Erfenis

dinsdag 11 oktober 2011 om 15:48
Het afwikkelen van een nalatenschap kan een hoop tijd in beslag nemen. Afhankelijk van onder andere het beëindigen van de contracten die de overledene gedurende zijn leven had, het bepalen van de erfgenamen, het doen van de aangifte successierecht en nog veel meer factoren, varieert de duur van de afwikkeling van maanden tot soms zelfs jaren. Het is de taak van de notaris alles grondig uit te zoeken en te zorgen dat er achteraf geen erfgenamen tekort zijn gedaan. Het antwoord op de vraag 'hoe lang duurt het afwikkelen van een nalatenschap?' is dan ook slechts te schatten.
lijkt mij dat je dus het beste contact kunt opnemen met de notaris hierover.
Ik wacht btw al zo'n anderhalf jaar op de afwikkeling van een erfenis (niet dat ik een fortuin verwacht hoor, integendeel)
lijkt mij dat je dus het beste contact kunt opnemen met de notaris hierover.
Ik wacht btw al zo'n anderhalf jaar op de afwikkeling van een erfenis (niet dat ik een fortuin verwacht hoor, integendeel)

dinsdag 11 oktober 2011 om 15:49
Dat is zo verschillend. Is het iemand die dichtbij je stond of iemand van verderaf zoals een oud-oud-tante.
Mijn moeder wacht al iets van 3 jaar op een kleine erfenis van iemand (achter-achterneef ofzoiets) en er wordt sterk gedacht dat de notaris fijn veel tijd neemt om de rekening voor hem zo hoog mogelijk te maken.
Als er veel uitgezocht moet worden duurt het ontzettend lang.
Hierbij ging het om een man zonder kinderen, dus gaat het naar iets van 80 verschillende mensen.
De erfenis van mijn vader was vrij duidelijk waar dat heenmoest, en dat geld was er volgens mij wel binnen een jaar.
Mijn moeder wacht al iets van 3 jaar op een kleine erfenis van iemand (achter-achterneef ofzoiets) en er wordt sterk gedacht dat de notaris fijn veel tijd neemt om de rekening voor hem zo hoog mogelijk te maken.
Als er veel uitgezocht moet worden duurt het ontzettend lang.
Hierbij ging het om een man zonder kinderen, dus gaat het naar iets van 80 verschillende mensen.
De erfenis van mijn vader was vrij duidelijk waar dat heenmoest, en dat geld was er volgens mij wel binnen een jaar.
dinsdag 11 oktober 2011 om 15:54

dinsdag 11 oktober 2011 om 15:59
Mijn vader is in februari overleden. Voor de afwikkeling van de hypotheek, levensverzekering etc hadden we een akte van erfrecht nodig. Omdat mijn omdat mijn moeder niet alleen de kosten kon dragen, en de verzekeringen pas willen uitkeren als een dergelijke akte is heeft mijn moeder dagelijks de notaris gebeld. Er waren maar 3 erfgenamen en nadat mijn broer en ik een volmacht getekend hadden was het rond binnen een maand.
Toen mijn opa overleed heeft mijn oma anderhalf jaar moeten wachten. Daar waren iets meer erfgenamen (12) waarvan er 2 waren overleden, 3 in het buitenland woonden en er nog 1 een rechtzaak is begonnen uit angst schulden te erfen.
Kortom het ligt er maar net aan hoe ingewikkeld het allemaal is.
Toen mijn opa overleed heeft mijn oma anderhalf jaar moeten wachten. Daar waren iets meer erfgenamen (12) waarvan er 2 waren overleden, 3 in het buitenland woonden en er nog 1 een rechtzaak is begonnen uit angst schulden te erfen.
Kortom het ligt er maar net aan hoe ingewikkeld het allemaal is.
Erger u niet, verwonder u slechts!

dinsdag 11 oktober 2011 om 16:28
De notaris wordt betaald door de overledene wiens testament hij heeft opgemaakt.
Als de familie verbindingen steeds verder weg liggen, kan het uitzoeken even duren. Want hij moet van iedereen alle gegevens hebben voordat hij tot het bepalen van het ebdrag van uitkering kan overgaan.
Als er 80 erfgenamen zijn heeft íe wat te doen.
Als de familie verbindingen steeds verder weg liggen, kan het uitzoeken even duren. Want hij moet van iedereen alle gegevens hebben voordat hij tot het bepalen van het ebdrag van uitkering kan overgaan.
Als er 80 erfgenamen zijn heeft íe wat te doen.

dinsdag 11 oktober 2011 om 17:34
Een notaris kan niet betaald worden door een overledene. En dat van dat testament is ook onzin. De notaris wordt betaald uit de nalatenschap.
Verder is het zo dat dr notaris alle erfgenamen moet zoeken en vinden en van elke erfgenaam afzondelijk moet weten of ze zuiver aanvaarden, verwerpen of beneficiar aanvaarden. Iedereen moet ook nog reageren, eventueel naar de rechtbank, dat duurt echt wel even en met veel erfgenamen kan het zo een paar jaar duren
Verder is het zo dat dr notaris alle erfgenamen moet zoeken en vinden en van elke erfgenaam afzondelijk moet weten of ze zuiver aanvaarden, verwerpen of beneficiar aanvaarden. Iedereen moet ook nog reageren, eventueel naar de rechtbank, dat duurt echt wel even en met veel erfgenamen kan het zo een paar jaar duren
dinsdag 11 oktober 2011 om 17:40
@Starshine:
1. Verwerpen van de nalatenschap.
Wanneer er iemand overlijdt en het blijkt dat er meer schulden dan bezittingen zijn, kan de erfgenaam de nalatenschap verwerpen. Dat moet gebeuren door een verklaring af te geven bij de rechtbank. Het beste is om dat zo spoedig mogelijk na het overlijden te doen, want het weigeren kan alleen als men de nalatenschap nog niet heeft geaccepteerd.
Als je je gedraagt als erfgenaam en ook handelingen verricht, staat dat gelijk aan accepteren. Na het verwerpen wordt het eerstvolgende meest verwante familielid door de wet aangewezen als erfgenaam. Maar ook deze kan weer verwerpen.
De eerste in lijn wordt dus verantwoordelijk voor de schulden en zo verder als ik het goed begrijp. Je kunt niet alle 80 een stukje van de rekening krijgen lijkt mij.
1. Verwerpen van de nalatenschap.
Wanneer er iemand overlijdt en het blijkt dat er meer schulden dan bezittingen zijn, kan de erfgenaam de nalatenschap verwerpen. Dat moet gebeuren door een verklaring af te geven bij de rechtbank. Het beste is om dat zo spoedig mogelijk na het overlijden te doen, want het weigeren kan alleen als men de nalatenschap nog niet heeft geaccepteerd.
Als je je gedraagt als erfgenaam en ook handelingen verricht, staat dat gelijk aan accepteren. Na het verwerpen wordt het eerstvolgende meest verwante familielid door de wet aangewezen als erfgenaam. Maar ook deze kan weer verwerpen.
De eerste in lijn wordt dus verantwoordelijk voor de schulden en zo verder als ik het goed begrijp. Je kunt niet alle 80 een stukje van de rekening krijgen lijkt mij.
vrijdag 4 november 2011 om 09:58
Even uppen, want ik heb ook een brief van een notaris over een erfenis van een oudoom zonder kinderen. Nu vraag ik me af of ik dan ook dit jaar belasting moet betalen over de erfenis, of pas als het afgerond is. Ik verwacht met mijn familie (en alle ruzies) dat dat namelijk wel even kan duren.
Semper ubi sub ubi
vrijdag 4 november 2011 om 11:38
quote:Starshine schreef op 11 oktober 2011 @ 15:59:
ander vraagje: waarvan wordt de notaris dan betaald? Gewoon uit de baten? En wat als er (bijna) geen baten zijn? Kun je dan als achternicht nog ongevraagd een notarisrekening gepresenteert krijgen?Ja.
ander vraagje: waarvan wordt de notaris dan betaald? Gewoon uit de baten? En wat als er (bijna) geen baten zijn? Kun je dan als achternicht nog ongevraagd een notarisrekening gepresenteert krijgen?Ja.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 4 november 2011 om 19:58
quote:Idreamofgenie schreef op 04 november 2011 @ 16:05:
Niemand antwoord op mijn vraag? Ik wilde het vandaag ook aan de notaris vragen, maar degene op het kantoor die over de zaak gaat is er dinsdag pas weer.
Voor dit jaar die jij voor het vermogen van box3 al je bezittingen (bankrekeningen, vorderingen etc) op te geven met de waarde per 1-1-2011. Daar zit je recht op een deel van de erfenis niet bij vermoed ik. Voor 2011 lijk je dus veilig.
Voor 2012 wordt het mogelijk anders. Op dat moment moet je de waarde opgeven van al je bezittingen per 1-1-2012. Op dat moment heb jij een aandeel in een onverdeelde boedel. Deze waarde dien je op te vragen bij de notaris (hij zal een schatting geven van de nalatenschap, en dus jouw aandeel erin). Deze waarde dien je in je aangifte op te geven.
Niemand antwoord op mijn vraag? Ik wilde het vandaag ook aan de notaris vragen, maar degene op het kantoor die over de zaak gaat is er dinsdag pas weer.
Voor dit jaar die jij voor het vermogen van box3 al je bezittingen (bankrekeningen, vorderingen etc) op te geven met de waarde per 1-1-2011. Daar zit je recht op een deel van de erfenis niet bij vermoed ik. Voor 2011 lijk je dus veilig.
Voor 2012 wordt het mogelijk anders. Op dat moment moet je de waarde opgeven van al je bezittingen per 1-1-2012. Op dat moment heb jij een aandeel in een onverdeelde boedel. Deze waarde dien je op te vragen bij de notaris (hij zal een schatting geven van de nalatenschap, en dus jouw aandeel erin). Deze waarde dien je in je aangifte op te geven.
zaterdag 5 november 2011 om 10:40
quote:2_day schreef op 04 november 2011 @ 19:58:
[...]
Voor 2012 wordt het mogelijk anders. Op dat moment moet je de waarde opgeven van al je bezittingen per 1-1-2012. Op dat moment heb jij een aandeel in een onverdeelde boedel. Deze waarde dien je op te vragen bij de notaris (hij zal een schatting geven van de nalatenschap, en dus jouw aandeel erin). Deze waarde dien je in je aangifte op te geven.Dank je! Dit scheelt me al weer wat zorgen.
[...]
Voor 2012 wordt het mogelijk anders. Op dat moment moet je de waarde opgeven van al je bezittingen per 1-1-2012. Op dat moment heb jij een aandeel in een onverdeelde boedel. Deze waarde dien je op te vragen bij de notaris (hij zal een schatting geven van de nalatenschap, en dus jouw aandeel erin). Deze waarde dien je in je aangifte op te geven.Dank je! Dit scheelt me al weer wat zorgen.
Semper ubi sub ubi

maandag 7 november 2011 om 21:22
De afhandeling van een erfenis kan inderdaad lang duren, maar als er een flink bedrag nagelaten wordt kun je de notaris wel (na een paar maanden) vragen om een voorschot. Van dat voorschot kun je dan eventueel de extra inkomstenbelasting door vermogen in box 3 ook betalen. Denk er wel aan, hoe vaker je wat aan de notaris vraagt, des te meer werk heeft de notaris ervan en dus des te hoger wordt de afrekening .