Sodiumbicarbonaat vervanger?
maandag 24 oktober 2011 om 13:13
maandag 24 oktober 2011 om 13:21
Dit kan je niet weglaten. Het is namenlijk een rijsmiddel en wordt in combinatie met bakpoeder gebruikt. Je kan het wel bij de toko halen. Dan heet het baking soda en zit in een oranje pak. Kost vaak maar €2,-. Als ook dat niet lukt kan je even langs de apotheek. Daar heet het natriumbicarbonaat en moet je het in poedervorm zonder bijproducten hebben.
maandag 24 oktober 2011 om 13:53
Bedankt voor jullie reacties!
Ik kan vandaag helaas niet meer naar de drogist. Ik zal het eerst proberen te vervangen door bakpoeder, hoewel er al bakpoeder inzit. Mocht het totaal mislukken zal ik van de week naar de drogist gaan. Ik heb de "goede" taart zaterdag pas nodig.
Dit is trouwens het ingredienten:
115 gram gesmolten boter
240 gram bloem
350 gram kristalsuiker
2 eieren
85 gram cacaopoeder
1.5 tl bakpoeder
1.5 tl sodiumbicarbonaat
1 tl zou
250 ml melk
2 tl vanille essence
250 ml kokend water
Zal ik dan 3 tl bakpoeder moeten gebruiken?
Ik kan vandaag helaas niet meer naar de drogist. Ik zal het eerst proberen te vervangen door bakpoeder, hoewel er al bakpoeder inzit. Mocht het totaal mislukken zal ik van de week naar de drogist gaan. Ik heb de "goede" taart zaterdag pas nodig.
Dit is trouwens het ingredienten:
115 gram gesmolten boter
240 gram bloem
350 gram kristalsuiker
2 eieren
85 gram cacaopoeder
1.5 tl bakpoeder
1.5 tl sodiumbicarbonaat
1 tl zou
250 ml melk
2 tl vanille essence
250 ml kokend water
Zal ik dan 3 tl bakpoeder moeten gebruiken?
maandag 24 oktober 2011 om 14:37
Hier een goede website waar het verschil wordt uitgelegd.
http://www.koekjeshoek.be ... atriumbicarbonaat-of.html
Bakpoeder (en ook Backin van dr Oetker) is dus inderdaad wat anders dan baksoda.
http://www.koekjeshoek.be ... atriumbicarbonaat-of.html
Bakpoeder (en ook Backin van dr Oetker) is dus inderdaad wat anders dan baksoda.
maandag 24 oktober 2011 om 15:10
Bakpoeder (baking powder), is een mengsel van natriumbicarbonaat en citroenzuur of wijnsteen (eventueel nog iets als maizena om klonten enz tegen te gaan).
Natriumbicarbonaat (NaHCO3)
NL: zuiveringszout, natriumwaterstofcarbonaat, dubbelkoolzure soda, baksoda, E500.
EN: baking soda, sodium bicarbonate, sodium hydrogen carbonate, bread soda, cooking soda, bicarbonate of soda, (sodium) bicarb.
Baking Soda = Natriumbicarbonaat
Natriumbicarbonaat (NaHCO3)
NL: zuiveringszout, natriumwaterstofcarbonaat, dubbelkoolzure soda, baksoda, E500.
EN: baking soda, sodium bicarbonate, sodium hydrogen carbonate, bread soda, cooking soda, bicarbonate of soda, (sodium) bicarb.
Baking Soda = Natriumbicarbonaat