geesten

18-11-2011 19:53 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Straks weer een leuk horror filmpje kijken met mijn vriendin over geesten. Wij zijn allebei best gelovig in die soort dingen. Ik heb ergens ook wel bewijs dat geesten bestaan. Het interesseert mij heel erg alleen heb ik ooit van iemand gehoord dat je het niet moet op zoeken. Geloven jullie in geesten? En waarom wel of niet? Ik zou hier best de verhalen neer willen zetten wat er in mijn familie is gebeurd maar zelfs dat durf ik niet omdat ik denk dat het je dan juist op zoekt.. Ik denk ook niet dat iedereen het kan horen of zien. Het gebeurd meestal onverwacht.
Welk bewijs heb jij dan?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik geloof het ergens wel, mede door wat ik gehoord heb van mijn moeder, en zij verzint zoiets niet. Ik hoop alleen nooit zoiets mee te maken. Ik zal ook nooit meedoen met een ouija bord spel, mijn vriend wil dat zelfs niet en die gelooft absoluut niet in zulke dingen, maar dat zal hij toch nooit doen.
Mijn familie die in het buitenland wonen hebben daar een huis gekocht en er is bewijs dat er honderden jaren geleden onder dat huis kinderen zijn vermoord in de oorlog. Ze horen er soms een kind huilen en er zijn veel meer dingen gebeurd. Ik kom er ook wel eens in het jaar als ik er op vakantie ben maar heb zelf nooit iets mee gemaakt. Blij van want ik zou me letterlijk dood schrikken!
quote:bloem55 schreef op 18 november 2011 @ 20:00:

Mijn familie die in het buitenland wonen hebben daar een huis gekocht en er is bewijs dat er honderden jaren geleden onder dat huis kinderen zijn vermoord in de oorlog. Ze horen er soms een kind huilen en er zijn veel meer dingen gebeurd. Ik kom er ook wel eens in het jaar als ik er op vakantie ben maar heb zelf nooit iets mee gemaakt. Blij van want ik zou me letterlijk dood schrikken!En dan hebben ze er weer een geest bij.
Dan ben je wel een geest *grijns*.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik geloof er genoeg in om het niet op te gaan roepen o.i.d.
te laat.
Eigenlijk geloof ik er niet in, maar tegelijk vind ik verhalen zoals dat van jou supereng. Van die huilende kinderen bijvoorbeeld.

Maar dat er bewijs is dat daar kinderen vermoord zijn, is nog geen bewijs voor het bestaan van geesten toch?
Bloooooody marieeeeee
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:mali30 schreef op 18 november 2011 @ 20:04:

Bloooooody marieeeeeeOeh jaaaa, dat is toch dat mokkel in de spiegel?
Nee maar wat zou dat huilen anders zijn terwijl er echt geen baby in dat huis is? En ze horen het heus wel echt en niet alleen maar denkbeeldig in hun hoofd. Toen mijn overgroot oma is overleden heeft haar kist in dat huis gestaan (mijn halve familie woont daar). De losse dingen die naast de kist stonden schoten er zo onder, mijn tante stond er bij en die verzint zoiets niet! Later is mijn overgroot oma daar vaak verschenen op het balkon.
Ik zou het niet uitdagen in elk geval, is nog altijd een verschil tussen "goede" geesten en "kwade"geesten.

Ik heb daar ook wel interesse in maar ben slim genoeg om te weten dat ik in dat duistere potje niet ga liggen roeren...
Geesten bestaan niet. Wat een nonsens.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Waarschijnlijk denk je dan heel simpel over dingen! Je geest uit het lichaam blijft toch ergens na de dood? Ik geloof er niet in dat je zo floeps weg bent en dat er niks meer is
Dan gaat het dus over waar je in gelooft. Of niet Bloem?
Wat mij altjd wel opvalt met dit soort dingen, is dat de mensen die het meest sceptisch zijn, het vaak ook het meest eng vinden. Dan beginnen ze te zeggen dat ze 'niet geloven' in dat soort dingen, en als je dan een waargebeurd paranormaal verhaal vertelt, just for the fun of it, zie je ze echt zo sidderen en 'stop maar, ik wil het niet horen' zeggen

Ach ja, wat ik geloof, hoeft een ander niet te geloven. Maar ik zeg wel altijd dat er genoeg dingen zijn die we niet zien, maar die er toch zijn..denk aan electriciteit, internetverbinding, radiogolven enz.

Feit is wel dat ik niet bang ben voor geesten
@xdienx yep haha
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Je geest en je lichaam zijn ten eerste geen twee gescheiden dingen die afzonderlijk van elkaar bestaan. Als jouw kennis over het menselijk lichaam en met name het brein zo ongelooflijk te kort schiet dat je dat denkt, denk jij heel simpel over dingen. Verdiep je eens in neurowetenschappen voordat je een aanname doet over hoe ik over dingen nadenk.
quote:mrsstanleywalker schreef op 18 november 2011 @ 20:41:

Je geest en je lichaam zijn ten eerste geen twee gescheiden dingen die afzonderlijk van elkaar bestaan. Als jouw kennis over het menselijk lichaam en met name het brein zo ongelooflijk te kort schiet dat je dat denkt, denk jij heel simpel over dingen. Verdiep je eens in neurowetenschappen voordat je een aanname doet over hoe ik over dingen nadenk.Wat zeggen de neurowetenschappen daar over mrsstanleywalker? Niet sarcastisch bedoeld maar oprecht. ( ik wil de wetenschappelijke kant ook graag weten)
quote:bloem55 schreef op 18 november 2011 @ 19:53:

Straks weer een leuk horror filmpje kijken met mijn vriendin over geesten. Wij zijn allebei best gelovig in die soort dingen. Ik heb ergens ook wel bewijs dat geesten bestaan. Het interesseert mij heel erg alleen heb ik ooit van iemand gehoord dat je het niet moet op zoeken. Geloven jullie in geesten? En waarom wel of niet? Ik zou hier best de verhalen neer willen zetten wat er in mijn familie is gebeurd maar zelfs dat durf ik niet omdat ik denk dat het je dan juist op zoekt.. Ik denk ook niet dat iedereen het kan horen of zien. Het gebeurd meestal onverwacht.Maar je opent er wel een topic over...?
quote:bloem55 schreef op 18 november 2011 @ 20:30:

Waarschijnlijk denk je dan heel simpel over dingen! Je geest uit het lichaam blijft toch ergens na de dood? Ik geloof er niet in dat je zo floeps weg bent en dat er niks meer is

Dus als je niet in geesten gelooft denk je simpel?

Praktisch alle "geesteverschijningen" zijn rationeel te verklaren. Maar als jij in geesten gelooft, prima. Maar anderen simpel vinden denken omdat ze dat niet doen, vind ik behoorlijk aanmatigend.
Het brein is zo`n ongelooflijk mysterieus orgaan waar we het meeste nog niet eens van weten. Ik denk dat alles vanuit dat brein is te verklaren.

Geesten bestaan niet. "Ervaringen" worden door het brein gemaakt. Onder invloed van stress, zoals angst, verdriet, wanhoop is het brein in staat je aardig voor de gek te houden. Misschien zijn dat overlevingsmechanismen oid, dat wordt naarmate de wetenschap vordert ooit wel duidelijker denk ik.

Maar voor mij is duidelijk dat geesten niet bestaan. Ik denk ook dat je geen geest hebt. Wel een brein, waar ook je karaktereigenschappen, gevoelens en 'wie je bent' in opgeslagen liggen.

Mensen hebben van oudsher daar een naam aan willen geven, zoals ook het geloof er is. Mensen hebben de neiging om te verklaren, zodat het leven te begrijpen is en ook: minder angstig is.

Het valt me trouwens ook op dat mensen die in dergelijke dingen geloven, vaak enigszins labiel zijn of vanalles en nog wat hebben meegemaakt, of simpelweg laag opgeleid zijn. Ik ken namelijk geen hooggeschoolde mensen die in zoiets als geesten geloven.
@ flutzel, het is een moeilijke vraag om te beantwoorden in een post.

Maar ik kan je wel een schrijver aanraden die wel op een toegankelijke wijze schrijft, Oliver Sacks. "De man die zijn vrouw voor een hoed hield", laat zien hoe de hersenen perceptuele informatie van de 'buitenwereld' en het eigen lichaam verwerken en hoe die waarneming veranderd als bepaalde modules niet meer functioneren. Dit boek illustreert prachtig hoe lichaam en geest één ding zijn.
Ik geloof wel in geesten. Heb ze vroeger zelf opgeroepen (doe ik echt nooit meer!). Ik kan mezelf weleens bang maken als ik eraan denk.

Ik kijk ook liever geen film in mijn eentje die over geesten gaan (paranomal activity overdag gezien met handen voor mijn ogen )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven