Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
I love havermout! Maar vanmorgen moest hier wat fruit op, dus heb ik dat met wat yoghurt en noten bij elkaar gegooid. Mengsel van quinty lijkt me ook erg lekker, ga dat binnenkort eens proberen.

Hier is de eerste santé binnengekomen, het is nu wachten op het kookboek.
quote:lydnieuw schreef op 11 november 2011 @ 09:53:

KLinkt goedd quinty!

Maar hoeveel keer eet jij dan van dat mengsel wat je beschrijft?De 'koek' snijd ik in 4 stukken. Dus ik kan er in principe 4 dagen van ontbijten. Maar ik snack/snoep tussendoor ook nog wel eens een beetje ervan Hoewel ik moet zeggen dat ik minder en minder trek heb tussendoor.
quote:ayli schreef op 11 november 2011 @ 11:38:

een koek... mmh interessant. Heb net ook m'n havermout op!

Hoe maak je dat quinty, hoe lang op het vuur? Vind je het lekker?

Poe... eh, geen idee ik blijf er gewoon bij staan . Omdat het een pan is met een anti-aanbaklaag merk je vanzelf wanneer de onderkant klaar is, omdat deze dan los komt. Dan keer ik de koek om m.b.v. een plat bord en bak ik de andere kant. Ik denk dat de koek alles bij elkaar in 10 a 12 minuten klaar is. Is een vrij dikke koek, zo'n 2 cm denk ik.

Ik vind het zalig! Maar ja, smaken verschillen! Mijn vriend vindt de smaak prima, maar dat hij er te lang op moet kauwen. Maar nu vindt hij sowieso dat ik te gezond eet! Nu moet ik wel zeggen dat hij gewoon mee-eet en bijna alles gewoon lekker vindt, iets wat hij nooit verwacht had. Hij dacht altijd, gezond eten = konijnenvoer = niet lekker

Hebben jullie dat ook, dat je minder lang slaapt?!

Zal het fitter worden wel zijn!
Ik heb net weer mijn eigen versie van de havermout op, heerlijk. Alleen ging er iets mis met mijn blender waardoor mijn amandelmelk verpest was. Moest ik hem weer opnieuw maken, grrrr. En mijn havervlokken waren op, dus heb ik standaard havermout gebruikt. Was lekker, maar ik vind de vlokken lekkerder, die hebben iets meer bite.

Hoop maar dat mijn blender het niet begeeft: het is een hele dure van Solis, maar hij is onlangs stuk geweest en van de nieuwe begint nu de motor enorm te stinken. vanmorgen dreven er dus allemaal stukjes rubber in de melk, die kon ik echt niet meer gebruiken.. waardeloos hoor.

Ik ga vanmiddag de pesto van de site van mieb-eet-echt-eten maken. Simpel recept, maar schijnt erg lekker te zijn. Avondeten weet ik nog niet, heb niet echt veel eetlust geloof ik.
Hmm havermout vind ik ook zo lekker. En ook veelzijdig, ik maak er pap van, koekjes, mijn 'lunchtaart', noem maar op. DIe havermoutkoek lijkt me ook lekker, Quinty. Lijkt qua ingredienten een beetje op mijn taart maar dan wat sneller.

Ik heb deze week een verjaardag gehad en 2 keer geluncht buiten de deur en ik vind dat ik het best goed heb gedaan. 1x een friet met. Maar wel biologisch zelfgemaakt. En met lekker veel mayo Verder in de stad geen andere ongezonde dingen genomen en alles rook zo lekker dus dat vond ik best heel goed van mezelf. s Avonds sushi gegeten, erg lekker. Ik heb de witte rijst bij het hoofdgerecht niet genomen en in plaats daarvan de groentes van iedereens bord gegeten. En geen ijs als toetje maar jasmijnthee en daarna ook niet de goddelijkste en volgens mij officieel ook de beste, schuimtaart genomen. Dat was echt HEEL moeilijk maar ik heb het maar mooi weerstaan. Gelukkig had ik een stukje love chock bij me, raw pure chocola met kokosbloesem gezoet. Lekker met nog een kopje thee.

Dag erna geluncht met een salade met zalm en scampi's. Die vulde echt heel goed, ik kon het stokbrood makkelijk laten staan. Verder veel gestoomde groentes gegeten, die gebruik ik een beetje als 'opvulmiddel' zodat ik minder trek heb. Ook handig als knabbel in de auto bij lange ritten want dan heb ik altijd lekkere trek.

Vanochtend heb ik weer mijn gebruikelijke ontbijt gehad, vanmiddag havermout/ boekweitpap met appel, dadels, kaneel, gemalen amandelen en lijnzaad.

Net heb ik pompoencurry gehad, met thaise rode currypasta, ui, knoflook, koriander, pompoen, gember, tomaat, kokosmelk, limoensap en banaan. Erbij quinoa. Erg geslaagd! Ik vind alleen wel dat ik wat weinig eiwitten heb gehad, even kijken wat ik daarmee doe. Misschien nog een eitje koken ofzo straks.

Ik had nog een boekenbon van 20 euro dus ik had met mezelf afgesproken om het boek van AA te kopen, maar ik vond het eerste boek qua recepten best tegenvallen en de theorie is mij allemaal wel vrij bekend. Dus dat zou ik een keer doorlezen en er verder niks meer aan hebben. Het kookboek van AA hadden ze daar niet.

Nu heb ik een boek gekocht over groentes uit eigen tuin. Het is een combi van hoe de groentes te kweken, informatie over tuinieren enzo en veel groenterecepten, ook van die vergeten groentes. Mooie foto's ook, ik heb vanochtend een stukje gelezen en ik zie dan helemaal mijn eigen moestuin voor me. Ik heb helemaal geen tuin, maar ooit, later als ik groot ben, heb ik een geweldige kruiden- en moestuin Ik zie mezelf al helemaal wroeten in de modder en 's avonds met mijn schaartje de groente plukken waar ik zin in heb. Geweldig lijkt me dat!

Getver Boebele balen van je blender. Heb je nog garantie?
Ik heb net de aubergine lasagne gemaakt uit het kookboek en in de oven gezet. Wel lasagna a la Quinty want ik was laat thuis van een enorm eind fietsen en had geen zin meer om de aubergines eerst 1 tot 2 uur te pletten zoals in het kookboek wordt aangeraden (om het teveel aan vocht eruit te krijgen). Heb de aubergines gewoon in blokjes gesneden en bij de saus gedaan. Dit mengsel in de overschaal gestort en dit staat nu te pruttelen in de oven.

De rest van de dag goed AA-proof gegeten. Het lukt mij sowieso wel om het goed vol te houden. Ik laat wel even weten of ik de aubergine lasagne niet teveel bewerkt heb en of deze nog smaakte
@Boebele: lijkt wel besmettelijk die motorpech bij blenders. Mijn blender doet het de laatste tijd ook niet prettig meer. Maakt veel te veel lawaai. Dus ik denk dat deze binnenkort overlijdt... Heb mijn keukenmachine ook al moeten wegdoen, ook de motor kapot.

Ik heb wel een nieuwe keukenmachine op het oog. Tot die tijd maar even 'behelpen' met de staafmixer en aanverwante hulpstukken.
Boebele, misschien is je blender verslaafd aan bewerkt voedsel en doet 'ie daarom zo eigenwijs? Wel balen zeg!

Lees met een glimlach van herkenning het verhaal over de moestuin met welig tierende gewassen, boselfje.

Zelf ben ik nu een hele reep chocola aan het wegwerken. En borrelnootjes. Het kan me even niet schelen, want relatie is net kapot. Heb eerst als troostvoedsel een beetje quinoapap genomen, toen een klein beetje zelfgemaakte pompoencurry en toen kon ik me niet meer bedwingen en ben ik richting de winkel gegaan en heb natuurlijk een veel te grote reep (fairtrade) chocola ingeslagen die ik geen eens lekker vind maar nu gedachteloos opeet. Morgen weer beter. Want dat quinoapapje smaakte best erg lekker. En de verse-groenten-curry ook. Stiekem weet ik het wel - dat E-nummers niet troosten....
@Zephora
ook van mij voor jou Zephora. Sterkte. Het wordt lekker zonnig vandaag, misschien iemand optrommelen om lekker naar buiten te gaan. Doe je aan sport? Kan ook een goede uitlaatklep zijn, bovendien maak je dan endorfines aan. En havermout eten he

Typisch he, dat je toch die drang hebt om allemaal zooi te eten. Terwijl goed eten ook lekker is. Kun je niet een receptje zoeken met iets van chocolade/cacoa, wat wat minder ongezond is maar wel als troost voelt?

Ik ben nu met havermelk, cacoa, beetje oploskoffie, honing en eigeel aan het proberen om chocomousse te maken. Door de haver en het ei zou het moeten binden, het is nu nog heet, dus dat is even afwachten. Alles behalve eigeel bij elkaar gooien (cacoa wel eerst tot een papje roeren), aan de kook brengen en dan onder goed roeren met een garde het losgeklopte eigeel erbij doen en een paar minuten laten pruttelen terwijl je blijft roeren.

Gisteren heb ik vanillepudding gemaakt met sojamelk, vanillestokje, stevia en arrowroot om straks met haagse bluf te eten. Ik wilde wat meer eiwit eten en bluf is natuurlijk een en al eiwit met een beetje bessensap en stevia:-) De bessensap van van volgens mij Hero bevat 100% sap, geen toevoegingen. (tot mijn verbazing) Vanillepudding was een beetje drillerig, ben benieuwd hoe het straks smaakt.
Gister amandelmelk gekocht bij de ekowinkel. Mmm, lekker zeg. Waarom hebben ze die niet bij de appie?

En ook spelt, maar die moest 12 uur weken en een uur koken. Dat is me wel een beetje lang. Is er eigenlijk ook snelkookspelt?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano, als je die spelt 's ochtends vroeg in een bakje water doet dan is dat toch lang genoeg tot het avond eten? of anders 's avonds laat.

Alleen het koken zal er niet korter om worden.

Misschien kan je een groet hoeveelheid maken en invriezen? (geen idee hoor, is misschien helemaal niet lekker!)
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
moet die spelt zo lang weken? Pfff, ik heb hier ook een zak staan, maar nu heb ik helemaal geen zin meer om het te gaan gebruiken. Je kan het niet net als havermout gewoon even 15 minuten koken dus?
De spelt die ik heb, moet 10 minuten koken en 5 minuten nawellen. Zijn wel speltvlokken, misschien maakt dat verschil? Ik week granen meestal 's nachts, dan hoef ik maar kort te koken en niet na te wellen.
ik heb ook speltvlokken! Die hoef ik dan dus niet zo lang te weken?
Ik denk het niet. Ik heb het nog even gecheckt, bij mij staat er niets op over weken, alleen kooktijd en naweltijd dus.
Gelukkig maar!

Ik ben nu tomatenpesto met kamutpasta aan het eten, van deze site:

http://www.miebeet.blogspot.com/

Erg lekker, maar bij mij is het meer saus geworden. misschien iets teveel olie er doorheen gedaan.

Voor de rest wel een aanrader.

Ga straks bananennotencake maken of iets in die richting. Heb ik trek in en dan heb ik morgen iets lekkers voor mijn vriendje
Ik heb weer lekkere speltbroodjes gebakken....

mmmmm, kun je ze al ruiken

Hoi allemaal,

ik heb van het weekend het boek gekocht en ben er erg blij mee! Eet al een tijdje gezond en op aanraden van natuurgeneeskundig dietiste tarwe-vrij. Ik voel me er erg goed bij, fitter en 'compacter'. Ik ben zo'n 10 kilo te zwaar na lang ziek te zijn geweest en problemen te hebben (gehad) met mijn energieniveau. Nu weer twee keer per week aan de fitness en puf om allemaal nieuwe lekkere dingen te kopen en uit te proberen

AA spreekt me aan omdat ze uitlegt waarom je beter op deze manier kunt eten. En nu snap ik beter hoe ik dingen moet / kan combineren. En wat is het lekker!! Vandaag zelf hummus gemaakt (bietenspread ben ik ook fan van!!) lekker veel verse groenten en visjes, jumm.

Ik ben nog aan het bijlezen, maar wilde toch alvast even reageren. Keek net namelijk naar Obese op tv. Eén van de meiden heeft een eigen blog en schrijft daarop over .... tadadadadadaaa.... spelt!
Hoi

Ik kan niet wachten om het boek te ontvangen. HBoop dat ze opschieten bij sante! ben echt gemotiveerd een goede weg in te slaan nu. Hoop alleen niet dat het een beetje is zoals annemarie postma want dat vind ik iets te ver gaan met allerlei vreemde maar vooral dure dingen en in mijn ogen echt te weinig eten om op te teren tijdens (drukke) werkdagen!

Ik ga eens opzoek naar de site van die vrouw van obese, ik kon haar namelijk niet zo goed verstaan. Zal vast wel op de site van rtl4 staan.

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Dank voor jullie lieve reacties. Ik wilde eigenlijk gaan zwemmen vandaag, maar was iets te laat wakker. Heb vanmiddag en vanavond gewerkt, dat was erg fijne afleiding. Boselfje, die chocolademousse klinkt lekker, hoe smaakte die?

En hoe was je auberginelasagna Quinty?

Vandaag weer havermout gegeten en frambozen en lekkere crackers en pompoensoep. Hmmm. En nog wat slechtere dingen. Die zijn nu op, dus vanaf morgen sla ik alleen maar weer gezonde dingen in.
Chocomousse was goed qua smaak, maar het was qua consistentie meer dunne vla. Volgende keer gooi ik er een lepeltje arrowroot doorheen. De vanillepudding met bluf was wel erg lekker.

Ik heb gisteren weer eens mijn appeltaart gemaakt, heb ik hier al we eens gepost> havermout, quinoa, kaneel en andere kruiden, appel, citroensap, gemalen amanden, eieren, honing. Nu had ik er een hele (400 gr ) gepureerde courgette doorheen gedaan. Omdat jullie hier allemaal riepen dat je bij de courgettepannenkoekjes de courgette niet proeft. En vanochtend geproefd.. Tis geweldig! Ik proef er niks van. Dat is dan 100 gr courgette per portie. (zal wel niet echt zoveel toevoegen als vers, maar he, is weer 100 gr groente!)

Ik vind dit zo leuk, het ideeën opdoen, het uitproberen, proeven vooral ook :-) en combineren. Dank voor jullie inspiratie en tips!
O ja kid, die broodjes zien er goed uit zeg! Hoe maak je die? Echt mooi luchtig lijken ze ook. Vooral handig om mee te nemen ofzo.

Vind ik trouwens ook wel leuk, foto's. Ik zal eens kijken als ik wat leuks heb of ik daar een foto van kan posten. Ben nu kikkererwten aan het kiemen. (Hebben jullie daar trouwens wel eens goed naar gekeken, ik vind het altijd zo'n typische vorm, mogen jullie zelf invullen wat je er in kunt zien. (Helemaal nu er een kiem uitgroeit ))
quote:zephora schreef op 13 november 2011 @ 22:27:

En hoe was je auberginelasagna Quinty?

Zalig Echt een aanrader!

Vanochtend even op de weegschaal gestaan, ik ben 3 kilo afgevallen binnen 3 weken! Toch leuk meegenomen.

Vandaar dat ik mij steeds fitter voel.

Ook vanochtend weer een havermoutkoek gemaakt. En vanavond ga ik denk ik het spruitjesgerecht maken.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven