Kleur in de woonkamer

19-11-2011 12:06 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort verhuizen en mijn nieuwe l-vormige woonkamer is helemaal wit (ral 9010). Aan de ene kant is dat lekker fris, maar ik twijfel nu toch om 1 of 2 muurtjes een andere kleur te geven. Het is een nieuwbouwappartement, dus ik zou vooral wat meer sfeer en warmte erin willen.

De vloer die er ligt is een mooi vergrijsd eiken. Onze meubels zijn overwegend roomwit, met een paar dingen zwart(bruin) en een houten tafel. De kozijnen zijn anthraciet en de keuken is lichtgrijs (om de hoek, zie je je gedeeltelijk).

Ik zit nu te denken aan een warme taupekleur, zoals forel of lei van Histor. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik zou graag (mosterd)gele en petrolblauwe accenten willen en misschien zou een hele muur in petrol ook gaaf zijn, maar ik weet niet of dat snel gaat vervelen en wel de juiste warmte geeft.

Hebben jullie tips?

Is nou niet echt een warme kleur.

Eerder fris.
Ik zou dan gaan voor een rustigere kleur op de muur en petrolkleurige accenten door accesoires.

Je zou ook een grote muur in een rustige kleur kunnen doen en een klein tussenmuurtje (als je zoiets hebt) in petrol behangen. Dat hal je er binnen een middag af en behang je zo in een andere kleur.
Klinkt erg goed en mooi wat je beschrijft!

Wij hebben een paarse muur in de woonkamer en donkerbruine en roomwitte meubels. Het paars is een warme, verzadigde tint.

Het zit er nu 3 jaar op en het verveelt nog helemaal niet.

Al zou het gaan vervelen: dan ga je er met de roller over en je bent er van af.

Ik vind een petrol-muur mooi klinken. Het kan heel heftig lijken, maar als alles klopt, gaat het heftige eraf en geeft het heel veel sfeer in je kamer.
Tip: de peppermints kleuren van flexa, zo kun je nog een beetje mix en matchen met je accessoires
Kijk uit met 'forel', die kan in sommige gevallen heel roze lijken ( afhankelijk van lichtval) Kies dan een wat grijzere taupe zoals de Grey serie van Flexa Pure ( Soft Grey?) Persoonlijk vind ik een kleurtje mooi, als je het zat bent schilder je het toch gewoon even over, zo gebeurt!
Ik zou absoluut voor wat meer kleur gaan. Witte muren en roomwitte meubels is wel heel erg wit!
Kies iets aparts uit. Duizenden woonkamers zijn geverfd in taupe of appelgroen of paars. Dat petrol is een hele mooie kleur, ga daar voor, dan wordt het echt jouw huis en niet dat van de trendwatchers.
Bedankt, ik ga jullie tips googlen Petrol op de muur vind ik een lastige beslissing. De uiteinden van de L zijn wat kleinere muurtjes, dus wellicht dat het daar niet zou misstaan. Maar ik ben bang dat het te koel wordt...

@happyg, bedankt voor de waarschuwing. Roze is helemaal niet wat we willen ;). Zachtgrijs vind ik vaak erg mooi op de muur. Alleen is in dit geval de keuken al grijs, de kozijnen anthraciet en de vloer ook vergrijsd. Dus als de muren ook nog echt grijs worden lijkt me dat te veel worden. Daarom dachten we juist aan taupe, is ook wat warmer.
Nou... ik had in mijn vorige huis 1 hardroze muur, met zwartwitte kunstwerken erop... moet zeggen dat het mooier was dan ik had verwacht
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik geloof best dat roze mooi kan zijn, hoor. Sterker nog, heb ooit wel eens een dieproze/framboosachtige kleur gehad en dat was eigenlijk best gaaf. Maar als ik taupe zoek wil ik niet dat het enorm roze uitpakt. Als ik dat zou willen, had ik wel bewust roze gekozen ;).
Ik heb een vlak van de muur magnetisch gemaakt en daarna overgeschilderd in een warme groene kleur. Nu hangen er fotos op die ik heb uitgeprint op magnetisch fotopapier. Dat kun je natuurlijk ook gewoon en je muur integreren in dezelfde kleur. Iedereen die op bezoek komt vind het geweldig en ik ook!
Petrol is niet alleen een koele maar ook een donkere kleur. Het maakt je kamer dus ook kleiner. Als je een erg ruime en zonnige woonkamer hebt is dat natuurlijk geen enkel bezwaar. Of als je van koele kleuren houdt. Ik zou zelf voor een meer taupe kleur of wat grijzig gaan. Wij hebben 1 metalic wand in een soort bruin/oudroze/koper kleur. Ligt er net aan hoe het licht er op valt en wat voor kleuren je er bij doet.
Kent iemand de kleur 'Lei' van Histor?
Je huis wordt wel erg grijs zo.

Misschien is een antieke kleur een mooie optie of een poederkleur.
Petrol is een beetje somber, bovendien maakt het de ruimte optisch kleiner. Zandkleur misschien? Dat is ook vrij neutraal.
verba volant, scripta manent.
quote:pompedom schreef op 19 november 2011 @ 12:55:

Ik heb een vlak van de muur magnetisch gemaakt en daarna overgeschilderd in een warme groene kleur. Nu hangen er fotos op die ik heb uitgeprint op magnetisch fotopapier. Dat kun je natuurlijk ook gewoon en je muur integreren in dezelfde kleur. Iedereen die op bezoek komt vind het geweldig en ik ook!Wat een leuk idee! Wist niet dat er magnetisch fotopapier te koop was. Ik ga je idee schaamteloos jatten
In mijn huis is de grootste muur zandkleurig geschilderd, de muur in 2.70 meter hoog en 9 meter lang, en het geeft echt een mooi warm effect zonder super opvallend te zijn. De rest van de muren zijn wit.
Ik denk dat mosterdgeel niet geweldig bij Forel of Lei staat. Ik zou dus niet veel mosterdgeel erbij doen. Wel petrol. Die maakt dan een mooiere combinatie met Forel dan met Lei.
ik heb lei (1 muur) in de woonkamer, vind het een erg mooie kleur. Rustig en warm. Het schijnt een grijs bruinige kleur te zijn, maar dat grijze zie ik niet echt. De muren en kozijnen zijn 9010 (er zit een kozijn zonder deur in de lei muur) en dat vind ik erg mooi combineren/afsteken. Deuren zijn forel, niet roze bij mij

petrol op de muur zou ik niet snel doen, maar ik hou ook meer van lichte en neutrale/natuurlijke kleuren. maar het gaat er uiteindelijk om wat jouw smaak is.
Kleur op de muren is echt heel persoonlijk, dus kies iets waar jij je goed bij voelt. Wij hebben goudgeel in de woonkamer, sommigen vinden het net als wij warm en vrolijk en voor anderen is het wat teveel van het goed. Overigens vind ik het belangrijker dat een kamer het juiste gevoel weergeeft dan dat het groot lijkt, dus donkere kleuren raad ik nooit af. Succes met kiezen :-) .
Het is een beproefde serie dus je kan nooit erg de fout in gaan. Hoewel Klei en Leem zie ik niet zo vaak meer, tenminste niet nieuw toegepast.
Wij twijfelden ook over welke kleur, alles muren waren al twee jaar 9010 en we waren er nog niet uit. Vorige week twee muurtjes aan een kant van de woonkamer appeltjesgroen geschilderd, is erg geslaagd! Ik vind het een beetje een retrokleur, groen-geel. Past mooi bij ons seventies-huis en we hebben ook een seventiesstoel in die kleur.

Petrol vind ik mooi maar zou ik snel zat zijn. Te koel. Meer iets voor kussens in de bank als accent.

Lei vind ik heel mooi, die zou het geworden zijn als we niet voor kleur gegaan waren.
Ik heb een taupe kleur laten mengen, na bijna 4 jaar nog steeds niet op uit gekeken! Maar ga nu wel voor verandering van muurstickers want die ben ik zat. Vind petrol erg gaaf maar denk niet voor een groot vlak!
Bedankt voor alle tips! Ik neig toch meer naar taupe, of iig een warme kleur, dus qua petrol blijft het denk ik bij accessoires.

Mocht iemand nog leuke ideen of mooie beelden hebben zijn ze nog steeds welkom

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven