Geld & Recht alle pijlers

Overname spullen oud-bewoner?

29-10-2011 19:07 93 berichten
Edit: inmiddels opgelost! Ik zal de post laten staan om geen 'TO-gooit-de-OP-weg'-verwijten te krijgen, maar regelrechte reacties op de OP hebben dus geen zin.

Dag iedereen,

Binnenkort verhuis ik naar een zelfstandige kamer. De huidige huurster wilde wat spullen verkopen en met een aantal daarvan ben ik akkoord gegaan. Zo meldde ik haar dat ik de kookplaat wilde overnemen voor de 30 die ze ervoor vroeg. Met alles erbij zou ik haar 160 betalen.

Nu heb ik vandaag voor een prikkie een fornuis mét kookplaat gekocht en smste ik haar dat ik de kookplaat toch niet wilde. Ze is nog aan het verhuizen dus kan hem nog meenemen en ik heb ook nog niets overgemaakt.

Nu zegt ze dat ze in de problemen komt en hem wel af wil voeren, maar dat ik dan alsnog 150 euro moet betalen.

Ik koop dat ding dan liever over om hem op MP te dumpen, maar nog liever heb ik gewoon dat ze hem meeneemt.

We hebben laatst een formuliertje getekend met wat ze allemaal liet staan, maar dat was geen verklaring dat ik haar ervoor betaalde. Eerder mijn 'goedkeuring' dat die spullen bleven staan.

Kan ik juridisch nog onder die kookplaat uit? En zoja, wat schrijven de ongeschreven regels hier voor?
Alle reacties Link kopieren
je mag je bedenken, maar het staat je niet netjes door je ' boeie..' houding..
..popcorn?
quote:flowerbombje schreef op 29 oktober 2011 @ 19:39:

[...]

Dan had je in eerste instantie toch ook niet moeten toezeggen... Als je iets niet wil, wil je het niet. Maar eerst iets wel willen, toezeggen en daarna terugkrabbelen is niet netjes.

In de winkel ga je het terug brengen en krijg je je geld terug.

Nu moet ze betalen omdat ze iets niet wil?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Lucifer1983 schreef op 29 oktober 2011 @ 19:40:

Maar... zij heeft waarschijnlijk een budget en als jij de plaat niet zou kopen dan heeft ze 30 euro minder.

Ja?

Heel jammer voor d'r, maar als TO om te beginnen niets over had willen nemen had ze ook dikke pech gehad.
BGB, dus als ik iets op MP verkoop moet ik het 7 dagen later nog terugnemen omdat de koper hetzelfde toevallig ergens anders goedkoper heeft gekocht?

Dat doen ze bij de HEMA namelijk ook.
BGB, ze heeft een deal gemaakt dat ze alles zou overnemen. Deal is een deal. Dat ze ondertussen een goedkopere kookplaat hebt gevonden doet toch niets af aan de deal? Als TO niet een goedkopere had gevonden, was er geen probleem geweest. Dan was TO blij geweest dat ze de deal met kookplaat heeft gemaakt.

TO moet zich gewoon aan haar woord houden.
Dat 20 euro verhaal is gewoon écht gel*l, daar zou ik niet intrappen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 oktober 2011 @ 19:44:

[...]

Nu moet ze betalen omdat ze iets niet wil?Dat is een gunst van de winkel en zeker geen recht.
voor dat een deal definitief gesloten wordt moet er wel betaald ziijn anders heb je in elk geval eezeven dagen bedenktijd termijn. wettelijk.
..popcorn?
quote:kaetje schreef op 29 oktober 2011 @ 19:47:

BGB, dus als ik iets op MP verkoop moet ik het 7 dagen later nog terugnemen omdat de koper hetzelfde toevallig ergens anders goedkoper heeft gekocht?

Dat doen ze bij de HEMA namelijk ook.

MP is natuurlijk geen HEMA. Maar als jij een mail stuurt dat je een grasmaaier wilt kopen en je vertelt dat tegen je buurvrouw en die zegt " joh, ik heb een ongebruikte in de schuur staan, neem maar mee " dan zeg jij dus; " nee, ik ga er morgen een half uur voor in de auto zitten en 50 euro betalen want dat heb ik beloofd' ?

Heel vervelend voor het meisje van de kookplaat, maar dat is het risico wat je met dat soort dealtjes loopt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 oktober 2011 @ 19:44:

[...]

Nu moet ze betalen omdat ze iets niet wil?Ruilen in een winkel is ook geen recht, maar een gunst van de winkelier. Waarom zou dat hier anders zijn?
en die twimtig euro betalen is onzin. teleurstelling kost nooit twintig euro, hoef je ook niet af tekopen..
..popcorn?
Willemeen, wijzen naar MP waar zo iets ook gebeurt vind ik echt onzin.Omdat anderen onbetrouwbaar zijn kan jij dat dus ook maar zijn?

Als iedereen het doet dan doe ik het ook, ben je altijd zo'n meeloper?
quote:nola schreef op 29 oktober 2011 @ 19:51:

voor dat een deal definitief gesloten wordt moet er wel betaald ziijn anders heb je in elk geval eezeven dagen bedenktijd termijn. wettelijk.Het is toch geen koop op afstand?
quote:nola schreef op 29 oktober 2011 @ 19:51:

voor dat een deal definitief gesloten wordt moet er wel betaald ziijn anders heb je in elk geval eezeven dagen bedenktijd termijn. wettelijk.Ja. Zo kan je ook afkomen van die opgedrongen abonnementen die ze je aan de deur aan willen smeren.
Wat is er toch zo vreemd aan je gewoon aan je woord houden en je afspraken nakomen? Een beetje fatsoen in je donder hebben is tegenwoordig toch niet teveel gevraagd?
het is zowiezo nog geen koop maar een intentie tot kopen.
..popcorn?
ik vind het ronduit aso om te doen maar je kan je denk wel bedenken, er staat immers niks zwart op wit en een mondelinge overeenkomst is lastig te bewijzen zonder getuigen.

dan kan je natuurlijk besluiten die 20 euro ook niet te betalen maar aso is het wel.
ik vind het ook onfatsoenlijk.
..popcorn?
quote:nola schreef op 29 oktober 2011 @ 19:56:

het is zowiezo nog geen koop maar een intentie tot kopen.Ook dat.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 oktober 2011 @ 19:45:

[...]

Ja?

Heel jammer voor d'r, maar als TO om te beginnen niets over had willen nemen had ze ook dikke pech gehad.Tuurlijk dat is ook zo, maar je moet de situatie wel van twee kanten bekijken. Een beetje begrip van TO naar de verkoopster mag ook wel, toch? Ik vind de "boeie" houding een beetje bot. Eventueel kan TO nog het idee aan de verkoopster meegeven om het ding op MP te verkopen. Dan hoeft TO het ding niet te kopen en kan mevrouw de verkoopster er alsnog 30 euro voor vangen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 oktober 2011 @ 19:51:

[...]

MP is natuurlijk geen HEMA. Maar als jij een mail stuurt dat je een grasmaaier wilt kopen en je vertelt dat tegen je buurvrouw en die zegt " joh, ik heb een ongebruikte in de schuur staan, neem maar mee " dan zeg jij dus; " nee, ik ga er morgen een half uur voor in de auto zitten en 50 euro betalen want dat heb ik beloofd' ?

Heel vervelend voor het meisje van de kookplaat, maar dat is het risico wat je met dat soort dealtjes loopt.

Andersom heb ik wel meegemaakt. Ik heb op MP een babykamer gekocht die de verkoper ook voor meer kwijt had gekund. Toch heeft ze hem aan mij verkocht terwijl de ander meer geboden had en hem eerder kon komen halen. Maar wij hadden al een deal. Ze drong bij mij ook niet aan op een hoger bod.

Erg netjes van de verkopende partij en wij zijn erg blij met de meubeltjes.

Voor een grasmaaier op MP zou ik trouwens nooit een half uur rijden. Ik zou hem voor 50 euro wel gaan kopen ja. Eventueel even overleggen met de buurvrouw dat ik dan 1 van de 2 maaiers weer op MP zet om te verkopen. Maar ik zou een grasmaaier hier in mijn woonplaats kopen en anders niet dus ik zou hem wel kopen voor 50 euro. Een deal is een deal.
quote:Lucifer1983 schreef op 29 oktober 2011 @ 19:58:

[...]

Een beetje begrip van TO naar de verkoopster mag ook wel, toch? .

Begrip dat verhuizen duur is?

Dat zal ze écht wel hebben, hoor, als ze zelf aan het verhuizen is.
quote:nola schreef op 29 oktober 2011 @ 19:56:

het is zowiezo nog geen koop maar een intentie tot kopen.Volgens mij was het eerder een mondelinge overeenkomst.
Misschien een tip voor de verkopende partij: ik zou tegen TO zeggen dat de gehele deal niet doorgaat en ze haar andere koopjes dan ook maar ergens anders moet halen. Dan maar geen gordijnen/gordijnrails/vloerbedekking/laminaat etc.
quote:Mariska76 schreef op 29 oktober 2011 @ 20:01:

[...]

Volgens mij was het eerder een mondelinge overeenkomst.Ze heeft anders wel een formuliertje ondertekend. Dat zou je als overeenkomst kunnen beschouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven