Melding AMK..

08-11-2011 12:23 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet het even kwijt.

De post valt net op de mat, zit daar een brief bij van jeugdzorg/amk.

Er is een anonieme melding gemaakt vanwege vermoedens die te maken hebben met kindermishandeling.

Ik weet niet waar ik het zoeken moet, ben er behoorlijk overstuur door! Binnenkort komt er dus iemand op gesprek.

Laat maar komen, ik mishandel mijn kinderen niet. Ik hou meer van mijn kinderen dan mijn eigen leven. Daarom ben ik denk ik zo overstuur!

Mijn zoontje heeft wel zijn problemen, dat is ook op school bekent.

Hij schreeuwt vaak uit woede en ik heb al eens gedacht "als iemand ons niet kent, die zou zich wel afvragen waarom dat kind zo schreeuwt" Maar ik snap niet dat diegene niet bij mij aan de deur is gekomen, vraag het dan?

Ik snap het niet, en ben echt heel verdrietig.. :(

Zijn er ouders met ervaring? ik word er zenuwachtig van... pff..
Blijf jezelf
quote:Starshine schreef op 08 november 2011 @ 13:17:

[...]

wat ik begrepen heb is dat de melder zich altijd bekend moet maken bij het AMK. Alleen geeft het AMK de naam van de melder niet door als hij/zij dat niet wil. Dat heet dan een anonieme meldingIk heb alleen mn voornaam genoemd hoor!
Waarom zenuwachtig zijn? Jij weet dat je je kind niet mishandeld. Je kind wordt echt niet zomaar bij je vandaan gehaald. Daar gaat wel meer aan vooraf dan alleen een melding.

Als diegene komt, leg goed uit dat je zoontje weleens schreeuwt, het is de leeftijd, maar niet omdat jij hem mishandeld.

Wat je niet moet doen, denk ik, is heel overdreven laten zien dat je zoooveel van je kind houdt. Dat is verdacht, denk ik.
quote:luni schreef op 08 november 2011 @ 13:20:

[...]

Ik heb alleen mn voornaam genoemd hoor!dan heb ik het verkeerd begrepen of jij hebt mazzel gehad
Bieb ik twijfelde elke keer of ik dit moest doen of niet, achteraf gezien had ik dus beter even naar de buren kunnen lopen om te vertellen wat er aan de hand was.

nokiafan zenuwachtig, gewoon omdat ik op dit moment niet zo goed weet wat ik hier mee moet. en ik denk dat we ons gewoon gedragen zoals we altijd zijn. zoals manlief al zei: "we hebben niets te verbergen"
Blijf jezelf
Ja, denk geluk gehad

[...]

wat ik begrepen heb is dat de melder zich altijd bekend moet maken bij het AMK. Alleen geeft het AMK de naam van de melder niet door als hij/zij dat niet wil. Dat heet dan een anonieme melding

Correct.

Ik heb ook een keer een melding gedaan (en wat heb ik het daar moeilijk mee gehad, heel lang over nagedacht voordat ik gebeld heb). Heb toen m'n naam op moeten geven, omdat ik teruggebeld moest worden.

Toen is er wel binnen een week actie genomen, hangt misschien ook af van de aard van de melding.
Beste Missgentell,

Een arts had ook melding van mishandeling gedaan toen mijn docchter een ongeluk had. Het is verdrietig en vervelend. Bij ons bleef in een gesprek met de ha en een tijdje vaker naar het cb gaan. Nu zijn de procedures anders. Het kan zijn dat je kinderen lichamelijk onderzocht moeten worden (dat is standaard zelfs als je kind voor een vinger tussen de deur naar het ziekenhuis gaat).

Wat mij veel rust gaf, was denken dat die extra meldingen wel eens het leven van een kind kunnen redden. Ik heb het er voor over om dit te moeten meemaken, als kindermishandeling of het vermoedens ervan streng gecontroleerd wordt.

Je hoeft er geen zorgen over te maken. Het gesprek is niet zo moeilijk en er is begrip voor jou als er geen andere aanwijzingen zijn.
Je hebt niets te verbergen, je probeert het zo goed mogelijk te doen met je kind.

Ik geloof dat ik me ook een rotje zou schrikken als er zo'n brief op de mat valt, maar zou proberen om het niet te zien als een 'beschuldiging' maar meer als een check: gaat alles goed jongens?

Zoiets als het consultatiebureau, maar dan voor kids die af en toe nogal gillen, of (zoals die van mij) onhandige klimgeiten zijn die daardoor altijd overal blauwe plekken hebben.

Natuurlijk zijn er ook situaties waarin het AMK de boel flink verbruid heeft (situatie van Starshine klinkt totaal niet ok), maar meerendeel van de tijd zullen ze vooral komen kijken wat voor reden er achter het blijkbaar opvallende gedrag van je kind zat.

Het is geen veroordeling. Het is een observatie geweest van iemand.

Hoop dat je het zo kan zien/voelen.

(maar weet ook niet of ik dat zo zou kunnen als het om mijn kindje zou gaan!)
Je moet als melder wel je naam opgeven, maar mag wel anoniem blijven ten opzichte van de 'beschuldigde'.

http://www.amk-nederland.nl/overhetamk. ... melden.php
Ga in therapie!
Jee, wat moeilijk voor je. Ik kan me voorstellen dat je erg schrikt als je zo'n envelop op de deurmat vindt, en dat het een vervelend gevoel is dat je niet weet van wie de melding afkomstig is. Als er verder niets aan de hand is, denk ik dat je je weinig zorgen hoeft te maken.

Ik heb zelf een paar jaar geleden het meldpunt ingeschakeld voor een gezin in mijn straat, omdat ik me erg veel zorgen maakte om de kinderen. Ik heb de situatie eerst aan het AMK voorgelegd om te vragen of zij vonden dat ik een gegronde reden had om me zorgen te maken. Dat vonden ze. In overleg met het AMK heb ik er ook voor gekozen om anoniem melding te doen. Dat wil zeggen: de melding zelf was niet anoniem. Het AMK beschikte over mijn gegevens. Maar tegen de betreffende ouders is uitsluitend gezegd dat het om een melding van een bezorgde buur ging.

De drempel om contact op te nemen met het AMK vond ik heel hoog. Ik ben ook meer iemand van openheid en recht-door-zee. Om diverse redenen vermoedde ik echter dat het in deze situatie beter zou zijn om de ouders niet aan te spreken, maar meteen melding te doen. Het AMK was het daarin, gezien de aard van mijn zorgen, met mij eens.

Naar aanleiding van mijn melding is er hulpverlening in het gezin op gang gekomen. De ouders stonden hier open voor. Hierdoor is de hele gezinssituatie zodanig veranderd dat ik me geen zorgen meer maak om de kinderen. Naderhand heb ik met de moeder gesproken en opgebiecht dat ik degene was die het AMK gebeld had. Zij nam het mij niet kwalijk maar was blij dat ik destijds gebeld had, omdat ze zelf niet bij machte was de situatie te veranderen. Ze gaf wel aan dat ze zich erg rot had gevoeld toen ze niet wist om wie van haar buren het ging. Mocht ik nogmaals het AMK benaderen, dan zal ik dat denk ik niet zo snel meer anoniem doen.

Ik vertel dit om aan te geven dat niet alle mensen die het AMK bellen dat doen als "pesterij" en dat het ook niet een stap is die je zomaar even zet. Sterker nog, je moet bij je melding zoveel vragen beantwoorden dat een melding om te stangen me lastig lijkt - de antwoorden op de vragen worden ook nog eens beoordeeld door een team, en pas daarna wordt besloten of er iets met de melding gedaan gaat worden.
quote:bloempje797 schreef op 08 november 2011 @ 13:02:

Kindje van de buren huilt ook heel veel en heel hard. En zij hebben al eens de achterburen aan de deur gehad om te vragen of alles wel goed is.

Ik heb me ook wel eens zorgen gemaakt over dingen, die heb ik toen met de opa van het gezin besproken. Melding maken bij het AMK/jeugdzorg vind ik erg ver gaan.

Ja ach, tot je het kind later een keer tegenkomt als het volwassen is en hoort dat het leven stuk is. Niet kan werken of studeren omdat de jeugd onveilig was en niemand ooit gemeld heeft omdat dit zover ging.

Ik ben zo`n kind. Nu 32 en nu pas aan het leven opbouwen en hoop nog elke dag dat het me gaat lukken de eindstreep van mijn studie te gaan halen en straks sterk genoeg te zijn een baan aan te kunnen.

Iedereen sloot zn ogen. Niemand deed iets.

En ja, ik vind het triest dat er mensen melden voor het melden. Als pesterij of dreigen met dingen die totaal uit zijn proportie zijn zoals nu bij TO aan de hand is.

Maar bij twijfel zeg ik toch melden.

Sterkte TO.. Ik hoop dat het goed komt voor je.
Ik heb dit al twee keer gezien in mijn omgeving

Bij 1 van hen was het zo dat hun dochtertje savonds heel veel huilde als ze naar bed moest Het meisje was nog heel klein en kon nog niet duidelijk maken wat er aan de hand was dus ja wat doen kindjes dan dan gaan ze huilen Waarschijnlijk dus ook 1 van de buren geweest die het AMK hebben ingelicht in elk geval hebben de ouders contact gezocht met het consultatie bureau voor advies en ze zijn daar in goed begeleid het AMK heeft er verder niks mee gedaan het was een misverstand zeg maar Maar ouder zijn er natuurlijk verschrikkelijk van geschrokken Het andere geval wat ik kendaar is wel degelijk iets aan de hand maar ook hier heeft het amk gezegt niets aan de hand wat ik wel een beetje vreemd vond.

[...]

wat ik begrepen heb is dat de melder zich altijd bekend moet maken bij het AMK. Alleen geeft het AMK de naam van de melder niet door als hij/zij dat niet wil. Dat heet dan een anonieme meldingHet heeft mijn zus afgeschrikt. De vader van het gezin was erg agressief en heeft de buren die er ook iets over zeiden daarna mishandeld.
De reden dat wij denken dat het om pesten gaat is omdat die periode juist heel rustig was hier, er is toen een dierbare overleden en wij waren eigenlijk alleen maar met fam. bij elkaar.

Net gesprek gehad op school, was zeer positief. Die man vond juist dat het zoveel beter ging met mijn zoontje. Hij begrijpt dan ook de melding niet. Als die melding nou vorig jaar was geweest hadden we het kunnen snappen. Toen schreeuwde hij hier non stop alles bij elkaar. Zusje begon het gedrag te kopiëren, dus je kunt je voorstellen dat het hier toen echt een "gekkenhuis" was.

Ook vertelde de man mij wat ik zo ongeveer kon verwachten, wat ik fijn vond om te horen is dat er contact opgenomen word met school. Zodat de juf en die begeleider kunnen uitleggen wat voor kindje mijn zoontje is. En dat wij als ouders ELKE cursus en hulp hebben aangepakt en netjes en succesvol hebben afgesloten.

Begeleiding van school vond dat ik dit moest zien als een kans. Stel dat de mensen van jeugdzorg nou eens een goeie tip voor me kunnen hebben. Dus zo ga ik het maar zien. Als weer een stukje hulp of advies. Anders kan ik het gesprek echt niet zonder tranen in gaan. Mijn moeder hart is even heel erg gekwetst.

Bedankt voor al jullie reacties , ik kan niet bij heel veel mensen terecht dus het voelt fijn dat ik hier mijn hart even kan luchten...
Blijf jezelf
Hey missgentell, dat is wel schrikken zeg. en wat fijn voor je om bevestigd te krijgen dat ze op school vinden dat je zoontje het goed doet. Ik kan me zeker voorstellen dat je gekwetst bent, je pakt alle hulp aan en dan valt er zo'n stomme envelop in de bus.

En ook al heb je niks te verbergen, zoiets is gewoon niet leuk.

Inderdaad hoop ik dat je er goede tips uit kunt halen, met het gesprek. Goed dat je nu weet wat je kunt verwachten, hopelijk verlicht het de schrik een beetje. Sterkte.
quote:Susan schreef op 08 november 2011 @ 12:43:

[...]

Als bewezen kan worden dat het uit pesterij is gebeurd wel, maar het is denk ik heel moeilijk om dat te bewijzen. Eigenlijk zou degene die de melding doet ook niet anoniem moeten zijn voor het AMK, zodat zij wel kunnen uitzoeken wat de relatie is tot het gezin.

Ik heb nog niet gelezen of er op dit schrijven al een reactie was, maar er is wettelijk echt helemaal niks gergeeld voor mensen die uit pestrij melden!! echt drie keer niks geregeld. Wij hebben helaas ook mee gemaakt, ook puur uit pesterij, ook door mee te werken, openheid te bieden, was het binnen 6 weken duidelijk dat er bij ons niks verkeerds aan de hand was, want ik zou nooit, maar dan ook nooit mijn zoontje mishandelen, en mijn man trouwens ook niet!! Gelukkig waren er wel consequentie's voor degene die de melding heeft gemaakt, die is gelijk op nonactief gezet en uiteindelijk vrij snel ontslagen, en dat gold ook voor haar leidinggevede (er waren een heleboel dingen mis daar)

Maar dat was vanuit hun werkgever , n.a.v. dat het AMK zelf een onderzoek heeft gestart tegen deze instantie vanwege deze valse melding. Het dossier van onze zoon mag vernietigd worden, maar hebben we laten staan voor het geval de pester er weer eens een belletje aan wil wagen (helaas woont diegene nog wel in onze omgeving). Het is nu bijna 2 jaar terug voor ons, we gingen door een hel, want het woordje balen , is echt een understatement. De vloer zakt onder je voeten weg, en ja, het maakt dan heel veel uit om te weten wie er heeft gemeld!! Ik heb er nog regelmatig last van, wanttrouwend naar anderen toe, verdrietig zijn om wat er is gebeurt (terwijl er feitelijk niet zo gek veel is gebeurt, maar goed) , ik heb het wel een plekje gegeven, ik ben verder gegaan met ons leven, maar af en toe drijft het weer naar boven, zoals nu ik dit topic lees.
quote:dubiootje schreef op 08 november 2011 @ 12:48:

Bij mijn weten worden anonieme meldingen bij het AMK niet geaccepteerd.s]Nou, als je meld, moet je wel je naam en dergelijk opgeven, maar als je niet wil dat de ouders waarover het gaat, jouw naam weten, wordt jouw naam nergens vermeld in de stukken die de ouders te zien krijgen, en zullen ze dus ook nooit jouw naam doorgeven. Dus dat is wat ze bedoelen met anoniem melden.
quote:plopsje schreef op 09 november 2011 @ 00:44:

[...]

Ik heb nog niet gelezen of er op dit schrijven al een reactie was, maar er is wettelijk echt helemaal niks gergeeld voor mensen die uit pestrij melden!! echt drie keer niks geregeld.

Misschien is dat maar goed ook, en dat bedoel ik niet rot hoor. Ik wens niemand toe door de malle molen gehaald te worden met het hele gezin om een valse melding.

Maar ik denk dat als er een straf op valse melding zou staan ik erg bang zou zijn om te melden. Bang dat de mensen die ik meld het verhaal zo weten te wenden en buigen dat mijn melden als vals bestempeld zou worden.

Mensen die hun kinderen echt wat aan doen, die zullen zich namelijk in alle bochten wringen om het in de doofpot te houden.

Ergens zou ik als ouder blij zijn als er gemeld wordt bij het AMK als je een zichtbaar/hoorbaar moeilijk kind hebt. Jij doet je kind niets aan, en dat kun je aantonen. Maar als het kind van de buren aan de andere kant van het blok zo schreeuwt/huilt en die heeft geen aandoening is er wel iets aan de hand, en dan zouden ze ook gemeld hebben.

En wat betreft de vraag waarom ze niet naar jou toe gekomen zijn? Weet je hoe eng dat is? Als je je buren ergens van verdenkt om ze daar mee te confronteren? Je wilt niet dat als je vermoedens waar zijn ze dat afreageren op jou, de partner of nog erger het kind.
[quote]kusunum schreef op 09 november 2011 @ 01:43:

[...]

Misschien is dat maar goed ook, en dat bedoel ik niet rot hoor. Ik wens niemand toe door de malle molen gehaald te worden met het hele gezin om een valse melding.

Maar ik denk dat als er een straf op valse melding zou staan ik erg bang zou zijn om te melden. Bang dat de mensen die ik meld het verhaal zo weten te wenden en buigen dat mijn melden als vals bestempeld zou worden.

Mensen die hun kinderen echt wat aan doen, die zullen zich namelijk in alle bochten wringen om het in de doofpot te houden.

quote]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb altijd gezegd, hoe naar alles ook was, ik heb liever 10 keer een onterechte/valse melding, dan dat ze het systeem anders maken, daardoor niet of minder gemeld wordt en er kindjes in het ergste geval misschien wel komen te overlijden, of jarenlang mishandeld/misbruikt wordt, zonder dat er wat aan gedaan wordt. Wat dat betreft neem ik het AMk dus ook niks kwalijk , en het systeem verder ook niet, de melder, die neem ik het kwalijk, aangezien die dus bewust dingen heeft gezegd die onwaar waren, met het doel om ons pijn te doen.

Maar het systeem op zich, en het AMK, nee, had en heb ook niks te verbergen, dus ik had er geen moeite mee om mijn huis open te zetten voor hun.
quote:plopsje schreef op 09 november 2011 @ 00:44:

[...]

Ik heb nog niet gelezen of er op dit schrijven al een reactie was, maar er is wettelijk echt helemaal niks gergeeld voor mensen die uit pestrij melden!! echt drie keer niks geregeld. Wij hebben helaas ook mee gemaakt, ook puur uit pesterij, ook door mee te werken, openheid te bieden, was het binnen 6 weken duidelijk dat er bij ons niks verkeerds aan de hand was, want ik zou nooit, maar dan ook nooit mijn zoontje mishandelen, en mijn man trouwens ook niet!! Gelukkig waren er wel consequentie's voor degene die de melding heeft gemaakt, die is gelijk op nonactief gezet en uiteindelijk vrij snel ontslagen, en dat gold ook voor haar leidinggevede (er waren een heleboel dingen mis daar)

Maar dat was vanuit hun werkgever , n.a.v. dat het AMK zelf een onderzoek heeft gestart tegen deze instantie vanwege deze valse melding. Het dossier van onze zoon mag vernietigd worden, maar hebben we laten staan voor het geval de pester er weer eens een belletje aan wil wagen (helaas woont diegene nog wel in onze omgeving). Het is nu bijna 2 jaar terug voor ons, we gingen door een hel, want het woordje balen , is echt een understatement. De vloer zakt onder je voeten weg, en ja, het maakt dan heel veel uit om te weten wie er heeft gemeld!! Ik heb er nog regelmatig last van, wanttrouwend naar anderen toe, verdrietig zijn om wat er is gebeurt (terwijl er feitelijk niet zo gek veel is gebeurt, maar goed) , ik heb het wel een plekje gegeven, ik ben verder gegaan met ons leven, maar af en toe drijft het weer naar boven, zoals nu ik dit topic lees.

precies, en dan ook nog de vernedering van een AMK-onderzoek moeten slikken.

Helaas troffen wij dus een medewerker die van toeten noch blazen wist. Zij verzon van alles bij elkaar, verdraaide onze woorden in het rapport (en dat krijg je dus nooit meer eruit, er bestaat nu een dossier over ons waar hele foute dingen in staan. Als iemand bedenkt ooit nog eens iets te melden, zijn we meteen heel verdacht), verzon van alles t.o. school en instanties, en stuurde ons als klap op de vuurpijl een rapport toe van een ander gezin (dus wie weet wie ons rapport nog meer onder ogen heeft gehad).

Als ik zo bekijk wat zij toen allemaal fout heeft gedaan (en door niemand gecontroleerd of teruggefloten, want klachten werden weggewuifd), dan heb ik ook geen hoge pet op van het screenen en bespreken van zo'n melding.
quote:yette schreef op 08 november 2011 @ 12:39:

Wat naar! Vertrouw er gewoon op dat je het uit kan leggen.

Liever een keer onterecht melding gedaan, dan te laat.Dan hoop ik dat jij geen kinderen hebt of dat er iemand in jouw omgeving precies hetzelfde denkt 'liever een keer onterecht melding gedaan, dan te laat'............even zien of jij dan nog zo stoer bent.
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is dit al gezegd, sorry dan.

Als een professional een melding doet, kan dat nooit anoniem. Bovendien zullen ze het ook vaak melden aan de ouders.

Als iemand uit je omgeving een (anonieme) melding maakt, is zijn/haar naam wel bekend bij het AMK, maar die mag dat niet tegen jullie vertellen.

Het AMK belt nl diegene terug om meer informatie in te winnen en het verloop van het onderzoek mede te delen.

Hopelijk valt het voor jullie allemaal wel mee. Veel sterkte!!
quote:moedervan2meiden schreef op 09 november 2011 @ 08:10:

Het AMK belt nl diegene terug om meer informatie in te winnen en het verloop van het onderzoek mede te delen.Vind ik raar. Dat is toch privé? Dat je een melding hebt gedaan wil toch niet zeggen dat je recht hebt op verdere informatie?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 09 november 2011 @ 08:38:

[...]

Vind ik raar. Dat is toch privé? Dat je een melding hebt gedaan wil toch niet zeggen dat je recht hebt op verdere informatie?daar heb ik eigenlijk een dubbel gevoel over. Aan de ene kant is het misschien ook wel fijn dat er aan die mensen verteld word dat alles goed gaat met de kinderen? Maar aan de andere kant, het is wel ons privé leven waar nu ongevraagd in rondgeneusd word.
Blijf jezelf
Niet heel specifiek hoor. Meer dat het afgerond is bijv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven