Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.
Hoi!

Ik weet niet of het hoofdonderwerp van dit topic nog 'hbo v duaal ' is, maar jullie weten er ongetwijfeld wat van af

Het zit zo, ik denk er over om hbov duaal te gaan doen volgend jaar. Ik werk op dit moment in een heel andere richting (reisbranche). Wat me in de opleiding een beetje tegenhoud is de financiele kant. Bij sommige instellingen is het 'salaris' in heteerste jaar zo'n 1000 euro, bij andere zelfs maar 450. Daar redt ik het niet mee! (ok, die 1000 euro net aan). Nou las ik ergens dat het mogelijk is om de vergoeding aan te vullen tot minimumloon (1400 euro). Heeft iemand daar ervaring mee?

Vast bedankt!
Hallo Eefjuh,

In je eerste jaar krijg je zakgeld, omdat je dan een leerovereenkomst hebt. Je brengt dan de tijd vooral door op school. Vaak kun je in dat jaar nog wel een baan parttime erbij hebben om aan je inkomsten te komen.

Als je het eerste jaar gehaald hebt, dan wordt je contract omgezet naar een leerarbeidsovereenkomst. Als je dan een salaris zou krijgen wat onder het minimum zit, dan is je werkgever (het ziekenhuis dus) verplicht om dit aan te vullen tot het minimumloon.

Hopelijk kun je hier iets mee!

Succes met het maken van de juiste keuze!

Groetjes MDF
bedankt voor je reactie! Hmm dus in eerste jaar blijt t bij die 'vergoeding'? Da's wel jammer!

Kan je daar ook niks mee met een aanvullende uitkering ofzo? Misschien niet, je begint er tenslotte vrijwillig aan..

Een bijbaan erbij is dus wel mogelijk? Bij de voorlichting waar ik was zeiden ze dat het niet kan omdat je ip alle dagen kan worde ingeroosterd, maar dat hangt wellicht ook van t ziekenhuis af. Hoe bevalt de opleiding verder?
@Eefjuh: ik heb het eerste jaar geld bijgeleend bij IBG. Zo kon ik het bolwerken. Overigens had ik in mijn geval best het eerste jaar nog een baantje er naast kunnen doen, aangezien het eerste jaar voornamelijk uit theorie bestaat. Ik had daarom drie dagen in de week les. Maar dan zou je goed moeten uitzoeken bij welke hogeschool je je inschrijft en bij welk ziekenhuis je komt te werken. Dit kan namelijk enorm verschillen.
@ Eefjuh,

Ik vond de opleiding heel leuk (heb zowel HBO als MBO gedaan, beide niet afgemaakt. Lang verhaal, wil ik je wel vertellen hoor, just ask).

Het gaf voor mij veel diepgang in de psyche van de mens, maar ook hoe het menselijk lichaam anatomisch is opgebouwd. Je krijgt ook veel fysiologie en praktijklessen (zowel gesprekstechnieken als practische handelingen), daarnaast moet je goed kunnen rekenen (sommige opleidingen sturen je weg als je de rekentoets niet haalt).

Wat is je achtergrond? Heb je aan vooropleiding die een beetje in de richting is? Of helemaal niet? Soms kan je dat helpen met bepaalde vrijstellingen.
Hier aan het aftellen tot aan mijn verlof!!

Nog een paar dagen werken!!

Het is nog wel goed vol te houden hoor, maar ik vergelijk het nog steeds met op vakantie gaan; die laatste dagen daar zit je dan ook tegenaan te hikken.

Steeds meer signalen van collega's en ook van mijn manager dat ze me enorm zullen gaan missen. Zal vast wel wat traantjes laten als ik volgende week mijn laatste dag heb hoor. Ze zijn ook zo lief voor me (en ik ben een echt weekdier geworden).

Vandaag nog met collega erover gehad dat het nog een dikke maand tot de uitgerekende datum is, heel onwerkelijk nog, echt waar. Zie mezelf nog niet met ONS kind in mijn armen (heb vaak genoeg kinderen van anderen vastgehad, verschoond, de fles gegeven, etc), maar dat het straks eigen is, is nog een vreemd idee. Misschien dat het ultieme moeder gevoel pas ontstaat bij de geboorte??

Wat is de ervaring van de andere moeders???
Had ik ook hoor MDF, maar zodra hij/zij er is komt dat vanzelf en het wordt alleen maar meer. Dus maak je geen zorgen
Ik maakte me ook nog geen zorgen hoor, Discovery. Ik vroeg me alleen af hoe het bij de andere moeders was gegaan.

Some ben ik echt een enorme emokip;

van de week heb ik me druk gemaakt dat ik nog maar een paar dagen hoef te werken en dat ik mijn collega's dan 16 weken niet ga zien.

En ik heb me ook druk gemaakt over de naam van Minifrisje (we zijn er bijna aan uit. Nu denk ik wat maakt het uit, de keus is altijd goed ). Het kind zorgt toch wel dat de naam past bij hem/haar.

Om het hoofd koel te houden, zorg ik wel dat ik een lijstje heb, waar ik alles op schrijf wat er in mijn hoofd spookt, dat geeft dan weer rust. Man moet alleen maar lachen als hij me zo ziet. Hij vraagt dan doodleuk: hormoontje, schat? En dan moet ik ook lachen.

Liefs MDF
Ik geloof dat ik vanaf vandaag met verlof/ziektewet ben.

Het werken werd zo zwaar. Ik had al geen eigen patiënten meer, dus mijn aanwezigheid werd steeds minder nuttig. Met de afdelingsleider overlegd of het niet beter was om te stoppen, en daar was ze het gelukkig roerend mee eens. Ik zie er nu al uit, alsof ik er al bijna ben, maar ik zit pas op 2/3! (27 weken). Mijn kluisje heb ik leeggehaald en inmiddels zit ik thuis. Raaar dit!

@Mrsdf: hoe gaat het met onze emokip? Is jouw verlof al aangebroken? Ik doe nu blijkbaar vrolijk met je mee haha!

@Disco: hoe gaat het met je interne opleiding? Is het een beetje te combineren allemaal?
@ Annelize, wat goed dat je zelf aangegeven hebt dat je het niet meer trekt! Lijkt me in jouw geval best een lastige keus geweest te zijn om dat te bespreken op je werk.

Ik heb morgen mijn laatste werkdag. Heel raar eigenlijk, juist ook, omdat het zo makkelijk gegaan is. Ik ga mijn collega's zeer zeker wel missen, maar ik ga het ook druk hebben met genieten van een boel leuke dingen die nog gaan komen. Vandaag al wel afscheid genomen van een aantal mensen die morgen niet werken of op een andere lokatie. Heel raar allemaal nog, bijna onwerkelijk. beetje jammer is wel dat mijn eigen manager morgen niet op onze lokatie werkt, dus die heb ik vandaag ook dikke knuffel gegeven, ze is ook net als de rest zoooo lief!

Morgen ga ik gegarandeerd zakdoekjes nodig hebben (check, in mijn tas en jas), ben mezelf nu al wat moed aan het inpraten, maar het helpt nog weinig.

Bovendien werkt het ook best tegen me dat man ziek thuis is, die heeft een heftige griep te pakken, al met al is hij al een dikke week ziek (koorts, diarree, snotteren, geen eetlust, hangerig, moe).

Nu duik ik met een boek mijn bed in, morgen nog een volle werkdag te gaan en de emo's komen toch wel.....

MDF
Annelize, als het niet meer gaat, gaat het niet meer (OMG wat een Johan Cruiffopmerking ). Goed dat je het hebt aangegeven, dus ik kan je definitief niet meer tegen komen in de wandelgangen en we zijn geen ziekenhuiscollega's meer

En nu, wanneer gaan jullie verhuizen? Alle spulletjes al op orde? En hoe is het met de kleine meid?

MDF, ook al je laatste dag vandaag. Hoe moeilijk je het afscheid ook vind, hoe ontzettend heerlijk is je verlof. Ik heb er echt volop van genoten en heb eerlijk gezegd geen seconde aan mijn werk gedacht. Ik was echt heel erg op thuis en de baby gericht, misschien kwam dat ook door de verhuizing, maar ik heb het werk wel echt los kunnen laten.

Scheep, hoe is het in het hoge noorden? Volgens mij had je deze maand wel een drukke maand qua werken. Nog wat van je sollicitaties gehoord?

Waar ligt trouwens je voorkeur wat betreft werk? (even los van dat een voorkeur hebben nu natuurlijk niet echt aan de orde is met de weinig mogelijkheden). Maar vind je het leuker om in langdurige behandelsettings te werken, of dagbehandeling, of crisisopvang. En welke categorie clienten trekt je het meest?

Hier alles goed. Annelize tot nu toe is het prima te combineren hoor, het valt mij niks tegen. Heb wel even een dipje gehad op het werk, waarbij ik dus wel op mijn tenen liep door thuis, werk, studie, maar een fijn gesprek met begeleiders heeft zeker geholpen.

Mijn eerste toets heb ik gehaald en ruim ook, dus dat is altijd weer fijn. Opleiding is leuk en interessant, valt me qua moeilijkheid heel erg mee.

Nu lekker twee dagen vrij en van het weekend mag ik weer aan de slag. Hoop dat het wat rustiger is, was de afgelopen weken echt doorbikkelen qua drukte, dat is het vaak in de winter. Zomers zijn over het algemeen rustiger.
@Anelize: Gelukkig kies je voor jezelf en je eigen gezondheid, die is belanrijker dan werken. Dat ziekenhuis dat loopt niet weg en dar komt straks (wanneer dat ook mag zij) vast weer ruimte voor jou.

@MDF: voor je het weet is dat verlof alweer over en kan je weer naar t werk (zag dat bij een vriendin van me, dacht dat zij nog 1mmand thuis zat, maar ze was alweer 2 weken aant werk...)

@Disco: Solliciteren ligt hier momenteel echt helemaal op zn gat. Geen vacatures en als bij instellingen waaran ik weet dat er ook veel gerommeld wordt met personeel hen en weer schuiven. Dus daar kom je als externe kandidaat toch niet binnen Verder ja idd veel werk, gan vannacht nacht 3 in, maar op een afdeling aar je iig met zn 2en staat (en ik sta met een zeer gezellige collega). Dan nog 3 lates en 2 nachten volgende week en ik ga met vakantie voor 10 dagen.... Heb er zin in.

Verder stemming thuis niet heel fijn, manlief heeft op werk te horen gekregen dat zijn contract wordt ontbonden... K.U.T!!! (sorry, maar kan t ff niet anders zeggen). Das dus niet echt fijn. Maar goed op de een of andere manier zullen we dat ook wel weer overleven. Het is iig niet zo dat het op staande voet is, maar wel met advocaat erbij om er iig nog iets uit te slepen (blij dat we jaren geleden als ns een rechtsbijstandsverzekering hadden afgesloten...)

Goed ik ga nog ff een paar uur slapen... Mag vannacht nog 1 keer.
Jeetje Scheep dat is met recht KUT. Hoop dat de advocaat veel voor jullie kan betekenen. Kan hij makkelijk weer een andere baan vinden of wordt dat ook moeilijk?
Tijd zal het gaan leren... Of te wel ik weet het echt niet.
@#$%&! Scheepje! Wat ruk allemaal. Hoop voor jullie dat er financieel nog iets te behalen valt.

@Disco, ik moest erg lachen om je Johan Cruijff opmerking Een jaar geleden was ik net twee weken met verlof, en jawel; daar zitten we weer! We verhuizen in januari. Heb 1 doos ingepakt. Yep. Lekker tempo. Lijkt me ook fijn als we echt over zijn, want dan kan ik me wat meer op de tweeling storten. We hebben al wel twee bedjes en een duowagen, maar al dat kleine grut moet nog. Desnoods bestel ik het via internet. Goedemiddag!

Overigens, wat fijn dat je je stress op je werk hebt kunnen bespreken!

@mdf: hoe was je laatste dag? Lekker zitten janken? Nooit gedacht dat ik tegelijkertijd met jou met verlof zou gaan haha
@ Discovery,

Fijn om te lezen dat je de toets gehaald hebt en dat je de stof niet extreem moeilijk vindt! Snap je ook heel goed dat het soms even boven je uitstijgt hoor, dan is een luisterend oor zoooooo fijn!!

Hoe doet discobaby het? Groeit vast heeeel hard nu!

@ Scheepje,

pff het geluk zit jullie niet echt mee wat betreft werk!

Ik hoop dat je man snel een andere baan kan vinden, zodat die zekerheid blijft/snel terug komt. Per wanneer stopt zijn contract?

@ Annelize,

Ik had ook nooit gedacht dat je tegelijk met mij thuis zijn zijn. Maar wel goed dat je aan jezelf denkt. Lijkt me best pittig om in januari over te gaan met 1 peuter en een zwangere buik.

Hier bijna alles in huis intussen, dus zal niet veel meer hoeven shoppen, al blijf je natuurlijk van alles aanslepen en kun je niet genoeg hebben....

Mijn laatste werkdag was zoals verwacht best wel pittig. Wat een stel schatjes zijn die collega's ook. Ik ben overladen met veel knuffels en de hele dag zoenen van collega's die eerder naar huis mochten. Ook nog cadeautjes gehad. Ik heb taart getracteerd. Het was een mooi, emotievol afscheid (stomme hormonen ook).

Morgen ga ik lekker de stad in (hopelijk wordt het wat droger dan vandaag) met een vriendin en man.

Moet nog even stoeien met de bekleding voor in de wandelwagen. Er zit 1 fleecedekentje in, maar er moet dan ook wel iets van een lakentje en hoeslakentje (las al ergens; hoes voor aankleedkussen) ofzo nog bij. Vraag me af of dat fleecedekentje dan wel warm genoeg is, zit zelf te denken er nog een dekentje bij te nemen.

Misschien dat we morgen slagen voor een luiertas, gewoon nog niet echt naar gekeken.

Nog onmisbare items te noemen??

Nu tijd om eten te maken!

Liefs MDF
Als we gingen wandelen, had dochter een jasje aan, en had ze naast een lakentje en dekentje nog een dekkapje. Verder lag ze sowieso uit de wind door de kap. Oh, en als het koud was had ze uiteraard handschoentjes en mutsje aan/op.

En tsja... wat heb je echt nodig? Spuuglapjes (véél) en misschien inflacol (tegen krampjes). Je gaat vast veel kleertjes krijgen en dingen waarvan je nog niet wist dat je ze nodig had haha.
MDF: volgens mij heb je ook bergen met mini inco's nodig voor zo'n kleine, en wasmiddel om die bergen wassen te doen... Verder al ik me niet mengen in dit baby verhaal 8geen ervaring in en dat houden we graag zo)

Verder hier op het gebied van contracten ed... we zijn er nog niet uit. En een andere baan... het zal waarschijnlijk zo worden dat mijn lief zich eindelijk als zzp-er gaat inschrijven om zijn beunklussen eens wit te gaan doen ipv een andere kleur.

Goed zie net dat ik gisteravond dus gewoon achter de compu in slaap ben gevallen zonder dit te posten... Bij deze. Heb er momenteel ff niks bij te voegen

Groetnis!!
@ Annelize, thanx voor je antwoord! Ik heb nu dus een hoeslakentje, hydrofiele luier als soort kussensloop (voor het geval dat Minifrisje zou spugen). dan een lakentje en een dekentje. Jasje, mutsje, sjaaltje allemaal ook aanwezig. Moet alleen nog even voor handschoentjes (misschien dat Oma die nog gaat maken).

@ Scheepje, ik vind mini inco wel grappig klinken hoor! Heb onlangs al 3 pakken gekocht, die in de aanbieding waren bij de Trekpleister.

omdat je die gewoon verdient! Ik heb het zoooooo met jullie te doen!!

Hier even een heeeeeeeeeeeel happy moment

Man en ik zijn het eens over de naam voor Minifrisje

Voor een meisje waren we het al eens, dat was niet zo moeilijk. Maar voor een jongen nog niet. Nu wel!!
MDF:

Dank, hug geaccepteerd....

En gefeliciteerd met ht eens worden over de naam...

En tja t zijn toch ook... mini-inco-tjes? (sta er heel heel af en toe wel eens met 1 in mijn handen, vriendinnen met kiddo's enzo...)

Liefs, Scheepje
Vandaag weer lekker geshopt (bij de Prenatal); een luiertas en nog een aanvulling op het beddengoed voor Minifrisje.

Straks naar een feestje, nu eerst de was van Minifrisje strijken en dat is best veel.
Wauw.... strijken. Dat doe je ook alleen de eerste keer (en met mijn aardsluiheid alleen de lakentjes). Wij hadden in het wiegje idd ook altijd een spuugdoekje of hydrofiele luier ivm spugen. Goh, was dat alweer vergeten.

Wat trouwens ook handig kan zijn is een luieremmer. En niet zo'n echte emmer met deksel (stinkt!). Wij hebben zo'n ding van de hema (€25), waar je steeds navulzakken in doet (€7,50).

Van de week eindelijk haar lievelings knuffel gevonden. Meteen nog vier bijgesteld haha! Ze kan niet zonder slapen (zucht). En het stinkt na een aantal dagen! Kan hem nu regelmatig omruilen gelukkig! Ook nog andere beddengoed ingeslagen voor de mannen (2 aerosleep matrasjes plus lakentjes) Fijn dat dat in orde is!
Strijken heb ik helemaal niet gedaan

Annelize, ging je nou ook een draagdoek/zak kopen? Ik heb al een doek en heb vandaag een bondolino gekocht. Doek bleef ik lastig vinden om om te doen, maar vind ik nog wel heel leuk. Bondolino is makkelijker en kan ik zo pakken voor bijvoorbeeld een boodschap.

Nog even ontopic

Had van de week mijn tussenbeoordeling en die was goed, op wat verbeterpunten natuurlijk. Het wordt echt ff doorzetten een jaartje, merk dat ik de feedback zat begin te worden, terwijl ik dat altijd goed kon handelen. Feedback in een gesprek valt nog mee, maar feedback op verslagen via de mail kan ik heel moeilijk hebben, vooral omdat ik dan vaak best een tijdje aan zo'n verslag heb gezeten. Nog maar 10 maanden, zennnnnn......
@ Discovery, fijn dat je beoordeling goed was! Die mijlpaal heb je iig bereikt. En dat eeuwige feedback verhaal, dat blijft altijd lastig. Ik weet precies hoe je je voelt wat dat betreft. Vooral als die feedback dan nog vol met verbeterpunten/aandachtspunten staat. Goed is goed, denk ik dan.

@ Annelize, ik ben normaal ook aardslui, echt waar. Maar ik vond/vind dat alles iig de 1e keer gestreken en netjes gevouwen in de kast hoort te liggen.

Wbt beddengoed hebben we nu 1 molton, 3 hoeslakens, 3 gewone lakentjes, 2 dekentjes (waarvan 1 uit 2 delen bestaat).

Aan te vullen met idd een hydrofiele luier tegen het spugen.

Is zo'n earosleep ding echt nodig??? Wij hebben nl een gewoon springveren matrasje in het ledikant gelegd (een nieuwe van de prenatal).

Hier hebben we wel zo'n luieremmer met deksel, gaat gewoon een pedaalemmerzakje in en na elke poepluier zakje wisselen, zodat de stank minimaal blijft.
@ mrsdubbelfriss: Nee joh, natuurlijk is een aerosleep niet nodig. De mensheid doet het immers al miljoenen jaren zonder. Ik vind het zelf een fijn idee dat ze op hun buik nog steeds kunnen ademen. Is wat beter voor mijn gemoedsrust. Het is overigens een dekmatrasje die je op het matras legt.

@Disco: ik wil idd ook een draagdoek-achtig iets. Heb nu een exemplaar van bjorn, maar dat is helemaal niets vind ik zelf.

Vanmiddag groeiecho in het ziekenhuis. Altijd leuk om ze te zien!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven