Geld & Recht alle pijlers

Ik word gillend gek van het ***** UWV

01-11-2011 13:44 94 berichten
Sinds kort mijn baan kwijt en dat vind ik enorm jammer maar wat het pas echt moeilijk maakt is de manier van handelen van het UWV.

Ze nemen op allerlei verschillende manieren contact met me op. Zo krijg ik een mail dat er een bericht in mijn werkmap staat en dat laten ze me ook weten per sms. In de mail stond dat ik een kopie van mijn ID kaart moet zenden naar hun. Helaas stond er geen adres hiervoor in. Ik heb gemaild naar welk adres ik dit kon sturen en tot mijn verbazing stond er in de mail dat hun dit niet wisten.

Na een heel gedoe mijn cv kunnen maken op de website www.werk.nl wat nog best lastig was want er stond automatisch in dat ik in moest vullen hoeveel uur ik gewerkt heb en in welke functie per inkomen dus ook voor mijn ( wezen en weduwen) pensioen. Nou ja uiteindelijk gevonden hoe ik dat kan verwijderen.

Ik krijg zowel een mail bericht als een sms bericht dat er een belangrijk bericht staat in mijn werkmap wat een gedoe.

Per post krijg ik dan een bericht dat ik een kopie moet sturen van mijn loonstrook van oct. Vind ik verwarrend ze nemen dus contact met je op per: mail, sms, bellen, post en bericht in je online werkmap. Maak in hemelsnaam een keuze!

Blijkbaar moet je zowel een CV maken via hun website maar daarnaast ook je gewone CV toesturen naar "uw werkcoach" (wat iedere werknemer kan zijn je krijgt geen naam meer tegenwoordig) Dit was me ontgaan en ik kreeg zojuist zowel per mail als per sms een bericht dat er een belangrijk bericht zat in mijn online werkmap op www.werk.nl en dat was blijkbaar een herinnering hieraan. Bij de mail stonden 2 uitroeptekens voelt echt alsof je als een klein kind bent dat een standje krijgt.

Ik heb een werkplan gekregen waarin staat dat je verplicht bent om 4 keer per 4 weken te solliciteren maar nergens staat vermeld hoe je dit moet bewijzen aan het UWV. Tevens staat daar in dat je verplicht bent om te speeddaten met een uitzendbureau (vind dit ook een vreselijke term voor een zakelijk bedrijf als het UWV. speeddaten bedoel ik dan noem het van mij part korte moment contact ofzo) maar wederom kan ik nergens terug vinden wanneer en waar dat speeddaten plaats vindt.

Ik vind het voornamelijk heel vervelend dat ze een sms sturen. Ik kan nog maar weinig hebben (zoals de meeste weten is in Dec. mijn man overleden) en heb veel afspraken met behandelaren, PIT zorg en een rouwgroep. Ik raak erg overstuur van die sms'jes van het UWV zeker als ik niet direct kan lezen wat er dan aan de hand is omdat ik bij 1 van de afspraken zit.

Ook de site zelf is enorm lastig (wat ze telefonisch ook zelf toegeven) ik ben geen domme vrouw maar als ik wat moet invullen bij werk.nl eindig ik altijd in tranen omdat het te onduidelijk is en ik ook erg boos wordt. Het is dat je afhankelijk van hun bent vaak denk ik dat ik nog liever onder een brug slaap dan van hun geld te moeten ontvangen. Ik heb ook echt het gevoel dat het allemaal echt wat makkelijker kan maar dat ze het expres zo moeilijk maken want ach een uitkeringstrekker heeft toch niks anders te doen.

Ik verwacht niks van dit topic maar wilde het gewoon even van me af schrijven. Overigens heb ik met meerdere mensen hierover gesproken die zelf ook in deze situatie zitten en stuk voor stuk gaven die aan dat ze de site ook erg slecht en onduidelijk vinden.

Zou ik kunnen bellen naar het UWV om te vragen of ze willen stoppen me een sms te sturen als er een bericht is? Nogmaals ik raak er zo overstuur van als ik niet direct kan kijken wat ze nu weer van me willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens zelf heel trouw al mijn sollicitatie activiteiten bijgehouden in een excel-sheet. zo had ik iig zelf goed overzicht. Niet dat er ooit iemand naar gevraagd heeft....
Het is zoals het is
quote:Youk79 schreef op 01 november 2011 @ 15:51:

Even een hart onder de riem. Ik vond de website (www.werk.nl) ook vreselijk in het gebruik en hij lag er heel vaak uit.

Moet trouwens wel zeggen dat alle mensen die ik heb gesproken op het UWV heel aardig waren, zowel de verzekeringsartsen als de arbeidsdeskundige als de mensen aan de telefoon.

Maar inderdaad die website en de toon van de brieven. Alsof je een crimineel bent die wel overal onderuit zal proberen te komen.

Maak je er niet al te druk over. Dat is het niet waard!Helemaal eens! Zou het bij het UWV ook zo gaan, dat als je een coach hebt die je niet ligt, je een andere kan vragen eigenlijk? Zal wel niet.. Na het lezen van dit topic ben ik wel echt blij dat ik (buiten het sms, mail, brieven gedoe) een fijn contactpersoon heb die me begrijpt.
Ieb ik heb altijd het idee dat jij jouw dingen zo duidelijk op een rij hebt.

Bij mij is er in principe niks moeilijks maar ik vind het al ingewikkeld. Vind t altijd knap dat jij de weg nog weet met koophuis, verschillende persoenen, etc etc.

(ik weet het, je hebt er voor geleerd maar dan nog...)

Ik snap dat je hier helemaal niet goed van wordt. Ze hebben de neiging mensen zonder werk te behandelen als kleine kinderen idd, dat idee krijg ik. En wat een ongestructureerd gedoe met 5 manieren van jou benaderen.

(heb nog niet alles gelezen) Eerst die SMSfunctie blocken lijkt me idd een goede.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
IBI; in het kader van "ze overvallen steeds zo leuk met hun timing"; het UWV huist tegenwoordig ook op het forum. Onder het mom van klantvriendelijkheid surft een centermedewerker allerlei topics die gelinkt kunnen worden aan UWV af en geeft een reactie. Al dan niet met correcte info.. Kijk dus niet raar op als ze hier over een week ofzo in ene ook opduiken.

Voor wat betreft de titel? Spijker op de kop, hooguit nog in een te subtiele vorm. Ik ben erg blij dat we in dit land een arbeidsongeschiktheidsvoorziening hebben, maar de uitvoerder ervan? Laten we het erop houden dat ik de vlag uit hang op de dag dat ik 65 word. Nog nergens heb ik zoveel onkunde, onwil, desinteresse en meer in die lijn getroffen.

Twijfel hierin dan ook niet aan jezelf! Houd alles bij, bouw dossiers op tot in de treurigste details. Hopelijk niet nodig, maar als er onverhoopt weer eens een te domme fout wordt gemaakt dan zul je dat soort info nodig hebben. Zoals al genoemd overal leesbevestigingen van, kopij, aantekeningen maken wanneer je gebeld hebt en met wie, dat per mail bevestigen, de hele rimram. Aarzel vooral ook niet om ondersteuning in te schakelen in het om gaan met dit logge gedrocht. De regels zijn soms lastig, de werkwijze ondoorgrondelijk, als het dan niet allemaal van een leien dakje gaat kan een ieder al snel profijt hebben van wat ondersteuning. Laat staan als je daarbij te verhapstukken hebt wat jij op het bordje hebt. Er zijn veel organisaties, belangenbehartigers, bonden en weet ik niet veel wat die hierin adviseren en ondersteunen. Succes en dat je maar snel een geschikte baan mag vinden!
when you wish upon a star...
quote:Pixiedust schreef op 01 november 2011 @ 16:03:

IBI; in het kader van "ze overvallen steeds zo leuk met hun timing"; het UWV huist tegenwoordig ook op het forum. Onder het mom van klantvriendelijkheid surft een centermedewerker allerlei topics die gelinkt kunnen worden aan UWV af en geeft een reactie. Al dan niet met correcte info.. Kijk dus niet raar op als ze hier over een week ofzo in ene ook opduiken.

Dat had ik ook in mijn topic. Schrok me rot.
Ah know`t, tha shunt
quote:zomerfreak schreef op 01 november 2011 @ 15:55:

[...]

Helemaal eens! Zou het bij het UWV ook zo gaan, dat als je een coach hebt die je niet ligt, je een andere kan vragen eigenlijk? Zal wel niet.. Na het lezen van dit topic ben ik wel echt blij dat ik (buiten het sms, mail, brieven gedoe) een fijn contactpersoon heb die me begrijpt.Theoretisch kun je een ander vragen, ja. Praktijk is soms wat weerbarstiger, verschilt gewoon erg per kantoor, dossier, UWV-werknemer en wellicht zelfs de stand van de maan??
quote:Pixiedust schreef op 01 november 2011 @ 16:05:

[...]

Theoretisch kun je een ander vragen, ja. Praktijk is soms wat weerbarstiger, verschilt gewoon erg per kantoor, dossier, UWV-werknemer en wellicht zelfs de stand van de maan??Ok.. Ben jij de UWV medewerker?
Ik herken het.

Had in 2007 welliswaar een heel ander probleem maar ook bij het UWV (ik kreeg al een half jaar geen loon wat ook heel vervelend is). Ik ben toen uiteindelijk een klachtenprocedure gestart (biedt het UWV zelf aan) en toen was het ineens binnen twee weken (hoewel ik dat toen nog lang vond duren) geregeld.

Heb geen zinnige tips, behalve dus dat zo'n klachtenprocedure nog wel eens wil helpen.

Veel sterkte!
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
quote:zomerfreak schreef op 01 november 2011 @ 16:09:

[...]

Ok.. Ben jij de UWV medewerker? Iew, nee. Gruwel moet er níet aan denken. Wel helaas alweer 10+ jaar ervaring met UWV i.v.m. arbeidsongeschiktheid, een ouder met 20+ jaar ervaring en vanuit vrijwilligerswerk aangesproken door nogal wat mensen die op diverse fronten met het UWV te maken hebben gehad.
quote:Pixiedust schreef op 01 november 2011 @ 16:05:

[...]

Theoretisch kun je een ander vragen, ja. Praktijk is soms wat weerbarstiger, verschilt gewoon erg per kantoor, dossier, UWV-werknemer en wellicht zelfs de stand van de maan??In de praktijk heb je al een ander toegewezen gekregen voor je de huidige ontmoet hebt (zoals ik dus)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Beste TO,

Moet je je kopie ID kaart niet gewoon naar de vestiging van het UWV Werkbedrijf sturen waar je onder valt? Bij welke vestiging hoor je? Ook al weet je de naam van je werkcoach niet, je kan hem dan toch gewoon versturen en er een briefje bij doen dat je een kopie van je ID kaart moest opsturen? Of even langs gaan bij de vestiging van het UWV Werkbedrijf en een kopie afleveren bij de balie? Dan kunnen zij het gewoon in het systeem verwerken en misschien kan je gelijk even vragen of het mogelijk is om iemand te spreken om je situatie aan uit te leggen?

Wat betreft je sollicitatie activiteiten. Hier kan je zelf een overzichtje van maken en in de Werkmap bij Mijn Documenten plaatsen. Wel opletten dat je het alsnog deelt met je werkcoach (dit kan je aanvinken in de Werkmap), anders kan de werkcoach het niet zien. Vergeet niet om je sollicitatie activiteiten twee jaar te bewaren.
Ook hier geen goede ervaringen met het UWV:

- ze hebben een keer vergeten mijn sollicitatie (waar ik echt veel kans op maakte) door te sturen naar het bedrijf. Kreeg alleen een 'sorry' te horen.

- niet worden teruggebeld na 24 uur wat ze wel beloven (niet één keer maar wel drie keer)

- vacatures in het vacaturekrantje zetten die al lang bezet zijn

Ik heb niet het idee dat ze met je meedenken maar dat ze je juist proberen tegen te werken. Ik weet dat het niet zo is maar dat gevoel krijg ik er wel bij.
Je moet je kopie van je ID kaart toesturen naar het kantoor waar je de beslissing over de toekenning van je WW-uitkering hebt gekregen. Het adres staat links bovenaan de brief.

Als je niet meer wilt dat je via sms wordt lastiggevallen, raadt ik je aan een klacht in te dienen. Dan kan het binnen 3 weken opgelost worden.

Succes.
Ik verdenk nu opeens iedere nieuwe reactie, waar is de UWV medewerker? Caatje? :P
Geen ervaring met het UWV, maar ik was nieuwsgierig en dacht: Ik klik even door naar die site (werk.nl).

Ligt plat, hahaha...
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:zomerfreak schreef op 01 november 2011 @ 16:41:

Ik verdenk nu opeens iedere nieuwe reactie, waar is de UWV medewerker? Caatje? :P

Die zullen zich duidelijk kenbaar maken. Althans, diegenen die reageren in kader van "service". Als ik me niet vergis is de nickname UWV-webcare. Hoofdletters en streepje zijn vast niet goed, maar er zit UWV en webcare in. Die valt niet te missen, zeg maar.

Voor wat betreft eventuele forummers die ook bij het UWV werken? Daar weet ik geen fluit vanaf.
quote:merano schreef op 01 november 2011 @ 16:48:

Geen ervaring met het UWV, maar ik was nieuwsgierig en dacht: Ik klik even door naar die site (werk.nl).

Ligt plat, hahaha...

ja nu al een paar uur. Netjes he?

Bedankt voor de vele reacties. Ik zal de id-kaart eerst scannen en mailen en als dat niet werkt zal ik hem zenden naar "mijn werk kantooor" (of iets dergelijks)

Heb me trouwens ook gelijk aangemeld voor de vacature bank. Wat is dat een fijne site zeker in vergelijking met werk.nl.

Moon, dank je voor het compliment. Normaal ben ik idd. prima in staat om de (en bij mij idd. vrij ingewikkelde) administratie bij te houden des te groter is de domper dat dit me dan niet lukt.
Ow en wat die UWV medewerker betreft ben benieuwd of hij/zij hier info komt geven want er zijn hier vrij veel mensen die mijn klachten ook hebben. Zou het wel stoer vinden als ze dat deden. Wist dit trouwens niet.
Ik vraag me wel eens af, als dit soort dingen voor intelligente mensen al niet te begrijpen zijn... hoe moet het dan met de mensen die toch al niet zo slim zijn? Die weten het dan toch helemaal niet meer?

(dat heb ik ook met belastingen. Niet dat het daar net zo slecht geregeld is, maar ik vind dat ook moeilijk. En denk dan: hoe moet je dit aanpakken als je uberhaubt niet handig bent met secuur lezen en/of cijfertjes?)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
hoi

zowel mijn vriend als ik hebben nog nooit grote problemen gehad met het uwv...gewoon doen wat ze vragen en klaar, anders even bellen als je iets niet begrijpt
quote:keeponsmiling schreef op 01 november 2011 @ 19:10:

hoi

zowel mijn vriend als ik hebben nog nooit grote problemen gehad met het uwv...gewoon doen wat ze vragen en klaar, anders even bellen als je iets niet begrijptIf only life was that simple.... Volgens mij heb jij alle reacties niet gelezen.
Hele, hele schrale troost:

- Toen ik in deze molen zat wist de werkcoach (toen nog blijkbaar) me bij bezoek 2 te melden dat ik waarschijnlijk ADD/ADHD had (nee, dat heb ik niet..)

- Mijn -urgente want al maanden onterecht geen geld- dossier heeft een vakantieperiode lang "in iemands la gelegen" (wie the fuck bewaart nog dossiers alleen 'in een la'?!)

- dit topic vol gedeelde smart

Veel sterkte IBI en anderen
quote:keeponsmiling schreef op 01 november 2011 @ 19:10:

hoi

zowel mijn vriend als ik hebben nog nooit grote problemen gehad met het uwv...gewoon doen wat ze vragen en klaar, anders even bellen als je iets niet begrijpthet kan zo simpel zijn, ben alleen bang dat jullie de uitzondering op de regl zijn
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hier kun je de werkcoach alleen nog mailen.

Op de vraag of ze even een sollicitatiebrief zouden willen nakijken omdat ik niet zeker wist of het een pakkende/goede brief was,

Kreeg ik een mail.... Fijn dat je gesolliciteerd hebt en we hebben over 8 weken weer contact.

K heb nog nooit van iemand gehoord dat ie een sms kreeg.

Als het emotioneel voor je is(ivm overlijden partner) om er veel energie in te steken kun je ook uitstel van solliciteren aanvragen.
Straks blijken mijn statiegeld flessen.... De enige stabiele valuta te zijn!
Twaalf jaar geleden was het al een zooitje en een stel oenen bij elkaar!

Ik was net bevallen, mijn ex werd in proeftijd van zn nieuwe baan redelijk ernstig ziek en werd ontslagen. Dus kwam in de ziektewet van de WW.

Nu woonden we in regio A, maar ex werkte in regio B. Drie maanden geen geld gehad, we werden van regio A naar B gestuurd, en geen van beiden betaalden, schoof de betalingsplicht naar de ander.

Toen ik na 3 maanden een keer zei ' We staan hartstikke rood, kunnen de vaste lasten zelfs niet betalen' zei een medewerker ' Ja, dat is ook domd om in het rood terecht te komen!' Ik werd wel ZO woest, heb gedreigd meteen klacht tegen hem. Volgende dag stond het de hele achterstallige uitkering op onze rekening

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven