Geld & Recht alle pijlers

(oud)nederlander wil terug, maar ziek/hulpbehoevend

27-11-2011 15:53 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn familielid is op zijn 20e verhuisd naar curacao, maar wil nu terug naar nl.

Ik schat ik dat dit moeilijk gaat worden. Hij is nu 60+, weinig eigen geld, hulpbehoevend ivm progressieve ziekte.

Hij is in nl geboren, heeft nu antilliaans paspoort. Getrouwd met een curacaose, maar zij blijft daar.

Qua geestestoestand vind ik hem ook hard achteruitgaan. Normaal gaat het aanvragen van een nieuw nl-schap vrij makkelijk bij oud-nederlands heb ik begrepen, maar deze man is hulpbehoevend en zal meteen de zorg in moeten.

Volgens ons (de familie) zit hij in curacao beter, maar hij is op zn zachtjes gezegd eigenwijs en heeft al 2x ineens met zn koffer op de stoep gestaan bij een familielid in nl. Maar logeren bij familie hier is echt geen optie, hij is te zwaar hulpbehoevend.

Wie weet of dat een terugkeer voor hem toch te realiseren is?

groeten en alvast bedankt

Loco
Zoek op op google naar "awbz ciz terugkeer naar nederland".
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
Lastig hoor Loco, ik ken de regels niet, maar stel dat hij hier woont, wat dan? Zijn vrouw kan hem nu al niet goed helpen, naar een verzorgingshuis wil hij niet, familieleden kunnen hem ook niet opvangen. Wat moet hij hier beginnen dan? Je schrijft dat hij hier direct de zorg in zou moeten.

Hij zou kunnen proberen of hij een langere periode kan logeren in NL, in een zorghotel of vergelijkbare voorziening. Kijken of het bevalt. Maar ja, dit kost geld en zal waarschijnlijk niet door de verzekering worden vergoed.

Wat is zijn eigen beeld bij een terugkeer naar NL?
quote:eefje1980 schreef op 27 november 2011 @ 16:33:

http://www.svb.nl/int/nl/ ... remigratie/terug_naar_nl/

Iets om even goed te lezen, het is inderdaad niet zo makkelijk. Maar het kan wel.Gaat het in deze link niet om mensen die geëmigreerd zijn naar Nederland, weer geremigreerd zijn naar het land van herkomst, maar toch weer terug willen naar Nederland? Dat is niet het geval bij het familielid van TO.
Een basisverzekering kun je vast wel krijgen, maar als je zo ziek bent heb je daar helaas vaak niet genoeg aan.

Ik denk dat het familielid van TO veel medicijnen krijgt/moet gebruiken.
quote:hipslala schreef op 27 november 2011 @ 17:03:

Een basisverzekering kun je vast wel krijgen, maar als je zo ziek bent heb je daar helaas vaak niet genoeg aan.

Ik denk dat het familielid van TO veel medicijnen krijgt/moet gebruiken.

Dit heb ik je al vaker op het forum zien posten, maar dat loopt dus echt enorm los. Er zijn ook voor 2012 weer meer aanvullende verzekeringen waarvoor geen keuring, vragenlijst en/of wachttijd is dan wel. Waarbij er geen premieverhoging wordt geheven voor "kostenposten" en/of "risicogevallen". Voor veel tandartsverzekeringen is dat anders, maar dat zal ws niet de eerste prioriteit zijn voor deze man. Sterker nog; diverse patiëntenverenigingen bieden allerlei collectieven. Zo kun je via het MS-fonds bijv. een collectief afsluiten bij CZ en Agis. Om nog maar de zwijgen van de tientallen andere collectieven waar je gebruik van kunt maken, ook als chronisch zieke met kosten.

Dát zal wel loslopen, belangrijker is om eerst uit te zoeken of de man ooit in aanmerking zal kunnen komen voor een verblijfsvergunning en zo ja; is het mogelijk (en financieel haalbaar, wenselijk etc.) om geschikte huisvesting, eventueel andere benodigde zorgzaken te regelen, inkomen op realistische hoogte te genereren en noem maar op. Los van het feit dat de verblijfsvergunning al een enorm struikelblok zou kunnen zijn, zal de man in kwestie er zelf ook een kunnen zijn. Willen emigreren met een kennelijk gebrek aan ziekteinzicht kan een hoop gedonder veroorzaken. Familie kan dan nog zo veel bijspringen qua regelwerk waar iemand dat zelf niet meer kan, zolang als er een gebrek aan inzicht is en nodige zorg niet geaccepteerd wordt staat familie ook maar langs de zijlijn.
when you wish upon a star...
Puxiedust, hopelijk is het veel makkelijker zoals jij zegt.

Ik heb zelf en voor anderen problemen met aanvragen ondervonden, daar is mijn reactie op gebaseerd.

Wellicht is het bij MS makkelijker te regelen, dan bij de aandoening waar ik ervaring mee heb.
Hipslala, het gaat niet om de aandoening maar puur om de verzekeraar of eigenlijk; het gewenste pakket en bijhorende polisvoorwaarden. En daarvan zijn er meer dan genoeg die voor ruime aanvullende pakketten geen enkele drempel hebben alsin keuring en/of een premie verhogen. Ikzelf ben toevallig een "verliespost" voor de verzekeraar, maar help jaarlijks ook diverse andere met een "extra kanttekening" in de zoektocht naar een geschikte zorgverzekering. En echt, een keuring is al uitzonderlijk laat staan een premie die daaropvolgend omhoog gegooid wordt.

Een kleine greep van opties; de Amersfoortse, de Frieslandse, Salland, Ohra, Menzis, Agis, Stad Holland, DeltaLoyd, Ditzo en vele andere. (gevalletje; luie zondag en geen zin op meer opties op te speuren dan ik zo uit mijn mouw kan schudden.)
when you wish upon a star...
Even over de verblijfsvergunning/het NL-schap; mensen van Curacao, Aruba, Bonaire, enz. hebben een NL paspoort, zijn dus NL-ers. Dat kan dus geen probleem zijn.
@hatseklats, dat klopt niet wat je daar zegt, dat is 1 ding dat ik echt zeker weet . Curacao is geen nl en voor 2005 kon je als oud nederlander nog relatief simpel weer nederlander worden, maar nu niet meer. Nu krijg je echt te maken met verblijfsvergunning en naturalisatie.

@pixidust dat is een heel groot probleem hier inderdaad. Je hebt daar echt een goed punt te pakken. Geen realiteitszin en geen goed eigen ziekteinzicht. Hij is erg eigenwijs en helaas ook impulsief, hij heeft dus al 2x zonder enige voorbereiding ineens in nl gestaan, ervan uitgaand dat hij wel bij familie kan logeren. Maar dat kan echt niet. Denk aan: geen trappen kunnen lopen, incontinentie, slechte lichasmshygiene, gas zomaar laten branden, verwarde buien, enz. Alleen zijn is bij hem nu niet meer verantwoord.
@hatseklats ik ga nu toch twijfelen nu ik op de ind site zit te kijken. Ik ga ze maar eens bellen denk ik.
quote:Loco schreef op 27 november 2011 @ 18:51:

@hatseklats, dat klopt niet wat je daar zegt, dat is 1 ding dat ik echt zeker weet . Curacao is geen nl en voor 2005 kon je als oud nederlander nog relatief simpel weer nederlander worden, maar nu niet meer. Nu krijg je echt te maken met verblijfsvergunning en naturalisatie.

Ik heb jaren op Aruba gewoond, ik weet waar ik het over heb. Omdat al deze eilanden onderdeel zijn van het Koninkrijk der Nederlanden, krijgen de inwoners een NL paspoort. Er is niet zoiets als een Arubaans paspoort o.i.d..
Paspoort

Omschrijving

Het internationaal reisdocument voor personen met de Nederlandse Nationaliteit. Het Paspoort-N (Nationaal Paspoort) is het normale paspoort dat bestaat uit 32 pagina's.

Doelgroep

•éénieder die de Nederlandse Nationaliteit heeft en ingeschreven staat in het Bevolkingsregister van Curaçao.

Gebruiksdoeleinden •het is een identiteitsbewijs;

•het is een internationaal reisdocument waarmee men toegang heeft tot andere landen;

•het is een bewijs van het Nederlanderschap;

•het is een document ter verkrijging van een verblijfsvergunning in andere landen
http://www.curacao-gov.an ... 70430067EB0D?opendocument

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven