Brugklas 2026-2027

10-07-2026 16:57 75 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De zomervakantie is bijna aangebroken en daaarna begint mijn kind op de middelbare! Op zoek naar anderen om ervaringen mee uit te wisselen
Ja hier ook!

Alle noodzakelijke zaken zijn al binnen op e.e.a aan tekenpotloden na.

Discussie over rugzak gehad met de belofte dat ze, als ze een andere wil, ze in de herfstvakantie mag shoppen.
Ze heeft in haar hoofd dat de gymspullen er ook bij in moeten :facepalm:
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Mijn zoon is ingeloot op de school waar hij graag heen wilde, hij heeft er heel veel zin in. Hij vindt het ook helemaal niet zo spannend, maar ik wel :rofl:

Ik wil naar hem toe niet laten blijken dat ik het spannend vindt, daar heeft hij niets aan, daarom liever hier.
En waarom vind je het spannend?
Wat leuk Apatura!

We hebben juist nog amper iets in huis, wel eea besteld. Kind houdt ook helemaal niet van shoppen, stelde zelf voor dat zijn oude rugzak nog goed is. Ik denk dat hij een iets grotere nodig heeft misschien.
Haha ja hier net zo. Dochter begint t liefst morgen.
Maar ik vind t ook spannend.
Mn gup zat gister toch nog in groep 3 :huh: :love:
girasole3 schreef:
10-07-2026 17:06
En waarom vind je het spannend?
Daar heb ik nul reden toe. De school zit niet heel ver, hij maakt redelijk makkelijk contact en qua leren en huiswerk zie ik het ook wel goed gaan.

Ik vind de overgang gewoon groot, ofzo? En hij heeft het heel fijn gehad op de basisschool. Zo'n positieve plek.
framboise-t wijzigde dit bericht op 10-07-2026 17:15
0.67% gewijzigd
Apatura2 schreef:
10-07-2026 17:09
Ja het gaat hard he :heart:
Apatura2 schreef:
10-07-2026 17:09
Haha ja hier net zo. Dochter begint t liefst morgen.
Maar ik vind t ook spannend.
Toen ik je eerste post las, dacht ik ook echt ‘Whut?! Nu al?! Nee joh, dat kan nog helemaal niet!’
Ik weet nog… nou ja, en nu is ze gewoon een brugger. :P
There is always something happening, and it's usually right now
Ja hier ook. Wel de 2e die gaat dus iets minder onbekend. Moet alles nog kopen en laptop nog aanvragen. Ik ben nu eerst druk met zijn zomerkamp dat vind ik veel spannender...
.
Hoe gaat t bij jullie met boeken en laptop?
Hier worden de boeken ergens van de zomer thuisbezorgd. School heeft ze besteld.
En laptop kan ze op de 1e dag ophalen.
Echt ideaal.
Laptop kun je aanvragen met een soort leaseplan dat moet ik nog doen.
Boeken geen idee eigenlijk. Ik denk thuis bezorgd.
.
Hier ook middelbare na de zomer. En dat is voor ons al op 18 augustus.
Laptop moet ik nog regelen. Boeken worden thuisbezorgd en de rest (inclusief rugtas) is al binnen. Was - voor alle leerlingen - een afscheidscadeau van groep 8 van de school. Dus dat is wel handig.

Kind ziet er enerzijds heel erg tegenop, maar ook wel naar uit. Als ouder heb ik een gezonde spanning. Kind is cognitief gezien leeftijdsgenoten ver voorruit, maar sociaal-emotioneel juist helemaal niet. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat worden. Verder vind ik de invloed die peers gaan hebben wel een ding waar ik niet naar uitkijk.
Boeken worden bezorgd, de informatie erover is summier. Welke boeken en wanneer de bezorging, geen idee.

Laptop kan via school, ik moet me nog in verdiepen.

Ik vond vroeger boeken kaften zo'n leuk klusje. Kind daarentegen heeft een hartgrondige hekel aan alles wat op knutselen lijkt, dus ik zal me straks zo moeten inhouden om het niet even snel snel voor hem te doen.
framboise-t schreef:
10-07-2026 21:15
Boeken worden bezorgd, de informatie erover is summier. Welke boeken en wanneer de bezorging, geen idee.

Ik vond vroeger boeken kaften zo'n leuk klusje. Kind daarentegen heeft een hartgrondige hekel aan alles wat op knutselen lijkt, dus ik zal me straks zo moeten inhouden om het niet even snel snel voor hem te doen.
Je hebt tegenwoordig stoffen elastische kaften. Hoef je ze alleen maar in te doen en klaar. Met een beetje geluk volgend jaar weer bruikbaar.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Hier heeft dochter denk ik aleen maar werkboeken. Want in info stond dat alleen een boek van Latijn gekapt moet worden maar dat heeft ze niet.
Hier gaat jongste kind na de vakantie ook naar de middelbare school, dezelfde als de oudste (die gaat naar de 3e).
Eerst nog de laatste week basisschool afronden.

Verder nog niks aangeschaft, komt straks in de vakantie, pakken we een middag om alles in 1 keer te kopen, weten wat we nodig hebben.
Laptop hebben we bij de eerste wel gedaan via school, maar nu gaan we hem zelf regelen.

Boeken nog niks over gehoord, vorig jaar kregen we ze echt nipt voor de eerste schooldag binnen. Kaften hoeven er meestal maar 2 of 3 nog, verder veel werkboeken.

Ik vind het nu niet zo spannend, vind de basisschool afronden ook prima. Hierna geen kind meer op de basisschool.

Wennen zal het vast zijn, jongste moet met het fietsen (45 min enkele reis) echt wel inkomen schat ik. En het plannen, leren, zijn klas etc is ook wennen.
[quote=framboise-t post_id=36234011 time=1783710930 user_id=426211

[/quote]

TIP: koop van die rekbare kaften bii Hema. Scheelt hoop gedoe en gezeur:)

Kreeg deze tip van een vriendin met kids op de middelbare. Jammer dat ze deze niet begin 2000 hadden😄
Hier ook een oudste kind dat maar de brugklas gaat. Ik twijfel nogal over de huur van laptop. Leek me zo fijn/handig, maar vind de kosten wel héél hoog. Als je hem koopt via dat bedrijf dan is ie bijna 900 euro, en zo goed zijn de stats niet. Ga je huren dan betaal je uiteindelijk nog 100en euro meer. Ter vergelijking: ik werk dagelijks op mijn Lenovo van tussen 500 en 600 euro. Ik vraag me dus sterk af of het de meerwaarde waard is.
Als hij stuk gaat heb je ook garantie en inboedelverzekering. Laten repareren duurt even, maar dan mag ze eventueel een ouder exemplaar van ons meenemen.
Ik heb ook een brugpieper in huis volgend jaar! Het is de eerste. Maar hij was zo ontzettend klaar met de basisschool dat we er allemaal heel erg naar uitkijken. De laptop is besteld, boeken worden bezorgd, voor de rest gaan we volgende week eens kijken.
Ik ben vooral benieuwd of het gymnasium gaat bevallen. Man en ik hadden allebei geen zin in Grieks en Latijn destijds dus ik ben heel benieuwd of onze zoon het leuk gaat vinden.
Ik wil sowieso meelezen en schrijven. Dat laatste gaat bij mij vaak in fases, haha. Dan even wel, dan even niet.
Mijn kind gaat ook naar de eerste na de vakantie.
Maarrrr dit is wel heel leuk, even heel ver teruggegaan in de Viva archieven en ik vond deze post van mij van 15 januari 2014:

15-01-2014 10:28
Topic: "Zwanger worden vanaf Januari 2014"
Pijler: Zwanger

Ik heb zojuist getest, had er nog een liggen.

Helemaal niet het gevoel dat het raak zou zijn maar ik zie een heel licht streepje!!

En dan nu alweer naar de brugklas!! :O
Mijn dochter gaat ook naar de brugklas, op m’n eigen oude middelbare school. Wij moeten een iPad aanschaffen. Boeken worden ergens in de zomervakantie bezorgd, geen idee of deze gekaft moeten worden.
Laatst hebben ze al een kennismakingsmiddag gehad en heeft ze haar klasgenoten en de mentor ontmoet, fijn dat ze dat doen.
Ja hier ook een dochter die naar de brugklas gaat! Spannende fase, zelf heeft ze er gelukkig veel zin in! Ze gaat alleen, vriendinnen gaan allemaal naar andere scholen dus ik ben echt trots op haar.
Fiets is al besteld (geen elektrische…ben ik een slechte moeder?) laptop is ook besteld en de boeken worden op school geleverd. Handige tip van die rekbare kaften!
Nu eerst maar eens vakantie.
Leuk om mee te lezen en schrijven!
framboise-t schreef:
10-07-2026 21:15

Moeten we nog boeken worden gekaft dan? Want dochter gaat nu naar de 3e, maar heeft de afgelopen 2 jaar alleen maar van die werk/leerboeken gehad waar ze de opdrachten in moeten maken. Boeken hoeven niet terug, want er wordt in geschreven. Ze heeft geen enkel boek hoeven kaften tot nu toe :)

Veel succes aan iedereen die komend jaar gaat starten! Bij ons was het een lastig begin helaas. Dochter kreeg een soort paniek na een paar weken en durfde niet goed meer naar school. Elke ochtend huilen en niet willen. Ze kon zelf niet uitleggen waardoor het kwam. Uiteindelijk gesprek gehad op school en ze heeft een cursus via school gevolgd om huiswerk beter in te plannen enz. Dat heeft heel goed geholpen. Het was gewoon allemaal teveel even. Op de basisschool kreeg ze bijna geen huiswerk en nu werd ze ineens een soort van overvraagd. Helemaal goed gekomen, maar vond het een lastig begin.

Boeken worden hier dit jaar ook door school besteld, geen idee wanneer ze geleverd worden. Voorgaande jaren moesten we dat zelf doen en kon ik een afleverdatum kiezen. Nu dus niet, hopelijk komt het niet als we weg zijn. Vind dit maar onhandig eigenlijk. Maar ze zijn over van Iddink naar van Dijk nu. Iddink was qua levering prima, alleen jammer dat die continu gehackt werden en al onze gegevens op straat lagen 😬
Laptop hebben wij in eigen beheer gedaan, niet via school. Scheelde een hoop en man heeft er genoeg verstand van om reparatie zelf te doen. Tot nu toe nog geen gedoe gehad ermee, hij werkt prima. Dochter is alleen wel 1 van de weinige die voor 1 vak de toetsen niet online kan doen, omdat haar laptop zo goed beveiligd is dat hij dat programma niet accepteert. Die doet ze dus op papier terwijl de rest van de klas hem op de laptop maakt 😂
Zomaar1987 schreef:
10-07-2026 22:42
TIP: koop van die rekbare kaften bii Hema. Scheelt hoop gedoe en gezeur:)

Ik had deze rekbare al gezien en vroeg me al af of het was was. Gaan we dus binnenkort maar even naar kijken dan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven