Zwemlesperikelen
vrijdag 29 mei 2026 om 17:03
Mijn kind (6 jaar) heeft inmiddels ruim een jaar zwemles. Gestart in oude woonplaats, dat begon heel voortvarend, eerste badjes snel door, ging goed totdat het lastig werd in het vierde badje (bekend patroon, als iets moeilijker wordt en moeite gaat kosten, haakt kind af). Toen gingen we verhuizen. In nieuwe woonplaats nieuwe zwemles geprobeerd, DRAMA! Echt niet te doen, ze snapten kind daar voor geen meter, kind stond twee lessen achter elkaar de hele les te huilen, er was geen oog voor dus na twee lessen daar gestopt. Weer nieuwe zwemles, hele geduldige lieve zwemjuffen, hele duidelijke instructie, veel tijd om te wennen (eerste les alleen maar aan de kant zitten kijken was ook helemaal oké, ik er eerste paar keer bij blijven, langzaam afgebouwd, heel veel begrip voor kind). Maar kind blokkeert nu weer steeds meer. Het ligt echt niet aan de docenten, maar kind voelt dat het allemaal niet in één keer lukt en begint dan gewoon niet meer. As we speak staat ze huilend aan de rand van het bad en komt alleen in beweging als de zwemjuf met haar één op één oefent en dan nog durft ze het eigenlijk niet écht te proberen, want de angst dat het niet lukt is gigantisch.
Het gaat niet om angst voor water of zwemmen ofzo, onder water vindt ze ook geen enkel probleem, het is echt pure angst dat ze het misschien niet kan of niet goed doet. Context: zeer sterke vermoedens hb, en daarnaast vermoedens dat er meer speelt (we denken nu richting ass, maar kan ook heel goed iets anders zijn).
Wat zouden jullie adviseren? Doorgaan? Stoppen? Ik weet het gewoon echt niet meer, het is elke week een heel gedoe en ze gaat totaal niet vooruit omdat ze niks wil proberen (ik vind het absoluut niet erg als het lang duurt hoor, maar kind loopt dus zelf hier ook heel erg op vast).
Het gaat niet om angst voor water of zwemmen ofzo, onder water vindt ze ook geen enkel probleem, het is echt pure angst dat ze het misschien niet kan of niet goed doet. Context: zeer sterke vermoedens hb, en daarnaast vermoedens dat er meer speelt (we denken nu richting ass, maar kan ook heel goed iets anders zijn).
Wat zouden jullie adviseren? Doorgaan? Stoppen? Ik weet het gewoon echt niet meer, het is elke week een heel gedoe en ze gaat totaal niet vooruit omdat ze niks wil proberen (ik vind het absoluut niet erg als het lang duurt hoor, maar kind loopt dus zelf hier ook heel erg op vast).
vrijdag 29 mei 2026 om 17:09
Hoe gaat het op school? Komt kind daar weleens dingen tegen die hij/zij niet meteen kan? Of is zwemles eigenlijk het eerste waarbij dit echt voorkomt?
In het kader van hb en het belang van leren leren zou ik kind niet van zwemles afhalen (tenzij het echt traumatisch is voor het kind). Misschien wel af en toe iets vaker met elkaar zwemmen zonder de zwemlescontext, dat helpt misschien met vertrouwen opbouwen.
Ken je de leerkuil? Die zou je kunnen bespreken met je kind, je kunt er ook samen een tekenen/knutselen. Als het kind begrijpt dat deze fases bij leren horen, helpt dat misschien.
In het kader van hb en het belang van leren leren zou ik kind niet van zwemles afhalen (tenzij het echt traumatisch is voor het kind). Misschien wel af en toe iets vaker met elkaar zwemmen zonder de zwemlescontext, dat helpt misschien met vertrouwen opbouwen.
Ken je de leerkuil? Die zou je kunnen bespreken met je kind, je kunt er ook samen een tekenen/knutselen. Als het kind begrijpt dat deze fases bij leren horen, helpt dat misschien.
vrijdag 29 mei 2026 om 17:12
Ik zou stoppen. Bijvoorbeeld pauze en na de zomer weer verder kijken. Haalt de spanning er misschien vanaf. Je kunt dat ook met kind bespreken, wat is voorkeur van kind. Ook bij pauze bijvoorbeeld zelf blijven zwemmen met kind. Niet oefenen, tenzij kind dat zelf wil, maar ontspannen in het zwembad.
Mijn dochter zwom voor B diploma, maar had niet de fysieke kracht om afstanden en dieptes te halen. Zwembad bood extra lessen aan. Zorgde voor veel extra spanning. Kind was opgelucht toen ze die extra lessen niet hoefde te doen en vond het prima om met de volgende groep voor diploma te zwemmen.
Mijn dochter zwom voor B diploma, maar had niet de fysieke kracht om afstanden en dieptes te halen. Zwembad bood extra lessen aan. Zorgde voor veel extra spanning. Kind was opgelucht toen ze die extra lessen niet hoefde te doen en vond het prima om met de volgende groep voor diploma te zwemmen.
vrijdag 29 mei 2026 om 17:13
vrijdag 29 mei 2026 om 17:14
Zoals je het beschrijft heb ik het vermoeden dat kind hier ook met andere dingen tegenaan loopt. De angst om iets niet meteen te kunnen.
Is er onderzoek gestart of een zichtbare periode waarin hulp opgestart gaat worden? Dan zou ik dat eerst afwachten. Ik ben voorstander van een beetje pushen, maar dit klinkt als een groter probleem waarbij pushen juist averechts zal werken. Zeker bij vermoedens van hb en/of ass.
Wellicht kun je zelf met haar gaan oefenen een op een? Of bij zwemles? (Alhoewel dat wellicht onbetaalbaar is.)
Is er onderzoek gestart of een zichtbare periode waarin hulp opgestart gaat worden? Dan zou ik dat eerst afwachten. Ik ben voorstander van een beetje pushen, maar dit klinkt als een groter probleem waarbij pushen juist averechts zal werken. Zeker bij vermoedens van hb en/of ass.
Wellicht kun je zelf met haar gaan oefenen een op een? Of bij zwemles? (Alhoewel dat wellicht onbetaalbaar is.)
vrijdag 29 mei 2026 om 17:17
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in