Mollen in de tuin

28-11-2011 08:11 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ook last van? Ik was erg handig in het vangen van mollen, maar deze is mij steeds te snel af. Soms zijn de hopen zo groot, dat ik bij mezelf denk; hoe kan zo'n klein beestje zo'n berg zand omhoog krijgen. Had al een bierflesje in de tuin gezet, het geluid van de wind zou dat beest moeten verjagen, maar vanmorgen lag het flesje op z'n kant, de mol heeft 'm eruit gedrukt. Dus mollen verjagen met flessen gaat dus niet op. Klemmen zetten, dat moet je ook op een speciale manier doen. De mollen die ik tot nu toe heb gevangen, heb ik er met een schep uitgeslagen en doodgeslagen, alleen deze laat zich niet pakken.
Hoe sla je een mol er met een schep uit dan?
Op bepaalde tijden zijn ze actief, en je ziet de hoop dan bewegen. Met één vlugge beweging kun je mol eruit scheppen. Je moet dat zeer snel doen, want die beesten zijn zo vlug als water. Op deze manier hebben we al verschillende mollen gevangen.
Kijk hier eens; http://www.ongedierteplaa ... 344.html?source=googleads
Common sense is not so common.
Voltaire
Misschien kun je een mollenverjager plaatsen. Is wat diervriendelijker dan opscheppen en doodslaan.

Knoflooktenen in de gangen leggen.

Een klem zetten is ook niet heel moeilijk. Je loopt inderdaad wel de kans dat je dit een paar keer moet doen.
Niets helpt bij mollen alleen eruit meppen, maarja deze is dus net te snel.

Je mag mijn kat lenen, die heeft de afgelopen 2 maanden al 3 mollen gevangen. Echt een topbeest!

En de buren zijn er ook heel blij mee.

Succes
quote:Yvonne77 schreef op 28 november 2011 @ 09:00:

Misschien kun je een mollenverjager plaatsen. Is wat diervriendelijker dan opscheppen en doodslaan.[afbeelding]

[afbeelding]Mollenverjagers heb ik al geprobeerd, helpen niet. En om je hele tuin vol te zetten met die dingen is geen fraai gezicht. En als het op een diervriendelijke manier niet lukt, dan moet het maar op een dieronvriendelijke manier.
Gisteren is bij ons mol nummer twee gesneuveld. Deze had waarschijnlijk de scepter overgenomen van nummer 1 die jarenlang onze tuin omver heeft gewoeld. Het strooien van mest van onze fret bood maar kort soelaas (een dag of twee, daarna kwam hij (of misschien stiekem toch een soortgenoot) gewoon weer terug. Normaal ben ik zeer diervriendelijk ( eet zelf vegetarisch) maar ben toch blij dat hij dood is, De klemmen die we nu hebben zijn blijkbaar wel effectief, het beestje had toen hij daar omhoog komt echt geen kans en was, zover ik kan beoordelen onmiddellijk dood.
Ik ben een beetje hypocriet met dit soort dingen. Ook met muizen. Ik vind het vervelend om zelf muizen te verdelgen, maar ben wel blij dat mijn 3 katten flink hun best doen om ze te vangen. Ik hoor ze namelijk bij mij thuis in de spouwmuren zitten en af en toe komt er eentje onder de vloer vandaan. Niet zo'n fijn idee ook met een baby in huis.

Hetzelfde geldt voor de mollen. Heb ik ook veel last van. Ik zou er nooit zelf één kunnen doodslaan, maar zou het niet erg vinden als mijn katten ze een beetje ini bedwang houden.
[quote] het geluid van de wind zou dat beest moeten verjagen, maar vanmorgen lag het flesje op z'n kant, de mol heeft 'm eruit gedrukt [\]

Als je het wil laten werken, moet je de bodem van het flesje eraf slaan/sijden met een glassnijder en de open onderkant in de mollengang steken dan maakt het flesje door de wind een fluitend geluid in de mollengang.

Een heel flesje doet echt niets.

Anders eventueel via een electronica winkel/website een electronische verjager aanschaffen,jij hoort niks ,de mollen/muizen worden er gek van.

mollenverjager

Succes.
Bij mijn weten zijn mollen in NL beschermde dieren en mag je die niet doden. Niet vergiftigen, ook niet door platslaan.

Vervelend in je tuin is het wel, zo'n heuvellandschap, ik ken het, heb er hier momenteel 23 in een tuin van grofweg 35 m2...

Onze buurman heeft een Mole Chaser, dat is een apparaatje dat trillingen produceert. Hij heeft verschillende standen, en ik kwam er vorig jaar achter dat hij er een heeft doordat ik op de eerste verdieping bij ons, aan de andere kant van het huis, regelmatig een diep gebrom hoorde. Door de schutting gespiekt, online eens gezocht, en daarbij wordt over dit apparaat geschreven dat hij effectief is, maar dat je je buren er niet blij mee maakt. Waarvan akte.

Overigens is de mol vorig jaar er toen wel mee verdwenen uit onze achtertuinen. DIt jaar is hij nu dus weer terug....
Is er dan ook een manier om een steenmarter op een vriendelijke manier te verjagen ?????

Er sluipt nu al meer dan drie weken eentje rond ons huis, gaten graven om onder de vloer te kunnen komen.

Er zit nu gaas in de grond gegraven,diep onder de muren,maar het beest is een volhouder,ik ben bang dat het toch op een nacht onder het gaas doorgraagt en alsnog onder het huis komt wonen en zijn etensvoorraad opbouwt, wat enorm stinken kan.
quote:tof schreef op 28 november 2011 @ 11:07:

Bij mijn weten zijn mollen in NL beschermde dieren en mag je die niet doden. Niet vergiftigen, ook niet door platslaan.Nee hoor, is niet waar. Volgens de nieuwe Flora- en faunawet in Nederland is de mol vanaf maart 2005 niet langer een beschermd dier.
quote:tof schreef op 28 november 2011 @ 11:07:

Bij mijn weten zijn mollen in NL beschermde dieren en mag je die niet doden. Niet vergiftigen, ook niet door platslaan.

Vervelend in je tuin is het wel, zo'n heuvellandschap, ik ken het, heb er hier momenteel 23 in een tuin van grofweg 35 m2...

Onze buurman heeft een Mole Chaser, dat is een apparaatje dat trillingen produceert. Hij heeft verschillende standen, en ik kwam er vorig jaar achter dat hij er een heeft doordat ik op de eerste verdieping bij ons, aan de andere kant van het huis, regelmatig een diep gebrom hoorde. Door de schutting gespiekt, online eens gezocht, en daarbij wordt over dit apparaat geschreven dat hij effectief is, maar dat je je buren er niet blij mee maakt. Waarvan akte.

Overigens is de mol vorig jaar er toen wel mee verdwenen uit onze achtertuinen. DIt jaar is hij nu dus weer terug....

Als mollen beschermde dieren zijn, hoe kan het dan dat er mollenklemmen te koop met als enige doel het doden van deze dieren?

Oei, marters is foute boel, die schijnen bedrading van je auto door te knagen, waardoor jet auto niet meer wil starten.

Beschermd of niet, als ik last heb van ongedierte, dan gaan ze eraan. Nog even en wespen zijn ook beschermd.
Ik heb ook weer mollen in de tuin. Als ik een klem zet,gaan ze er niet in,dus zal ik wel iets fout doen.

Nu heb ik in de gangen mottenballen gegooid en dan blijven ze wel een tijd weg.

Ook bij uiensnippers en visafval in de gangen,blijven ze een tijd weg.

Hier hebben ze vannacht het gazon ook weer omgewoeld.
quote:Poeszie schreef op 28 november 2011 @ 08:15:

Hoe sla je een mol er met een schep uit dan?

Mijn man kon dat ook. Die ging met een schep erbij staan en als de mol zijn koppie liet zien....pats,weg ermee.

Hij deed dat altijd op een tijd dat de mol boven komt,dat was meestal rond 4 uur 'smiddags.

Maar nu heeft de mol vannacht hier dus huisgehouden.
Als je goed naar de grond tussen de hopen kijkt, dan zie je daar lijnen lopen waar de gangen zitten. Gat graven in een goed uitziende gang (dus een zonder instortingen) en daar 2 klemmen in zetten. 1 de ene kant op en 1 de andere kant op. En bij het graven van een gat natuurlijk opletten dat je de gang niet afsluit. Dat zou moeten werken, zit 'ie er met één of twee dagen in. Als het niet werkt, andere gang proberen. Je moet één van de hoofdgangen hebben, en waar die zitten is een beetje raden als je weinig ervaring hebt.
Inwendig moet ik vaak wel lachen als ik bij anderen in de tuin kijk en het daar wemelt van de molshopen, maar heb ook medelijden met die mensen, vooral als ze een erg mooi gazon hebben.
O ja, gat dat je gegraven hebt wel weer afsluiten. Dat hoeft niet open te blijven, dat stuk tussen je twee klemmen, daar komt de mol niet meer.
quote:vaintje schreef op 28 november 2011 @ 11:41:

[...]

Nee hoor, is niet waar. Volgens de nieuwe Flora- en faunawet in Nederland is de mol vanaf maart 2005 niet langer een beschermd dier.Dan heb ik weer wat erbij geleerd, dankje vaintje.

Okee, sla hem dan maar z'n hersenpan in!
Ze zien er wel schattig uit, die marters..

maar ze zijn bloedlink..
quote:Harlette schreef op 28 november 2011 @ 13:14:

O ja, gat dat je gegraven hebt wel weer afsluiten. Dat hoeft niet open te blijven, dat stuk tussen je twee klemmen, daar komt de mol niet meer.Bedankt voor de tip, ik ga het doen zo gauw er weer hopen zitten.
quote:sito1970 schreef op 28 november 2011 @ 11:42:

Als mollen beschermde dieren zijn, hoe kan het dan dat er mollenklemmen te koop met als enige doel het doden van deze dieren?Dat vind ik wel erg makkelijk gedacht? Waarom is er dan cocaine te koop, en pepperspray op de markt, en pistolen? Het gebruik daarvan is in NL toch ook niet toegestaan?
quote:tof schreef op 28 november 2011 @ 13:20:

[...]

Dat vind ik wel erg makkelijk gedacht? Waarom is er dan cocaine te koop, en pepperspray op de markt, en pistolen? Het gebruik daarvan is in NL toch ook niet toegestaan?Het schijnt dus van wel. Met vergunningen mag je wapens hebben, cocaïne is volgens mij illegaal verkrijgbaar en pepperspray zal ook wel illegaal zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven