Randen van piepschuimplaat glad afwerken (surprise)

28-11-2011 12:51 13 berichten
Zoon maakt voor een klasgenoot een skateboard van piepschuim als surprise. Om een dikke plank te maken waar de kadootjes in kunnen en er aan de voor en achterkant een licht opstaande rand te maken, heeft hij drie platen piepschuim op elkaar gelijmd. Hoe werk je de randen van de op elkaar gelijmde platen glad af? Het blijft rafelig en dat is niet echt mooi. Papier eroverheen plakken houdt niet goed omdat de ondergrond niet glad is. Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
De randen met een scherp (!) mes afsnijden en dan het hele ding papier macheeën. Ook goed behangplaksel op het tempex doen en dan gebehangplakseld krantenpapier er goed omheen vouwen. Als dat droogt, krimpt het een beetje en trekt alles mooi strak. Daarna mooi schilderen.
Home is where your wifi connects automatically.
Welpie, ik was net het schuurpapier aan het proberen toen jij je post veranderde. Schuurpapier werkt, maar geeft wel troep! Macheeën is ook een goed idee. Werkt het snijden beter met een warm mes?
Het beste werkt een nieuw Stanleymes of breekmes,dat is iets langer ( retescherp dus pas op de vingers,als zoonlief te jong is zelf doen ) een mes warm maken heeft niet veel zin voor je bij je schuim bent is het mes weer koud.

Vroeger sneden we piepschuim met een weerstandsdraad aan een 4,5 volt wittekat batterij ( zo'n platte ) maar of dat nog te koop is ? het leek zeg maar op een figuurzaag maar ipv een zaagje een draadje ..
Stanleymes, dat doe ik dan wel even voor hem. Anders wordt het een EHBOtripje. Weerstandsdraad heb ik niet gezien bij de Praxis. Wel naar gekeken want we sneden vroeger op school met zo´n draadje.
Geen warm mes! Werkt super, maar komen ook veel giftige stoffen bij vrij.
Meteen een piepschuimvraag erachteraan: hoe kun je piepschuim (liefst zo onzichtbaar mogelijk) het beste lijmen?

En heel veel succes met het opruimen achteraf! Hier vond ik nog maanden na een piepschuim-projectje die balletjes terug, achter de bank, hangend onder de kast, etc. Fijn, zulk statisch spul.
Voor tempex heb je speciale tempexlijm. Ik ken het alleen in grote blikken, maar bij de bouwmarkt (dhz) zullen ze ook best kleinere verpakkingen kennen. Er moet wel op staan dat het voor tempex is, anders smelt het piepschuim weg.
quote:dddandelion schreef op 28 november 2011 @ 13:01:

Welpie, ik was net het schuurpapier aan het proberen toen jij je post veranderde. Schuurpapier werkt, maar geeft wel troep! Macheeën is ook een goed idee. Werkt het snijden beter met een warm mes?Tempex geeft ALTIJD troep. Manlief heeft hobby, die o.a. met tempex te maken heeft. Mijn kinderen noemen hem sneeuwpop als hij ermee werkt.
Spoot net even de verkeerde lijm op het piepschuim. Dat was dus geen goed idee. Half ding weggesmolten en een lucht. Getsie. Maar ja, het is voor een goed doel zullen we maar zeggen. Leuk hoor die surprises, moeders hebben het er maar druk mee.
quote:dunschiller schreef op 28 november 2011 @ 13:22:

Vroeger sneden we piepschuim met een weerstandsdraad aan een 4,5 volt wittekat batterij ( zo'n platte ) maar of dat nog te koop is ? ..Ik had ook zo'n draad, die had ik niet bij de bouwmarkt gekocht, maar bij een hobbywinkel. Maar ik zou je aanraden om het te proberen met een afbreekmes zoals eerder genoemd is. Dat moet ook wel lukken. Met zo'n weerstandsdraad schiet het niet echt op als het een dikke plaat piepschuim is.
quote:dddandelion schreef op 28 november 2011 @ 14:52:

Spoot net even de verkeerde lijm op het piepschuim. Dat was dus geen goed idee. Half ding weggesmolten Ik heb al eens verkeerde verf op piepschuim gebruikt, toen was de vorm ook compleet aangevreten :-) Dat is dus nog een tip: gebruik geen verf met oplosmiddelen als terpentine, dan is alles voor niks geweest.
So far so good. Nu alleen nog even bedenken hoe ik opstaande randen aan de voor en achterkant maak. Een skateboard loopt daar iets omhoog, maar hoe...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven