Geld & Recht alle pijlers

Te gekke stage, UWV doet moeilijk

03-11-2011 09:02 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje een ingewikkeld verhaal maar ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als grafisch vormgever, ik kon niet direct een baan vinden dus ben door gegaan met mijn bijbaantje, housekeeping in een hotel, waar ik gelukkig voor meer uur terecht kon.

Na 3kwart jaar solliciteren kreeg ik een half jaar contract bij een klein bureau voor 16 uur per week. Na dit half jaar is mijn contract niet verlengd omdat stagiaires goedkoper zijn. Twee stagiaires voor "hetzelfde geld" die 40 uur per week werken... Groot gelijk.

Nu heb ik een ww-uitkering voor 16 uur per week plus mijn andere baantje. Ik doe dat werk nu al zo'n 7 jaar totaal en zit nu al bijna 3 weken thuis met rugklachten. Ik woon in een klein stadje waar op grafisch gebied niks te halen valt en het solliciteren schiet nog steeds niet.

Van het UWV moet ik solliciteren, 1 keer per week.

Gisteren heb ik een gesprek gehad bij een bedrijf, zij ontwerpen een magazine. Helemaal te gek natuurlijk! We hebben al goede plannen gemaakt en ik ga minimaal drie items verzorgen. Fotografie, vormgeving, interviews etc. Ik heb er weer helemaal zin in. Hier kan ik mezelf ontwikkelen en een beetje "naam maken".

Het enige probleem is dat dit magazine een lowbudget project is. Zij zijn vooral afhankelijk van de goodwill van mensen zoals ik, die wat willen betekenen voor het magazine, zichzelf willen laten zien en zichzelf ontwikkelen. Ik krijg hier dus geen salaris voor.

Ik kan hier al mijn vrije tijd gaan besteden, mag komen wanneer ik wil, mag aanschuiven op kantoor etc. Dat is ook wat ik wil dus had ik bedacht dat ik het misschien kon opgeven bij het UWV als stage. Het UWV weet namelijk ook dat banen in mijn vakrichting niet voor het oprapen liggen en het is onzinnig om nu als telefoniste te gaan solliciteren terwijl ik hier alleen maar beter van word en zo mijn kansen in mijn eigen vakrichting aanzienlijk vergroot.

Maarja, vertel dat het UWV maar eens. Zij willen kennelijk alleen maar dat is zsm weer ga werken en of dat nu champignons plukken is zal hen een worst wezen.

Ik hoopte op minimaal een paar maanden vrijstelling van de sollicitatieplicht, maar ik moet blijven solliciteren met als risico dat ik straks in een callcenter zit en bij dat magazine niet meer aan de bak kan omdat ik daar geen tijd meer voor heb.
quote:mySecrets schreef op 03 november 2011 @ 11:11:

[...]

Dus zo raar is het helemaal niet om te hopen op een beetje medewerking/medelevenNee hoor, maar de meeste zijn ambtenaar types die in de rij lopen, en dus niet meeleven maar doen wat ze wordt opgedragen. Heel jammer. Mijn vriend's contract liep af op 1 nov, twee jaar geleden, hij had al een nieuwe baan, maar daar zou hij 4 maanden later kunnen beginnen. Toch kreeg hij sollicitatieplicht, omdat 4 maanden toch wel lang was. Maar wat denk je zelf? Dat mensen iemand aannemen voor 4 maanden? En dan zit je met de december en januarimaand, dat is een tijd waarin bedrijven bezig zijn met jaar afronden, borrels, balans opmaken etc. Niet echt een goede sollicitatietijd. Maar hij moest toch solliciteren. Daarnaast deed hij freelance klussen, om lekker bezig te zijn en niet thuis te hoeven zitten (dan wordt je wel gekort op je uitkering). Anyway, die werkcoach was totaal niet flexibel. En een: goed dat je al een andere baan hebt en in de tussentijd freelancet kon er ook niet vanaf. Flapdrol.
quote:ankalida schreef op 03 november 2011 @ 11:16:

@muismiem: even heel technisch en krom. Ze mogen je geen ontheffng van de sollicitatieplicht geven, maar ze mogen wel beoordelen dat die ene sollicitatie voldoende is geweest voor de periode. Rare regel, maar ja.

Waarschijnlijk wist je al iets eerder dan na 2 maanden dat je aangenomen was, maar kon je niet per direct beginnen.

Huh? Wat gek. Maar dat zal 't dan wellicht geweest zijn.

Overigens vond ik het ook wel raar dat het inschrijven op vacaturewebsites ook als sollicitatie gold. Dus je schrijft je even in bij Intermediair en JobTrack of wat ook en hup, je bent weer klaar voor een maand.
Is het geen idee om fictief wat te vormgeven? Dat je bijvoorbeeld een nieuwe huisstijl ontwerpt voor een fictief bedrijf, een webdesign restyling van een website die verouderd en spuuglelijk is, verpakkingen van producten, tijdschriften, posters voor evenementen, etc. Dan ben je toch bezig met ervaring op te doen en heb je iets om te laten zien als portfolio, al zijn het geen echte klanten.

Verder denk ik dat je meer kans maakt op vormgeverswerk in de randstad.
Ik merk dat je een beetje in kringetjes denkt: wat ik me kan voorstellen want het is ook een lastige situatie. Je wilt van alles en ook begrijpelijke dingen... Echter: het is op dit moment niet realistisch...

Dat is het verschil.

Het is logisch dat je een baan wilt in je eigen vakgebied, maar het is niet logisch dat je dat doet naast je uitkering. Daarvoor is een uitkering nu eenmaal niet bedoeld. Hoe lullig en jammer dat in jouw situatie nu eenmaal is....

Mijn tip zou zijn: ga weg bij het hotel en ga in een ander baantje, bijv. callcenterwerk of andere horeca, 24 uur werken. Daarnaast heb je dan nog 3 dagen (als je zondag vrij wilt houden) voor het magazine. Een uitkering heb je zo niet nodig, je bedruipt jezelf en je werk daarnaast aan je eigen ervaring.

Over een jaar ziet alles er dan al weer heel anders uit! Klamp je niet vast aan de uitkering, je bent een slimme meid en kunt echt zelf carriere maken en je zelf bedruipen. Daar ben ik van overtuigd.
quote:Bammetjebam schreef op 03 november 2011 @ 11:21:

Is het geen idee om fictief wat te vormgeven? Dat je bijvoorbeeld een nieuwe huisstijl ontwerpt voor een fictief bedrijf, een webdesign restyling van een website die verouderd en spuuglelijk is, verpakkingen van producten, tijdschriften, posters voor evenementen, etc. Dan ben je toch bezig met ervaring op te doen en heb je iets om te laten zien als portfolio, al zijn het geen echte klanten.

Verder denk ik dat je meer kans maakt op vormgeverswerk in de randstad.Dát is echt een goeie tip!

Verder denk ik dat je meer kans maakt op vormgeverswerk in de randstad.Goede tip! Helemaal in dit vakgebied is het wellicht goed om een portfolio te kunnen laten zien als je met weinig ervaring gaat solliciteren
quote:mySecrets schreef op 03 november 2011 @ 11:11:

[...]

Dus zo raar is het helemaal niet om te hopen op een beetje medewerking/medeleven

Nee, dat is het niet. Een beetje medewerking verdien jij en ieder ander zeker. Ik ben zelf ook blij dat ik dat destijds kreeg.

Een beetje medewerkerking is in mijn ogen echter wel iets anders dan wat jij nu van het UWV vraagt. Je vraagt namelijk best veel. Als ik van jou uit kijk, dus wat het beste is voor jou, dan is het een goed plan. Zo heb je namelijk meer kans op die baan in de grafische sector die je zo graag wilt.

Echter, van 't UWV uit gezien, ben jij waarschijnlijk zo'n geval niet snel in aanmerking komt voor een baan in de grafische sector want weinig werk. En dus hebben ze geen zin om daarin te investeren. Stel, zij zijn ervan overtuigd dat jij dankzij deze stage (of hoe 't dan ook maar heet) binnen een half jaar een fijne baan zou hebben. Nou, prima! Dan kunnen ze je wel iets tegemoet komen. Maar waarschijnlijk hebben ze het idee dat het toch niet gaat helpen. En dan is het weggegooid geld. Niet vanuit jou gezien, maar wel vanuit de overheid gezien.

Daarom schreef ik ook eerder al: ga ervoor! Vergeet die UWV! Ga netwerken, zoek opdrachten die je als zzp-er kunt doen, geloof ik jezelf en vind die baan!

En in de tussentijd hard werken bij klotebaantjes. Jep, heel naar. Maar 't is niet anders. En je bent zeker niet de enige.
@mySecrets: niet alleen jouw fout, opleidingen spelen ook mooi weer. Daarnaast is het vak enorm veranderd, in hoeverre ben je in meegegaan. Dat bied mogelijkheden.

Ik ben wat dat betreft koppig hoor, nieuwe media: ik vind het niks, ik zie alles liever op papier. Grote problemen kan het geven hoor, want de website die ik maak interesseert mij weinig, maar ja het moet wel gebeuren. Gelukkig hebben we nu een goede samenwerking met mensen die in internet denken en niet in drukwerk.
quote:nessemeisje schreef op 03 november 2011 @ 11:17:

[...]

Je snapt het echt niet he? Je zegt het al: En ja ik wil passend werk, don't we all? Dat ís er niet! Voor jou 300 andere, want je hebt (bijna) geen werkervaring en zoals jij zijn er nog héél veel anderen. Dan kun je gaan zitten wachten op passend werk, maar dat is dus niet je eigen broek ophouden, want je zit bij het UWV. Wat dacht jij nou? Dat ik horeca had gestudeerd op de universiteit? Nee, dus niet. Maar ik moest er wel werken, want ik wilde eten en geen gaten in mijn CV. En dan ga je dus desnoods in een callcenter werken. Of asperges steken. Kun je je rekeningen betalen en daarnaast gratis voor het maandblad werken.

Ik werk 5 dagen per week van sochtends half tien tot...? wanneer ik klaar ben in het hotel. Ik weet nooit hoe laat ik klaar ben, dat kan 12 uur zijn maar ook om 3 uur. Een baan voor de overige uren zoeken heeft dus weinig zin aangezien ik variabele uren werk. Deze uren worden aangevuld door mijn uitkering.

Hetgeen wat ik moet zoeken is een fulltime baan. Een andere baan. Die ik in plaats van het hotel kan doen.
Misschien wat offtopic, maar valt mij op dat regelmatig geschreven wordt *uwv betaalt*. Ook in media, forum etc wordt vaak genoemd *overheid betaalt*. Ik mis hierin vaak de koppeling dat het *uwv* of *de overheid* helemaal geen geld heeft. Dit geld komt van ons, de werkende maatschappij. Je buurman, buurvrouw zij betalen je uitkering en niet het uwv. Die verdeelt het zo eerlijk mogelijk. En tja een fictieve buurvrouw zijnde vind ik het niet meer dan logisch dat je iedere kans op welke betaalde baan aangrijpt.
Als je bij de hotelbaan nog ziek bent, dan krijg je daarvan toch doorbetaald totdat je weer beter bent? En als je daar dan weer gaat werken, bijv 3 dagen, heb je dan niet genoeg geld om rond te komen, tijdelijk?

Dan kun je de rest van de week met het project aan de slag.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:ankalida schreef op 03 november 2011 @ 11:16:

@muismiem: even heel technisch en krom. Ze mogen je geen ontheffng van de sollicitatieplicht geven, maar ze mogen wel beoordelen dat die ene sollicitatie voldoende is geweest voor de periode. Rare regel, maar ja.

Waarschijnlijk wist je al iets eerder dan na 2 maanden dat je aangenomen was, maar kon je niet per direct beginnen.

Tegenwoordig hebben werkcoaches iets meer ruimte om de wet naar de geest te interpreteren en moge ze je wel een ontheffing geven op het moment dat je warschijnlijk op zeer korte termijn weer betald werk gaat hebben. Als je al ver in een ollicitatieprocedure zit, of al een baan hebt maar daar niet direct kunt beginnen, dan kan je sollicitatieplicht komen te vervallen.

Als TO zwart op wit een afspraak kan maken dat het krantje haar na 3 maanden "stage" een betaalde functie aan gaat bieden voor die 16 uur dan kan de sollicitatieplicht wel komen te vervallen.

Zolang TO echter niet kan aantonen dat dit werk haar binnen een paar maanden een betaalde baan gaat opleveren die ervoor zorgt dat ze niet meer afhankelijk is van de WW geldt dit idd als vrijwilligerswerk, en dat mag je alleen doen als het het krijgen van een betaalde baan niet in de weg staat.

Het hebben van een vrijwilligersbantje is immers heel iets anders dan een toezegging voor een betalde functie binnen 3 maanden.
Huh? Je hebt toch een contract voor een bepaald aantal uren? Dan weet je toch wanneer je klaar bent.

Of, anders gezegd, zou je een baan vinden in de middaguren, dan kan je dat meedelen aan het hotel. Dan ben je daar tot 12 uur en dan weer weg.
Goh, dat duurde toch nog lang vandaag voordat de "de regering betaalt niet, ik/buurvrouw/belastingbetaler betaalt!!!!" voorbij kwam.

De belastingbetaler betaalt belasting. En dat doen uitkeringstrekkers ook. Iedere stemgerechtigde mag mee bepalen wie er in de regering komt. En de regering bepaalt waar het geld dat zij in kas hebben door de geïnde belastingen aan wordt uitgegeven. En aan welke voorwaarden mensen en instellingen moeten voldoen om dat geld te ontvangen.

Gedoe ook altijd over wie welke uitkering betaalt... Misschien is jouw geld wel naar het asfalteren van de snelweg gegaan, dat weet je toch niet?

Verder denk ik dat je meer kans maakt op vormgeverswerk in de randstad.

Dan kan ze toch net zo goed dit vrijwilligerswerk aannemen?

Heel duidelijk stellen dat er niet te veel uren in gaan zitten. Grenzen stellen dus. En zodra er een goede baan is die aannemen, dat risico nemen ze zelf door te werken met vrijwilligers. Als het voor grote bedrijven is, kan er heus nog wel een klein bedrag vrijgemaakt worden voor een beginnend grafisch vormgever.

Met een maandblad ben je geen volledige werkweek bezig, ja eens in de maand wel (ligt ook aan het aantal pagina's), dus reken maar uit hoeveel tijd het kost.

Daarnaast kan je nog werken bij het hotel (of ergens anders) EN je kan ook nog verder met solliciteren EN je bouwt je netwerk uit.

Fictieve opdrachten is een optie, maar levert voor nu geen netwerk op en dat is momenteel heel belangrijk, dat geeft het UWV zelf ook aan.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 03 november 2011 @ 11:33:

Huh? Je hebt toch een contract voor een bepaald aantal uren? Dan weet je toch wanneer je klaar bent.

Of, anders gezegd, zou je een baan vinden in de middaguren, dan kan je dat meedelen aan het hotel. Dan ben je daar tot 12 uur en dan weer weg.Ik heb een contract voor 12 uur. Wat ik meer werk krijg ik ook uitbetaald. Het hotel gaat er niet mee akkoord dat ik eerder vertrek om naar mijn andere werk te gaan.
quote:mySecrets schreef op 03 november 2011 @ 11:38:

[...]

Ik heb een contract voor 12 uur. Wat ik meer werk krijg ik ook uitbetaald. Het hotel gaat er niet mee akkoord dat ik eerder vertrek om naar mijn andere werk te gaan.

??

Hoe deed je dat dan toen je die andere baan nog had, waarvoor in de plaats je nu WW krijgt? Mocht je daar ook binnen komen vallen wanneer het jou uitkwam?
quote:chartreuse schreef op 03 november 2011 @ 11:40:

[...]

??

Hoe deed je dat dan toen je die andere baan nog had, waarvoor in de plaats je nu WW krijgt? Mocht je daar ook binnen komen vallen wanneer het jou uitkwam?Toen: maandag + dinsdag grafisch bureau en de overige 3 dagen hotel.
quote:mySecrets schreef op 03 november 2011 @ 11:41:

[...]

Toen: maandag + dinsdag grafisch bureau en de overige 3 dagen hotel.Dus je werkt nu meer bij het hotel als je deed toen je nog bij dat grafisch bureau werkte? Dat weet UWV ook neem ik aan...
quote:chartreuse schreef op 03 november 2011 @ 11:42:

[...]

Dus je werkt nu meer bij het hotel als je deed toen je nog bij dat grafisch bureau werkte? Dat weet UWV ook neem ik aan...Inderdaad. Ik moet ook netjes elke 4 weken mijn gewerkte uren doorgeven.
quote:_avril_ schreef op 03 november 2011 @ 10:45:

[...]

Tuurlijk, voor alle piloten die nu van de opleiding komen is vliegen ook niet meer dan een hobby Wel als ze gaan vliegen en er niet voor betaald krijgen.
quote:mySecrets schreef op 03 november 2011 @ 11:44:

[...]

Inderdaad. Ik moet ook netjes elke 4 weken mijn gewerkte uren doorgeven.Maar wat let je om terug te gaan naar die 3 dagen zodra er 'n andere baan is? Of om iets te zoeken voor de avonduren?
Altijd blijven benadrukken bij het UWV dat die stage of vrijwilligersbaan, gelijk op te zeggen is als er echt betaald werk komt.

Dat was tenminste bij mij het eerste wat ze riepen: "Betaald

werk gaat voor". Alsof ik da zelf niet kon snappen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat heb je trouwens gedaan, mbo of hbo? Mijn vriend is bijna afgestudeerd grafisch ontwerper (hbo) en hij komt om in de opdrachten / vragen naar werk / etc. Maar ja, dit is Amsterdam. Dus misschien verder kijken dan je eigen woonplaats?
quote:nlies schreef op 03 november 2011 @ 11:52:

Altijd blijven benadrukken bij het UWV dat die stage of vrijwilligersbaan, gelijk op te zeggen is als er echt betaald werk komt.

Dat was tenminste bij mij het eerste wat ze riepen: "Betaald

werk gaat voor". Alsof ik da zelf niet kon snappen

Ik snap het, maar dan moet je het vrijwilligerswerk wel zo inrichten dat dat ook kan.

Niet 8 taken tegelijk uitvoeren, groot project e.d. en dan alles laten vallen als er betaald werk is.

Want dan kun je dat bedrijf waarschijnlijk niet meer als referentie opgeven, althans, ze zullen niet bijster positief zijn.

Ik. zou het zelf iig wel netjes willen afronden bij dat vrijwilligersproject. (Moet kunnen als je afgebakende taken hebt)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven