1e keer kinderfeestje
dinsdag 1 november 2011 om 10:26
Over een paar weken wordt mijn oudste 5 jaar en geeft hij voor het eerst een kinderfeestje. Hij mag van ons 4 of 5 vriendjes uitnodigen. Mijn man stelde voor om gewoon allerlei oude spelletjes te doen: koekhappen, snoephappen, zaklopen, eierlopen, touwtrekken etc. Lijkt mij wel leuk, maar zouden vijfjarige jongetjes dat ook leuk vinden (ik denk het wel, maar weet het niet zeker). En hoeveel tijd ben je met dat soort spelletjes bezig? Ik wil het feestje max ca 3 uur laten duren, van kwart over 12 tot half 4 of zo, op woensdagmiddag. Is dat een beetje reëel?
En dan nog een vraagje. Hij was dit weekend zelf voor het eerst op een kinderfeestje. Ik vroeg later wat het vriendje van het cadeautje vond, maar toen vertelde hij dat de cadeautjes niet uit waren gepakt tijdens het feestje. Is dat gebruikelijk? Vind ik zelf niet zo erg leuk eigenlijk.
Heeft verder iemand nog tips, ik zie er nogal tegenop, maar ik wil wel graag dat hij een leuk feestje krijgt natuurlijk!
En dan nog een vraagje. Hij was dit weekend zelf voor het eerst op een kinderfeestje. Ik vroeg later wat het vriendje van het cadeautje vond, maar toen vertelde hij dat de cadeautjes niet uit waren gepakt tijdens het feestje. Is dat gebruikelijk? Vind ik zelf niet zo erg leuk eigenlijk.
Heeft verder iemand nog tips, ik zie er nogal tegenop, maar ik wil wel graag dat hij een leuk feestje krijgt natuurlijk!
..
dinsdag 1 november 2011 om 10:31
Tuurlijk is dat wel leuk. Anders wat speelgoed erbij, wat lekkers en ze vermaken zich wel. T zijn kinders van 5 , dus je kan er nu nog voor zorgen dat ze met kleine dingen tevreden zijn. (ipv dat straks kinderfeestjes alleen maar duurder en groter moeten. Want daar gingen ze naar bios en mcdonald.. Doe er je voordeel mee
)
Heel veel plezier.
Mij lijkt het overigens leuker om cadeautjes gelijk uit te pakken. Vooral als je t niet leuk vind of al hebt t kan ruilen.
Heel veel plezier.
Mij lijkt het overigens leuker om cadeautjes gelijk uit te pakken. Vooral als je t niet leuk vind of al hebt t kan ruilen.
dinsdag 1 november 2011 om 10:32
Een (voor mij) standaard feestje begint met cadeautjes uitpakken. Daarna cakejes versieren, dan spelletjes.
Ik vind 3 uur errug lang en geloof me, jij na 1,5 uur ook
Spelletjes doen het goed (bij ons) houdt er rekening mee dat niet alle kinderen al alles durven, zoals snoepje happen. Bij mij bleven er soms zelfs ouders bij. (wel handig, trouwens)
maak een niet te druk programma. Soms vinden ze het ook gewoon leuk om met (nieuw) speelgoed te spelen en juist niet om jouw strikte programma aan te houden. Houdt wel e.e.a. op reserve, eventueel een filmpje
wissel spelletjes en even rustig zitten (eten/chips) wat af, neem geen drinken met prik (ik heb met kotsende kindertjes gezeten van spanning + prik) en vergeet het snoepzakje aan 't eind (met iets kleins erin van action ofzo) niet.
Succes!
Ik vind 3 uur errug lang en geloof me, jij na 1,5 uur ook
Spelletjes doen het goed (bij ons) houdt er rekening mee dat niet alle kinderen al alles durven, zoals snoepje happen. Bij mij bleven er soms zelfs ouders bij. (wel handig, trouwens)
maak een niet te druk programma. Soms vinden ze het ook gewoon leuk om met (nieuw) speelgoed te spelen en juist niet om jouw strikte programma aan te houden. Houdt wel e.e.a. op reserve, eventueel een filmpje
wissel spelletjes en even rustig zitten (eten/chips) wat af, neem geen drinken met prik (ik heb met kotsende kindertjes gezeten van spanning + prik) en vergeet het snoepzakje aan 't eind (met iets kleins erin van action ofzo) niet.
Succes!
Later is nu
dinsdag 1 november 2011 om 10:36
Tnx Dreamer voor je tips! 3 uur lijkt mij ook lang, maar ja, je wilt het ook niet afraffelen he. Ik wil uit school eerst cadeautjes uitpakken, dan broodjes met knakworst of zo eten en daarna spelletjes. Er komen wel vaker vriendjes spelen op woensdagmiddag en dat houden ze dan ook ongeveer 3 uur vol, vandaar die drie uur.
Prik drinken wij hier niet, dus dat komt mooi uit. Snoepzak was ik helemaal vergeten, goede tip! En ik zal idd een filmpje achter de hand houden.
Prik drinken wij hier niet, dus dat komt mooi uit. Snoepzak was ik helemaal vergeten, goede tip! En ik zal idd een filmpje achter de hand houden.
..
dinsdag 1 november 2011 om 10:41
Afraffelen ?
Geloof me, na twee uur ben je in alle staten en tel je de seconden af dat het grut weer wordt opgehaald.
Zoals Dreamer het omschrijft gaat het bij ons meestal ook. Cadeautjes, plakje cake versieren, een paar spelletjes bedenken, en verder lekker zelf laten spelen. Dreamer stond me jaren geleden al geestelijk bij toen ik voor "het eerste kinderfeestje" stond, haar tips zijn echt goed.
Sterkte en succes !
Geloof me, na twee uur ben je in alle staten en tel je de seconden af dat het grut weer wordt opgehaald.
Zoals Dreamer het omschrijft gaat het bij ons meestal ook. Cadeautjes, plakje cake versieren, een paar spelletjes bedenken, en verder lekker zelf laten spelen. Dreamer stond me jaren geleden al geestelijk bij toen ik voor "het eerste kinderfeestje" stond, haar tips zijn echt goed.
Sterkte en succes !
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
dinsdag 1 november 2011 om 10:45
quote:snoesje666 schreef op 01 november 2011 @ 10:41:
Afraffelen ?
Sterkte en succes !
Hoe herkenbaar! Mijn zoon mag naast zijn verjaardag nog twee 'feestjes' geven. Meestal een filmmiddag en dit jaar Halloween. Tis een beetje apart (tenminste, heb het bij andere nog nooit gezien), maar hij vind het helemaal geweldig.
En ik? Ik gun hem het plezier, maar verder sluit ik mij aan bij je aan!
Overigens maken wij ook een spelletje van het uitpakken van de cadeautjes. Zomaar direct opscheuren bij binnenkomst vind ik niet leuk.
Afraffelen ?
Sterkte en succes !
Hoe herkenbaar! Mijn zoon mag naast zijn verjaardag nog twee 'feestjes' geven. Meestal een filmmiddag en dit jaar Halloween. Tis een beetje apart (tenminste, heb het bij andere nog nooit gezien), maar hij vind het helemaal geweldig.
En ik? Ik gun hem het plezier, maar verder sluit ik mij aan bij je aan!
Overigens maken wij ook een spelletje van het uitpakken van de cadeautjes. Zomaar direct opscheuren bij binnenkomst vind ik niet leuk.
dinsdag 1 november 2011 om 10:46
Cadeautjes uitpakken waar de jarige bij is lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend en is het leukste van het hele partijtje.
Dat heeft mijn zoon in ieder geval, dus ook hier worden standaard eerst de cadeaus uitgepakt in bijzijn van iedereen.
Het eerste feestje van mijn zoon was ook met oudewetse spelletjes, ze mochten ook een hut bouwen en dat vonden de jongens helemaal geweldig.
Fijne verjaardag.
Dat heeft mijn zoon in ieder geval, dus ook hier worden standaard eerst de cadeaus uitgepakt in bijzijn van iedereen.
Het eerste feestje van mijn zoon was ook met oudewetse spelletjes, ze mochten ook een hut bouwen en dat vonden de jongens helemaal geweldig.
Fijne verjaardag.
dinsdag 1 november 2011 om 10:48
dinsdag 1 november 2011 om 10:52
Mijn tip: Zorg echt dat je voldoende spelletjes in gedachten (of op papier) hebt staan. Ik weet niet hoe de vriendjes van jouw zoontje zijn, of jouw zoontje in gezelschap van zijn vriendjes, maar een groep kinderen (vooral knullen) zijn vaak een stuk drukker als dat ze met z'n tweetjes zijn.
Als er teveel tijd tussen de spelletjes zit, gaan ze in huis lopen ravotten en dat wordt dan soms steeds wilder met alle gevolgen van dien.
Ik heb 1 x zo'n feestje gegeven, maar noooooit meer. Leek meer een politie-agent dan een leuke moeder. Dan maar idd naar de bios en de Mac
Als er teveel tijd tussen de spelletjes zit, gaan ze in huis lopen ravotten en dat wordt dan soms steeds wilder met alle gevolgen van dien.
Ik heb 1 x zo'n feestje gegeven, maar noooooit meer. Leek meer een politie-agent dan een leuke moeder. Dan maar idd naar de bios en de Mac
dinsdag 1 november 2011 om 10:54
mijn jongste word 5 in december en gaat dan zijn 1ste feestje geven.broer en zus gingen hem al voor...ik heb dus al heel wat feestjes-ervaring ahum.
Mijn ervaring is dat je niet te veel moet willen....dus niet van minuut tot minuut alles vastleggen.
standaard bij mij is
kadootjes uitpakken dmv een spelletje
eten
cakeje versieren
speurtocht
en dan iets knutslen/kleuren voor die die dat willen en anders lekker spelen/filmpje kijken.
Meeste kinderen vinden gewoon spelen al leuk genoeg
op die leeftijd had ik altijd themafeestjes trouwens...kinderen vonden dat erg leuk.
zo heb ik al een piratenfeest,circusfeest,hawaiifeest,fotoshootfeest gegeven.
en alle spelletjes zijn daar wel op aan te passen.
Mijn ervaring is dat je niet te veel moet willen....dus niet van minuut tot minuut alles vastleggen.
standaard bij mij is
kadootjes uitpakken dmv een spelletje
eten
cakeje versieren
speurtocht
en dan iets knutslen/kleuren voor die die dat willen en anders lekker spelen/filmpje kijken.
Meeste kinderen vinden gewoon spelen al leuk genoeg
op die leeftijd had ik altijd themafeestjes trouwens...kinderen vonden dat erg leuk.
zo heb ik al een piratenfeest,circusfeest,hawaiifeest,fotoshootfeest gegeven.
en alle spelletjes zijn daar wel op aan te passen.
dinsdag 1 november 2011 om 10:56
Dat van die cadeautjes, dat is grappig inderdaad. Ik woon in een land waar cadeautjes ook niet meteen worden uitgepakt. Ze worden gegeven met een kaart er bij, worden blij in ontvangst genomen en bewaard voor na het feest. De 1e x dat ik dat zag was ik helemaal beduusd! Ik ben er nu aan gewend en het heeft ook wel weer wat + dat nieuw speelgoed niet gelijk aan gort wordt gespeeld.
Ik doe het nu zelf ook zo, maak zelfs aantekeningen wie van wat is en stuur daarna een bedankje per sms. En ik zie mezelf bezig als ik dat doe hoor!
Succes met het feestje! (het blijft een kunst).
Ik doe het nu zelf ook zo, maak zelfs aantekeningen wie van wat is en stuur daarna een bedankje per sms. En ik zie mezelf bezig als ik dat doe hoor!
Succes met het feestje! (het blijft een kunst).
Overigens maakt het ook heel veel uit hoe je er zelf instaat hoor. Ik ken mensen die de hele klas uitnodigen en die de hele middag met veel plezier bezighouden, alleen IK kan dat niet.
Als ze wat ouder zijn, jaar of 6/7, is koekjes bakken ook erg leuk. Sowieso valt iets knutselen/verven wel in goede aarde. Wat mijn dochter een keer ergens deed (bij diegene waar de hele klas heenging, daar heb ik echt respect voor!) was eerst verkleden, zo'n goedkoop houten fotolijstje versieren, foto maken en uitprinten en dat in het lijstje doen.
Een themafeestje (piraat/haloween/eh.. ) is ook vaak leuk.
Voor nog weer oudere kinderen:
pictionary (zelf eenvoudige dingen opschrijven, die ze moeten tekenen/raden)
Ballonnen met opdracht kapot laten gooien met dartpijltjes en dan de opdrachtjes uit laten voeren (buitenactiviteit ) dingen als hinkel naar het eind van de tuin enzo. Deze kreeg ik ooit van Carlien, ook van 't forum en was zeker een succes!
Veel mensen doen ook een speurtocht. Zover ben ik nooit gekomen. Heb wel eens bekers gekocht die beschildert konden worden. Ook een succes
Als ze wat ouder zijn, jaar of 6/7, is koekjes bakken ook erg leuk. Sowieso valt iets knutselen/verven wel in goede aarde. Wat mijn dochter een keer ergens deed (bij diegene waar de hele klas heenging, daar heb ik echt respect voor!) was eerst verkleden, zo'n goedkoop houten fotolijstje versieren, foto maken en uitprinten en dat in het lijstje doen.
Een themafeestje (piraat/haloween/eh.. ) is ook vaak leuk.
Voor nog weer oudere kinderen:
pictionary (zelf eenvoudige dingen opschrijven, die ze moeten tekenen/raden)
Ballonnen met opdracht kapot laten gooien met dartpijltjes en dan de opdrachtjes uit laten voeren (buitenactiviteit ) dingen als hinkel naar het eind van de tuin enzo. Deze kreeg ik ooit van Carlien, ook van 't forum en was zeker een succes!
Veel mensen doen ook een speurtocht. Zover ben ik nooit gekomen. Heb wel eens bekers gekocht die beschildert konden worden. Ook een succes
Later is nu
Ja! Dat vinden kinderen van 5 jaar leuk hoor!
En doe het jezelf niet aan om een heel lang feestje te geven en laat ze even uitrazen in een speeltuin.
Kadootjes uitpakken kan ook een heel spel zijn: ballon vullen met confetti en een naam en die mag zijn kadootje geven en de volgende ballon lekprikken. Was hier een enorm succes! En het was ook een enorme puinhoop naderhand.
Spelletjes als eierrace, koekhappen, bellenblazen, was ook een succes, net als het knutselwerkje (fotolijstjes versieren met een groepsfoto van het feestje erin).
Filmpje op de bank met chips en daarna een speurtocht op rijm door het huis op zoek naar de zakjes snoep. Heel simpel: kat, kat, kat, ligt de verrassing soms in het...? En dan rennen ze allemaal heel snel naar de badkamer om de volgende rijm te zoeken.
Kinderen kwamen nog dagen later aan me vertellen hoe leuk ze het feestje vonden. Een jongetje wilde zelfs de eierrace doen toen hij een week later kwam spelen
Zorg ook voor voldoende hulp! Veel plezier!
En doe het jezelf niet aan om een heel lang feestje te geven en laat ze even uitrazen in een speeltuin.
Kadootjes uitpakken kan ook een heel spel zijn: ballon vullen met confetti en een naam en die mag zijn kadootje geven en de volgende ballon lekprikken. Was hier een enorm succes! En het was ook een enorme puinhoop naderhand.
Spelletjes als eierrace, koekhappen, bellenblazen, was ook een succes, net als het knutselwerkje (fotolijstjes versieren met een groepsfoto van het feestje erin).
Filmpje op de bank met chips en daarna een speurtocht op rijm door het huis op zoek naar de zakjes snoep. Heel simpel: kat, kat, kat, ligt de verrassing soms in het...? En dan rennen ze allemaal heel snel naar de badkamer om de volgende rijm te zoeken.
Kinderen kwamen nog dagen later aan me vertellen hoe leuk ze het feestje vonden. Een jongetje wilde zelfs de eierrace doen toen hij een week later kwam spelen
Zorg ook voor voldoende hulp! Veel plezier!
dinsdag 1 november 2011 om 10:58
Themafeestje, heb ik ook al aan gedacht, maar ik ben niet zo creatief, dus al dat geknutsel om zo'n thema zag ik niet zo zitten. Maar zit nu te denken: ik zou een ridderfeest ervan kunnen maken, dan moeten de stoere ridders zich weten te 'bewijzen' door alle opdrachten/spelletjes en dan worden ze aan het eind allemaal geridderd met een ridderdiploma of zo? Ze zijn allemaal nogal gek van ridders. Zou dat een idee zijn?
..
dinsdag 1 november 2011 om 11:11
Onze oudste zoon is afgelopen augustus 5 geworden en had de laatste zaterdag van de schoolvakantie zijn eerste kinderfeestje.
Er waren 5 kindjes uitgenodigd.
Eerst cadeautjes uitpakken, daarna cakeje versieren.
toen zijn ze lekker gaan spelen. Buiten hadden we een tent gemaakt van oude kleden, dat was een groot succes. Voordeel was natuurlijk dat wij het feestje buiten konden vieren.
Op een gegeven moment kwam mijn zoontje vragen wanneer we een spelletje zouden gaan doen. toen dus gaan eierlopen, ezeltje prik, spijkerpoepen e.d. Een ijsje en daarna gingen ze weer zelf spelen.
Al snel was het tijd voor friet met frikadel, knakworst of kroket.
De middag vloog voorbij en iedereen had het super leuk gehad.
Feestje duurde 3 uur. Dat heb ik gedaan omdat we er eten bij hadden.
Laat ze vooral ook lekker zelf hun gang gaan en probeer het niet teveel te regisseren. Scheelt veel stress voor jezelf. Houdt wat spelletjes e.d. achter de hand voor als ze erom vragen. En houdt het simpel.
De maandag erna kreeg ik van de moeders te horen dat hun kinderen het heel leuk hadden gevonden op het feestje.
Veel succes en plezier!
Er waren 5 kindjes uitgenodigd.
Eerst cadeautjes uitpakken, daarna cakeje versieren.
toen zijn ze lekker gaan spelen. Buiten hadden we een tent gemaakt van oude kleden, dat was een groot succes. Voordeel was natuurlijk dat wij het feestje buiten konden vieren.
Op een gegeven moment kwam mijn zoontje vragen wanneer we een spelletje zouden gaan doen. toen dus gaan eierlopen, ezeltje prik, spijkerpoepen e.d. Een ijsje en daarna gingen ze weer zelf spelen.
Al snel was het tijd voor friet met frikadel, knakworst of kroket.
De middag vloog voorbij en iedereen had het super leuk gehad.
Feestje duurde 3 uur. Dat heb ik gedaan omdat we er eten bij hadden.
Laat ze vooral ook lekker zelf hun gang gaan en probeer het niet teveel te regisseren. Scheelt veel stress voor jezelf. Houdt wat spelletjes e.d. achter de hand voor als ze erom vragen. En houdt het simpel.
De maandag erna kreeg ik van de moeders te horen dat hun kinderen het heel leuk hadden gevonden op het feestje.
Veel succes en plezier!
dinsdag 1 november 2011 om 11:13
Hier ook een zoontje die binnenkort vijf wordt, dus lees ook graag mee voor al jullie handige tips. Ik vond ook op internet dat je een doos kunt bestellen per thema, dus ook ridders. Daar zitten dan spelletjes in, verkleedkleding, versiering, iets om zwaarden mee te make, een leuk verhaal om je feestje te starten en een ridderdiploma. Ook erg handig, dan hoef je zelf niet zo creatief te zijn . De prijs valt ook wel mee. Misschien heb je daar ook wat aan.
dinsdag 1 november 2011 om 11:13
dinsdag 1 november 2011 om 11:26
Wat ook leuk is,omdat je het vanaf kwart over 12 doet dus direct uit school...als je ze allemaal meeneemt direct uit school (evt met support van papavriendinoma oid) is met een speurtocht naar huis gaan...dus met een kleine omweg...en dingetjes zoeken of wat anders leuks (opdrachten doen oid)..dan ben je al wat tijd kwijt en buiten..haha..
Ik weet uit ervaring dat die leeftijd zo overal klaar mee is. Heb het eerste feestje van mijn dochter toen zij 5 werd in de speeltuin gegeven ergens. Helemaal super (maar zij is dan ook in mei jarig en meestal mooi weer)..dit jaar toen ze 6 werd heb ik een heksen en tovenaarsfeestje gegeven met spelletjes etc.maar het springkussen wat wi erbij hadden gehuurd was veeel interessanter en de spelletjes waren zo klaar of waren ze zat.. het was een succes hoor daar niet van..maar ik dacht ook pffffff wanneer is het tijd.....dus korte spellen. en mss buiten veel zodat ze lekker moe worden.
Ik weet uit ervaring dat die leeftijd zo overal klaar mee is. Heb het eerste feestje van mijn dochter toen zij 5 werd in de speeltuin gegeven ergens. Helemaal super (maar zij is dan ook in mei jarig en meestal mooi weer)..dit jaar toen ze 6 werd heb ik een heksen en tovenaarsfeestje gegeven met spelletjes etc.maar het springkussen wat wi erbij hadden gehuurd was veeel interessanter en de spelletjes waren zo klaar of waren ze zat.. het was een succes hoor daar niet van..maar ik dacht ook pffffff wanneer is het tijd.....dus korte spellen. en mss buiten veel zodat ze lekker moe worden.
Puck