Andijvie: ontkalken
dinsdag 22 november 2011 om 10:05
Wij verhuizen per 1 december naar ons nieuwe huur appartement. De badkamer en keuken zijn respectivelijk 1 en 3 jaar geleden pas nieuw erin gezet, maar de vorige huurders waren niet zo schoon. Je kunt dit goed zien helaas. De kranen in zowel badkamer als keuken en de plastic/glazen douchewand zitten vol met kalkaanslag.
Heeft iemand de gouden tip om dit eraf te krijgen zonder 10 verschillende schoonmaakmiddelen uit te moeten proberen?
Verder zitten er zowel op het douchplateau als de buitenkant van de oven (het handvat zeg maar) een gele vlek. Douchplateau is van het gebruikelijke materiaal, oven is plastic. Iemand tips om dit schoon te krijgen?
Alvast bedankt!
Heeft iemand de gouden tip om dit eraf te krijgen zonder 10 verschillende schoonmaakmiddelen uit te moeten proberen?
Verder zitten er zowel op het douchplateau als de buitenkant van de oven (het handvat zeg maar) een gele vlek. Douchplateau is van het gebruikelijke materiaal, oven is plastic. Iemand tips om dit schoon te krijgen?
Alvast bedankt!
anoniem_4891 wijzigde dit bericht op 22-11-2011 10:08
Reden: typefout
Reden: typefout
% gewijzigd
dinsdag 22 november 2011 om 10:11
Die kranen etc kun je schoon krijgen met HG kalkverwijderaar, Hagesan blauw.
Even dun aanbrengen met een oude tandenborstel, kort laten intrekken en afspoelen. Werkt perfect.
Die gele plek bij de oven zou ik proberen met iets als Cif, je weet wel dat schuurmiddel of als je milieuvriendelijk wilt met zeezout.
Even dun aanbrengen met een oude tandenborstel, kort laten intrekken en afspoelen. Werkt perfect.
Die gele plek bij de oven zou ik proberen met iets als Cif, je weet wel dat schuurmiddel of als je milieuvriendelijk wilt met zeezout.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
dinsdag 22 november 2011 om 10:12
dinsdag 22 november 2011 om 10:36
Douchewand en bak: wc-eend antikalk.
Beter niet op de kranen doen, want het reageert vrij heftig op sommige metalen (lees: vreet het weg)
Vind het het ideale middel om kalk weg te halen, want geen geschrob, gewoon normaal poetsen.
Gele vlek op het doucheplateau zou ook wel eens gewoon kalk/vuiligheid kunnen zijn, merk je snel genoeg met wc-eend.
(denkt terug aan tijd in studentenhuis waar gele vlekken meer gewoonte dan uitzondering waren)
Verder helpen op plastic oppervlakken de 'wondersponzen' ook vrij goed. Dat zijn die sponzen met een witte helft en een blauwe helft. Ze gaan niet lang mee, maar halen wel de raarste vlekken van mijn muur, de zwarte hier-geef-ik-altijd-kopjes randen van de poezen van kasten muren en deuren, en 'bots' strepen van kozijnen (kunststof en hout) zonder idioot veel moeite.
Beter niet op de kranen doen, want het reageert vrij heftig op sommige metalen (lees: vreet het weg)
Vind het het ideale middel om kalk weg te halen, want geen geschrob, gewoon normaal poetsen.
Gele vlek op het doucheplateau zou ook wel eens gewoon kalk/vuiligheid kunnen zijn, merk je snel genoeg met wc-eend.
(denkt terug aan tijd in studentenhuis waar gele vlekken meer gewoonte dan uitzondering waren)
Verder helpen op plastic oppervlakken de 'wondersponzen' ook vrij goed. Dat zijn die sponzen met een witte helft en een blauwe helft. Ze gaan niet lang mee, maar halen wel de raarste vlekken van mijn muur, de zwarte hier-geef-ik-altijd-kopjes randen van de poezen van kasten muren en deuren, en 'bots' strepen van kozijnen (kunststof en hout) zonder idioot veel moeite.
dinsdag 22 november 2011 om 10:40
Waarom 3 euro aan antikal uitgeven of 7 euro aan HG, als je voor een paar centen een fles schoonmaakazijn koopt, werkt net zo goed (vind zelf beter)!
Gewoon in een sprayflacon doen alles ruim inspuiten, half uurtje laten weken en wegschrobben.
Gewoon in een sprayflacon doen alles ruim inspuiten, half uurtje laten weken en wegschrobben.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
dinsdag 22 november 2011 om 12:27
woensdag 23 november 2011 om 13:13
Wij hebben sinds kort een waterontharder. Echt ideaal, het scheelt een hoop poetsen. Als je van de kalkaanslag af bent, kan je zo makkelijk voorkomen dat het terugkomt. Wij hebben ook ervaren dat de kalkaanslag die er al zat langzaam steeds meer verdwijnt. De waterkoker wordt bijvoorbeeld helemaal schoon, zonder dat we hem ontkalkt hebben. Je ziet ook bijna geen watervlekjes meer op de kranen enzo.
Succes!
Succes!