Control freak, ja dat ben ik

03-11-2011 13:49 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey daar!

Ik weet van mezelf dat ik een enorme controlfreak ben. In mijn werk (als tekenfilmanimator) komt dat me prima uit. Omdat ik zelf alles mag bepalen en bedenken. Helaas heb ik er buiten mijn werk om, enorme last van. Ik heb net een relatie. Die ontzettend goed is... maar ik ben zo bang om hem (nu al) te verliezen. We hebben nog niet eens 2 maanden. Een stuk onzekerheid komt ook om de hoek kijken...vind hij me wel leuk? Doe ik dit wel goed? Slok ik niet zijn energie op? Nja al dat soort vreemde gedachten. Maar vooral... de behoefte om hem zo dicht mogelijk bij me te houden. En dan weet ik dat ik niet de controle kan hebben hoe diegene zich bijvoorbeeld voelt. En zelfs dat probeer ik te beinvloeden.

Damn...Hoe laat ik dit los?

Het erge is ook... Doordat ik er geen grip op heb resulteert dat in onzekerheid. En die onzekerheid "eet" ik het liefste weg. En dat stukje gaat buiten mijn controle om. Dus ik verlies de controle over mezelf. Wat ik heel eng vind.

Hoe kan ik dit aanpakken? Tips?
Ten eerste accepteren dat je niet overal de controle over hebt. En al helemaal niet over hoe hij zich voelt. Das eng om dat te beseffen, want dan moet je dat los laten. Maar toch zul je wel moeten. Voor jou. Omdat je anders te veel daarmee bezig bent, en helemaal niet meer met het genieten van hem en je relatie met hem!

Elke keer dat je aan jezelf merkt dat je dat doet, bezig zijn met controle en proberen controle (en dus druk) op hem uit te oefenen, leid jezelf af. Ga wat anders doen/bedenken. Zo leer je jezelf het steeds meer los te laten, en meer te leven in het moment.

Succes!
Heel herkenbaar helaas. Ik volg hier therapie voor. Ik heb een tijd lang schematherapie gevolgd in een groep. Dit heeft het iets verminderd. Nu volg ik indiviuele therapie. Ik leer hier vooral de aandacht bij mij zelf te houden.

Je moet je afvragen in hoeverre je er in het dagelijkse leven echt last van hebt. Als je het gevoel hebt dat het je te erg beperkt, zou je eens langs de huisarts kunnen gaan voor een verwijzing naar een psycholoog.

Sterkte!
Heb ooit is van een maatschappelijk werkster gehoord dat je niet moet uitvloeien...idd zoals Rendiertje zegt, de aandacht bij jezelf houden. Energie steken in jezelf. Maar dat kan ik niet omdat ik mezelf niet waardig genoeg vind om daar energie in te steken. Het zijn gewoon verschillende factoren die mijn drang naar controle beinvloeden...
Ik denk niet dat wij hier zo die ene opmerking hebben die jou opeens het licht doet zien, want je beschrijft hier al meerdere, complexe problemen. Ik adviseer je om in therapie te gaan. Eventueel kan een haptotherapeut je misschien wel goed helpen als je liever via je lijf dingen ervaart dan via je hoofd. Maar ik denk dat cognitieve therapie je ook kan helpen.

En je bent het wel waard hoor, om energie in te steken! Ik doe het nu ook al. En je vriend vindt je ook de moeite waard, of wil je zeggen dat je zijn mening onzin vindt?

Voor je eigenwaarde zou ik ook iets gaan doen, naast je werk. Een hobby of vrijwilligerswerk en daarmee je zelfvertrouwen opbouwen.
quote:nininin schreef op 03 november 2011 @ 14:05:

Heb ooit is van een maatschappelijk werkster gehoord dat je niet moet uitvloeien...idd zoals Rendiertje zegt, de aandacht bij jezelf houden. Energie steken in jezelf. Maar dat kan ik niet omdat ik mezelf niet waardig genoeg vind om daar energie in te steken. Het zijn gewoon verschillende factoren die mijn drang naar controle beinvloeden...Ook dit herken ik. Ik had echt totaal geen eigenwaarde. Door de therapie begint hier nu heel heel langzaam verandering in te komen. De haptonoom heeft mij trouwens ook erg goed gedaan! Zeker een aanrader!
Je identificeert je met je verstand. Je denkt dat 'jij', wordt gevormd door je denkende, rationele gedeelte. Maar dat is een leugen, fictie. Zolang je niet ontwaakt uit die 'droom', zul je last blijven houden van je ratelende, alles overschreeuwende ratio.

Zodra je dat tot je laat doordringen, kun je eruit stappen en er van een afstandje naar kijken. Probeer het eens te observeren.

Terwijl je verstand gewoon doorgaat met 'control freak' zijn. Je hoeft dus niks te veranderen, behalve dat je het nu als een buitenstaander gaat en kúnt observeren. Dat op zich is al een verandering.

Kijk ernaar, kijk wat het met je doet, hoe het reageert, wat het met je emoties doet. Zonder verder oordeel.

Door dat te doen, koppel je het controlerende los van je identificatie ermee. Zie je controlerende gedrag als een op zich staande entiteit die je ware 'ik' vertroebelt en net doet alsof hij 'jou' is.

Het observeren is het enige wat je hoeft te doen om die loskoppeling maken. En blijf dat oefenen. Moet je opletten wat er dan gebeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven