Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Heb je verslag gelezen max. Leuk zomaar onverwachts zo'n leuke halve marathon er tussen door. En nog gezellig samen gelopen met een forum genoot ook.
Max, wat een leuk verslag weer en wat lijkt me dat een leuke wedstrijd! En lekker gelopen dus.

Baukje, wat een gedoe met die rondes. Maar ik weet dat het bij ons ook niet altijd even makkelijk gaat met al die verschillende afstanden die gelopen moeten worden. Maar ik ben daar niet meer bij geweest, want er was nog een opendag op de middelbare school van de oudste en die wilde natuurlijk laten zien waar hij tegenwoordig op school zit.

Ondanks dat ik toch weer best veel loop wil niet zeggen dat het allemaal weer heel goed gaat. Ik ben (helaas) nog steeds vermoeid, als ik de trap op loop ben ik buiten adem en mijn benen lijken verzuurd. Maar op een lager pitje ga ik gewoon door met hardlopen, ook al wordt ik uitgelachen door de rest van de familie. De ijzerpillen lijken nog niet echt te werken, maar misschien is dat ook nog te vroeg om daar iets over te zeggen.
anoniem_61420 wijzigde dit bericht op 07-11-2011 19:55
Reden: was nog niet klaar
% gewijzigd
@ baukje & lauwe: het was onwijs leuk, een mooie loop, geweldig eiland en heel erg gezellig samen gelopen en gekletst. lauwe voelen jouw benen alweerbeter nu?
@baukje, dank je voor je antwoord. Ik ben half september (weer) begonnen met lopen, met Start to Run. Half oktober 3 km hardgelopen in 21 min, gisteren 3,5 km in 24 min. Dus qua tijd niet echt een verbetering.

Ik realiseer me dat ik niet te hard van stapel moet lopen (maar zou dat wel graag willen, zeker als ik jullie verhalen hier lees). Maar, ik ga gewoon rustig volhouden en opbouwen. Heb inmiddels al een paar schema's gevonden en op de club weten ze ook genoeg. Ik kom hier wel weer een keer posten als ik een echte prestatie heb neergezet, ha.
Max, mijn benen voelen nu wel goed, behalve als ik de trap op ren (dat doe ik nu eenmaal) en dan uitgeput en met zere benen boven kom. En ook regelmatig als ik in bed lig voelen mijn benen moe aan.

Pixel, je mag ook gerust posten als het (nog) niet zo goed gaat, misschien wel goed voor de motivatie!!
Pixel maar dan ben je toch goed vooruit gegaan. In goed 1 1/2 maand opgebouwd naar 3,5km. Dat is heel netjes hoor. Het tempo komt later wel.

En gezellig meekletsen hoor, dat is inderdaar zoals lauwe zegt wel goed voor de motivatie.

Heb zojuist een aantal inschrijvingen verricht en dus definitief knopen doorgehakt.

Het gaat dus toch nog niet helemaal lekker lauwe. Gewoon je werk is wel te doen of is dat ook eigenlijk te veel?
Het werken op zich gaat goed, ik ben niet meer zo uitgeput als eind juni toe ik naar de dokter ging. Maar voor de rest moet ik toch wel rekening houden dat ik op tijd naar bed ga. Niet meer dan 1x per week wat later anders houd ik het niet vol. Kon vroeger s'morgens heel slecht mijn bed uit en dat is nu eigenlijk nog erger geworden.
Ik heb de laatste tijd ook een uur of 8 a 9 slaap nodig om goed te fuctioneren hoor. En dan kan het best een keer een nachtje zijn van 6 of 7 uur zijn. Maar als dat vaker voorkomt merk ik ook dat ik een stuk minder goed funcioneer.

Heb het vroeg naar bed gaan destijds opgepakt in aanloop naar een marathon. Maar ik merkte dat ik er behalve bij de trainingen ook gewoon in het dagelijks leven heel veel baat bij heb. Probeer nu dus altijd om tien uur op mijn bedje te liggen. Zei het iets minder strikt dan de maanden voor een marathon.

Vandaag een drukke dag. Moet de hele dag werken, daarna heeft mijn dochter training en dat is nog een aardig fietstochtje want ze zitten tegenwoordig in een andere sporthal. En daarna snel, snel, snel naar de baan om zelf op tijd te zijn.

Er staat voor vanavond 5x 2000m op het programma. Waarvan de laatste serie in 8min30 dus dat wordt best wel pittig.
Vanmorgen voor de eerste keer mijn mountainbike gebruikt! Het was vooral heel erg leuk, mooie route ook. Maar ik had de verkeerde route gepakt. Dacht dat het de korste was, maar het was ong de langste! En op het laatst ging mijn zadel loszitten, dus dat was niet echt makkelijk. Maar toch zo,n 25 km gefietst volgens garmin. Dus die optie heb ik ook eens uitgeprobeerd.
Ja wel lekker he lauwe zo af en toe het hardlopen af te wisselen met fietsen. Ik fiets graag in de bossen en ook over de bospaden maar het echte ruige mountainbiken ligt me niet zo. Daar ben ik gewoon te bang voor bij afdalingen. Plus dat ik ook niet altijd zin heb heel mijn fiets schoon te spuiten.

Gisterenavond gingen de intervallen me heel gemakkelijk af. Gevolg dat ik de eerste 2000m al in 8min30 liep. De overige allemaal binnen de 8min gelopen. Voelde alleen op de fiets op weg naar huis mijn kuit wat. En eenmaal thuis eigenlijk flink wat. Vandaag dus getwijfeld of ik wel of niet zou lopen. Toch maar geprobeerd. En het lopen ging heel prima maar echt lekker voelt de kuit nu dus niet. Dus misschien toch morgen een extra rustdag. Heb nog tot morgen middag om het aan te zien.

Eigenlijk denk ik dat het niet eens de spieren zijn maar weer een bloeduitstorting tussen de spieren.
quote:lauwe40 schreef op 09 november 2011 @ 14:26:

Vanmorgen voor de eerste keer mijn mountainbike gebruikt! Het was vooral heel erg leuk, mooie route ook. Maar ik had de verkeerde route gepakt. Dacht dat het de korste was, maar het was ong de langste! En op het laatst ging mijn zadel loszitten, dus dat was niet echt makkelijk. Maar toch zo,n 25 km gefietst volgens garmin. Dus die optie heb ik ook eens uitgeprobeerd.

Ah lekker! Geen zadelpijn nu? Ik heb zaterdag even gefietst voor de berenloop (had rare voorbereiding wilde toch wat doen) maar ik denk dat die fiets toch niet zo geschikt is voor mij nu met die rug (hernia). Misschien het zadel, ik weet het niet maar meteen daarna schoten de pijnscheuten weer naar mijn been, heel vervelend. Lopen gaat gelukkig goed, maar het zitten en rijden (en hangen in de boot) was dus niet echt geslaagd. Zodra het allemaal weer tot rust gekomen is (het was nét bijna weg) eens kijken of een ander zadel misschien helpt. Anders is het fietsen voor mij dus even van de baan (helaas want het is zo fijn om te doen)

@ baukje: hoe voelt het nu inmiddels? wat bedoel je nou met 'bloeduitstorting tussen de spieren'?
Max ik denk dat het een gesprongen ader is maar dan niet aan de oppervlakte maar een dieper gelegen. En dat daardoor de blauwverkleuring niet zichtbaar is. Ja er zit wel een blauwe plek, maar die is nu niet echt spectaculair dus kan even goed van gewoon stoten zijn of zo. Spanning op de spieren doet namelijk niet echt pijn maar het is vooral druk gevoelig aan de binnenkant van mijn been bij de kuitspier-overgang scheenbeen.

Vanmorgen voelde het een stuk beter en terug uit mijn werk eigenljk weer wat beter. Zat dus met het dilemma van afwachten tot het helemaal over is of toch gaan triainen. Ondanks de pittige training van gisteren was het tenslotte toch verbeterd.

Toch maar voor het laatste gegaan. Zojuist 19,5km wisselduurloop door het bos. Had er niet echt last van en nu dus even afwachten hoe het nu na de training gaat.

Morgen sowieso een rustdag en dan zaterdag alleen wedstrijd voorbereiding. Dus ik heb nu ruim tijd voor herstel. Zondag een korte cross wedstrijd (6,6km). Tenminste als het pootje het toelaat. Maar daar ga ik maar vanuit.

Max jij had vroeger toch altijd veel gefietst? Of was dat voor de hernia? Anders misschien op een gewone fiets. Volgens mij schreef lauwe dat ooit dat luc Kortwaar (of hoe schrijf je die naam) dat ooit vertelde dat dat eigenlijk beter was voor lopers.
Zojuist het boek van de zeeuwse kustmarathon besteld. Had hem vorig jaar gelijk bij inschrijven besteld. Echt een heel mooi fotoboek met leuke verhalen. Dit jaar had ik hem er niet bij besteld. Inschrijvingen zijn al zo duur. Maar achteraf had ik er spijt van. Maar gelukkig was ik nog op tijd. Nu ben ik wel beneiuwd of dat ik er in sta of dat ze net als bij het filmpje mij van het podium afgeknipt hebben. Dat laatste zou me nog niet eens verbazen. Ben sowieso benieuwd naar het geheel en is toch een leuk aandenken aan de zwaarste editie tot nu toe.
@ baukje: ja in 1994/1995 zat ik veel op de racefiets. Ik weet het ook niet zeker, maar het is wel frappant dat ik meteen na het fietsen zaterdag weer die ellendige pijn kreeg (waar ik nou nog niet van af ben). Dus ik stap even niet op de fiets. Daarna maar eens kijken of ik het ook krijg op de hometrainer (andere zit, ander zadel) en zo even uitvogelen wat er nu gebeurt. Het lange zitten en hangen rond de berenloop zondag was ook niet optimaal Ben benieuwd naar jouw boek! Hoop dat je er in staat.
Hoi Baukje,

Bedankt voor je reactie op het Evy-topic! Grappig, ik kom hier ook vaak gluren en lees vol bewondering jullie verhalen! De loopgroep was echt superleuk! Ben er helemaal hyper van en heb nu alweer zin in volgende week. Nóóit gedacht dat ik dit leuk zou vinden en dat het zo goed zou voelen!
Max ze moeten me in ieder geval vermelden dus wat dat betreft altijd leuk voor later aan de eventuele kleinkinderen te laten zien. De uitgave van vorig jaar was in ieder geval heel mooi. En ook met hele leuke diverse verhalen. Van de winnaar tot de net binnen het limiet als laatste gefinished.

Even terug heb je toch weer een fiets gekocht en toen ook gelijk best wel wat fietstochtjes gemaakt? Of kreeg je toen ook last?

Ik heb een herenmodel crosshybride en ook een gewoon zadel. Maar heb daar nooit geen last van. Alleen als ik in de winter een paar maanden niet of nauwelijks meer op die fiets gefietst heb en ik ga dan in het voorjaar bij de eerste mooie dag gelijk een lange toch maken dan voel ik dat tussen mijn schouderbladen. Maar dat is echt een kwestie van verstandiger opbouwen.

En wilma heeft je trainster je nog kunnen adivseren over hoe de andere trainingen in de week in te vullen. En leuk dat je zo enthousiast bent. Had toevallig zojuist je reactie op het andere topic gelezen. Het is ook zo leuk je passie/hobby met andere te delen. Jullie lopen maar 1 keer per week gezamenlijk?

Heb er zelf twee jaar over gedaan voordat ik me bij de atletiek vereniging had aangesloten. Ben best wel een einzelganger en zo nu en dan ook een heel klein beetje eigenwijs. Maar van begin af aan had ik al gelijk spijt dat ik me niet veel eerder bij de groep had aangesloten. Inderdaad heel leerzaam maar vooral ook heel gezellig.
@ baukje: het begon allemaal zo hevig begin augustus en is sindsdien niet meer weggegaan totdat ik even niet meer fietste. meteen nu zaterdag weer terug. Ik heb me namelijk rot zitten denken wat er anders is geworden vóór augustus en het enige dat heb kunnen bedenken is die fiets. Misschien is het wel een combi van allerlei dingen maar die fiets staat bij mij op nummer1 als schuldige (bijdragende factor). Ik moet gewoon erg oppassen met dat punt, heb namelijk een 'extra wervel' (dat klopt niet, ik heb een 6e lumbaal wervel die normaal staart al zou zijn, maar dat is dus een raar ding en zwakke punten zijn normaal al de plekken tussen L5/S1 bij mij is er dus een heel ander soort L5/S1 verbinding, want S1 is eigenlijk al S2 als je het nog kunt volgen). Pijn rond schouderbladen komt meestal doordat je een andere houding hebt normaal en stijf bent daar. Dat kan bij mij al nauwelijks aangezien ik iedere dag oefeningen doe/moet doen voor alle stukken rug, heupen, bekken etc. Gaaaaaap. Wanneer krijg je het boek?
Ja klopt ,ik fiets 's winters ook veel maar dan enkel op mijn gewone stadsfiets van hot naar her. En ik zou de problemen kunnen voorkomen door in het voorjaar dan eerste een paar ritten van maar 30-40km te maken. Maar als ik het dan in mijn kop krijg maak ik gelijk de dubbele aantal km's en dat is dan even te veel gevraagd zolang in een houding die je niet meer gewend bent. Maar goed dat is spierpijn en dat is na een paar dagen ook weer over. Bij jou dus een serieuser probleem. Jammer want zoals lauwe al schrijft kan de fiets zo nu en dan een heel leuk alternatief zijn.

Ik verwacht het boek overmogen binnen. Heb vandaag al een bevestigings mail gekregen dat hij verzonden wordt.
Max, ja ik heb echt heel erge zadelpijn. Kon vanmorgen zelfs bijna niet zitten op mijn gewone fiets. Maar er zit en nog een herenzadel op en na 16 km ging het zadel loszitten. Had het niet goed vastgedraaid toen ik het zadel verzet heb. Dus ik heb ook nog zeker 9 km niet goed op het zadel gezeten.

Heb ook inderdaad wat spierpijn tussen mijn schouders. Je hangt ook maar een beetje raar op zo'n fiets. Maar leuk was het zeker. Jammer dat jij er zo'n last van krijgt. En baukje had gelijk over luc krotwaar, dat je beter kunt fietsen op een gewone fiets, omdat dat beter aansluit bij de loophouding. Maar ik vind het mountainbike ook erg leuk. En nu het niet zo veel heeft geregend zijn er niet zo heel veel plassen water op het parcours, dus hoef je ook nog niet zo te poetsen
Lauwe: balen dat je last hebt. Draag je wel een fietsbroek? Hoop dat het snel wegtrekt. Ach bij mij gaat het vast over voordat ik een jongetje ben. Als ik me druk moet maken over alle kwalen en makken heb ik een dagtaak dus dat doe ik maar niet dan. Maar dit is wel erg lastig moet ik zeggen en na 4 maanden....

Is het bij jullie ook zo mistig geworden?
Max, nee ik droeg ook geen fietsbroek, hoewel ik die wel een in de kast heb liggen. Ga de volgende keer toch even kijken of die onder mijn lange broek past. Had natuurlijk gewoon mijn hardloopspullen aangetrokken.

Ja, jij bent het misschien wel gewend dat je van verschillende dingen last kunt hebben en krijgen. Knap dat je zo positief blijft en kijkt naar de dingen die je wel kunt en die ook goed gaan!!

Hier was het straks al wat mistig toen ik van werk naar huis reed. Hoop dat het morgen wat zonniger is, ga ik nog een rondje rennen in het bos denk ik.
Oooo au! Doe dan broekie aan he :-) nou ja, hoop dat het snel weg is. Hier was het vandaag de hele voormiddag zonnig en ineens trok het helemaal dicht. Ben benieuwd wat het morgen doet. Het was vandaag best koud. Bij warmlopen had ik het koud, tijdens lopen was het erg lekker. Zonnetje was fijn geweest maar het is droog! Ik ga mijn bedje opzoeken. Veel te laat. Beessie snurkte net al.
Vanmorgen weer lekker een rondje gerend, alleen het ging niet zo heel soepel. Er wel nog bijna 10 km uitgeperst, maar op het laatst ging het niet meer van harte. Vond nog wel een paaltje van de route die ik een tijdje terug liep, moet even zoeken op internet wie die route onderhoud, misschien via staatsbosbeheer. Want 1 paaltje was alweer vernieuwd wat was verdwenen, dus misschien kunnen ze daar nog wel wat mee.

Deze week niet meer lopen want op zondag gaan we met de hele familie naar toverland. Dat betekend vroeg weg en laat terug waarschijnlijk, want daarna ook nog even bij mijn ouders eten als afsluiting.
Leuk lauwe dagje uit. En lekker dat je 's avonds nog bij je ouders aan kunt schuiven. Mis dat wel hoor, met name in het weekend het geen ouderlijk huis meer hebben.

Hier dus vandaag rustdag. Kuit voelt al weer bijna helemaal oke. Of eigenlijk voel ik hem alleen als ik er op druk. En dat is niet zo vreemd want nu ontstaat er langzaam een blauw/geel/ groene verkleuring. Zal dus inderdaad wel een gesprongen ader geweest zijn. Beter in mijn kuit dan in mijn hoofd zullen we maar denken.

Morgenochten hebben de twee jongsten training in het verder gelegen bos. Heb geen auto dus we moeten er op de fiets heen. Wordt voor de jongste een aardige fietstocht. Terwijl de kinderen trainingen hebben doe ik zelf de wedstrijdvoorbereiding. En dan maar hopen dat mijn spullen intussen niet uit mijn fietstas gestolen worden want anders heb ik niets warms om na de training aan te doen.

Zijn we als het goed is weer op tijd thuis voor de intocht van de sint t.v. Hij valt me overigens nog niet eens tegen die sint. Had zo'n raar idee van Keesje van flodder als de sint.

Zondag naar de drunense duinen voor de cross. Ben benieuwd of ik er wat van bak.

Voor volgende week een voor mijn nieuw soort training. Eerst een tempo duurloop van een uur en dan een paar series heuvelsprints. Bij de intervaltraining gaat het tempo weer wat omhoog en zaterdag een hele lange duurloop met hele lange tempoblokken. De trainer weet het schema goed gevarieerd te houden
Hallo allemaal, hier weer een update uit Zeeland. Ik had afgelopen periode niet zo veel te melden. Van de week nieuwe hardloopschoenen gekocht en vanavond een lekkere ronde hier op gelopen. Wat een verschil met die oude schoenen, ik werd getrakteerd op een heerlijke demping. Ben toch wel te lang doorgelopen op die oude stappers vrees ik. Liep precies 12 km/h gedurende 9 kilometers zonder dat ik serieus moe werd. De laatste kilometer moest ik wel uit mijn tenen persen want de genoten spruitjes tijdens de avonddis kwamen aardig omhoog zetten. Ook het onlangs gekochte hoofdlampje voor het eerst opgedaan. Een zeer goede aanschaf, het is ideaal voor het hardlopen in het donker en ik ga het ook gebruiken voor klusjes in- en rond het huis waarbij ik extra licht nodig heb. Morgen een dagje rust en dan zondag op het gemakje 19 km lopen. Allemaal ter voorbereiding voor de halve in Nisse op 27 november.

@Baukje, je hebt een drukke dag morgen lees ik: succes. Het wordt in ieder geval lekker rustig en kalm weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven