Geld & Recht alle pijlers

Te gekke stage, UWV doet moeilijk

03-11-2011 09:02 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje een ingewikkeld verhaal maar ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als grafisch vormgever, ik kon niet direct een baan vinden dus ben door gegaan met mijn bijbaantje, housekeeping in een hotel, waar ik gelukkig voor meer uur terecht kon.

Na 3kwart jaar solliciteren kreeg ik een half jaar contract bij een klein bureau voor 16 uur per week. Na dit half jaar is mijn contract niet verlengd omdat stagiaires goedkoper zijn. Twee stagiaires voor "hetzelfde geld" die 40 uur per week werken... Groot gelijk.

Nu heb ik een ww-uitkering voor 16 uur per week plus mijn andere baantje. Ik doe dat werk nu al zo'n 7 jaar totaal en zit nu al bijna 3 weken thuis met rugklachten. Ik woon in een klein stadje waar op grafisch gebied niks te halen valt en het solliciteren schiet nog steeds niet.

Van het UWV moet ik solliciteren, 1 keer per week.

Gisteren heb ik een gesprek gehad bij een bedrijf, zij ontwerpen een magazine. Helemaal te gek natuurlijk! We hebben al goede plannen gemaakt en ik ga minimaal drie items verzorgen. Fotografie, vormgeving, interviews etc. Ik heb er weer helemaal zin in. Hier kan ik mezelf ontwikkelen en een beetje "naam maken".

Het enige probleem is dat dit magazine een lowbudget project is. Zij zijn vooral afhankelijk van de goodwill van mensen zoals ik, die wat willen betekenen voor het magazine, zichzelf willen laten zien en zichzelf ontwikkelen. Ik krijg hier dus geen salaris voor.

Ik kan hier al mijn vrije tijd gaan besteden, mag komen wanneer ik wil, mag aanschuiven op kantoor etc. Dat is ook wat ik wil dus had ik bedacht dat ik het misschien kon opgeven bij het UWV als stage. Het UWV weet namelijk ook dat banen in mijn vakrichting niet voor het oprapen liggen en het is onzinnig om nu als telefoniste te gaan solliciteren terwijl ik hier alleen maar beter van word en zo mijn kansen in mijn eigen vakrichting aanzienlijk vergroot.

Maarja, vertel dat het UWV maar eens. Zij willen kennelijk alleen maar dat is zsm weer ga werken en of dat nu champignons plukken is zal hen een worst wezen.

Ik hoopte op minimaal een paar maanden vrijstelling van de sollicitatieplicht, maar ik moet blijven solliciteren met als risico dat ik straks in een callcenter zit en bij dat magazine niet meer aan de bak kan omdat ik daar geen tijd meer voor heb.
+Als je maar zo´n korte tijd hebt gewerkt, heb je recht op drie maanden ww, waarbij je per vier weken vier brieven hoeft te *schrijven. De ´stage´ die je nu wil gaan doen is eigenlijk vrijwilligerswerk, daarbij kun je zelf je uren indelen en daarmee dus ook tijd vrij maken voor een paar brieven te schrijven. Ik neem aan dat je zelf ook zo snel mogelijk weer een betaalde baan wil hebben? Je hoeft niet te solliciteren als champignonplukker, je kunt ook op functies van je eigen niveau solliciteren en dit combineren met je vrijwilligerswerk.

Succes, solliciteren valt niet mee in deze tijd!
Voor dat magazine heb je altijd tijd. Iets dat van goodwll aan elkaar hangt heeft echt meer mensen die gewoon werken en dan s'avonds vrijwilligen
"Maarja, vertel dat het UWV maar eens. Zij willen kennelijk alleen maar dat is zsm weer ga werken en of dat nu champignons plukken is zal hen een worst wezen. "

En terecht! Als het hun (het blad) niet uitmaakt wanneer jij komt binnenvallen doe je het toch lekker in de uurtjes dat je wel tijd hebt. Na je werk. Mensen moeten nu eenmaal werken om zichzelf te kunnen onderhouden enzo
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Natuurlijk doet het UWV moeilijk. Jij wilt op kosten van de staat een beetje leuk hobbyen (in hun ogen), zo werkt dat niet helaas...

Door blijven solliciteren, deze items wel maken om zo naam te maken idd, en om een ingang te hebben in die business, dat lijkt mij de beste optie. Succes!
Sja, ik zou ook liever alleen maar leuke dingen doen, maar ja, de huur moet toch betaald worden he.
Maar wat zijn dan functies van mijn eigen niveau? Aan mijn grafische achtergrond heb ik niks bij de banen die zij aanbieden bijvoorbeeld. Ik kan zelf wel wat vinden, maar de praktijk wijst steeds uit dat ik niet word uitgenodigd voor gesprek. Dat weet het UWV ook en die vinden dat ik op andere vacatures moet solliciteren wat ik ook wel begrijp.

Ik versta een baan als telefoniste niet als iets op mijn niveau. Niet dat het te min is ofzo, het is gewoon totaal wat anders.
Het mag volgens mij alleen een stage heten als het officieel vanuit de opleiding begeleid wordt.

Joh, schrijf gewoon die vier brieven. Helemaal niet zo moeilijk om een sollicitatiebrief te schrijven die zorgt dat je niet op gesprek wordt genodigd.
Als ik het niet mis heb verzorgen ze zelf ook een soort van stages/leer-werk trajecten waarbij er vrijstelling is van de sollicitatieplicht en de uitkering gewoon doorloopt.
Ja meid je mag jezelf prima ontwikkelen in de richting die jij graag wil maar dan niet van de centen vanhet UWV. Lijkt me heel logisch.

Ik heb diep respect voor mensen die alles aanpakken om te werken, ipv thuis gaan zitten tot er een baan langs komt die precies in hun straatje past. Zeker in deze tijd is dat niet realistisch.
quote:emaille schreef op 03 november 2011 @ 09:14:

Sja, ik zou ook liever alleen maar leuke dingen doen, maar ja, de huur moet toch betaald worden he.Het is geen hobby waar ik over praat, ik heb hiervoor geleerd. En ja het is leuk. Zo leuk dat ik het prima vind dat ik er weinig tot niks voor krijg.
Werk is werk. Dat jij graag je droom wil najagen doet er niet toe. Je kunt toch ook gaan werken in een richting die je niet aan staat, en toch blijven door solliciteren tot je droombaan voorbij komt.

Wacht maar tot je na je WW in de bijstand komt. In veel gemeentes mag tegenwoordig werken voor je uitkering. En dat is letterlijk klerenhangers in elkaar zetten of ander werk waar jij niet van droomt. De bijstand is namelijk het laatste vangnet waar je terecht kunt en geen hangmat.

Oh en als je nog bij je ouders woont, en je vraagt bijstand aan na 1 januari 2012, dan reken er maar niet eens op dát je bijstand krijgt, omdat ze vanaf deze datum uitgaan van het huishoud inkomen.

Waarom zou jij recht kunnen hebben op vrijstelling van sollicitatieplicht? Omdat je je droombaan wil krijgen? Wake up ! Dat je 1 x per week moet solliciteren van het UWV vind ik overigens vrij weinig.

Ik zou me als ik jou was een slag in de rondte solliciteren, naar een leuke baan, voordat je noodgedwongen je nachtmerrie-callcenter-baantje alsnog moet aannemen.
quote:scarpetta schreef op 03 november 2011 @ 09:20:

Ja meid je mag jezelf prima ontwikkelen in de richting die jij graag wil maar dan niet van de centen vanhet UWV. Lijkt me heel logisch.

Ik heb diep respect voor mensen die alles aanpakken om te werken, ipv thuis gaan zitten tot er een baan langs komt die precies in hun straatje past. Zeker in deze tijd is dat niet realistisch.Daar heb je gelijk in, ik ben in mijn sector ook actief aan het solliciteren dus wachten tot dat ene perfecte baantje langskomt doe ik niet. Ik snap ook wel dat er een bepaalde druk vanuit het UWV is.
[quote]mySecrets schreef op 03 november 2011 @ 09:21:

[...]

Het is geen hobby waar ik over praat, ik heb hiervoor geleerd. En ja het is leuk. Zo leuk dat ik het prima vind dat ik er weinig tot niks voor krijg.[/quote]

Als het zo belangrijk voor je is en het is geen hobby, waarom zeg je dan niet tegen het UWV dat je geen uitkering meer wil?
Ik snap dat nooit zo goed. Dan doe je een studie, vind je geen werk wat aansluit en dan ga je maar niet werken en een uitkering trekken. Je kan toch een andere baan aannemen (en ja dat kan receptioniste zijn) en je eigen broek ophouden tot je een baan vind die meer bij je aansluit?

Tuurlijk gaat het uwv niet jou betalen zodat jij lekker vrijwilligerswerk kan gaan doen, dat zou mooi zijn!
quote:tikal schreef op 03 november 2011 @ 09:23:

Werk is werk. Dat jij graag je droom wil najagen doet er niet toe. Je kunt toch ook gaan werken in een richting die je niet aan staat, en toch blijven door solliciteren tot je droombaan voorbij komt.

Wacht maar tot je na je WW in de bijstand komt. In veel gemeentes mag tegenwoordig werken voor je uitkering. En dat is letterlijk klerenhangers in elkaar zetten of ander werk waar jij niet van droomt. De bijstand is namelijk het laatste vangnet waar je terecht kunt en geen hangmat.

Oh en als je nog bij je ouders woont, en je vraagt bijstand aan na 1 januari 2012, dan reken er maar niet eens op dát je bijstand krijgt, omdat ze vanaf deze datum uitgaan van het huishoud inkomen.

Waarom zou jij recht kunnen hebben op vrijstelling van sollicitatieplicht? Omdat je je droombaan wil krijgen? Wake up ! Dat je 1 x per week moet solliciteren van het UWV vind ik overigens vrij weinig.

Ik zou me als ik jou was een slag in de rondte solliciteren, naar een leuke baan, voordat je noodgedwongen je nachtmerrie-callcenter-baantje alsnog moet aannemen.

Ik solliciteer me sinds ik van de opleiding af ben al een slag in de rondte, dus je hoeft niet te doen alsof ik hier op de bank zit en geld binnen hark. Denk je dat ik het leuk vind dat ik bij het UWV loop? Ik heb ook liever een baan. En een callcenter baan zie ik niet als een nachtmerrie was slechts een voorbeeld. Om aan te tonen dat het totaal wat anders is dan waar ik voor heb geleerd.

Iedereen wilt toch werken in de vakrichting waar hij/zij voor heeft geleerd of niet? Hoe langer ik 'eruit' ben hoe moeilijker het is om in mijn richting weer aan een baan te komen.
quote:mySecrets schreef op 03 november 2011 @ 09:02:

Ik kan hier al mijn vrije tijd gaan besteden, mag komen wanneer ik wil, mag aanschuiven op kantoor etc.Juist je vrije tijd, de rest van de tijd moet je gewoon gaan werken als je die mogelijkheid hebt.
quote:mySecrets schreef op 03 november 2011 @ 09:21:

[...]

Het is geen hobby waar ik over praat, ik heb hiervoor geleerd. En ja het is leuk. Zo leuk dat ik het prima vind dat ik er weinig tot niks voor krijg.Hier gaan echt mijn nekharen van overeind! Als je het zo leuk vind en je er niks voor hoeft, dan ook je uitkering stopzetten! God, als iedereen zo dacht als jou....
quote:Jynta1981 schreef op 03 november 2011 @ 09:25:

Ik snap dat nooit zo goed. Dan doe je een studie, vind je geen werk wat aansluit en dan ga je maar niet werken en een uitkering trekken. Je kan toch een andere baan aannemen (en ja dat kan receptioniste zijn) en je eigen broek ophouden tot je een baan vind die meer bij je aansluit?

Tuurlijk gaat het uwv niet jou betalen zodat jij lekker vrijwilligerswerk kan gaan doen, dat zou mooi zijn!Jij leest ook niet goed begrijp ik.
Ik zal eens aan het UWV vragen of er nog mensen zijn die als vrijwilliger mijn huis willen komen poetsen.

Overigens ook lekker makkelijk van het bedrijf, hoor.

"kom maar lekker werken, en je geld, vraag dat maar aan het UWV".
Ik zal het even duidelijk maken voor iedereen:

- ik solliciteer actief vanaf vorig jaar, ook toen ik nog bij dat bureau werkte voor 16 uur per week

-ik werk hiernaast ook in een hotel (housekeeping) dus hoezo ik wil niks en ik werk niet?

-ik had gehoopt dat het UWV ermee akkoord zou gaan dit als een soort leer-werk traject te beschouwen

Nou, en daar was ik teleurgesteld over, mag dat niet?

Ik zit niet lui op de bank mn handje op te houden, laat dat even duidelijk zijn.
Beste TO,

Ik snap de situatie niet helemaal denk ik. Vind het UVW het niet goed dat je naast je baantje in hotel en naast het verplichte solliciteren in je eigen tijd, denk aan avonden en weekend aan het magazine werkt?

Als dit het geval is snap ik je frustratie. Misschien is het een idee om de werktijden bij het magazine vast te leggen in de zin van dat het een reguliere baan niet in de weg zal staan?
Waarom zou het UWV moeten sponsoren dat jij ervaring op doet in een branche waarvan al is aangetoond dat er geen werk in is?

Ik denk dat je op de verkeerde functies solliciteert, want anders werd je wel uitgenodigd. Wellicht schat jij jouw niveau iets hoger in dan de werkgevers dat doen?

Ten tweede schrijf je dat er in jouw woonplaats geen vacatures zijn. Heb je al buiten je woonplaats gekeken? Een reistijd van 1,5 uur is heel acceptabel en al helemaal voor een schoolverlater.
quote:boekenlegger0 schreef op 03 november 2011 @ 09:43:

Beste TO,

Ik snap de situatie niet helemaal denk ik. Vind het UVW het niet goed dat je naast je baantje in hotel en naast het verplichte solliciteren in je eigen tijd, denk aan avonden en weekend aan het magazine werkt?

Als dit het geval is snap ik je frustratie. Misschien is het een idee om de werktijden bij het magazine vast te leggen in de zin van dat het een reguliere baan niet in de weg zal staan?Het UWV vind het natuurlijk prima dat ik in een hotel werk. Daarnaast moet ik solliciteren wat ook logisch is. Ik heb daar aangegeven een volledige baan te willen zoeken zodat ik ook van het hotel af kom. Grafische banen zijn schaars, dus zal ik ook verder moeten kijken dat snap ik. Alleen nu dient zich uit het niks deze kans aan wat niet betaald wordt maar wel voor ontzettend veel werkervaring en ontwikkeling zorgt. Ik werk in de ochtenden in dat hotel en ga in de middag naar het kantoor van dat magazine, er gaat dus best veel tijd in zitten. En ja dat is mijn eigen keuze.
o nog een toevoeging...

TO is het voor jou een mogelijkheid om voor jezelf te beginnen als ZPP'er?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven