Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.

Hoi groentje

Ik ben in september begonnen met de HBO V deeltijd.

Ik vind het tot nu toe erg leuk, al is het wel druk. Ik heb een parttime baan, 1  2 dagen per week en een gezin met 2 kleine kinderen.

Ik ga 1 dag per week naar school,  de stage is volgend jaar, dit jaar is er wel een stage maar daar kan ik vrijstelling voor krijgen omdat ik al in de zorg werk.

Hoi groentje

Ik ben in september begonnen met de HBO V deeltijd.

Ik vind het tot nu toe erg leuk, al is het wel druk. Ik heb een parttime baan, 1  2 dagen per week en een gezin met 2 kleine kinderen.

Ik ga 1 dag per week naar school,  de stage is volgend jaar, dit jaar is er wel een stage maar daar kan ik vrijstelling voor krijgen omdat ik al in de zorg werk.
ik heb de voltijd gedaan. dus ik weet nix over de deeltijd, maar als je

wat over de voltijd wil weten kan ik je er vanalles over vertellen.
Hey!

Ik ga vanaf week 5 weer studeren, HBO-V, maar dan voltijd. Ik kan dan beginnen in het 3e jaar (door eerdere ervaringen etc.). Dus Leoleo tell me please alles!!!

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hallo,

Relaxed dat je in t 3e jaar mag beginnen. Wat heb je hiervoor gedaan?

Ik weet niet waar je de opleiding gaat doen, dus misschien verschilt

mijn verhaal iets van jouw opleiding. Ook weet ik dat de opleiding erg

aan het veranderen is.

Bij mij was het zo dat je in het 3e jaar 20 weken stage loopt en 20

weken les hebt. De lessen zijn de ouder-kindzorgmodule. Iets wat ik

persoonlijk de leukste module van alles vond. Weinig echt

verpleegtechnische handelingen. Die leer je eigenlijk allemaal in 

het 1e en 2e jaar, op een paar na. Maar wel veel over alles wat met

kinderen te maken heeft, dus van de bevruchting, bevalling tot en met

de jeugdgezondheidszorg.

De stage die je gaat lopen mochten wij niet zelf kiezen, maar je mocht

een voorkeur opgeven. (2) Meestal werd daar wel rekening mee gehouden.

Tijdens de stage moesten wij een kwaliteitsopdracht doen, kort gezegd

hield dat in dat je op je stageplek moest onderzoeken hoe het met

bepaalde dingen gesteld was met de kwaliteit van zorg. Je kon dan

aanbevelingen doen aan de afdeling om de boel te verbeteren.

Het 4e jaar bestaat uit je eindopdracht/scriptie. Deze moest bij ons in

groepen van ongeveer 8 personen uitgevoerd worden. Je werd gekoppeld

aan een instelling en de instelling verteld wat ze willen dat je gaat

onderzoeken. Hierbij kun je bv d.m.v enquetes en interviews je

onderzoek doen. Best moeilijk, vond ik, maar als je eenmaal op gang

bent ook erg leuk om te doen.

Je stage (ook 20 weken) in dit jaar is dus je laatste stage. Er wordt

dan ook van je verwacht dat je kan functioneren als een collega en niet

meer als stagiaire. Tijdens de stage moet je een klinische les geven

aan je collega's. Verder maak je een portfolio aan met opdrachten, info

en ervaringen.

De laatste opdracht is het geven van je eindpresentatie. Deze geef je

aan je klasgenoten en je kunt als je dat wil collega's van je stage

uitnodigen. Het doel van deze presentatie is dat je laat zien dat je

alle rollen die bij een verpleegkundige horen bezit en dat je een

beroepsbeoefenaar bent. Die presentatie is best pittig, dus bereid je

goed voor, maar als je het gedaan hebt dan is dat echt een goed gevoel,

echt een afsluiting!

Dit is zoals het mij vergaan is het 3e en 4e jaar, maar zoals ik al zei

kan er nu het een en ander veranderd zijn. Ik hoop dat je hier wat aan

hebt en anders hoor ik het wel!

Groetjes, Leo
Hoi,

Ik heb voor mezelf onlangs besloten in september 2006 met de deeltijd opleiding HBO-V te starten.

Ik ben ook erg benieuwd naar jullie reacties.

Zoals m'n naam doet vermoeden ben ik fysiotherapeut. Ik ben inmiddels een jaar afgestudeerd, maar heb vanwege de "geweldige" arbeidsmarkt nog geen werkervaring in deze branche.

Ik werk dan ook alweer een jaar bij de thuiszorg als huishoudelijke ondersteuning. Overigens erg leuk werk.

Ik ben een tijdje terug naar een open dag geweest en daar werd me aangeraden contact op te nemen met een studieconsulent, zodat voor mij persoonlijk gekeken kan worden welke vrijstellingen ik kan krijgen.

Ben erg benieuwd, zal ook snel contact opnemen met hen.

Ik kan je dus nog niet veel antwoorden geven helaas, ik ben net zo nieuwsgierig als jij!

Trouwens ik ga de opleiding volgen in eindhoven/tilburg. En jij?

Groetjes
Tja, ik zit er eigenlijk nog aan te twijfelen of ik voltijd of deeltijd ga doen. Deeltijd is voor mij eigenlijk de beste optie, omdat ik er dan parttime naast kan werken en ik straks geen stuffie meer krijg helaas. Maar liever zou ik dus voltijd gaan studeren. Ik zit nog te twijfelen of ik de studie in Zwolle (voltijd) of in Leeuwarden (deeltijd) ga doen, maar helaas kan ik in Leeuwarden niet in februari instromen (en ik heb er zo'n zin in), maar in Zwolle moet ik dan voltijd studeren, want ik kom daar niet in aanmerking voor de deeltijdvariant, omdat ik helmaal geen ervaring heb in die richting. Miss dubbelfriss, waar ga jij in februari beginnen?
En kandoo, hoeveel uur per week ben jij gemiddeld kwijt aan studeren?

Ik ben ongeveer 5 uur per dag met de studie bezig. Keer 5 is 25 uur.

En dan nog een dag naar school, is vaak wel een uur of 8 dus per week ongeveer 32 uur.
groentje en fysiogirl,

Hebben jullie een duale opleiding al eens overwogen?

Het eerste jaar is gelijk aan de "gewone"' voltijd opleiding, maar vanaf het 2e jaar ben je in dienst van het ziekenhuis. Je krijgt dan ook (leerling-) salaris.

Is misschien ook nog een optie.
5 uur per dag met de studie? is dat thuiswerk of het werken in de

praktijk? 5 uur vind ik nl erg veel. Ik kan me niet voorstellen dat ik

langer dan 5 uur per week eraan heb besteed. Behalve dan wanneer er

belangrijke dingen af moesten of als ik tentamens had. misschien is dat

ook wel t verschil met de voltijd en deeltijd!groetjes!

Ja, ik ben wel zo'n 5 uur per dag bezig. Je hebt maar 1 dag per week les maar de tentamens beslaan wel dezelfde stof als voor de voltijd. De college's zijn zgn. kapstokcollege's, voor de rest moeten we het zelf uitzoeken

zo dat is wel druk dan voor je, of is het goed te combineren? met je gezin bedoel ik! met welke modules ben je nu bezig?
quote:

groentje en fysiogirl,

Hebben jullie een duale opleiding al eens overwogen?

Het eerste jaar is gelijk aan de "gewone"' voltijd opleiding, maar vanaf het 2e jaar ben je in dienst van het ziekenhuis. Je krijgt dan ook (leerling-) salaris.

Is misschien ook nog een optie. ja, tuurlijk heb ik dat al overwogen. maar het punt is dat je geen garantie hebt dat je voor het duale traject in aanmerking komt. Het liefste wil ik dat ook, dan kan ik zo snel mogelijk werken in het bereoep dat ik leuk vind. Overigens ik heb begrepen dat het vanaf het 3e jaar is. Maar omdat ik straks geen stuffie meer krijg, kan ik beter deeltijd. heb ik meer tijd om ernaast te werken om mijn studie te bekostigen.
O, dat is idd wel erg veel Kandoo, knap dat je dat kan combineren.
quote:

Hallo,

Relaxed dat je in t 3e jaar mag beginnen. Wat heb je hiervoor gedaan? Ik weet niet waar je de opleiding gaat doen, dus misschien verschilt mijn verhaal iets van jouw opleiding. Ook weet ik dat de opleiding erg aan het veranderen is.

Dit is zoals het mij vergaan is het 3e en 4e jaar, maar zoals ik al zei kan er nu het een en ander veranderd zijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders hoor ik het wel!

Groetjes, Leo

Thanxxx voor je reactie LeoLeo!! Ik heb er heel veel aan, geeft voor mij een duidelijk beeld van jaar 3 en 4.

Ik heb hiervoor een poging gedaan de HBO-V te gaan doen, 4 jaar geleden ben ik toen gestopt (problemen tijdens mijn stage). Al sinds oktober kriebelt het zo hard dat ik een afspraak gemaakt heb met een docent van de HBO-V. Hij heeft mijn punten van destijds bekeken en toegezegd dat ik 3ejaars mag worden, ondanks dat ik toen mijn stage niet gehaald heb. Ik was zo blij toen ik dat hoorde, ik kon wel de hele dag springen!!

Ik ga de opleiding voltijd in Eindhoven doen. Normaal is het zo dat het 3e jaar begint met 20 weken stage en dan 20 weken theorie. Omdat ik er al 4 jaar tussenuit ben, wordt bij mij die volgorde omgedraaid.

het 4e jaar wordt ws ook omgedraaid, maar dat hangt af van hoe ik mijn 1e stage doorloop. In het meest gunstige geval zou ik zelfs geen 2e stage hoeven lopen en ben ik in 1,5 jaar klaar, maar daar ga ik NIET vanuit. Ik vind dat ik de tijd mag nemen die ervoor staat. Liever nu 2 jaar studeren en het goed kunnen volgen dan later in het werkveld achterlopen.

Groetjes MDF
en als ik dat zo lees van studiebelasting van Kandoo en LeoLeo, dan verschilt dat heel erg per persoon.

Mijn ervaring is dat als ik een onderwerp leuk vind (zoals biologie op de middelbare school of spelling bij nederlands) dat ik dan heel weinig tijd nodig heb om het te onthouden. Andersom ook. Het hele verhaal over mol en massa bij scheikunde was hels, ik had dan ook de grootste moeite om dat te snappen. En als ik dacht dat ik het snapte dan scoorde ikniet hoger dan een 4.

maar wat betreft HBO.... Ik denk dat het net zo zal zijn. Ik heb nu al mijn boeken. Ik ga vanmiddag gewoon beginnen met het samenvatten van een boek Het Verpleegkundig Proces ( Wilkinson). Let's go for it!!

Groetjes MDF
Bij mij gaat ook de voorkeur naar deeltijd. Om dezelfde reden......dan kan ik ernaast blijven werken.

Ik moet zelf de grote stap nog zetten om contact op te nemen met de opleiding. Waarschijnlijk kan ik toch ook enige vrijstelling krijgen met mijn vooropleiding.

Tijdens de open dag gaven ze ook aan dat er tijdens de studie wel een verschil is tussen Havo- en Vwo-kandidaten.

Schijnbaar kunnen de Vwo-kandidaten sneller door de stof.

Maarja..........zoals al eerder gezegd, ik denk dat het sterk te maken heeft met je interesses.

Ik ben benieuwd.

Heeft er iemand anders nog ervaring met het krijgen van vrijstellingen?

groentje, bij mij op de opleiding (Groningen) kun je ook duaal doen met de eerste 2 jaar deeltijd. Je kunt dan dus ernaast werken en vanaf het derde jaar kom je in dienst van het ziekenhuis. Die garantie krijg je voor je aan de opleiding begint, je moet dan wel je prop. gehaald hebben na die 2 jaar

Het eerste blok bevatte geneeskunde en psychologie, dat was erg veel stof. Maar doordat ik dit al goed bestudeerd had heb ik er met de tentamens niet zoveel extra werk aan gehad en de tentamens wel gehaald.

Dit blok bevat veel projectgericht onderwijs. Dit kost veel voorbereiding thuis, ook weer doordat we maar 1 dag op school zijn
Leuk om te lezen allemaal!

Ik heb trouwens nog wat boeken in de aanbieding, dus als je een titel

noemt die je nodig hebt kan ik wel kijken of ik het heb. Maar misschien

hebben jullie alles al wel!

Ik heb getwijfeld over de duaal, maar bij ons was het zo dat je na

afstuderen dan 2 jaar in dezelfde instelling moest blijven werken, als

waar je tijdens je studie gewerkt hebt. Blij dat ik dat niet heb

gedaan. Denk wel dat je zo veel meer ervaring opdoet dan met de

voltijdopleiding!

Leoleo, jij hebt de opleiding dus al gedaan begrijp ik? Werk je nu of doe je een andere studie.

Ik heb ook wel aan duaal gedacht maar toen ik informeerde was nog niet bekend dat je dan de eerste 2 jaar ook deeltijd kan doen.

Aangezien ik niet voltijd naar school kan was dit geen optie.

Nu zou ik nog kunnen switchen maar in overleg met mijn studieloopbaanbegeleider heb ik besloten dit niet te doen. Je hebt dan in het derde jaar een fulltime werkweek, 32 uur werken n een dag naar school.

Met een gewone stage zijn er bij ons mogelijk heden om dit in 2,5 dagen per week te doen. Dan duurt het wel langer maar ik heb geen haast
Hallo!

Ja ik ben vorig jaar (dat klinkt gek, zomer 2005 dus) afgestudeerd.

Helaas kwam ik er in het 3e jaar achter dat verpleegkundige zijn nix

voor mij is. Ik vond het zonde om 3 jaar studie weg te gooien, dus ben

wel doorgegaan. Ik ben nu dus ook niet werkzaam als vplk, maar doe iets

anders. Ik denk erover om in sept een nieuwe studie te gaan doen, maar

ik weet nog niet goed wat.

O, dat is wel balen zeg, had je geen eerdere stages gehad dat je er toen achter kwam dat het niets voor je was?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven