Geld & Recht alle pijlers

aanvullende alleenstaande ouderkorting

25-11-2011 11:43 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn god... ontvang zojuist mn voorlopige teruggave 2012 en krijg 1500 (!!!) minder omdat de aanvullende alleenstaande ouderkorting vervalt. De leeftijdgrens om hierop recht te hebben is verlaagd naar 12 jaar. Ongelofelijk dat de regeling een dergelijke maatregel neemt.... hoe ouder je kinderen hoe duurder dat ze worden. Blijkbaar denken de heren in hun maatpakken daar niet bij na....
Begrijp ik nou goed dat die alleenstaande ouderkorting eerst tot 27 jaar was? Nee toch?
quote:Ikbenanoniem schreef op 25 november 2011 @ 13:40:

Iedereen weet dat er bezuinigd moet worden, maar als dan een maatregel henzelf treft is het direct "laat ze maar op dit of dat bezuinigen". Het "not in my backyard"principe.

O maar mij treft deze maatregel niet hoor, dus dat verhaal gaat niet op.

Ik vind juist dat als iemand hier ook maar iets over kinderbijslag/toeslag/opvang zegt , veel mensen meteen piepen dat je er zelf voor gekozen hebt, en dat niet doen als het over bijv. ziektekosten of hyp. aftrek gaat.
quote:nessemeisje schreef op 25 november 2011 @ 13:45:

Begrijp ik nou goed dat die alleenstaande ouderkorting eerst tot 27 jaar was? Nee toch?Ja klopt, en de aanvullende tot 16 jaar
quote:marjorette schreef op 25 november 2011 @ 13:42:

[...]

Ik zeg niet dat iedereen nu evenredig inlevert, , ik zeg van mij MAG iedereen evenredig inleverenDan blijft mijn vorige opmerking staan.... wie zegt dat dat nu niet het geval is? Het evenredig inleveren.
quote:flowerbombje schreef op 25 november 2011 @ 13:47:

[...]

Dan blijft mijn vorige opmerking staan.... wie zegt dat dat nu niet het geval is? Het evenredig inleveren.

Dat is nu niet zo ,ten minste die indruk heb ik, als je deze maatregel nu ziet is dat niet evenredig met bijv. de hypotheekaftrek., Daar mag angstvallig niet aangezeten worden.

Of bijv. de kinderbijslag, die zou inkomensafhankelijk gemaakt kunnen worden.
quote:Ikbenanoniem schreef op 25 november 2011 @ 12:47:

[...]

Je kiest toch voor kinderen en weet dat dat financiële consequenties heeft, als het goed is.

Tja, da's makkelijk gezegd.

Als je kinderen krijgt, en je bereid je ook financieel voor, dan ga je ook kijken welke fiscale regelingen er zijn om de combinatie werken en zorgen te maken.

Idem dito met ouders die gaan scheiden, ook zij kijken welke fiscale regelingen er zijn.

Als de overheid dat besluit om te gaan bezuinigingen, dan kan ik me levendig voorstellen dat je daar van schrikt. Vooral als het 150 euro per maand is.

De ellende is alleen nog niet voorbij ben ik bang voor. Ook ouders die nog getrouwd zijn en thuiswonende kinderen hebben gaar er iets van mee krijgen.

Zie deze brief aan de Kamer:

Het is trouwens heel leesbaar, en ook nog een keer door heen te komen
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:Ikbenanoniem schreef op 25 november 2011 @ 13:38:

[...]

Als je partner weggaat krijgt de verzorgende ouder te weinig kinderalimentatie en misschien ook partneralimentatie.
OK, ik ben ff boodschappen doen en het topic loopt vol.

Ik zeg helemaal niet dat oma's onder moeten doen voor mijn kinderen, ik heb het topic slechts geopend omdat ik ben geschrokken van de abruptheid en het gebrek aan informatie vooraf. De afgelopen jaren is de leeftijdgrens voor aanvullende alleenstaande ouderkorting verlaagd van 18 naar 16 en nu dus naar 12.

Nogmaals, we moeten allemaal bezuinigen maar de politiek kan, wat betreft deze korting, beter bezuinigen op kinderen TOT 12 jaar en het daarna juist weer wat verhogen. Tussen 12 en 18 kosten kids het meeste geld.

De verhoudingen zijn gewoon krom... m.i. is er niet goed over nagedacht.
Alleenstaande aanvullende ouderkorting

Voor de alleenstaande ouderkorting en de aanvullende alleenstaande ouderkorting wordt vanaf 2012 de leeftijdsgrens voor het jongste verlaagd van 27 jaar naar 12 jaar

Dit dus, niet alleen de aanvullende OK maar ook de alleenstaande OK
Ik vind het idioot dat er überhaupt een dergelijke regeling wás voor 'kinderen' tot 27!
quote:nessemeisje schreef op 25 november 2011 @ 14:29:

Ik vind het idioot dat er überhaupt een dergelijke regeling wás voor 'kinderen' tot 27!

Nee joh, hier wordt een verkeerd beeld geschetst. De leeftijdsgrens van 27 jaar had betrekking op een korting voor het levensonderhoud voor inwonende kinderen, zonder inkomen of uitkering. Denk aan een gehandicapt kind dat jouw zorg nodig heeft.

Die regeling is volgens mij teruggeschroefd tot 21 jaar.

De aaok en aok zijn teruggeschroefd van 18 naar 16 naar (nu) 12 jaar....
Ik vind dat er altijd zo snel in de slachtofferrol wordt gekropen.

Mijn partner komt uit het buitenland en moest inburgeren.

Hij moest alle kosten zélf betalen, waarom? Omdat het kan met onze inkomens. Iemand die daarentegen een uitkering kijgt, niet werkt dus, daar wordt alles voor betaalt.

Ook krom, zo wordt het aan het werk gaan niet bevorderd.

Maar ik ben blij dat wij genoeg verdienen om het zelf te betalen, veel mensen kijken alleen maar naar "wat er te halen valt".

Dat geldt in mijn ogen ook voor mensen die huurtoeslag etc. krijgen en ja, óók voor de hra.

Ik moet ook gewoon mijn eigen broek omhooghouden en daar werk ik hard genoeg voor.
quote:kettle schreef op 25 november 2011 @ 14:43:

Hij moest alle kosten zélf betalen, waarom? Omdat het kan met onze inkomens. Iemand die daarentegen een uitkering kijgt, niet werkt dus, daar wordt alles voor betaalt.

Maar ik ben blij dat wij genoeg verdienen om het zelf te betalen, veel mensen kijken alleen maar naar "wat er te halen valt".

Dat geldt in mijn ogen ook voor mensen die huurtoeslag etc. krijgen en ja, óók voor de hra.

Ik moet ook gewoon mijn eigen broek omhooghouden en daar werk ik hard genoeg voor.Bah, wat een nare veroordelende post
quote:marjorette schreef op 25 november 2011 @ 13:45:

[...]

O maar mij treft deze maatregel niet hoor, dus dat verhaal gaat niet op.

Ik vind juist dat als iemand hier ook maar iets over kinderbijslag/toeslag/opvang zegt , veel mensen meteen piepen dat je er zelf voor gekozen hebt, en dat niet doen als het over bijv. ziektekosten of hyp. aftrek gaat.

Wat de hypotheekrenteaftrek betreft geef ik je gelijk.

Maar ik snap je redenering niet over ziektekosten. Je wilt toch niet beweren dat ziek zijn een keuze is?
quote:Yvonne77 schreef op 25 november 2011 @ 14:05:

[...]

[afbeelding]Dus dan moet de staat maar betalen? Dat is iets tussen de ex echtgenoten.

Ik moet ook gewoon mijn eigen broek omhooghouden en daar werk ik hard genoeg voor.Ben het niet met je eens hoor dat als je een uitkering hebt dat er alles voor je word betaalt.Mijn ex zit in de bijstand en zie hoe moeilijk hij het heeft met de rekeningen te betalen.Wat doe je nou met 652 euro permnd vind dat erg weinigEn echt veel rekeningen zijn er niet bij hem(huur,ziektekosten,gas en licht en watergeld,kabel).Het enige wat ie krijgt is huurtoeslag en zorgtoeslag verder niks.Mensen die geen uitkering hebben weten niet waar ze het over hebben.Zal wel weer reakties krijgen met laat ie maar gaan werken maar waar is werk voor iemand van 57 zonder diploma en geen nederlands kan schrijven.
quote:Ikbenanoniem schreef op 25 november 2011 @ 14:59:

[...]

Wat de hypotheekrenteaftrek betreft geef ik je gelijk.

Maar ik snap je redenering niet over ziektekosten. Je wilt toch niet beweren dat ziek zijn een keuze is?

Nee natuurlijk niet, net zo min als het een keus is als je onverwachts alleenstaande ouder wordt (soms).

Maar volgens de redenatie van sommige mensen dat de maatschappij niet hoeft op te draaien voor de keuze van kinderen, zou je ook kunnen zeggen dat de maatschappij dan niet hoef op te draaien voor ziektekosten die voorvloeien uit roken, vraatzucht enz.

Even ter verduidelijking, zo denk IK er niet over, ik vind het niet bezwaarlijk om via belastingen dingen te betalen voor mensen die het nodig hebben. (het collectief principe).

Ik moet ook gewoon mijn eigen broek omhooghouden en daar werk ik hard genoeg voor.

Maar jij zit dan ook in de luxepositie dat je hard kan werken. Niet altijd leuk, niet altijd geweldig, lang niet altijd heilig. Maar inderdaad, dat vind ik persoonlijk een luxepositie. Nu mag ik dan nog letterlijk mijn broek op kunnen houden al naar gelang de broek en de dag die ik heb, maar spreekwoordelijk zit dat er domweg niet meer in. En dat wordt je in de huidige maatschappij net even te vaak maar al te graag duidelijk gemaakt, je moet vooral eeuwig dankbaar en overbescheiden zijn, overbewust van hoe geweldig de maatschappij wel niet is dat ze het je toestaan om als een lui varken om 9 uur nog eens lekker om te draaien in het bed. En neeeeeeeeeee, niemand heeft het ooit over "iemand die het écht nodig heeft". Maar ondertussen is dat soms een stuk weerbarstiger dan gedacht en/of geroepen.

Eerlijk is eerlijk, ik keek ook..... nogal op, dat ik op dit topic heb mogen leren dat er een AO werd verschaft tot zeer voor kort voor kinderen tot 27 jaar. Ongekend zeg, 27......... Al 9 jaar volwassen, 6 jaar op alle mogelijke vlakken financieel volledig aansprakelijk en toch krijgen ouders voor die volwassene nog al die jaren een korting toeberekend. Sja, daar kijk ik dan toch van op.
when you wish upon a star...
quote:marjorette schreef op 25 november 2011 @ 15:10:

[...]

Nee natuurlijk niet, net zo min als het een keus is als je onverwachts alleenstaande ouder wordt (soms).

Maar volgens de redenatie van sommige mensen dat de maatschappij niet hoeft op te draaien voor de keuze van kinderen, zou je ook kunnen zeggen dat de maatschappij dan niet hoef op te draaien voor ziektekosten die voorvloeien uit roken, vraatzucht enz.

Even ter verduidelijking, zo denk IK er niet over, ik vind het niet bezwaarlijk om via belastingen dingen te betalen voor mensen die het nodig hebben. (het collectief principe).

Er zijn zoveel verschillende soorten ziektekosten. Je kunt ze in principe herleiden naar het prilste begin: geboren worden.

Zie je dus dat het vreemd is om ziektekosten te gaan vergelijken met kosten die voortvloeien uit het hebben van kinderen?
quote:granadino schreef op 25 november 2011 @ 15:03:

[...] geen nederlands kan schrijven.Kijk, daar ligt dan weer een kans
quote:Ikbenanoniem schreef op 25 november 2011 @ 15:01:

[...]

Dus dan moet de staat maar betalen? Dat is iets tussen de ex echtgenoten.En als die (de ex) het niet op kan hoesten sta je er dus alleen voor als moeder??? (in mijn geval) Lekker kort door de bocht!
quote:Pixiedust schreef op 25 november 2011 @ 15:19:

Eerlijk is eerlijk, ik keek ook..... nogal op, dat ik op dit topic heb mogen leren dat er een AO werd verschaft tot zeer voor kort voor kinderen tot 27 jaar. Ongekend zeg, 27......... Al 9 jaar volwassen, 6 jaar op alle mogelijke vlakken financieel volledig aansprakelijk en toch krijgen ouders voor die volwassene nog al die jaren een korting toeberekend. Sja, daar kijk ik dan toch van op.

Eh.. die korting krijg je niet zomaar, en daarvoor moet er wel iets aan de hand zijn.

even een quote van de belastingdienst:

quote:Uitgaven voor levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar

Had u in 2010 een kind jonger dan 30 jaar dat niet in staat was om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien? Kreeg u geen kinderbijslag voor dit kind? En had dat kind geen studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten? Dan kunt u onder de volgende voorwaarden een vast bedrag aan uitgaven voor levensonderhoud aftrekken:

uw kind was aan het begin van het kwartaal jonger dan 30 jaar

uw kind kon in dat kwartaal niet zelf in zijn levensonderhoud voorzien

in dat kwartaal had niemand in uw huishouden recht op kinderbijslag of een vergelijkbare buitenlandse uitkering voor dit kind. Zie ook Geen kinderbijslag door bijzondere omstandigheden.

uw kind kon in dat kwartaal geen studiefinanciering, tegemoetkoming in de studiekosten of een vergelijkbare (buitenlandse) regeling krijgen

uw uitgaven voor levensonderhoud waren voor dit kind in dat kwartaal minimaal ¤ 408

Het moet gaan om uitgaven waarvoor u geen vergoeding kreeg. Had u een fiscale partner? Dan mag u de uitgaven van uw fiscale partner meetellen.

Als u aan het begin van een kwartaal aan al deze voorwaarden voldoet, mag u voor de uitgaven voor levensonderhoud voor dat kwartaal een vast bedrag aftrekken. Hoe hoog het vaste aftrekbedrag is, hangt af van de leeftijd van uw kind en uw uitgaven voor levensonderhoud.

Uitgaven voor levensonderhoud zijn bijvoorbeeld uitgaven voor kleding of voeding. Ook de premies die u betaalde voor een zorgverzekering voor uw kind zijn uitgaven voor levensonderhoud

Als je dus een 19 jarige in huis hebt, die wel KAN werken maar niet WIL werken, dan houdt het op. Dan heb je die aftrek niet. Kortom, het merendeel van de mensen krijgt dit niet.

En als je het krijgt, dan heb je het meestal hard nodig ook.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:Yvonne77 schreef op 25 november 2011 @ 15:34:

[...]

En als die (de ex) het niet op kan hoesten sta je er dus alleen voor als moeder??? (in mijn geval) Lekker kort door de bocht!

Je krijgt nog genoeg tegemoetkoming van de staat voor je kinderen. Kijk alleen maar eens wat je bespaart doordat je geen ziektekostenverzekering voor ze betaalt. En je hebt het kindgebonden budget.

Iedereen krijgt met hogere kosten te maken door de bezuinigingen. Je bent niet de enige.
Jeetje, ik schrik echt van sommige reacties zeg hier. Niet normaal.
quote:Ikbenanoniem schreef op 25 november 2011 @ 17:23:

[...]

Je krijgt nog genoeg tegemoetkoming van de staat voor je kinderen. Kijk alleen maar eens wat je bespaart doordat je geen ziektekostenverzekering voor ze betaalt. En je hebt het kindgebonden budget.

Iedereen krijgt met hogere kosten te maken door de bezuinigingen. Je bent niet de enige.

kindgebondenbudget? echt niet hoor. Ik verdien redelijk. Helaas moet ik daardoor vrije sector huren omdat ik teveel verdien voor sociale huur. De huren van vrije sector zijn echt voor een alleenstaande moeder heel hoog. Kopen kan ik niet omdat ik door de scheiding behoorlijk geld heb moeten lenen om een huisje te kunnen inrichten. Huurtoeslag krijg ik niet omdat mijn huur te hoog is. Zorgtoeslag krijg ik niet omdat mijn salaris te hoog is. partneralimentatie krijg ik niet omdat wij niet getrouwd waren. Kinderalimentatie krijg ik niet omdat wij co-ouderschap hebben. Kindgebondenbudget krijg ik niet omdat mijn salaris te hoog is. Ik kom wel structureel 250 euro te kort per maand en dan doe ik echt mijn boodschappen bij de Aldi en Liddl en kleren heb ik al 3 jaar niet meer gekocht.

Ik wil helemaal geen medelijden wekken maar pas op met wat je zegt als je niet weet hoe het zit. Elke situatie is anders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven