Sinterklaas een racistisch feest?

19-11-2009 18:18 3013 berichten
Vanmorgen keek ik weer eens sinds tijden op mijn twitterpagina en zag dat Anouk iets had geschreven in de trand van:

Wat achterlijk dat er nog mensen zijn die Sinterklaas vieren, racistisch feest!

Nu weet ik wel dat ze zwanger is, en er staat nu weer een nieuwe sneer:

"for all the haters, no, I'm not short sighted at all. So please fuck off and unfollow me asap. Even better, don't buy my album!!"

De hormonen vliegen om je oren :-)

Maar vinden jullie Sinterklaas ook een racistisch feest? Ik niet.

Ik heb er echt nooit zo tegenaan gekeken.

En ook mijn vroegere Surinaamse buurvrouw absoluut niet, daar heb ik nog wel eens naar gevraagd.

Negerzoenen mocht ook al niet meer, maar waarom mag Blanke vla dan wel? En de Jodenkoeken dan?
quote:manikshamanik schreef op 05 november 2011 @ 22:44:

En met nog exact 1 maand te gaan voordat het politiek incorrecte feest losbarst doe ik u de tekst - afkomstig van de Familie Doorzon, om precies te zijn van Emiel de Agogelaar - toekomen van het Politiek Correcte® sinterklaaslied zonder katholieke verering, racisme, vervuilende stoomboten, baas-knecht-verhoudingen, kindermishandeling, ongezond snoepgoed, etc. etc.:

"Zie ginds komt de waterfiets uit Texel weer aan,

Hij brengt ons vriend Nico Laas, ik zie hem al staan.

Zijn allochtone medewerker zwaait een maatschappelijk representatieve groep jongeren toe,

Wie zoet is krijgt linzenkoek, wie stout is intensieve begeleiding."
quote:SeptemberGirl schreef op 05 november 2011 @ 22:47:

[...]

Nee hoor, ik zie ook alleen cadeautjes. En pepernoten. Het liefste die met witte chocolade. En veel marsepein.

Jij vindt het blijkbaar nodig om elke keer 'de discussie' op te laaien, nou succes ermee.witte chocolade? Boehoe, zie je wel racist
quote:iris1969 schreef op 05 november 2011 @ 22:52:

[...]

Dat is de mening van een kind, maar dat was mijn vraag niet.

Was ook geen antwoord op je vraag. Ik wilde gewoon eens laten zien hoe kinderen tegen dit kinderfeest aankijken.

Volwassenen moeten het allemaal weer zo moeilijk maken. Ik heb in mijn jeugd nooit gedacht dat het wel eens discriminerend kon zijn. Zwarte Piet was in mijn ogen gewoon zwart. Niets meer en niets minder. En geloof mij....kinderen weten echt niet beter dan dat op die leeftijd.
quote:Starshine schreef op 05 november 2011 @ 22:54:

[...]

eerlijk gezegd sta ik daar bijna nooit bij stil. Aan de andere kant vereenzelvig ik mij als blanke ook niet met de goedheiligman himself. Noch vind ik het aanstootgevend dat zijn rol nooit door een vrouw kan worden gespeeld, omdat het vak van bisschop alleen aan mannen voorbehouden is.Wij zijn dan ook geen etnische minderheid in dit land, dus wij hebben geen idee hoe dat voelt, maar toen mijn Surinaamse collega dit vertelde begreep ik haar wel.
quote:Starshine schreef op 05 november 2011 @ 22:56:

[...]

witte chocolade? Boehoe, zie je wel racist
quote:louisavuitton schreef op 05 november 2011 @ 22:57:

[...]

Was ook geen antwoord op je vraag. Ik wilde gewoon eens laten zien hoe kinderen tegen dit kinderfeest aankijken.

Volwassenen moeten het allemaal weer zo moeilijk maken. Ik heb in mijn jeugd nooit gedacht dat het wel eens discriminerend kon zijn. Zwarte Piet was in mijn ogen gewoon zwart. Niets meer en niets minder. En geloof mij....kinderen weten echt niet beter dan dat op die leeftijd.Nogmaals: dit gaat niet over kinderen. Dat was mijn vraag niet.
quote:SeptemberGirl schreef op 05 november 2011 @ 22:58:

[...]

Ja lachen hè, maar wat vind je dan van de tekst van Khemam? Daar hoor ik je niet over.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 05 november 2011 @ 22:35:

[...]

Klopt, voor kinderen maakt dit meestal niets uit. Het is dan vooral ook een discussie-onderwerp voor volwassenen.Grappig wel eigenlijk. Een feest voor kinderen, geen kind ziet er kwaad in, en volwassenen die over elkaar heen buitelen vanwege een feest dat niet eens voor hun is.
Sint Nicolaas is én katholiek én bisschop én hij laat zich graag omringen door kinderen én Zwarte Pieten.

Reden genoeg om St Nicolaas te schrappen gezien de verhalen die de ronde doen over katholieken en kinderen. Daar hoor ik niemand over hier.....
quote:schommelstoel schreef op 05 november 2011 @ 23:00:

[...]

Grappig wel eigenlijk. Een feest voor kinderen, geen kind ziet er kwaad in, en volwassenen die over elkaar heen buitelen vanwege een feest dat niet eens voor hun is.Maar dat doet niet af aan het feit dat het beledigend kan zijn, deze oer Hollandse traditie. Wij zijn hier de volwassenen, dus wij kunnen verder kijken dan onze neus lang is.
quote:iris1969 schreef op 05 november 2011 @ 23:00:

[...]

Ja lachen hè, maar wat vind je dan van de tekst van Khemam? Daar hoor ik je niet over.Ik heb zojuist besloten niet meer op jou te reageren. En jij hoeft mij zeker niet voor te schrijven waar ik op moet reageren of niet.
quote:iris1969 schreef op 05 november 2011 @ 23:00:

[...]

Ja lachen hè, maar wat vind je dan van de tekst van Khemam? Daar hoor ik je niet over.Ik denk alleen maar 'hoe moet ik dat mijn dochter van 5 leren'. Zoveel moeilijke woorden......
@Iris,

Nee, ik sta er niet bij stil dat sommige gekleurde mensen het vervelend vinden. Hun probleem. Niet het mijne. Ik vind sommige dingen vervelend van mijn al dan niet gekleurde medemens. Dat is mijn probleem.

Sinterklaas is gewoon een heerlijke oerhollands feest. En dat moet vooral zo blijven.
Laten we alles afschaffen wat leuk is. Zitten we veilig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:iris1969 schreef op 05 november 2011 @ 23:02:

[...]

Maar dat doet niet af aan het feit dat het beledigend kan zijn, deze oer Hollandse traditie. Wij zijn hier de volwassenen, dus wij kunnen verder kijken dan onze neus lang is.En wat te denken van al die jongetjes die destijds zijn misbruikt in internaten.
quote:iris1969 schreef op 05 november 2011 @ 23:02:

[...]

Maar dat doet niet af aan het feit dat het beledigend kan zijn, deze oer Hollandse traditie. Wij zijn hier de volwassenen, dus wij kunnen verder kijken dan onze neus lang is.Weet je, er zijn zoveeeeel dingen misschien beledigend. Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken.
De groeiende en groeiende intolerantie jegens homo's, dat is iets om je boos over te maken. En dat speelt bovendien 365 dagen per jaar, en niet 3 weken in november / december.
Wat ook erg zorgelijk is, is dat Sint Niklaas, als Spaanse Burger, allemaal kado's meebrengt. Spanje bevindt zich op het randje van omvallen. Het kan toch niet zo zijn dat wij Nederlanders ons favoriete vakantieland over het randje duwen vanwege de inhaligheid van onze kinderen. Laat sint maar doneren aan de Spaanse Staatskas ipv de zoveelste Ninento over onze schutting te gooien
quote:SeptemberGirl schreef op 05 november 2011 @ 23:05:

De groeiende en groeiende intolerantie jegens homo's, dat is iets om je boos over te maken. En dat speelt bovendien 365 dagen per jaar, en niet 3 weken in november / december.Goed punt.
Ik hoor trouwens ook niemand over uitbuiting van dwergen en ander sprookjesvolk door de Kerstman of Efteling.
http://www.youtube.com/watch?v=OdFZ0eSqaPA
En wat te denken van dierenmishandeling door paashaasexploitanten.
quote:iris1969 schreef op 05 november 2011 @ 22:58:

[...]

Wij zijn dan ook geen etnische minderheid in dit land, dus wij hebben geen idee hoe dat voelt, maar toen mijn Surinaamse collega dit vertelde begreep ik haar wel.

ik zou het echt niet weten. Ik ken ook wel wat mensen uit Suriname of de Antillen, maar ik heb ze er nooit over gehoord.

Ik kan het dus alleen vergelijken met hoe ik me voel als 'de vrouw' negatief of zogenaamd grappig wordt verbeeld. Of als je op tv een sexy verpleegster ziet (hoe cliché), tja, dan kan ik me als zorgmedewerkster ook wel aangesproken voelen, maar eigenlijk doet het me weinig.

Eerlijk gezegd lijkt het me gewoon niet wenselijk (of zelfs doenlijk) om allerlei tradities of clichés aan te passen omdat een groep zich beledigd zou kunnen voelen.
Ha, het is weer tijd voor de jaarlijkse obligate non-discussie waarin iedereen zichzelf gratuit op de borst kan kloppen, waarin zelfbenoemde kinderhaters zichzelf weer moreel over het paard kunnen tillen. Altijd vermakelijk.

Overigens, ik bedoel natuurlijk niemand hier.
quote:bacchus schreef op 05 november 2011 @ 23:08:

En wat te denken van dierenmishandeling door paashaasexploitanten.Daar hebben we de dierenpolitie voor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven