Geld & Recht alle pijlers

Te gekke stage, UWV doet moeilijk

03-11-2011 09:02 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje een ingewikkeld verhaal maar ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als grafisch vormgever, ik kon niet direct een baan vinden dus ben door gegaan met mijn bijbaantje, housekeeping in een hotel, waar ik gelukkig voor meer uur terecht kon.

Na 3kwart jaar solliciteren kreeg ik een half jaar contract bij een klein bureau voor 16 uur per week. Na dit half jaar is mijn contract niet verlengd omdat stagiaires goedkoper zijn. Twee stagiaires voor "hetzelfde geld" die 40 uur per week werken... Groot gelijk.

Nu heb ik een ww-uitkering voor 16 uur per week plus mijn andere baantje. Ik doe dat werk nu al zo'n 7 jaar totaal en zit nu al bijna 3 weken thuis met rugklachten. Ik woon in een klein stadje waar op grafisch gebied niks te halen valt en het solliciteren schiet nog steeds niet.

Van het UWV moet ik solliciteren, 1 keer per week.

Gisteren heb ik een gesprek gehad bij een bedrijf, zij ontwerpen een magazine. Helemaal te gek natuurlijk! We hebben al goede plannen gemaakt en ik ga minimaal drie items verzorgen. Fotografie, vormgeving, interviews etc. Ik heb er weer helemaal zin in. Hier kan ik mezelf ontwikkelen en een beetje "naam maken".

Het enige probleem is dat dit magazine een lowbudget project is. Zij zijn vooral afhankelijk van de goodwill van mensen zoals ik, die wat willen betekenen voor het magazine, zichzelf willen laten zien en zichzelf ontwikkelen. Ik krijg hier dus geen salaris voor.

Ik kan hier al mijn vrije tijd gaan besteden, mag komen wanneer ik wil, mag aanschuiven op kantoor etc. Dat is ook wat ik wil dus had ik bedacht dat ik het misschien kon opgeven bij het UWV als stage. Het UWV weet namelijk ook dat banen in mijn vakrichting niet voor het oprapen liggen en het is onzinnig om nu als telefoniste te gaan solliciteren terwijl ik hier alleen maar beter van word en zo mijn kansen in mijn eigen vakrichting aanzienlijk vergroot.

Maarja, vertel dat het UWV maar eens. Zij willen kennelijk alleen maar dat is zsm weer ga werken en of dat nu champignons plukken is zal hen een worst wezen.

Ik hoopte op minimaal een paar maanden vrijstelling van de sollicitatieplicht, maar ik moet blijven solliciteren met als risico dat ik straks in een callcenter zit en bij dat magazine niet meer aan de bak kan omdat ik daar geen tijd meer voor heb.
dus je kan makkelijk op ma en dinsdag dat vrijwilligerswerk doen...

je zeurt een beetje.
Ken je deze site: http://www.freelance.nl/ ?

Hier plaatsen veel startende bedrijven opdrachten voor logo's, webdesign etc.

Bedrijven met niet veel geld, en dus ook wat minder eisen qua ervaring. (er wordt ook bitter weinig betaald moet ik zeggen)

Maar...

Het is wel een manier om een portfolio op te bouwen.

En je netwerk uit te breiden.

Ben je al eens naar een open coffee meeting geweest?

http://www.linkedin.com/company/open-coffee-nederland

Het is laagdrempelig netwerken met, naar wat mij opvalt, vooral webdesign en reclamebedrijfjes. De manier om in contact te komen met mogelijke werkgevers.
Memorytapes, mijn vriend heeft grafisch lyceum gedaan (mbo) en commerciële economie (hbo) en komt ook om in het werk. Hij werkt fulltime en daarnaast ook nog geregeld in de avonduren en weekenden thuis.

Wij wonen niet in de randstad, ook daarbuiten is het dus mogelijk.

Ik zou toch eens overwegen ZZP'er te worden TO. Vooral naar website ontwerpen is veel vraag. En logo's ook wel.
Beste to,

Lastig dat jouw bedachte plan toch misschien niet haalbaar is. Ik stelde al eerder voor dat je ZZP'er kan worden.

Ervaring is natuurlijk niet vereist wel handig. Je kunt je prijs aanpassen aan je ervaring. Genoeg bedrijven of verenigingen

willen of kunnen geen hoofdprijs betalen, maar eventueel wel een goedkoper tarief voor ontwerpen van kleine klussen.

Denk aan nieuwe huisstijl, website bouwen, clubblad,reclameuitingen.

Geeft niemand jou werk, creeer dan jou eigen werk!
quote:Moonlight82 schreef op 03 november 2011 @ 11:56:

[...]

Ik snap het, maar dan moet je het vrijwilligerswerk wel zo inrichten dat dat ook kan.

Niet 8 taken tegelijk uitvoeren, groot project e.d. en dan alles laten vallen als er betaald werk is.

Want dan kun je dat bedrijf waarschijnlijk niet meer als referentie opgeven, althans, ze zullen niet bijster positief zijn.

Ik. zou het zelf iig wel netjes willen afronden bij dat vrijwilligersproject. (Moet kunnen als je afgebakende taken hebt)

Ik heb bij vrijwilligerswerk duidelijk aangegeven dat in geval van werk, ik misschien behoorlijk snel zou moeten vertrekken.

Ik heb er bijna 5 jaar gewerkt, en toen gestopt omdat ik het daar wel gezien had (en nog n paar andere oorzaken)

Niet omdat ik werk kreeg, want dat was maar tijdelijk voor 32 uur in de week, dus dat vrijwilligerswerk kon nog ingepast worden.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
heb niet alles gelezen...maar mijn man was vorig jaar na 20 jaar (op zn 16e begonnen en vandaaruit verder opgeleid en allerlei opleidingen gevolgd tot op HBO niveau)...en 20 jaar bij hetzelfde bedrijf in een hoge functie betekent bij werkeloosheid en opnieuw solliciteren helemaal niets...want je hebt alleen daar ervaring bladibla..Hij wilde toen echt omswitchen en doen wat hij altijd al wel wilde maar ja geen opleiding ed. Hij wilde het onderwijs is. Via de mond op mond reclame kon hij stage lopen op een middelbare school eerst als onderwijsass. Dit in overleg met UWV mocht hij 4 maanden doen...zonder sollicitatieplicht en met behoud van uitkering...hij hoefde niet eens voor de overige uren te solliciteren...nu is hij daar aangenomen en mag een lerarenopleiding gaan volgen maar die stage mocht wel..dus mss nogmaals overleggen
Puck
Gewoon én, én, én doen. Kan makkelijk maar het is een kwestie van prioriteiten stellen. Prio 1 : Bij het Hotel blijven werken, Prio 2: 4x per maand een sollicitatie eruit doen (peanuts) en al je tijd die je dan nog overhoudt bij het blad gaan werken. Alleen bij het Hotel ben je niet flexibel overige allemaal wel. Heerlijk toch, kan je het allemaal zelf indelen zodat alles past, je moet het van de positieve kan zien. Klaar. Opgelost.

He en aan alle mensen die zeggen een vriend te hebben die omkomt in het werk zie ik dan weer kansen. Omkomen in het werk betekent té veel en dus wellicht kan TO wel gaan samenwerken met jullie vrienden toch?
quote:sofi2010 schreef op 03 november 2011 @ 12:48:

Hij wilde het onderwijs is. Via de mond op mond reclame kon hij stage lopen op een middelbare school eerst als onderwijsass. Dit in overleg met UWV mocht hij 4 maanden doen...zonder sollicitatieplicht en met behoud van uitkering...
quote:Scuba schreef op 03 november 2011 @ 12:48:

Gewoon én, én, én doen. Kan makkelijk maar het is een kwestie van prioriteiten stellen. Prio 1 : Bij het Hotel blijven werken, Prio 2: 4x per maand een sollicitatie eruit doen (peanuts) en al je tijd die je dan nog overhoudt bij het blad gaan werken. Alleen bij het Hotel ben je niet flexibel overige allemaal wel. Heerlijk toch, kan je het allemaal zelf indelen zodat alles past, je moet het van de positieve kan zien. Klaar. Opgelost.

He en aan alle mensen die zeggen een vriend te hebben die omkomt in het werk zie ik dan weer kansen. Omkomen in het werk betekent té veel en dus wellicht kan TO wel gaan samenwerken met jullie vrienden toch?

Opgelost? Dan is ze toch nog steeds verplicht om te solliciteren en nog niet van die uitkering af?

Ik snap heel goed dat TO gewoon een fulltime baan wil. En zo te zien aan de reacties hierboven zijn die er wel, maar misschien niet bij haar in de buurt.
een vriendin van me heeft net ff wat anders maar ongeveer t zelfde. Was afgestudeerd hbo`er in bepaalde richting waar banen niet voor oprapen liggen. Maakte al een jaar schoon bij de thuiszorg. Toen kwam er wel een baan langs op haar niveau. Heel leuk. Maar tijdelijk contract met uitzicht op langer. Natuurlijk gedaan.

Nu is t uwv boos omdat het uitzicht op langer niet doorgaat en ze ww wil. Er is niet genoeg werk waardoor ze haar contract niet konden verlengen. Ze past er ook voor om weer te gaan schoonmaken bij de thuiszorg.

De uwv is een log instituut waar je geen mens mag zijn met ambitie maar een nummertje. Soms denk ik wel eens dat er geen mensen werken maar robots.
quote:tjongetjonge schreef op 03 november 2011 @ 13:25:

Ze past er ook voor om weer te gaan schoonmaken bij de thuiszorg.

Ik denk dat dit de oorzaak is van de 'boosheid' van het UWV.

quote:tjongetjonge schreef op 03 november 2011 @ 13:25:

De uwv is een log instituut waar je geen mens mag zijn met ambitie maar een nummertje. Soms denk ik wel eens dat er geen mensen werken maar robots.

Ik denk dat er echt wel mensen bij het UWV werken, maar dat ze last hebben van twee dingen:

1) Idioot complexe regels vanuit Den Haag met allerlei oud en nieuw recht, die zo snel veranderen dat het bijna niet te doen is om ze te blijven volgen.

2) Heel erg veel klanten die willen dat die complexe regels niet voor hen gelden. Bijvoorbeeld klanten die weigeren te gaan werken in de thuiszorg.
...
Dus gewoon 20 uur in de productie werken en die overige 20 uur investeren in omscholing voor een vakgebied waar wel werk te vinden is
Joh, mySecrets, dit zijn van die zinloze discussies, gewoon geen energie aan besteden. Ga gewoon lekker dat magazine maken. In de tijd dat je anders op het forum zou zitten om de mensen te overtuigen dat grafisch ontwerpen geen hobby is, kun je ook drie sollicitatiebrieven de deur uit doen.
Mysecrets, weet niet welke regio je zoekt maar hier stond een leuk baantje in de krant. Als je de regio hier niet neer wilt zetten mag je me wel een mailtje sturen. De viva angel kan mijn mailadres wel doorgeven denk ik.
laat je door dat bedrijf uitbetalen in vvv bonnen...

dan is het gewoon een hobby die je hebt
Ik ben in 92 begonnen met een grafische opleiding en heb express voor de technische kant gekozen. Toen was al duidelijk dat alleen als je echt heel goed was in vormgeving dat je daadwerkelijk een baan als vormgever kon krijgen......

Dus het argument dat t 6/7 jaar terug nog niet bekent is, is echt onzin!!

UWV heeft trouwens groot gelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven