Geld & Recht alle pijlers

Te gekke stage, UWV doet moeilijk

03-11-2011 09:02 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje een ingewikkeld verhaal maar ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als grafisch vormgever, ik kon niet direct een baan vinden dus ben door gegaan met mijn bijbaantje, housekeeping in een hotel, waar ik gelukkig voor meer uur terecht kon.

Na 3kwart jaar solliciteren kreeg ik een half jaar contract bij een klein bureau voor 16 uur per week. Na dit half jaar is mijn contract niet verlengd omdat stagiaires goedkoper zijn. Twee stagiaires voor "hetzelfde geld" die 40 uur per week werken... Groot gelijk.

Nu heb ik een ww-uitkering voor 16 uur per week plus mijn andere baantje. Ik doe dat werk nu al zo'n 7 jaar totaal en zit nu al bijna 3 weken thuis met rugklachten. Ik woon in een klein stadje waar op grafisch gebied niks te halen valt en het solliciteren schiet nog steeds niet.

Van het UWV moet ik solliciteren, 1 keer per week.

Gisteren heb ik een gesprek gehad bij een bedrijf, zij ontwerpen een magazine. Helemaal te gek natuurlijk! We hebben al goede plannen gemaakt en ik ga minimaal drie items verzorgen. Fotografie, vormgeving, interviews etc. Ik heb er weer helemaal zin in. Hier kan ik mezelf ontwikkelen en een beetje "naam maken".

Het enige probleem is dat dit magazine een lowbudget project is. Zij zijn vooral afhankelijk van de goodwill van mensen zoals ik, die wat willen betekenen voor het magazine, zichzelf willen laten zien en zichzelf ontwikkelen. Ik krijg hier dus geen salaris voor.

Ik kan hier al mijn vrije tijd gaan besteden, mag komen wanneer ik wil, mag aanschuiven op kantoor etc. Dat is ook wat ik wil dus had ik bedacht dat ik het misschien kon opgeven bij het UWV als stage. Het UWV weet namelijk ook dat banen in mijn vakrichting niet voor het oprapen liggen en het is onzinnig om nu als telefoniste te gaan solliciteren terwijl ik hier alleen maar beter van word en zo mijn kansen in mijn eigen vakrichting aanzienlijk vergroot.

Maarja, vertel dat het UWV maar eens. Zij willen kennelijk alleen maar dat is zsm weer ga werken en of dat nu champignons plukken is zal hen een worst wezen.

Ik hoopte op minimaal een paar maanden vrijstelling van de sollicitatieplicht, maar ik moet blijven solliciteren met als risico dat ik straks in een callcenter zit en bij dat magazine niet meer aan de bak kan omdat ik daar geen tijd meer voor heb.
en dat had je ook kunnen weten toen je voor deze opleiding koos
quote:bacchus schreef op 03 november 2011 @ 10:42:

[...]

Zolang jij er je geld niet mee verdient is het niet meer dan een hobbyTuurlijk, voor alle piloten die nu van de opleiding komen is vliegen ook niet meer dan een hobby
Inderdaad. Werk is pas werk als je ervoor betaald wordt anders heet het vrijwilligerswerk of hobby
Ach nee, als je ergens voor bent opgeleid dan is het natuurlijk wel meer dan een hobby. Maar het is dan nog geen baan. Pas als je een baan in die richting hebt, dan is het je werk.
quote:bacchus schreef op 03 november 2011 @ 10:42:

[...]

Zolang jij er je geld niet mee verdient is het niet meer dan een hobbyIk heb hiervoor geleerd en een diploma behaald, dan kan je het per definitie geen hobby noemen. Beetje flauw.
Er moet gewoon brood op de plank. Toen ik van mijn universiteit afkwam met prachtig diploma, duurde het nog twee jaar voor ik uitgenodigd werd voor een gesprek voor een baan in mijn studierichting. Tot die tijd werkte ik in de horeca. Dat was ook onder mijn niveau, maar hey, ik kon mijn rekeningen wel betalen. En toen ik begon in mijn baan, begon ik onder aan de ladder. Echt onderaan de ladder. Ik verdiende echt heel erg weinig. Minder dan dat ik bij eenzelfde 40-urige werkweek in de horeca zou hebben verdiend. Ik nam ook alle klusjes aan (secretaresse ziek, ik notuleer wel, ik neem wel een middagje de telefoon aan). Ik heb járen onder mijn niveau gewerkt, maar als je vers van je opleiding komt, heb je gewoon niet zo veel te willen. En als jij afhankelijk bent van het UWV al helemaal niet. Gelukkig heb ik nooit een uitkering aan hoeven vragen. Door zuinig leven kon ik het met mijn horecabaantje redden.

Ik heb dus ook weinig geduld met pas-afgestudeerden die niet zelf hun broek op willen houden. Het staat ook slecht op je CV vind ik.
quote:bacchus schreef op 03 november 2011 @ 10:43:

en dat had je ook kunnen weten toen je voor deze opleiding koosJa (ondertussen) al 6 jaar geleden wist ik al dat het er zo slecht voor zou staan op de arbeidsmarkt.
quote:muismiem schreef op 03 november 2011 @ 10:01:

Hoe lang vind jij dan dat het UWV je zou moeten betalen? Hoe lang mag jij zo'n hobbyproject doen terwijl je gratis wordt onderhouden door de overheid? Een maand of drie? Een jaar? Voor zo lang als nodig is?

Dit vroeg ik me idd ook af?

En geldt dat dan voor alle werklozen die een kansloze opleiding hebben gedaan? En hoe gaan we dat hobbyen - als maatschappij dan - financieren?
quote:nessemeisje schreef op 03 november 2011 @ 10:55:

Er moet gewoon brood op de plank. Toen ik van mijn universiteit afkwam met prachtig diploma, duurde het nog twee jaar voor ik uitgenodigd werd voor een gesprek voor een baan in mijn studierichting. Tot die tijd werkte ik in de horeca. Dat was ook onder mijn niveau, maar hey, ik kon mijn rekeningen wel betalen. En toen ik begon in mijn baan, begon ik onder aan de ladder. Echt onderaan de ladder. Ik verdiende echt heel erg weinig. Minder dan dat ik bij eenzelfde 40-urige werkweek in de horeca zou hebben verdiend. Ik nam ook alle klusjes aan (secretaresse ziek, ik notuleer wel, ik neem wel een middagje de telefoon aan). Ik heb járen onder mijn niveau gewerkt, maar als je vers van je opleiding komt, heb je gewoon niet zo veel te willen. En als jij afhankelijk bent van het UWV al helemaal niet. Gelukkig heb ik nooit een uitkering aan hoeven vragen. Door zuinig leven kon ik het met mijn horecabaantje redden.

Ik heb dus ook weinig geduld met pas-afgestudeerden die niet zelf hun broek op willen houden. Het staat ook slecht op je CV vind ik.Ik wil wel zelf mn broek ophouden hoor (waaruit trek jij die conclusie van niet??), alleen dat gaat nu even niet. Ik doe zelf wel mijn uiterste best om aan werk te komen. En ja ik wil passend werk, don't we all? Nu dat er echt niet in zit, zoals al wel duidelijk is kijk ik ook verder.
quote:mySecrets schreef op 03 november 2011 @ 10:58:

[...]

Ik wil wel zelf mn broek ophouden hoor (waaruit trek jij die conclusie van niet??), alleen dat gaat nu even niet. Ik doe zelf wel mijn uiterste best om aan werk te komen. En ja ik wil passend werk, don't we all? Nu dat er echt niet in zit, zoals al wel duidelijk is kijk ik ook verder.Nogmaals, op welke functies solliciteer je nu?
TO: hoe lang heb je nog recht op je ww-uitkering?

Wat is er mis met werken om in je onderhoud te voorzien en daarnaast op vrijwillige basis werkervaring op te doen?
Misschien even keihard, maar:

- Je bent geen grafisch vormgever. Je bent werkloos.

- Passend werk is AL het werk wat je kunt doen. Als schoolverlater is dat óók al het ongeschoolde werk en werk dat zogenaamd 'beneden je niveau' is. Het werk dat je kunt krijgen is het werk van jouw niveau. Niet het werk wat je ambieert.

- Als je onbetaald gaat werken, dan is dat vrijwilligerswerk/hobby. Ook al heb je er honderd opleidingen in gevolgd. Vrijwilligerswerk mag alleen van het UWV als het zeker niet belemmerd bij het zoeken naar werk, ofwel doorsolliciteren en aanpakken wat je aanpakken kunt.

- Je hebt nu 16 uur WW. Als je 16 uur in een callcentre (of wat dan ook) gaat werken, dan ben je van het UWV af en mag je de rest van je tijd geheel volgens eigen inzicht besteden.

- Het is geen stage, het is vrijwilligerswerk. Het UWV doet terecht moeilijk. Vanuit de regels die ze moeten uitvoeren zal het UWV alleen in zeer grote uitzonderingsgevallen een ontheffing van de sollicitatieplicht mogen geven. Denk daarbij aan een zodanige crisissituatie, dat een werkgever je ook met betaald verlof zou sturen (overlijden kind/partner, terminale fase ziekte kind/partner).
...

[...]

Ik wil wel zelf mn broek ophouden hoor (waaruit trek jij die conclusie van niet??), alleen dat gaat nu even niet. Ik doe zelf wel mijn uiterste best om aan werk te komen. En ja ik wil passend werk, don't we all? Nu dat er echt niet in zit, zoals al wel duidelijk is kijk ik ook verder.

Dit klinkt nu vast harder dan dat ik het bedoel, maar doordat je een uitkering ontvangt. Je kunt toch ook stoppen met je uitkering en meer uren gaan werken bij het hotel. Of een ander hotel. Of een kroeg. Of een callcenter.

Ik zeg niet dat dit per se moet, maar doordat je voor een uitkering kiest, geef je wel aan dat je niet (volledig) zelf je broek wilt ophouden.
Ik snap dat je graag aan het werk wilt in de richting waarvoor je gestudeerd hebt TO. Dat wilde ik ook heel graag en solliciteerde ook op zulke functies. Helaas bij gebrek aan ervaring (als schoolverlater) werd ik constant afgewezen. Wat ik toen heb gedaan is gekeken bij welke bedrijven ik het leuk zou vinden om te werken of wat voor soort bedrijven/branche. En dan solliciteerde ik daar gewoon als receptioniste of secretaresse of ik stuurde een creatieve open sollicitatie. Als het bedrijf interessant is zou je ook intern door kunnen groeien naar de uiteindelijke functie waar je voor geleerd hebt.

Ik heb nu een baan gevonden in mijn vakgebied, en dat was een parttime baan en veel te ver weg, maar uiteindelijk op gesprek mogen komen en uiteindelijk ook fulltime aan de slag mogen gaan. ( Alleen 4 uur reizen per dag Maar heb ik er dik voor over)

Ik bedoel ermee te zeggen dat een vacature opzich niet zoveel hoeft te zeggen en er praktisch vaak wel wat te regelen/onderhandelen valt.

(Daarnaast heb ik veeel research naar solliciteren ens ollicitatietrajecten gedaan, op die manier mijn CV 'verbeterd', mijn brieven verbeterd, veel artikelen gelezen over sollicitatieprocedures en do's en dont's. Heeft me veel geholpen!)
Niet alles gelezen, misschien hartstikke mosterd.

Maar bij mijn weten is een stage (per definitie) een onderdeel van een opleiding.

Als ik nu ergens naartoe stap (zonder bezig te zijn met een opleiing) en zeg: Ik wil hier een stage doen - dat kan niet.

Dan heet het geen stage.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:ankalida schreef op 03 november 2011 @ 11:01:

Misschien even keihard, maar:

- Het is geen stage, het is vrijwilligerswerk. Het UWV doet terecht moeilijk. Vanuit de regels die ze moeten uitvoeren zal het UWV alleen in zeer grote uitzonderingsgevallen een ontheffing van de sollicitatieplicht mogen geven. Denk daarbij aan een zodanige crisissituatie, dat een werkgever je ook met betaald verlof zou sturen (overlijden kind/partner, terminale fase ziekte kind/partner).

Hmm, dat is niet waar! Of ze hebben mij gematst :S. Ik heb namelijk zelf ook twee maanden een uitkering gehad. Toen ik me bij 't UWV meldde, had ik net gesolliciteerd op 'n andere functie. En omdat de mevrouw met wie ik sprak er alle vertrouwen in had dat ik die functie ook zou krijgen, mocht ik die sollicitatieprocedure afwachten. Pas daarna zou ik hoeven te solliciteren.

Gelukkig kreeg ik die functie ook nog. Ben die mevrouw nog altijd dankbaar. Omdat zij zoveel vertrouwen in me had, had ik zelf ook ineens veel meer vertrouwen in het sollicitatiegesprek. Dat heeft vast geholpen.
quote:muismiem schreef op 03 november 2011 @ 11:03:

[...]

Dit klinkt nu vast harder dan dat ik het bedoel, maar doordat je een uitkering ontvangt. Je kunt toch ook stoppen met je uitkering en meer uren gaan werken bij het hotel. Of een ander hotel. Of een kroeg. Of een callcenter.

Ik zeg niet dat dit per se moet, maar doordat je voor een uitkering kiest, geef je wel aan dat je niet (volledig) zelf je broek wilt ophouden.Nou, nee ik kan niet meer uren draaien bij dat hotel anders had ik dat wel gedaan. Alsof ik denk ik ga expres minder uren werken dan kan ik heerlijk een uitkering genieten.
Niet over TO, maar in het algemeen ( wat ik ook bij mede schoolverlaters zag) is dat mensen veel te snel opgeven met solliciteren of zeggen 'dat er toch geen banen zijn' of dat ze 'toch niet aangenomen worden'. Zo'n negatieve insteek helpt in ieder geval niet! Ik snap de frustratie wel ( heb zelf ook in die molen gezeten), maar probeer in ieder geval positief te blijven en er vertrouwen in te hebben.

Er is wel werk TO, niet het werk wat jij ambieert, maar werk is er altijd. Dus wat de andere forummers zeggen, zoek een baan dan ben je van het UWV af en kun je je gaan richten op de weg naar de baan die je ambieert
@mySectrets: heb je tussen alle reacties de mijne wel gelezen?

Ja 6-7 jaar geleden was er ook al weinig kans op een baan als grafisch vormgever/ontwerper!

Ik wilde toen ook het liefste aan de slag bij een grafisch ontwerp bureau. Wat ik vooral wilde was een andere werkgever, want deze maakte mij diep ongelukkig (zat tegen een burn-out aan). Als mijn huidige werkgever mij destijds geen functie had aangeboden (was erg onzeker, opstart van nieuw magazine) weet ik niet waar ik terecht was gekomen, ik was al 2 jaar aan het solliciteren om daar weg te komen. Dus al was het onzeker om ontslag te nemen, ik deed het toch. Als dat niks werd kon ik altijd weer aan de slag als schoonmaker.

Toen ik 10 jaar geleden mijn studie afbrak was de onzekerheid in de grafische sector al licht te merken: kranten fuseerden. 6-7 jaar geleden waren er al grote bureau's aan het saneren, zeker in het westen van het land. Drukkerijen die moesten sluiten, want er is in het vak veel veranderd, van papier naar digitaal.
strawberrie wijzigde dit bericht op 03-11-2011 11:16
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:muismiem schreef op 03 november 2011 @ 11:08:

[...]

Hmm, dat is niet waar! Of ze hebben mij gematst :S. Ik heb namelijk zelf ook twee maanden een uitkering gehad. Toen ik me bij 't UWV meldde, had ik net gesolliciteerd op 'n andere functie. En omdat de mevrouw met wie ik sprak er alle vertrouwen in had dat ik die functie ook zou krijgen, mocht ik die sollicitatieprocedure afwachten. Pas daarna zou ik hoeven te solliciteren.

Gelukkig kreeg ik die functie ook nog. Ben die mevrouw nog altijd dankbaar. Omdat zij zoveel vertrouwen in me had, had ik zelf ook ineens veel meer vertrouwen in het sollicitatiegesprek. Dat heeft vast geholpen.Dus zo raar is het helemaal niet om te hopen op een beetje medewerking/medeleven
quote:Strawberrie schreef op 03 november 2011 @ 11:11:

@mySectrets: heb je tussen alle reacties de mijne wel gelezen?

Ja 6-7 jaar geleden was er ook al weinig kans op een baan als grafisch vormgever/ontwerper!

Ik wilde toen ook het liefste aan de slag bij een grafisch ontwerp bureau. Wat ik vooral wilde was een andere werkgever, want deze maakte mij diep ongelukkig (zat tegen een burn-out aan). Als mijn huidige werkgever mij destijds geen functie had aangeboden (was erg onzeker, opstart van nieuw magazine) weet ik niet waar ik terecht was gekomen, ik was al 2 jaar aan het solliciteren om daar weg te komen. Dus al was het onzeker om ontslag te nemen, ik deed het toch. Als dat niks werd kon ik altijd weer aan de slag als schoonmaker.Je hebt ook gelijk hoor, alleen toen ik 17 was en begon aan die opleiding wist ik dat allemaal toch niet. Dat is dan mijn gebrek of fout. Ik wilde doen wat ik leuk vond en vond een baan zoeken na mijn studie toen nog een ver-van-mijn-bed-show.
quote:mySecrets schreef op 03 november 2011 @ 11:11:

[...]

Dus zo raar is het helemaal niet om te hopen op een beetje medewerking/medeleven

Helemaal niets!

Maar wat is er mis met kansen zien en niet alleen beperkingen?

Je reageert veel negatief op suggesties die er gedaan worden. Kijk eens naar de kansen die je kunt krijgen?
quote:mySecrets schreef op 03 november 2011 @ 11:09:

[...]

Nou, nee ik kan niet meer uren draaien bij dat hotel anders had ik dat wel gedaan. Alsof ik denk ik ga expres minder uren werken dan kan ik heerlijk een uitkering genieten.

Nou ja, dat kan toch? Er zijn genoeg mensen die zo denken hoor. Bovendien, je kunt toch ook een ander baantje erbij nemen?

Nogmaals, ik zeg niet dat 't moet. Zoals ik net al schreef, heb ik zelf ook twee maanden een uitkering gehad. Ik weet dat het soms een uitkomst kan zijn.

Zelf vond ik het helemaal niet prettig dat ik die weken m'n hand ophield bij de overheid. Ik was dan ook blij dat ik er al snel van af was. En als ik die baan niet had gekregen, dan was ik ook met m'n uitkering gestopt om horecawerk ofzo te gaan doen. (Overigens moest dat ook wel want ik werkte nog maar net dus kon toch al hooguit maar drie maanden krijgen .)
@muismiem: even heel technisch en krom. Ze mogen je geen ontheffng van de sollicitatieplicht geven, maar ze mogen wel beoordelen dat die ene sollicitatie voldoende is geweest voor de periode. Rare regel, maar ja.

Waarschijnlijk wist je al iets eerder dan na 2 maanden dat je aangenomen was, maar kon je niet per direct beginnen.
...

[...]

Ik wil wel zelf mn broek ophouden hoor (waaruit trek jij die conclusie van niet??), alleen dat gaat nu even niet. Ik doe zelf wel mijn uiterste best om aan werk te komen. En ja ik wil passend werk, don't we all? Nu dat er echt niet in zit, zoals al wel duidelijk is kijk ik ook verder.Je snapt het echt niet he? Je zegt het al: En ja ik wil passend werk, don't we all? Dat ís er niet! Voor jou 300 andere, want je hebt (bijna) geen werkervaring en zoals jij zijn er nog héél veel anderen. Dan kun je gaan zitten wachten op passend werk, maar dat is dus niet je eigen broek ophouden, want je zit bij het UWV. Wat dacht jij nou? Dat ik horeca had gestudeerd op de universiteit? Nee, dus niet. Maar ik moest er wel werken, want ik wilde eten en geen gaten in mijn CV. En dan ga je dus desnoods in een callcenter werken. Of asperges steken. Kun je je rekeningen betalen en daarnaast gratis voor het maandblad werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven