Overwegen een katje kopen....

25-10-2011 12:57 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij overwegen een katje te kopen. We hebben jarenlang een hond gehad en sinds 2 jaar zijn we huisdiervrij. Voornamelijk ik mis de extra gezelligheid in huis waar een dier voor zorgt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel met katten had, ben ooit in mijn jonge jaren aangevallen door de buurpoes en dat heb ik altijd onthouden . Nu waren wij afgelopen zondag bij mijn schoonzusje en zij hebben net een jong poesje van 20 weken. Ze sprong meteen bij mij op schoot . Ik schrok eerst wel van de vaart waarmee ze op mijn schoot sprong maar hoe langer ze er lag hoe fijner ik het vond. Heb haar geaaid en geknuffeld en ik mocht haar ook oppakken en neerzetten. Ik vond het heel erg leuk! Sinds die tijd spookt het regelmatig door mijn hoofd een katje te kopen. (liefst een jonge kitten).

Ik ben druk informatie aan het lezen op internet omdat ik geen verstand heb van katten, ik kom uit een echt hondengezin en ken weinig mensen met katten.

Mijn moeder was dan ook verbaasd toen ik haar vertelde dat wij overwegen een katje te kopen.

Nu heb ik een paar vragen, ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen:

- hoe vind ik een gezond kitten uit een "goed" nest? Ik heb al op de site van de kattenopvang gekeken, veel aanbod en ik overweeg om daar een katje aan te schaffen. Marktplaats, is heel veel keus maar het gaat tegen mijn gevoel in om daar een dier vandaan te halen.

-hoeveel verzorging heeft een katje nodig en kan het een enkele keer een hele dag alleen thuis zijn? Ik werk vanuit huis dus in principe ben ik er altijd. We hebben kindjes van 2 en 4 jaar soms gaan we in het weekend een dagje weg met het gezin. (zijn dan nooit laat thuis).

-liefst willen wij een rustig aanhankelijk kitten en natuurlijk ook speels kun je gedrag al zo jong beoordelen? Wat is het verschil in gedrag tussen een kat en een poes?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden, tips en adviezen zijn welkom!

Groetjes
Ik heb sinds 1.5 week een poes genomen! (Misschien vandaar de inspiratie voor mn nieuwe nickname). Ze komt uit het asiel, maar verbleef bij een pleeggezin. Ik wilde een oudere poes (ze is ongeveer 4 jaar), want een kitten moet je echt opvoeden en daar heb ik geen tijd voor. Een oudere kat is al zindelijk en vraagt minder aandacht. Ik werk namelijk overdag gewoon. Het voordeel van een oudere poes is dat je weet welk karakter het heeft, dat weet je bij een kitten nog niet. Karaktereigenschappen zoals aanhankelijkheid (sommige poezen houden niet van op schoot zitten en aaien, dat kun je nog niet zien bij een kitten), binnen/buitenpoes, kan bij kinderen, kan bij andere katten/honden, houdt van spelen ja/nee, etc. Het voordeel van een kitten is dat het zich sneller aan het gezin hecht en dat je het zelf wat meer kunt 'vormen' (tot op zekere hoogte natuurlijk, het blijft wel een kat... die doen wat ze willen). Een volwassen kat heeft meer tijd nodig om te wennen.

Verzorging: elke dag schoon water en voer (goh), kattenbak verschonen, 1 keer per jaar prikken, om de 3 maanden antivlooien spul (drupjes in de nek), sterrilisatie/castratie, chip?, anti wormen spul. Daarnaast, je moet waarschijnlijk meer schoonmaken/stofzuigen door de haren die de poes met zich meebrengt.

Ik las ergens (heb namelijk ook wat research gedaan voordat ik een kat nam) dat een kat rond de 400 euro per jaar kost. De aanschafkosten zijn het hoogst natuurlijk... volwassen kat in het asiel kost ongeveer 70 euro, kitten 90 euro (en daar zit dan sterilisatie en al die prikken toestand bij in). Een kitten kun je vaak gratis afhalen ergens. Maar dan... Sterilisatie kost normaal gesproken rond de 100 euro (tot 200). En dan de prikken e.d. 'r nog bij.

Een kitten kan nog niet veel alleen thuis zijn en heeft meer aandacht nodig. Een volwassen kat kan makkelijk een dag alleen thuis zijn. Echter, houdt ook rekening met het karakter van de kat. De ene kat zal beter alleen kunnen zijn dan een andere.

Overigens, ik lees vaak dat men katers vriendelijker vindt dan poezen. Maar dit is nooit bewezen. Naar mijn idee is de vriendelijkheid van een kat gewoon afhankelijk vh karakter ongeacht geslacht. Ik heb nu een poes, super lief dier en heel aanhankelijk, maar wil nog niet echt op schoot. Mijn ouders hebben ook 2 poezen, met de ene kun je alles meedoen (op je hoofd zetten en op zn kop hangen geen bezwaar ;) haha) en komt graag op schoot, de andere poes is wat gereserveerder, maar komt ook bij je zitten.

Als ik jou was, zou ik een kitten nemen. Je bent veel thuis, dus hebt de tijd! Grote kans dat het dier op schoot wil komen en aanhankelijk is/wordt, maar zeker weten hoe het karakter is, zie je pas bij volwassenheid.
O en google maar even wat over het laten wennen van een kat/kitten in zijn nieuwe huis. De kat heeft in het begin rust nodig (vooral een oudere). En kinderen willen heel graag direct veel aandacht geven, maar doe dat gedoseerd.
quote:Dickens schreef op 25 oktober 2011 @ 13:24:

Ik heb beiden, kater is net een hondje, poes is koningin.

Whahaaa, bij ons ook ja!! Kater is echt knuffeldier. Poes wil alleen geaaid wanneer het haar uitkomt ;)

Ik zou wel inderdaad 2 beestjes nemen als je zelf overdag niet veel thuis bent. Dan hebben ze gezelschap. Ook als je op vakantie gaat. Zorg ervoor dat je iemand in de buurt hebt die je vertrouwd met je viervoeters en die ze kan verzorgen en aandacht geven als je op vakantie bent..

En inderdaad.. je moet niet heel zuinig zijn op je (leren) meubels en gordijnen, want ook al probeer je ze op te voeden, het gaat toch stuk!

Succes met de keuze, maar denk er goed over na!
Ik heb niet alle tips gelezen.

Sinds een jaar hebben wij ook een kat, ik was ook eigenlijk niet zo'n grote kattenliefhebber maar nu een jaar later zou ik hem voor geen geld willen missen.

We zijn het afgelopen weekend naar een andere poes wezen kijken en as zaterdag kunnen we haar ophalen.

Wat iris zegt is wel een beetje waar: ik moet mijn dochter van 7 ook temmen om niet steeds met de kat te lopen sjouwen.

Ga eens kijken in een poezenasiel: keuze genoeg.
quote:Scuba schreef op 25 oktober 2011 @ 14:11:

Een hond heeft een baas, een kat heeft personeel Hou daar rekening mee, maar ik vind een kat beter te handelen dan een hond eerlijk gezegd omdat je er toch minder werk aan hebt (hoeft niet uitgelaten te worden in snertweer enzo) en ook soms een nachtje weg is geen probleem. Indien je iemand kan vinden die even bij je thuis de bak verschoont en eten neerzet enzo is het goed te doen.

Ik weet niet of een kat beter te handelen is dan een hond. Ja, het is wat praktischer omdat een kat wat meer op zichzelf is en daarmee zelfstandiger. Maar ik zie op dit forum met katten aanzienlijk meer problemen voorbij komen dan met honden.

Voorbeelden zijn meubels die vernield worden, het overal op klimmen (zoal op de aanrecht) of katten die overal plassen behalve in de kattenbak. Katten zijn namelijk stressvolle dieren en volhardend in onhebbelijkheden. Soms weigeren ze zich aan te passen aan de situatie en moet de eigenaar zich aanpassen met bepaalde consequenties daarbij. Zoals de kat die de kiet afbreekt omdat hij perse naar buiten wil. Eigenaar laat hem buiten en is daarmee van het probleem af. MAar scheept zijn buren echter vervolgens op met zijn kat die daar niet op zitten te wachten. Je hebt veel probleemdieren onder katten.

Het feit dat katten niet flexibel zijn en zich niet kunnen aanpassen (dat hoeven ze van nature ook niet als solitair dier zijnde), maakt ze soms heel gecompliceerde dieren.

Een hond is een roedeldier en daardoor veel beter bereid om zich aan te passen. Kattenmensen vinden dan dat hij een baas heeft en katten personeel. Maar dat leggen ze dus verkeerd uit.

Een kat heeft namelijk OOK opvoeding nodig en degenen die zich niet aan kunnen passen worden dus weggedaan. Ook dat lees je hier geregeld op het forum.
Maak aan iedereen kenbaar dat je een kat wilt, zo zijn wij ook aan onze katten gekomen. Via via ontzettend lieve en mooie beestjes gekregen. En de oude eigenaar zocht een goed huis voor ze. Als dit niet zo was gegaan hadden we bij het asiel katten uitgekozen.
quote:iris1969 schreef op 25 oktober 2011 @ 13:36:

Kittens zijn eigenlijk ongeschikt bij kleine kinderen van jouw leeftijd, want ze zijn nog kwetsbaar en ze worden snel bang van die grijpende handjes en het feit dat er achter ze aangerend wordt. Volwassen katten houden daar trouwens meestal ook niet van.

Let daarom bij het uitkiezen van je kitten of kat erop dat je een supermakkelijk en brutaal dier neemt die alles goed vindt en het heerlijk vindt opgetild te worden en nogal onhandig geaaid. Neem je kinderen daarom ook mee naar het asiel en laat je voorlichten over de beste keuze. Let ook goed op het gedrag van je kinderen vóór je ze corrigeert en nadat je ze corrigeert en hou er rekening mee dat je de hele dag op je kinderen moet letten.

Zelf vind ik een wat groter kitten (6 maanden) of een halfwasje (9 maanden) beter geschikt in jouw situatie, maar ik snap dat je een kittentje schattiger vindt.

dit dus.

en, ook heel belangrijk, een kitten sloopt, expres of per ongeluk : behang, stoelen, bank, kinderhandjes, kindergezichtjes, oogjes ...

ik vind jouw kinderen echt te klein, dan ben je de hele dag scheidsrechter aan het spelen, wordt niemand blij van ...

ga naar het asiel en kies een kat of katten uit op hun karakter !
Nogmaals super bedankt voor jullie antwoorden en tips!

Ik begrijp dus dat wij mede door (de leeftijd) van onze kinderen beter kunnen gaan voor een volwassen poes of kat. Klinkt in principe heel logisch omdat we dan ook weten wat het karakter is van het dier. ALS we besluiten er een te kopen zal dat zeker bij het asiel zijn, ook omdat we daar goede begeleiding kunnen verwachten.

Via via zou ook kunnen maar nogmaals, ik ken weinig mensen met een kat.

We zullen er de komende tijd eens goed over na gaan denken en ons er meer in gaan verdiepen voordat we een besluit nemen.

Meer reacties en tips lees ik graag!
Neem dan geen oudje of hele slome kat die de hele dag wil slapen, want die vindt geen rust in een huishouden met kleine kinderen.

Een kat van een jaar of 2 die ook nog wil spelen én heel makkelijk is is denk ik voor jullie gezin het best.
Hallo!

Ik zit hier mee te lezen. Ik heb zelf twee katten een kater en een poes. Ze heten Puma en Diesel. Puma is zo'n 8 jaar en Diesel 5 jaar. Ik en mijn vriend gaan binnenkort samenwonen en zoeken een goed tehuis voor mijn katten! (en echt met pijn in mijn hart dat ik ze weg moet doen...)

Diesel heb ik vanuit het asiel gehaald als kitten, en Puma bij kennissen. Het zijn echt twee vriendjes. Ze spelen samen, slapen vaak samen, wassen elkaar, zo lief! Ze zijn beide gechipt en geholpen en ook alle inentingen. Ook heb ik een reismandje en kattenbak etc.

Diesel is een klein wit poesje, heel speels en aanhankelijk en soms ondeugend. Puma is een kater, en ERG aanhankelijk, overigens ook een echte binnen kat, die graag op schoot zit, naast je zit, en je gewoon minuten lang kan aankijken :-)

Ik woon in omgeving Utrecht.... wie weet heb je intresse. Ik zoek een goed liefdevol huis voor hun!

En anders succes met verder zoeken, groetjes
Waarom moeten ze nu weg????

Dat is dus wat ik bedoelde. Probeer te anticiperen en weet dat een kat langer mee gaat dan een paar jaar, OOK bij veranderingen in je leven. De kat moet daar binnen passen. Weet je dat dat niet gaat gebeuren, neem dan geen kat.
quote:Rowena10 schreef op 26 oktober 2011 @ 06:58:

Ik en mijn vriend gaan binnenkort samenwonen en zoeken een goed tehuis voor mijn katten! (en echt met pijn in mijn hart dat ik ze weg moet doen...)

Je katten moeten weg omdat je gaat samenwonen??????
Nou ik heb geen katten genomen in de gedachten ze paar jaar later weer weg te doen hoor. Ben opgegroeid in een gezin met honden, katten en nog veel meer en weet heel goed dat het een grote verantwoordelijkheid is.

Mijn vriend is heel erg allergisch, dus vandaar dat ze niet mee kunnen. En ik wist natuurlijk niet toen ik katten nam, dat ik jaren later mijn vriend zou ontmoeten en hij allergisch zou zijn. Als hij dat niet was geweest waren ze gewoon mee gegaan.
Wat erg Rowena,, ik hoop dat je een goed huis voor ze vind!
Succes rowena! Zouden ze eventueel ook apart mogen of wil je ze echt graag samen houden?

Over het poezen en katers verhaal. Onze poes die helaas vorig jaar is overleden was heel lief en aanhankelijk. Ze was mijn grootste poezenvriendin. Zat veel op schoot bij mijn man, of lag dicht tegen mij aan. 's Nachts sliep ze naast mijn kussen. En ze waste altijd mijn handen. Ze was zwart met prachtige gouden ogen en daar knipperde ze altijd heel vriendelijk mee naar me. Zo schattig.

Overigens heb ik een kater die helemaal niet van optillen houd. Als je dat doet gaat hij krabben en bijten. Dat zie je ook niet als je een kat als kitten aanschaft. Ik heb hem wel tot op zekere hoogte geleerd om vastgehouden te worden of even opgetild omdat dat ook bij de dierenarts moet. Maar als hij iets heeft dan moet hij vaak onder narcose behandeld worden want dat gaat echt niet. Ook niet als ik hem vasthoud bij de dierenarts want hij gaat vreselijk hijgen van de stress.

En hij heeft echt een hekel aan kinderen. Gelukkig rent hij zelf weg als hij maar kinderen hoort dus dat levert eigenlijk geen problemen op, maar ook dat wist ik dus niet toen ik hem als kitten kreeg. De kleinkinderen van mijn buren waar hij wel eens komt heb ik al op jonge leeftijd geleerd dat ze hem niet mogen aaien en niet achter hem aan mogen rennen. Is gelukkig altijd goed gegaan. Maar je moet er altijd rekening mee houden dat kinderen dan toch willen knuffelen met een kat terwijl de kat het niet wilt.

Overigens kan je mijn andere kater in de knoop leggen zonder dat hij enige sjoege geeft. Dat vind ik dus ook een beetje eng met kinderen, want hij is eigenlijk iets te zachtaardig. Ik ben al een keer op hem gaan zitten en hij gaf geen kik.

Kortom een kitten lijkt mij ook niet zo'n goed idee. En als je toch kiest voor een jonge kat, kies er dan een die met kinderen is opgegroeid, maar dat is de mijne ook, dus dat geeft ook niet altijd garanties.

Ben het er eigenlijk wel mee eens dat je kinderen nog te klein zijn voor een kat.

Zorg je er ook voor dat er een plek is voor de kat waar hij zich kan terugtrekken zonder dat hij lastig gevallen wordt door je kinderen?
Mac123; dank je, baal er vreselijk van en ga ze zo missen! Maar ze zijn zo lief, weet zeker dat ik iemand kan vinden die ze over willen nemen.

Lirio; Het liefst samen, maar een tijdje terug was Puma een paar weken weggelopen, en merkte dat Diesel hem in het begin erg miste maar naar een paar dagen er eigenlijk alweer aan gewend was. Dus ze kunnen ook apart ja, als het niet anders kan.

Maar ik ben het zelf ook mee eens als je kleine kinderen hebt dat het met 1 of 2 kittens een stuk lastiger is. Ze moeten ten eerste nog zindelijk worden ook. Met wat oudere katten weet je wat voor soort persoonlijkheid je hebt aan ze. Maar goed ik snap ook wel dat kittens ook erg leuk zijn, lief en speels :-)
Hallo allemaal, ben ik weer.

We zijn vandaag gaan kijken bij een kattenopvang gezin. We hadden op de site van het asiel een leuk katje gezien. We konden meteen komen kijken. Toen we de kitten zagen waren we meteen verkocht Gelukkig vond hij ons ook meteen lief en interessant. Hij was niet angstig en kwam zelf knuffeltjes halen.

Het is een prachtig mooi en lief katertje van bijna 4 maanden.

We hebben afgesproken en nog even goed over te denken en haar voor zaterdag uitsluitsel te geven.

Mijn man en ik zijn nu wat dingen aan het uitzoeken, daarom heb ik ook een paar vragen aan jullie.

- momenteel krijgt het katje Prins voer, wat vinden jullie van dit merk?

- Hoeveel krabpalen zijn er nodig, ik lees overal twee?

- de kattenbak, nu heeft hij een open bak maar liefst wil ik een met een dakje en een luikje, is daar makkelijk aan te wennen?

- welk merk kattenbakvulling gebruiken jullie, ben op zoek naar eentje die niet teveel ruikt en niets afgeeft op onze donkere vloer.

De mevrouw gebruikt biologische vulling ook ivm giftige stoffen?

-hij heeft momenteel een verstopt traanbuisje, is ontstoken geweest. De dierenarts zegt dat dit vanzelf over kan gaan, is dit zo?

Ik hoop dat jullie de antwoorden kunnen geven, alvast bedankt!
Volgens mij zitten tegenwoordig alle katten in een kattenbak die dicht zit met luikje. Anders wordt het zo'n zooi. Wat merken betreft ben ik niet op de hoogte maar hier zijn vast mensen die zeggen wat het beste absorbeert zodat er geen luchtjes vrijkomen. Ik denk dat katten het niet uitmaakt welk soort kattenbakvulling je gebruikt. Wat hen betreft moet het alleen maar schoon zijn.

Ik denk dat je aan één krabpaal genoeg hebt. Maar ik ken wel een tip uit een kattenprogramma op tv: haal ergens een klein restant vloerbedekking waar ze niets meer mee kunnen. Als je die ergens ophangt, kunnen ze daar ook hun nagels aan halen. Die dingen kosten bijna niets.
Iones, bedankt voor je reactie! Heb boven op zolder nog vele reststukken vloerbedekking liggen. Goede tip!
quote:irishgirl schreef op 27 oktober 2011 @ 20:15:

Hallo allemaal, ben ik weer.

We zijn vandaag gaan kijken bij een kattenopvang gezin. We hadden op de site van het asiel een leuk katje gezien. We konden meteen komen kijken. Toen we de kitten zagen waren we meteen verkocht Gelukkig vond hij ons ook meteen lief en interessant. Hij was niet angstig en kwam zelf knuffeltjes halen.

Het is een prachtig mooi en lief katertje van bijna 4 maanden.

We hebben afgesproken en nog even goed over te denken en haar voor zaterdag uitsluitsel te geven.

Mijn man en ik zijn nu wat dingen aan het uitzoeken, daarom heb ik ook een paar vragen aan jullie.

- momenteel krijgt het katje Prins voer, wat vinden jullie van dit merk?

Geen ervaring, zelf koop ik altijd Royal Canin

- Hoeveel krabpalen zijn er nodig, ik lees overal twee?

Ik heb een krabton, en een plankje aan de muur

- de kattenbak, nu heeft hij een open bak maar liefst wil ik een met een dakje en een luikje, is daar makkelijk aan te wennen?

Die van mij hadden een luikje, dat heb ik er uit gesloopt. Ze wilde bij mij graag hun koppies naar buiten steken tijdens het kakken. Voor de bakken liggen "anti uitloopmatjes" die de meeste uitloop opvangt

- welk merk kattenbakvulling gebruiken jullie, ben op zoek naar eentje die niet teveel ruikt en niets afgeeft op onze donkere vloer.

Ik gebruik hier Biokats Fresh. Heb nog wat deo-poeder wat ik er doorheen schep

De mevrouw gebruikt biologische vulling ook ivm giftige stoffen?

-hij heeft momenteel een verstopt traanbuisje, is ontstoken geweest. De dierenarts zegt dat dit vanzelf over kan gaan, is dit zo?

Ik hoop dat jullie de antwoorden kunnen geven, alvast bedankt!
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:irishgirl schreef op 27 oktober 2011 @ 21:23:

Iones, bedankt voor je reactie! Heb boven op zolder nog vele reststukken vloerbedekking liggen. Goede tip!Goh, dat komt mooi uit zeg! Gewoon ergens ophangen waar de kat verblijft en dan kan hij zich daar fijn over uitkuren!
quote:irishgirl schreef op 27 oktober 2011 @ 21:23:

Iones, bedankt voor je reactie! Heb boven op zolder nog vele reststukken vloerbedekking liggen. Goede tip!Dit kun je op een stuk breed pvc pijp plakken, wel de pijp goed vastzetten op een blok hout ofzo.
Rest van de reacties niet gelzen, dus misschien volledig mosterd;

Een poes/kitten uit het asiel is voordeliger dan een gratis poes van bv Marktplaats!

Voor een kast uit het asiel betaal je wel, maar danis 'ie volledig gevaccineerd én wordt 'ie gratis gecastreerd/gesterilliseerd.
Ik zou even kijken wat de materiaalkosten worden. Voor 50 euro heb je nl een mooie krabton.

Nog een vraagje, neem je maar 1 kitten, of 2?
quote:nak schreef op 27 oktober 2011 @ 21:31:

Rest van de reacties niet gelzen, dus misschien volledig mosterd;

Een poes/kitten uit het asiel is voordeliger dan een gratis poes van bv Marktplaats!

Voor een kast uit het asiel betaal je wel, maar danis 'ie volledig gevaccineerd én wordt 'ie gratis gecastreerd/gesterilliseerd.Bij ons asiel is het niet gratis, wel 50% korting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven