(oud)nederlander wil terug, maar ziek/hulpbehoevend
zondag 27 november 2011 om 15:53
Mijn familielid is op zijn 20e verhuisd naar curacao, maar wil nu terug naar nl.
Ik schat ik dat dit moeilijk gaat worden. Hij is nu 60+, weinig eigen geld, hulpbehoevend ivm progressieve ziekte.
Hij is in nl geboren, heeft nu antilliaans paspoort. Getrouwd met een curacaose, maar zij blijft daar.
Qua geestestoestand vind ik hem ook hard achteruitgaan. Normaal gaat het aanvragen van een nieuw nl-schap vrij makkelijk bij oud-nederlands heb ik begrepen, maar deze man is hulpbehoevend en zal meteen de zorg in moeten.
Volgens ons (de familie) zit hij in curacao beter, maar hij is op zn zachtjes gezegd eigenwijs en heeft al 2x ineens met zn koffer op de stoep gestaan bij een familielid in nl. Maar logeren bij familie hier is echt geen optie, hij is te zwaar hulpbehoevend.
Wie weet of dat een terugkeer voor hem toch te realiseren is?
groeten en alvast bedankt
Loco
Ik schat ik dat dit moeilijk gaat worden. Hij is nu 60+, weinig eigen geld, hulpbehoevend ivm progressieve ziekte.
Hij is in nl geboren, heeft nu antilliaans paspoort. Getrouwd met een curacaose, maar zij blijft daar.
Qua geestestoestand vind ik hem ook hard achteruitgaan. Normaal gaat het aanvragen van een nieuw nl-schap vrij makkelijk bij oud-nederlands heb ik begrepen, maar deze man is hulpbehoevend en zal meteen de zorg in moeten.
Volgens ons (de familie) zit hij in curacao beter, maar hij is op zn zachtjes gezegd eigenwijs en heeft al 2x ineens met zn koffer op de stoep gestaan bij een familielid in nl. Maar logeren bij familie hier is echt geen optie, hij is te zwaar hulpbehoevend.
Wie weet of dat een terugkeer voor hem toch te realiseren is?
groeten en alvast bedankt
Loco
zondag 27 november 2011 om 15:57
zondag 27 november 2011 om 16:01
zondag 27 november 2011 om 16:14
@chartreuse hij heeft ms, dus daar is wel een vereniging van. Maar stap 1 is denk ik het nl schap terugkrijgen, vermoed ik.
@joyce hij is in nl nog niet pensioen gerechtigd, in curacao wel. Hij krijgt ongeveer 700 naf per maand. In nl heeft hij maar kort gewerkt hij zal hooguit een paar 10tjes aow krijgen.
@joyce hij is in nl nog niet pensioen gerechtigd, in curacao wel. Hij krijgt ongeveer 700 naf per maand. In nl heeft hij maar kort gewerkt hij zal hooguit een paar 10tjes aow krijgen.
zondag 27 november 2011 om 16:14
Als je geen aow hebt opgebouwd krijg je een pensioen aangevuld tot bijstandsniveau. Als hij in een zorginstelling gaat verblijven heeft hij amper kosten (onderdak eten gas licht etc wordt door instelling betaald. Wel is hij een eigen bijdrage verschuldigd, maar die is niet al te hoog i.v.m. laag inkomen. Grootse probleem is verblijfsvergunning; op basis waarvan komt hij naar NL?

zondag 27 november 2011 om 16:19
Melden bij de gemeente waar hij t laatst gewoond heeft en die verwijsthem hoogstwaarschijnlijk naar de centrumgemeente die de opvang doet voor dak en thuislozen. Vaak in Zeer schrijende gevallen bueden ze hulp ondanks dat hij hier niet meer woont. Vanuit daar indicatie aanvragen zodat er zorg ingezet kan worden. Niet
zondag 27 november 2011 om 16:21
Dat zijn Antilliaanse guldens? Dat komt dan ongeveer op ¤ 300,-- per maand. Daar valt in Nederland niet van te leven, zeker niet als je hulpbehoevend bent. De zorg in NL wordt uitgekleed en onbetaalbaar, dank zij dit kabinet dat flink bezuinigt juist bij de mensen die het het hardst nodig hebben .....
En zijn Antilliaanse vrouw kan dan toch ook aanspraak maken op een deel van dat pensioen. Kortom: hij kan toch echt beter daar blijven, Nederlanderschap of niet.
En zijn Antilliaanse vrouw kan dan toch ook aanspraak maken op een deel van dat pensioen. Kortom: hij kan toch echt beter daar blijven, Nederlanderschap of niet.

zondag 27 november 2011 om 16:29
zondag 27 november 2011 om 16:32
quote:hipslala schreef op 27 november 2011 @ 16:24:
Verzekeren gaat een probleem worden.
Met een progressieve ziekte zal een verzekeringsmaatschappij je niet snel willen.
Of je moet heel veel betalen. Basisverzekering mag je niet voor geweigerd worden hoor, en er mag ook geen hoger tarief tegenover staan.
Verzekeren gaat een probleem worden.
Met een progressieve ziekte zal een verzekeringsmaatschappij je niet snel willen.
Of je moet heel veel betalen. Basisverzekering mag je niet voor geweigerd worden hoor, en er mag ook geen hoger tarief tegenover staan.
zondag 27 november 2011 om 16:33
http://www.svb.nl/int/nl/ ... remigratie/terug_naar_nl/
Iets om even goed te lezen, het is inderdaad niet zo makkelijk. Maar het kan wel.
Iets om even goed te lezen, het is inderdaad niet zo makkelijk. Maar het kan wel.
zondag 27 november 2011 om 16:36
@Hipsala: heimwee/bij zn eigen familie willen zijn.
@een_man: hij heeft daar een PP-kaart, dat is een soort gratis basisverzekering voor mensen die onder het bestaansminimum zitten qua inkomen.
@joyce: zij krijgt een zelfde bedrag. Het is trouwens geen pensioen, maar een soort aow. Tja, vertel het maar eens aan m dat daar blijven beter is.. dat wil er bij hem echt niet in. Vandaar dat we toch naar mogelijkheden zoeken.
@albusinalbis: curacaose nationaliteit is géén nl nationaliteit. Was het maar waar, dan was het een stuk makkelijker geweest
@een_man: hij heeft daar een PP-kaart, dat is een soort gratis basisverzekering voor mensen die onder het bestaansminimum zitten qua inkomen.
@joyce: zij krijgt een zelfde bedrag. Het is trouwens geen pensioen, maar een soort aow. Tja, vertel het maar eens aan m dat daar blijven beter is.. dat wil er bij hem echt niet in. Vandaar dat we toch naar mogelijkheden zoeken.
@albusinalbis: curacaose nationaliteit is géén nl nationaliteit. Was het maar waar, dan was het een stuk makkelijker geweest
zondag 27 november 2011 om 16:40

zondag 27 november 2011 om 16:41
quote:eefje1980 schreef op 27 november 2011 @ 16:33:
Iets om even goed te lezen, het is inderdaad niet zo makkelijk. Maar het kan wel.TO's familielid voldoet niet aan die voorwaarden, dat staat onder het kopje 'Het land waar u vandaan komt'. Tenminste, zo lees ik het.
Iets om even goed te lezen, het is inderdaad niet zo makkelijk. Maar het kan wel.TO's familielid voldoet niet aan die voorwaarden, dat staat onder het kopje 'Het land waar u vandaan komt'. Tenminste, zo lees ik het.