Voor het eerst dit jaar ben ik rond de feestdagen vrij, dus ik hoop op gezellige en sfeervolle dagen. Heb echt zin in een winter!

En natuurlijk in Maart het begin van de lente. Ook heerlijk, kan ik ook wel weer naar uit kijken.

Wat zijn we toch gezegend om in een land te wonen met zulke mooie seizoenen!
Jas aan, sjaal om en wandelen met die hap. Da's overal goed voor!

Bollen poten in de tuin.

Tuin winter klaar maken.

vogelvoer ophangen

Lekkere stoofschotels maken

Bokbier proeven

Kaarsjes aan

enz enz

(en niet je boze bui afreageren op je partner, dat werkt averechts heb ik gemerkt)
Ik hou ook van de seizoenen, zeker in de winter als het hard vriest maar wel een strakblauwe lucht en waterig zonnetje, een eind wandelen en dan helemaal warm en rozig een kop warme choco of gluhwein... heerlijk!
Oh heerlijk!! Ik kijk er ook echt naar uit!

•Als het mooi weer is lekker naar de kust, uitwaaien op het strand en daarna op temperatuur komen met een lekkere warme choco.

•Of heerlijk struinen in de tuincentra's die zijn omgedoopt in complete kerststallen

•Lekker op de bank kruipen, kaarsjes aan en een goede film kijken

•Sleeën met de kids als er flink wat sneeuw is gevallen

•Zodra de dagen korter en donkerder worden vind ik het ook leuker om in de keuken te staan. Lekkere dingen maken...

Ja laat die winter maar komen!
De lange avonden, gezellig op de bank, kaarsjes aan, lekkere hapjes... Mmmm

December is ook een heerlijke maand, alleen dan vind ik januari, februari en maart vreselijk saai en lang duren. Die maanden mogen we best overslaan
Wow en niet te vergeten... Het moment na Sinterklaas als Skyradio de kerstliedjes weer gaat draaien... Bij de eerste keer Last Christmas of Driving home for christmas ofzo dan krijg ik toch zo'n heerlijk gelukszalig gevoel ( op 1 januari kots ik er dan wel weer van maar ach tot die tijd...HEERLIJK)
Ik geniet van het verstrijken van de seizoenen, ik geniet van het prachtige zonlicht in de herfst. Ik hou van sneeuw, open haard en kaarsen.

Maar toch kan ik er niets aan doen dat mijn energieniveau zakt, dat ik niet meer vooruit te branden ben. Dat ik alles in mijn leven ga betwijfelen en het liefst met mijn rugzak op een jaar lang wil rondtrekken. Dát is mijn winterdip. En daar kies ik niet voor. Ik ben alleen zo ver dat ik hem nu herken (nadat ik voor het vierde jaar rond november met dezelfde gedachten liep te worstelen, viel het kwartje voor mij). En ik weet dat het weer over gaat en dat ik rond januari/februari weer tevreden met mijzelf en mijn leven word.

Zonnebank en veel buiten wandelen/fietsen helpt de ergste dalen te vermijden, maar helemaal weg is het nooit.
Dat heb ik ook hoor Isadorado. Niets gaat goed, ruzie in relatie, werk geef ik het lieftst op, medicatie werkt niet tot nauwelijks, ik ben standaard 'sochtens dood op ook als ik optijd naar bed ga, autorijden lukt max een halfuur daarna kost het echt moeite om wakker te blijven, koude handen en voeten, pijnlijke knieen zodat ik amper kan sporten / hardlopen en ik ben simpelweg niet te harden.
Alle seizoenen zijn me lief. Ik geniet nu heerlijk van die prachtige herfst, ben veel buiten, fietsen is ook nog lekker. Straks als de winter komt, dan is het binnen ook zo gezellig, met kaarsen en een heerlijk geurtje, dennen of kaneel. Er komen weer allemaal mooie films op tv langs EN, ik ben jarig in december, daar is het een echt feestelijke maand voor, om jarig te zijn.
quote:isadoro schreef op 24 oktober 2011 @ 13:26:

Ik geniet van het verstrijken van de seizoenen, ik geniet van het prachtige zonlicht in de herfst. Ik hou van sneeuw, open haard en kaarsen.

Maar toch kan ik er niets aan doen dat mijn energieniveau zakt, dat ik niet meer vooruit te branden ben. Dat ik alles in mijn leven ga betwijfelen en het liefst met mijn rugzak op een jaar lang wil rondtrekken. Dát is mijn winterdip. En daar kies ik niet voor. Ik ben alleen zo ver dat ik hem nu herken (nadat ik voor het vierde jaar rond november met dezelfde gedachten liep te worstelen, viel het kwartje voor mij). En ik weet dat het weer over gaat en dat ik rond januari/februari weer tevreden met mijzelf en mijn leven word.

Zonnebank en veel buiten wandelen/fietsen helpt de ergste dalen te vermijden, maar helemaal weg is het nooit.Dit zou ik geschreven kunnen hebben. Herkenbaar!
Leuk! Ik vind elk seizoen leuk. De herfst is schitterend, en we hebben de decembermaand nog helemaal tegoed.

Zonde dat mijn tuincentrum alweer helemaal in de kerstsfeer is. Je kan er niet door zonder dat te zien en daarom ga ik maar niet vóór Sinterklaas bloemen kopen.
Ik vind de winter Echt Niet Leuk. Periode van weinig energie en veel twijfel, die veel te lang duurt.

Dit doe ik eraan:

- 's ochtends onder de daglichtlamp

- licht op mijn werkplek vervangen door daglicht-tl

- zoveel mogelijk buiten wandelen

- in januari op vakantie naar de zon

- eind november en heel december winkels zoveel mogelijk mijden (die vreselijke liedjes! die verbeten koopzucht!)

- stug doorwerken

- oud & nieuw vieren als de belofte dat het weer licht zal worden

- als ik geld genoeg heb, wil ik een houtkacheltje kopen. dat lijkt me dan wel weer fijn.
Ik haat kale bomen. Zolang het nog herfst is met gekleurd blad hoor je mij niet klagen, maar zodra het blad gevallen is begint de lange donkere grauwe grijze en koude tijd.
winteracconiet en sneeuwklokjes in de tuin / op balkon. Die dingen bloeien al in januari.
Je krijgt het toch allemaal cadeau. Vóór het te verwerpen in zijn totaliteit zou ik toch even goed kijken of er niet meer uit te halen is dan tot een bal verfrommelen en weggooien en hopen op betere tijden. Misschien komen die helemaal niet.
quote:Maja82 schreef op 24 oktober 2011 @ 13:53:

winteracconiet en sneeuwklokjes in de tuin / op balkon. Die dingen bloeien al in januari.Wat een leuk idee! Maar als je ze in een pot op het balkon zet, vriezen ze dan niet kapot?
quote:Bahco schreef op 24 oktober 2011 @ 13:55:

Vóór het te verwerpen in zijn totaliteit zou ik toch even goed kijken of er niet meer uit te halen is dan tot een bal verfrommelen en weggooien en hopen op betere tijden. En hoe doe je dat dan concreet, er meer uit halen?
Ik ben niet kapot van de wintermaanden. Gladheid en sneeuw zorgen voor crisis op mijn werk, elk jaar weer. Niemand is te genieten.

Verder heb ik lichamelijk veel last van de winter. Kou trekt in m'n spieren en botten, en ik voel me vaak 's ochtends een bejaarde.

Wat ik er aan doe?

- Positief blijven denken

- Lekker warm kleden

- Vitamine D (!!) Werkt echt super voor mij!

- Teunisbloemolie, werkt voor veel ongemakken, maar bij mij vooral op de spieren en gewrichten

- Topics lezen over mensen die wél van de winter houden. Die lijstjes doen me denken; oh ja! Dat is wél leuk! (lichtjes, mooie plaatjes, kerstboom, kerstmarkt in Valkenburg, de eerste keer 'Driving home for Christmas' in de auto)

En een keer een baaldag... Ach, die heb ik in de zomer, herfst en lente ook hoor. Moet kunnen. Maar niet langer dan een dag, max 2 gaan zitten zwelgen in mijn eigen gechaggerijn of zielig-voelen.
I love winter!!!!! Lekker gezellig kaarsjes aan, met vriendje/vriendinnen filmpjes kijken met lekkere hapjes erbij. Lekker in bed kunnen liggen met een dik dekbed, winterjas aan. Leuke winterkleding kopen (vind ik leuker dan zomerkleding) En juist als het lekker koud is buiten kan je eens echt een frisse neus halen. En het is dan weer zo lekker als je weer terug in je gezellige warme huisje bent.
quote:NouEvenNiet schreef op 24 oktober 2011 @ 13:56:

[...]

Wat een leuk idee! Maar als je ze in een pot op het balkon zet, vriezen ze dan niet kapot?

ik had ze vaak op een koud zijkamertje binnen staan. Je zou bij een tuincentrum kunnen vragen hoe je dat kan doen.

hier staan tips:

http://www.bakker-hillegom.nl/product/winterakoniet/

Eranthis cilicica is een knolgewasje dat prima kan verwilderen. De knolletjes kunnen jarenlang op dezelfde plek blijven staan. Het zullen er zelfs steeds meer worden! Voor een goede groei raadt #### aan de knollen direct na de bloei te bemesten ###*. Zo zorgt u voor een rijke bloei in het volgende jaar. Knip bovendien het blad van de winterakoniet pas af als het geel is geworden. Groeien de winterakonieten in het gazon wacht dan met maaien tot het loof geel is geworden. Volgend voorjaar zal Eranthis cilicica met deze goede verzorging nog meer bloemen geven. Bescherm knollen in pot tegen vorst door de pot vorstvrij te bewaren of in te pakken met noppenfolie. Geef in droge perioden water.

*: compost werkt prima.

Andere leuke bollen voor binnen: hyacinten en amarillis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven