Geld & Recht alle pijlers

Moeder geeft vader geen omgang met kind. Afdwingen mogelijk?

08-07-2011 13:24 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
beste allemaal,

Ik heb al wel wat berichten gelezen die in de buurt komen van dit onderwerp, maar deze situatie is toch weer iets anders.

Man en vrouw zijn uit elkaar gegaan. hebben 1 kind samen. Gaat jaren 'goed'. Er is normaal omgang. Tot dat vrouw een nieuwe partner krijgt. Contact gaat moeizamer en niks is meer mogelijk. Tot zo ver nog wel begrijpelijk (weliswaar niet helemaal eerlijk, maar oke).

Dan belt moeder de vader op een bewuste dag op dat ze is verhuist (3 uur rijden) en dat het kind al school volgt in de nieuwe woonplaats. Vader gaat niet akkoord. Moeder wil niet communiceren. Vader spant rechtzaak aan. Kinderbescherming komt erbij. Doet onderzoek. Lopende het onderzoek gaan bijna alle omgangsweekenden NIET door.

Kan een vader naar de politie om bijv. aangifte te doen. HIj krijgt zijn kind gewoon niet te zien. Moeder geeft aan dat ze de omgangsregeling tot nader onder opschort.

Vader gaat kinderbescherming wel informeren, maar kan hij verder iets?
quote:lulu1983 schreef op 09 juli 2011 @ 14:26:

[...]

Als vader voogddij en ouderlijkgezag heeft, dan kunnen moeder en kind níet verhuizen zónder toestemming en de handtekening van vader!

Ja hoor, dat kan wel. Het mag niet, maar het kan wel. En er staat ook geen boete of straf op. Als je op tijd weet dat je kind zonder jouw toestemming ver weg gaat verhuizen, kun je het wellicht tegenhouden. Maar als het al gebeurd is, wordt moeder echt niet gedwongen terug te verhuizen, of het kind teruggebracht naar de oude woonomgeving. Bij onderzoek door de rechter of de Raad wordt vanaf dan de huidige situatie van het kind als uitgangspunt genomen.

Sterker nog: je kunt soms je kind zomaar bij jou in laten schrijven terwijl het tot dan bij de andere ouder woont. Gelukkig raken steeds meer gemeenten hier alert op en vragen ze toestemming van beide gezaghebbende ouders.
Hoi Zomersevlavlip,

kijk op het forum van stichting stiefmoeders. Er zijn daar mensen die dit ook meemaken/meegemaakt hebben en wellicht tips kunnen geven.

Je kan in een kort geding vragen om onmiddelijk herstel van de omgangsregeling, op straffe van een dwangsom. Helpt dat niet dan kan je haar laten gijzelen, maar of dat de oplossing biedt?

Stel in ieder geval voor dat je het kind ook wel onder toezicht wilt bezoeken (van Jeugdzorg/Kinderbescherming). Die huizen bestaan, en je wordt er niet geconfronteerd met je ex, die komt dan eerder of later en via een andere ingang.

Toon in alles je welwillendheid, en blijf de alimentatie gewoon overmaken. Blijf contact zoeken ook al krijg je geen antwoord. Maak kopietjes vaan kaartjes die je stuurt, vraag een specificatie op bij je telefoonprovider en bewaar alle mailtjes.

Wat hij ook kan doen is vragen om de voogdij over het kind. De kinderbescherming doet een onderzoek heb ik begrepen, zit die vooral dicht op de huid. Bel elke week hoe het ervoor staat en of jij nog iets kunt betekenen.

heb vooral heeeeeeeeel veeeeeeeeel geduld, maar dit komt goed.

En stap op een gegeven moment gewoon over die drempel heen en laat je kind dan in hemelsnaam maar door politiedwang ophalen bij haar. Staat ze behoorlijk voor schut in haar nieuwe woonplaats. Ga gewoon kijken bij de sportclub enzovoorts want dat kan ze je niet verbieden en de kans is klein dat ze in het openbaar helemaal uit haar dak gaat. Veel sterkte en wijsheid toegewenst.
quote:wifra98 schreef op 16 juli 2011 @ 00:04:

Je kan in een kort geding vragen om onmiddelijk herstel van de omgangsregeling, op straffe van een dwangsom. Helpt dat niet dan kan je haar laten gijzelen, maar of dat de oplossing biedt?

Stel in ieder geval voor dat je het kind ook wel onder toezicht wilt bezoeken (van Jeugdzorg/Kinderbescherming). Die huizen bestaan, en je wordt er niet geconfronteerd met je ex, die komt dan eerder of later en via een andere ingang.

Toon in alles je welwillendheid, en blijf de alimentatie gewoon overmaken. Blijf contact zoeken ook al krijg je geen antwoord. Maak kopietjes vaan kaartjes die je stuurt, vraag een specificatie op bij je telefoonprovider en bewaar alle mailtjes.

Wat hij ook kan doen is vragen om de voogdij over het kind. De kinderbescherming doet een onderzoek heb ik begrepen, zit die vooral dicht op de huid. Bel elke week hoe het ervoor staat en of jij nog iets kunt betekenen.

En stap op een gegeven moment gewoon over die drempel heen en laat je kind dan in hemelsnaam maar door politiedwang ophalen bij haar. Staat ze behoorlijk voor schut in haar nieuwe woonplaats. Ga gewoon kijken bij de sportclub enzovoorts want dat kan ze je niet verbieden en de kans is klein dat ze in het openbaar helemaal uit haar dak gaat. Veel sterkte en wijsheid toegewenst.

Kort geding en dwangsom zijn eerder genoemd, dat is een optie.

Er is geen enkele reden om het kind onder toezicht te zien, vader is geen bedreiging voor het kind. Lijkt me dan ook niet handig om daar om te vragen.

Kind onder politiedwang op laten halen heeft niet alleen effect op moeder, maar nog veel meer effect op het kind. Om die reden doet de politie dat dus ook niet, tenzij het kind in een bedreigende situatie zit bij moeder.

Gaan kijken bij sportclubs waar moeder ook aanwezig is, met de mogelijkheid van een confrontatie voor ogen van het kind? Daarmee plaats je het kind in een onmogelijke positie. Wil je dat?

Leuk bedacht allemaal, maar al deze oplossingen zijn niet in het belang van het kind.
quote:wifra98 schreef op 16 juli 2011 @ 00:04:

Je kan in een kort geding vragen om onmiddelijk herstel van de omgangsregeling, op straffe van een dwangsom.

Goede tip.

Helpt dat niet dan kan je haar laten gijzelen, maar of dat de oplossing biedt?

Slechte tip, bovendien doen ze dat bijna nooit alleen in zeer ernstige gevallen (verwaarlozing enz.)

Goede tip.

Slechte tip, slaat als een tang op een varken.

En stap op een gegeven moment gewoon over die drempel heen en laat je kind dan in hemelsnaam maar door politiedwang ophalen bij haar. Staat ze behoorlijk voor schut in haar nieuwe woonplaats. Ga gewoon kijken bij de sportclub enzovoorts want dat kan ze je niet verbieden en de kans is klein dat ze in het openbaar helemaal uit haar dak gaat.

Slechte tips, niet doen.
Wat gaat omgang onder toezicht helpen als moeder niet meewerkt aan gewone omgang?
Ga in therapie!
quote:patchouli_ schreef op 10 juli 2011 @ 01:51:

[...]

Ja hoor, dat kan wel. Het mag niet, maar het kan wel. En er staat ook geen boete of straf op. Als je op tijd weet dat je kind zonder jouw toestemming ver weg gaat verhuizen, kun je het wellicht tegenhouden. Maar als het al gebeurd is, wordt moeder echt niet gedwongen terug te verhuizen, of het kind teruggebracht naar de oude woonomgeving. Bij onderzoek door de rechter of de Raad wordt vanaf dan de huidige situatie van het kind als uitgangspunt genomen.

Sterker nog: je kunt soms je kind zomaar bij jou in laten schrijven terwijl het tot dan bij de andere ouder woont. Gelukkig raken steeds meer gemeenten hier alert op en vragen ze toestemming van beide gezaghebbende ouders.

Ow ik ben gescheiden en bij mijn zeer recente verhuizing had ik wel dégelijk handtekening en toestemming van ex nodig.

Had ik dit niet, dan ging de hele verhuizing niet door.
Hoe werd de verhuizing door de rechter verhinderd, vraag ik me dan af? Een burger heeft in principe recht op vrije vestiging. Ik wist niet dat dat recht na een scheiding werd ingeperkt. Ik weet wel dat je na een scheiding niet zomaar je kinderen mag oppakken en meenemen naar een andere woonplaats als dat de omgang belemmert. Maar ik weet niet welke middelen de rechter heeft om dat daadwerkelijk af te dwingen.

En dan is de vraag nog of je die middelen daadwerkelijk wilt inzetten. Stel dat je je kinderen bijvoorbeeld met de sterke arm kunt laten weghalen bij de verzorgende ouder, dan vraag je je als niet-verzorgende ouder toch af of dat in het belang van je kinderen is.

Ik denk dat als er financiële sancties op volgen, dit wel effect zou kunnen hebben (een hoge boete als je zonder toestemming verhuist). Maar ook daar kunnen de kinderen weer de dupe van worden.

Dus tussen mogen en kunnen zit inderdaad een verschil. Je kunt blijkbaar gewoon verhuizen en je inschrijven in een nieuwe gemeente met je kinderen zonder toestemming aan je ex te vragen, ook al mag het niet. Ik denk dat je als niet-verzorgende ouder dan het beste (mits je denkt dat dit in het belang van de kinderen is) hoofdverblijf van de kinderen bij jou kan aanvragen met een omgangsregeling voor de andere ouder. En dit dan zo snel mogelijk (bij kort geding, als dat kan?), voordat de kinderen in de nieuwe woonplaats zijn ingeburgerd en de rechter besluit dat het niet in hun belang is om weer te verkassen.

Werkelijk waar, wat sommige ouders hun kinderen aandoen...
Ga in therapie!
quote:lulu1983 schreef op 09 juli 2011 @ 14:26:

[...]

Als vader voogddij en ouderlijkgezag heeft, dan kunnen moeder en kind níet verhuizen zónder toestemming en de handtekening van vader!

Dat kan wel en een rechter kan, weliswaar achteraf, zelfs oordelen dat het voor het kind het beste is, omdat het kind ook in een nieuw gezin op gaat groeien. En dat rust voor het kind het beste is en dus minimaal contact met de vader. Kan allemaal...

En los daarvan, als iemand niet mee wil werken (moeder of vader) dan kun je werkelijk niks.

Behalve dwangsom op laten leggen bij niet meewerken, aangifte doen bij politie etc. maar dat moet je ervoor over hebben.
Jeetje, wat bestaan er toch een hexen van exen op deze wereld.

Ook wij zitten in zo'n situatie. Vanaf oktober vorig jaar heeft mijn vriend zijn dochtertje (10 jaar) ook niet meer gezien. Wij zijn 3x voor niets haar wezen ophalen. En dan woont ze ook nog eens 45 km verder op. Dus niet echt naast de deur. Ze waren gewoon niet thuis, gesmeerd. We zijn nog naar de politie gegaan om aangifte te doen maar die doen verder ook niets.

Ook nog een advocaat in de arm genomen maar dat kost je klauwen vol met geld en waarschijnlijk leverd het helemaal niets op dan frustraties en een erg lege bankrekening.

De moeder mag nl gewoon doen wat ze wil. Houd je als vader je kind "achter" of betaal je de alimentatie niet (of te laat) dan weet de (H)ex je wel heel snel te vinden en zijn er allerlei instantie die haar helpen.

Mijn vriend stuurt wel iedere keer als hij zijn dochter weer zou ophalen een mailtje en vermeld hierin ook dat hij deze bewaart voor later. Wij hebben ook sterk het vermoeden dat zijn dochter de mailtjes niet leest en dat haar moeder ze weggooid.

De (h)ex heeft haar mond vol over het nakomen van de afspraken maar zij hoeft zich daar schijnbaar niet aan te houden.

Ik wens je heeeeel veeeeel sterkte toe en hoor graag hoe het afloopt met de rechtzaken ed. Misschien dat wij er nog iets aan hebben.
Beste mensen,

Ik zit zelf in een pijnlijke situatie.

Misschien kan iemand mij helpen?

Heb kort {3 maanden} een relatie gehad met de moeder van mijn kind.

Mijn dochtertje is nu 13 maanden en heb haar maar 2 x gezien.

1 x bij de geboorte en 1 x in die week nog na haar geboorte.

Heb haar nooit iets misdaan of wat dan ook maar ik denk dat ze zich in de steek voelt gelaten dat ze zwanger was.

Nadat ze 4 maanden zwanger was{we waren toen al uit elkaar} kreeg ze een nieuwe vriend.

Daarna van alles geprobeerd maar ze word gemanipuleerd door haar vriend.

Een onzeker persoon die bang is haar kwijt te raken.

Mijn ex heb ik eigenlijk helemaal geen haat tegen of wat dan ook maar vind haar wel egoistisch en onvolwassen.

Snap ook niet dat ze niet kan inzien dat haar dochter nu word voorgelogen dat hij haar vader is want zo spelen ze het. {fotos op zijn facebook met mijn dochter en dan de tekst erbij van: wat heb ik toch een prachtige dochter enz}

Dit maakt me boos en verdrietig.

Ik wilde er graag met haar uitkomen want het enige wat ik echt wil is een papa zijn voor mijn dochtertje.

Ik ben sinds een maand tot mijn spijt nu bezig met een advocaat en die heeft een brief opgesteld dat ik graag een omgangsregeling wil opbouwen.

Nu is het afwachten op haar advocaat want die gaat eerst met vakantie en zou daarna inhoudelijk ingaan op de zaak.

Heeft iemand hier misschien ervaring met zo'n situatie?

Misschien een voorbeeld dat diegene een omgangsregeling heeft kunnen krijgen?

Ik hoop echt dat dat lukt want ik mis mijn dochter elke dag.

Groetjes Justin
Justin, niet handig als dit je echte naam is, dan zou ik even een andere nick nemen.

Je kan je rechten als vader (inclusief omgangsrecht) laten gelden zolang de vriend van je ex je dochter niet heeft erkend. Ik zou hier zo snel mogelijk achteraan gaan. De vakantie van haar advocaat kan ook een smoesje zijn om tijd te winnen, zodat ze die erkenning kunnen regelen. Vraag na bij je advocaat hoe dit zit.

Als je ex niet wil meewerken aan jouw erkenning van je dochter, kun je bij de rechter een verzoek om een dna-onderzoek indienen. Daarmee kun je je kind erkennen en een omgangsregeling krijgen (ik meen ook ouderlijk gezag). Voor zover ik heb begrepen, kan dat niet meer als het kind door een andere man is erkend.

Ik hoop van harte voor je dat het je lukt je dochtertje te zien en een band met haar op te bouwen, voor jullie allebei. Hopelijk ziet je ex ook in dat dit goed is voor haar dochter. Het lijkt me een heel pijnlijke situatie voor je.
Ga in therapie!
Ik kom zelf uit suri, ik snap niet dat vaders zo huilebalkerig zijn,. Er is een kind op aarde gezet door de moeder, laat de moeder het kind maar opvoeden, de natuur ( hormonen) wil niet anders! Het enige wat een man moet doen ik CHILLEN, je bent vrij om te gaan en met wie je ook in bed gaat, je ex zal t ook ergens gaan voelen. Ga op vakanties en chill met je leven, bouw levenservaring op en deel dat later ( als ze 12 jr worden of na verkrijgen van Voogdij ( aanvragen bij rechter dus ping ping) met t kind. Een pa moet met opgeheven hoofd leven , wel ondertussen vechten voor omgang, maar verder leven en evt een ralatie aangaan en vooral geen kids maken. Dit land doet niets voor het kind en vader, moeders krijgen alimentatie en hoeven nooit meer te werken!

TIP: Nederlanders neem geen kids, laat dat aan de turken en marokanen over die hebben het vaak nog beter geregeld in hun cultuur.
quote:tjoeka schreef op 09 november 2011 @ 11:50:

Ik kom zelf uit suri, ik snap niet dat vaders zo huilebalkerig zijn,. Er is een kind op aarde gezet door de moeder, laat de moeder het kind maar opvoeden, de natuur ( hormonen) wil niet anders! Het enige wat een man moet doen ik CHILLEN, je bent vrij om te gaan en met wie je ook in bed gaat, je ex zal t ook ergens gaan voelen. Ga op vakanties en chill met je leven, bouw levenservaring op en deel dat later ( als ze 12 jr worden of na verkrijgen van Voogdij ( aanvragen bij rechter dus ping ping) met t kind. Een pa moet met opgeheven hoofd leven , wel ondertussen vechten voor omgang, maar verder leven en evt een ralatie aangaan en vooral geen kids maken. Dit land doet niets voor het kind en vader, moeders krijgen alimentatie en hoeven nooit meer te werken!

TIP: Nederlanders neem geen kids, laat dat aan de turken en marokanen over die hebben het vaak nog beter geregeld in hun cultuur.Zo! gaat het goed of ben je vergeten je pilletje te nemen, tjee zeg
"Alimentatie krijgen en nooit meer werken"..................nou, dat wordt honger lijden dan!!!

En je TIP had je wellicht beter zelf kunnen opvolgen, arm kind.
Ik weet niet of dit kan,Ga voor de genoemde bezoekweekend langs het politiebureau, leg het daar uit, als er vaste bezoektijden zijn vastgesteld, moeder wilt het kind niet meegeven, ter plaatse het politiebureau melden dat ze er meteen melding /raport van maken, voor juridsche stappen. Laat vader evt met een goede bekende ( niet jij als zijn nieuwe partner zijnde) mee nemen voor bewijs dat hij het kind niet mee krijgt.

Bewijzen blijven verzamelen dat moeder en stiefvader niet mee werken.
Als je je kinderen niet mag zien dan kan je door de rechter een dwangsom laten opleggen voor de dagen dat je je kind niet mag zien tijdens je omgangsweekend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven