Geld & Recht alle pijlers

Salaris en hypotheek

28-10-2011 18:19 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb net een vast contract gekregen van 32 uur en ga er financieel flink op vooruit, geen vetpot maar vind niet dat ik het slecht doe op mijn leeftijd en geringe werkervaring. Mijn vriend heeft onderhand ook zijn vaste contract getekend(0 uren contract, hij is restaurateur)Nu wil zijn baas zijn contract wellicht toch nog aanpassen en er uren van maken, hoeveel weten we niet dat hoort hij als het goed is volgende week. Zodra we meer weten, maken we een afspraak bij de hypotheker om te zien wat we kunnen lenen.

Maar nu is mijn vraag naar jullie ervaringen op het gebied van huizen kopen op 1 salaris. Even ervan uitgaand dat mijn vriend zijn contract voorlopig zo blijft, want zijn uren mogen dan als het goed is niet meegerekend worden. Natuurlijk hangen er vele factoren en situaties vanaf, maar diegene die gekocht hebben met 1 salaris, hoeveel verdienen jullie en voor hoeveel hebben jullie een huis kunnen kopen? Ik heb namelijk een droomhuis op het oog, maar ben bang, en weet bijna zeker dat ik dat niet kan betalen zonder het meegerekende inkomen van mijn vriend.

groetjes!
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Heel globaal kun je uitgaan van 4 x je jaarsalaris. Berekeningen op internet zijn ook heel globaal. Uiteindelijk hangt het toch van diverse factoren af zoals wel/geen nhg, percentage dat je wilt aflossen (min. 50%), eigen inbreng etc... Dus even de adviseur afwachten...
Dat kun je op werkelijk honderden websites berekenen!

http://lmgtfy.com/?q=maximale+hypotheek+berekenen

Een van de betrouwbaarste is independer.nl
Veel mensen kunnen dezertijd geen grote hypotheek krijgen op één salaris. Ligt natuurlijk helemaal aan waar je woont natuurlijk want in Friesland kun je met een hypotheek van zeg maar 150.000 euro al heel wat kopen maar in de Randstad zul je er nog geen kartonne doos voor kunnen bewonen. Het is dus moeilijk te zeggen wat jij in jouw situatie zult krijgen of kunt lenen. Wat kost je droomhuis wat je op het oog hebt en wat is ongeveer je jaarsalaris. Dit biedt al meer perspectieve voor ons om te reageren. Misschien ook eens kijken of je in je gemeente gebruik kunt maken van een starterslening of zo. Er zijn nog gemeente die deze mogelijkheden hebben.
Tip: het huizenmarkttopic onder geld en recht. Over hoe het niet moet!
Kopen op 1 inkomen is m.i. Sowieso een betere optie. Stel dat 1 van de inkomens wegvalt of jij vindt je baan uiteindelijk niets. Dan zit je met een huis dat alleen gefinancierd kan worden met 2 inkomens. Als je wat meer zekerheid hebt kun je het wellicht doen, maar nu zou ik er nog niet aan beginnen. Wonen jullie nu ook al samen?

Bij de hypotheker kun je laten berekenen wat jij zou kunnen lenen alleen op jouw inkomen, maar of je daar je droomhuis van kunt betalen??

Het is namelijk niet zo van: ik verdien 1500 netto dus ik kan wel een hypotheek van 1000 euro pm betalen. Zo werkt het bij de bank niet.
En eerst de volgorde veranderen: eerst goed gaan uitzoeken wat er mogelijk is en dan pas op zoek naar een huis.

Word een beetje week van dat 'droomhuis' gedoe.

Vraag je eens af hoe realistisch het is dat je allereerste koophuis meteen alle kenmerken van je 'droomhuis' moet hebben.

Ik weet niet of je uit '89 bent; zo ja, dan ben je nu 22: hoeveel mensen van jouw leeftijd kunnen zich hun 'droomhuis' permitteren? (om nog maar niet te spreken over het feit dat je dromen ook nog kunnen veranderen).

Kortom: staar je niet blind op een huis dat je nu (toevallig) gezien hebt!
quote:gordijn87 schreef op 28 oktober 2011 @ 18:30:

Veel mensen kunnen dezertijd geen grote hypotheek krijgen op één salaris. Ligt natuurlijk helemaal aan waar je woont natuurlijk want in Friesland kun je met een hypotheek van zeg maar 150.000 euro al heel wat kopen maar in de Randstad zul je er nog geen kartonne doos voor kunnen bewonen. Het is dus moeilijk te zeggen wat jij in jouw situatie zult krijgen of kunt lenen. Wat kost je droomhuis wat je op het oog hebt en wat is ongeveer je jaarsalaris. Dit biedt al meer perspectieve voor ons om te reageren. Misschien ook eens kijken of je in je gemeente gebruik kunt maken van een starterslening of zo. Er zijn nog gemeente die deze mogelijkheden hebben.

Ja snap helemaal wat je bedoelt, woon zelf nu in apeldoorn nog waar alles gruwelijk duur is terwijl je piepklein woont bij wijze van, maar we willen richting doesburg gaan verhuizen. (dichterbij werk van me vriend) de vraagprijs van het huis is 199.500, en best een kast van een huis voor die prijs als je het gaat vergelijken met bv apeldoorn. Mijn neef woont stomtoevallig in het huis ernaast en heeft het nog voor geen 175.000 gekocht. Nu is het wel zo dat de bewoners van dit huis wel het een en ander hebben laten doen aan het huis(slaapkamer doorgetrokken, nieuwe badkamer) dus er kan niet veel af van de vraagprijs denk ik.

Ik heb verder al wel het een en ander geprobeerd op sites om het uit te rekenen maar dan zou ik nog geen hypotheek kunnen krijgen van 100.000 als dat zou kloppen. Terwijl mijn neef ongeveer even veel verdiende toen hij het huis kocht als ik nu..Ik verdien trouwens 1839 bruto. Uiteindelijk zijn we natuurlijk het beste af bij een adviseur maar vind de vergelijking zo bizar
Met jouw bruto salaris gaat 199.500 plus k.k never nooit lukken.
Dan heeft jouw neef waarschijnlijk eigen geld of bij iemand een lening gehad, want met (alleen) een brutosalaris van 1839 kom je niet eens in de buurt van die 175.000

Als je de berekening doet die hierboven voorgesteld wordt (jaarsalaris maal 4/4,5 kom je op zo'n 90.000 a 100.000 euro uit.)
Die 100.000 euro is realistisch...
Lieve schat, voor jouw brutoloon kun je onmogelijk een hypotheek van 2 ton krijgen. En reken ook nog de kostenkoper erbij he.. Het is niet alleen de prijs van het huis die je moet lenen.

Vergelijken heeft geen zin. Het is zoals het is met de economie. Zwart wit. Dat maakt het zo lekker eenvoudig.
Vergelijken met andere is niet echt ideaal.

Ik weet niet wanneer jouw neef zijn huis heeft gekocht, of hij toen al een hypotheek had en deze heeft overgesloten en hoe oud die hypotheek is. Daarnaast is het dus de vraag, heeft hij die op 1 salaris gekocht,. heeft hij een deel aflossingsvrij gekocht, had hij veel spaargeld of staan zijn ouders bijvoorbeeld garant. Je moet je dus niet blind staren op ander mans huis en hypotheek het is echt per geval verschillend.

100.000 is geen raar bedrag, opzich zou ik er vanuit gaan dat je sowieso geen 199.500 euro kunt betalen (+ de kostenkoper natuurlijk) dat ga je sowieso niet redden met je salaris ben ik bang. Wel jammer natuurlijk als het je droomhuis is maar toch ook even met een adviseur om tafel gaan en ondertussen je ogen open houden natuurlijk.
Kosten koper is 10% dus tel dat er maar bij
Met zo'n inkomen wil je toch niet eens een huis van rond de 200.000 kopen!!!

Vriend met hartstikke onzeker inkomen, zelf verdien je ook niet echt veel..... dan ga je hier toch helemaal niet aan beginnen.

Het lijkt me ook heel sterk dat neef met een jaarinkomen van zo'n 24.000 (wat jij hebt) een hypotheek van (minimaal) 175.000 heeft gekregen.
quote:Waldorf114 schreef op 28 oktober 2011 @ 18:38:

Kopen op 1 inkomen is m.i. Sowieso een betere optie. Stel dat 1 van de inkomens wegvalt of jij vindt je baan uiteindelijk niets. Dan zit je met een huis dat alleen gefinancierd kan worden met 2 inkomens. Als je wat meer zekerheid hebt kun je het wellicht doen, maar nu zou ik er nog niet aan beginnen. Wonen jullie nu ook al samen?

Bij de hypotheker kun je laten berekenen wat jij zou kunnen lenen alleen op jouw inkomen, maar of je daar je droomhuis van kunt betalen??

Het is namelijk niet zo van: ik verdien 1500 netto dus ik kan wel een hypotheek van 1000 euro pm betalen. Zo werkt het bij de bank niet.Dat advies heb ik inderdaad vaker gehoord om een hypotheek te nemen die met 1 inkomen te betalen valt indien er iets zou gebeuren. Als mijn vriend zijn contract daadwerkelijk onveranderd blijft moeten we toch van mijn inkomen uitgaan. We wonen trouwens als ruim 2 jaar samen dus de zekerheid is groot tussen ons, maar wat zijn werk betreft kunnen er onzekere tijden zijn, dat is al iets waar we rekening mee houden voor in de toekomst.
Voor een huis van 2 ton heb je een inkomen nodig van tussen de 40 tot 50.000 euro per jaar. Waarschijnlijk heeft je neef gekocht in de tijd dat nog hogere hypotheken verstreken worden, of op 2 inkomens, of met eigen geld, op met een garantstelling door bijv familie.
" We wonen trouwens als ruim 2 jaar samen dus de zekerheid is groot tussen ons"

Deze vind ik uberschattig
Ik forum mobiel en zie nu dat ik al lang mosterd was
Eens, Damaris
quote:nummerzoveel schreef op 28 oktober 2011 @ 18:56:

Eens, Damaris Wij snappen malkander
quote:vrouwtje89 schreef op 28 oktober 2011 @ 18:51:

[...]

Dat advies heb ik inderdaad vaker gehoord om een hypotheek te nemen die met 1 inkomen te betalen valt indien er iets zou gebeuren. Als mijn vriend zijn contract daadwerkelijk onveranderd blijft moeten we toch van mijn inkomen uitgaan. We wonen trouwens als ruim 2 jaar samen dus de zekerheid is groot tussen ons, maar wat zijn werk betreft kunnen er onzekere tijden zijn, dat is al iets waar we rekening mee houden voor in de toekomst.Vaak wordt geadviseerd sowieso geen 2 salarissen in een hypotheek te stoppen. Echter met jouw inkomen en de huidige markt zal het heel moeilijk worden om op 1 inkomen een huis te komen. 1,5 hypotheek is de meest gebruikte hypotheek in NL. Dit omdat bij deze hypotheek rekening gehouden wordt met de toekomst (kinderen, minder werken enz) en als je beide een vast contract hebt is het risico natuurlijk een stuk kleiner als dat je 1 vast contract hebt en 1 niet. Echter in jouw situatie lijkt het me raadzaam eens te kijken wat jouw vriend kan regelen qua contract. Als hij dit blijft verdienen zonder iets op papier zul je voor de komende tijd echt geen hypotheek krijgen waarmee je iets kunt kopen. Misschien een idee voordat je naar een adviseur gaat eens te kijken wat de opties zijn voor je vriend voor wat betreft een vast contract of in ieder geval een contract met meer uren dan 0. Een 0 urencontract is voor de bank niets waard dus zal ook niet in de hypotheek meegenomen worden.
Waarom wil je zo graag kopen? Vanwege dat huis? Of gewoon "omdat het kan" met je nieuwe contract?
Een huis van 2 ton gaat het niet worden voor jullie op dit moment. Dat lukt je niet eens als je op het maximum gaat zitten, wat altijd onverstandig is natuurlijk om te doen, voor het maximum gaan.

Ik zou als ik jullie was even wat blijven sparen en later gaan kopen. Of is er nu al veel spaargeld dat in het huis gestoken kan worden?
Nou "omdat het kan"; volgens mij kan het helemaal niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven