Peuters & eten: tips gevraagd

20-11-2011 14:29 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

Ik hoop hier wat tips te krijgen.

Mijn dochtertje is nu 18 mnd en lust eigenlijk alles wel wat ze voorgeschoteld krijgt. Tot voor kort at ze ook goed, maar sinds een paar weken eet ze maar heel weinig bij de avondmaaltijd. Het is wel duidelijk dat het gaat om het uitproberen van haar eigen willetje, ze wil zelf eten en duwt mijn hand weg als ik haar met de lepel eten wil geven. Ik geef haar wel de ruimte om wat te experimenteren. Zodra ze begint te spelen met haar eten, haar bord om wil kieperen of het eten op de grond gooit, haal ik het weg. Dat is soms al na een paar hapjes. Nog eens proberen heft dan geen resultaat. Haar toetje eet ze daarna wel op.

Ik weet dat het een fase is, en ik maak me ook geen zorgen over of ze genoeg groeit, dat is wel in orde. Alleen wordt ze regelmatig 's nachts wakker van de honger, en dat is natuurlijk minder leuk. Staan we weer om 2 of 3 uur 's nachts pap te maken... (gaat er dan ook goed in en daarna slaapt ze tevreden verder).

Heeft er iemand tips om er voor te zorgen dat ze overdag toch voldoende binnen krijgt, zodat ze in elk geval 's nachts niet meer wakker wordt van de honger?

alvast bedankt! Vierka
Daar zijn al zoveel topics over. Dit isPeuter wil niet eten een recente
Hoe krijg ik mijn peuter aan het eten?
Geen tips, denk dat ze er ook niet zijn. Je kan haar nou eenmaal niet dwingen om meer te eten. Daarbij is het maar de vraag of ze echt wakker word van de honger, of dat het een gewoonte is.
Hier hetzelfde bij onze dochter van 18mnd... Je doet het denk ik goed. Enige wat ik als tip kan geven is wat wij zelf ook doen: gewoon standaard voor het naar bed gaan nog een fles melk met een extra schepje nutrilon. Of een papfles.

Succes!
Ik zou haar gewoon voor het slapen gaan nog een bordje of fles pap geven als ze met het avondeten slecht gegeten heeft. Maar in ieder geval niet midden in de nacht. Als ze daar eenmaal aan gewend is dan heb je een uitdaging om er weer vanaf te komen.
Ik zou 's nachts in ieder geval geen pap gaan staan maken, of een fles melk.
Die mening deel ik wel, als je echt denkt dat ze van de honger wakker word, zou ik nog liever voor het slapen gaan pap geven, dan dat je om 4 uur 's nachts dat gaat doen.
Ik zou in ieder geval niet 's nachts pap gaan maken. Daar went ze aan en dan weet ze dat ze 's avonds niet zoveel hoeft te eten, omdat ze toch midden in de nacht die pap wel krijgt.

Inderdaad voor het slapen gaan nog een bordje pap/glas melk/bak yoghurt geven en 's nachts niks.

Voor de rest is het vast een fase. Onze zoon heeft ook tijden dat hij knoeit met (vooral) zijn avondeten. Nou ja, dan heeft hij blijkbaar niet zo'n honger en halen we het weg.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Hier precies hetzelfde!! mijn zoontje van 16 maanden móet en zal zelf eten. Maar ik heb niet altijd zin en tijd om het slagveld erna weer op te ruimen, dus hij mag niet altijd zelf eten. Wat soms wel eens helpt is hem een lepel geven, en er ondertussen zelf met een lepel wat inschuiven. Maar zodra hij doorkrijgt dat het niet z'n eigen lepel is slaat ie m'n hand ook weer weg.

Als ie niet wil eten haal ik het weg en dan krijgt ie ook niets meer. Soms wordt ie 's nachts wel eens wakker, maar ik heb eigenlijk nooit aan honger gedacht aangezien hij overdag zeker wel een snee of 5 brood eet. Dus 's nachts krijgt ie ook niets meer.
Mijn zoontje ( 26 maand) eet nog steeds slecht warm eten, pasta of rijst gaat, vlees eet hij op, maar aardappels en groente eet hij niets van.

ik bied het aan, eet hij niet dan niet, dan krijgt hij nog een toetje en moet het daarmee doen tot de volgende ochtend.
Toch zoveel mogelijk zelf laten eten. Zoonlief wilde ook al zelf eten toen hij 18 mnd was en heb hem dat laten doen. Ik had ook niet altijd zin om op te ruimen, maar een grote (mouw)slab waar je het bord op zet houdt het meeste van de grond.

Ben het eens met 's nachts geen pap geven. Zoonlief wilde steeds drinken 's nachts en dat was weer moeilijk af te leren.

Succes!
Heb je al eens geprobeerd om haar eten naast haar toetje te laten staan? Mijn kinderen gingen, als ze eenmaal aan hun toetje begonnen waren, vaak ineens vrolijk ook weer aan de (inmiddels afgekoelde) warme hap.
Ik zit dit eigenlijk een beetje met verbazing te lezen. Mijn 19-maander eet al tijden zelf. Nou is het ook wel een eingenwijsje die nooit gevoerd heeft willen worden, maar toch. Zelfs soep eet hij al bijna helemaal zonder knoeien zelf! Mij lijkt dat een peuter van 18 maanden wel de vrijheid moet krijgen om zelf te eten. Mijn zoontje geeft heel duidelijk aan als hij klaar is met eten. Soms is dat inderdaad al na een paar happen, jammer dan. Dan doe ik gewoon wat extra toetje in zijn bak en de rest van de dag eet hij wel goed dus ik maak me er niet druk over.
Wij hebben de regel dat wij bepalen wat er gegeten wordt en het kind bepaalt wanneer het genoeg heeft.

Soms is dat na een bord vol, soms al na drie happen. Geeft niets.

Ze moeten zelf het buik-vol-signaal doorkrijgen. Ik kan niet weten wanneer het kind volzit of nog trek heeft.

Wel worden er drie maaltijden per dag gegeten (ontbijt/lunch/avondeten) en twee/drie gezonde tussendoortjes. Water/thee onbeperkt.

Je kind moet zelf gaan ontdekken dat een ritme zit in die maaltijden en dat het daarnaar moet eten. Als het 's nachts geen honger wil hebben, moet het zorgen dat het 's avonds eet. Je kan dit pas beter uitleggen als ze wat groter zijn, natuurlijk.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Mijn zoon is net 2 en eet 's avonds meestal slecht. Vanavond ook weer niets gegeten. Dan heeft hij gewoon bedacht dat hij niet wil. Probeert het niet eens. Ik laat dat helemaal gaan, omdat hij toch niet zover te krijgen is.

Als toetje krijgt hij altijd vanilleyoghurt en daar doe ik flink wat brinta doorheen wanneer hij niets van zijn gewone avondeten gehad heeft.
Hier 2 slecht warm etende kinderen gehad. Allebei vanaf rond de 16a17 maanden oud.

Niet eten prima, toetje na en daarna niets meer. Ook 's nachts niet. Ze zijn allebei nooit wakker geworden van de honger. Het is zeker een uitprobeer periode. En als je ze 's avonds of 's nachts pap gaat geven, dan wennen ze daaraan en zit je daar als het tegenzit de komende paar jaar aan vast. Onze oudste is nu 5 en de jongste 3. Sinds de oudste uit zichzelf beter is gaan eten, eet de jongste ook beter. Hoezo kopie gedrag....

Wel is de jongste volop aan het uitproberen. Ik wil geen melk, geen boterhammen enz. Prima, maak ik geen probleem van, hij krijgt alleen te horen dat hij pas iets anders krijgt als hij zijn melk of boterhammen op heeft. Dus als het tijd is voor fruit 's ochtends, dan eerst de melk opdrinken. 's Middags een snoepje, dan eerst boterham eten. Inmiddels heeft hij aardig door hoe het werkt en eet en drinkt weer gewoon alles op tijdens ontbijt en lunch.
quote:domesticgoddess schreef op 20 november 2011 @ 19:20:

Heb je al eens geprobeerd om haar eten naast haar toetje te laten staan? Mijn kinderen gingen, als ze eenmaal aan hun toetje begonnen waren, vaak ineens vrolijk ook weer aan de (inmiddels afgekoelde) warme hap.Was ik alweer vergeten, maar dat deed zoonlief ook toen hij die leeftijd had. Dan was het al helemaal koud en ging hij lekker verder waar hij gebleven was.
Het is alweer even geleden dat ik had gereageerd, maar bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal die andere topics ook even gaan lezen. Domesticgoddess: bedankt voor de tip, die ga ik zeker uitproberen.

We geven standaard voor het naar bed gaan altijd een flesje warme melk, en als ze weinig gegeten heeft pap. Ook toen werd ze dus wel 's nachts wakker.

Jorina, ja het is inderdaad de vraag of ze wakker wordt van de honger. Maar als ze blijft huilen, en je er een uur mee bezig bent, is een flesje melk of pap een laatste redmiddel en dat werkt iedere keer wel goed...

Het is gelukkig niet zo dat ze nu elke nacht wakker wordt en we dan een flesje gaan maken. Dus ik hoop inderdaad niet dat ze er een gewoonte van maakt, goed om in de gaten te houden.

Gamuza, ja ik denk ook dat je een bepaald eetschema aan moet houden. En niet teveel eten tussendoor gaan geven.

19juni: 5 boterhammen overdag! Jeminee, mijn dochter eet denk ik 's ochtends een halve boterham, en 's middags ook niet vaak 1 hele. Op de creche eet ze wel vaak 1,5 a 2 boterhammen bij de lunch. Misschien maar es variëren in broodsoort...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven