Fondue met bouilon

29-11-2011 13:41 21 berichten
Ik wil zo graag weer eens ouderwets fonduen. Maar ik vind die olielucht die je dagen later nog ruikt zo vies.

En nu wil ik een keer proberen om te fonduen in bouillon. Maar al googlend lees ik dat mensen zeggen dat het een beetje smaakt alsof je je vlees in de groentesoep gekookt hebt. Is dat echt zo?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is zo. Je bakt je vlees namelijk niet, maar je kookt het. Het wordt dus niet knapperig bruin, maar zachter en bleker, zoals soepballetjes/soepvlees.
Een beetje, ik vind het heerlijk, maar eet meer groente dan vlees. Kijk eens op Chinees fonduen.
Je kookt het vlees toch ook gewoon in bouiilon?

Ik vind het iig niks, kaasfondue geen optie?
Ik vind het minder, ik vind gourmetten lekkerder. Of kaasfondue.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Google eens op Chiness Fonduen.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen, dat die lucht ook dagen blijft hangen. Dus voor de stank hoef je het niet te doen.
Voor de "stank" kun je dingen neerzetten. Geurkaarsen bijvoorbeeld. Of zo'n Briseding?

Of gewoon niet zeuren?
Ik heb zelf nooit last van de lucht maar op een ander topic had iemand de tip om erna een schaaltje met azijn neer te zetten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Lekker je fijn gesneden kipfilet eerst marineren (in bijv sojasaus met gember en knoflook), of mini gehaktballetjes (gekruid met nasikruiden) maken en even door de paneermeel heen. Een spiesje met garnalen.

Zeer dunne mie (glasmie) erbij doen en gekookte rijst.

Witte kool en/of paksoi fijn snijden, brocoliroosjes, champignons. Paprikareepjes, uien ringen.

Met op tafel lekkere sausjes erbij

Vers fruit en voor een bite kan je kleine loempia's (uit de oven) op tafel zetten.

Het is iig. gezond.
Ik vind de standaard fonduepakketten niet lekker in bouillon.

Wat wij doen is bij de toko pasteitjes halen, verschillende soorten paddestoelen, paksoi, bamboe en kipfilet.

Dat vind ik wel lekker, maak de bouillon wel wat pittig door bijvoorbeeld een rood pepertje erdoor. En de eerste keer wel met bouillon bijvullen, daarna met water. Anders krijg je zo'n geconcentreerde bouillon dat je alleen nog maar zout proeft.
quote:nokiafan schreef op 29 november 2011 @ 13:53:

Voor de "stank" kun je dingen neerzetten. Geurkaarsen bijvoorbeeld. Of zo'n Briseding?

Of gewoon niet zeuren?Waarom is niet in de stank willen zitten zeuren?
Bazinga!
Dikke sjaal om, wollen vest en buiten fonduen?

Heeft ook wel wat!

Als het gesneeuwd heeft eten wij wel vaker warm aangekleed buiten (op de veranda) vuurkorf aan en wat olielampen.

Maar daar moet je wel voor in zijn.
Ergens uit eten gaan en daar fonduen? Zit je thuis niet in de stank
Bedankt voor de goede tips! Daar kan ik wel wat mee.

Gourmetten kan ook, maar fonduen heeft een beetje met jeugdsentiment te maken.

Kaasfonduen is zeker een optie, maar niet met manlief. Want die houdt er niet van en daar snap ik echt niks van
Als je overgaat tot bouillonfondue, dan heel dunne plakjes van het rauwe vlees snijden en die oprollen, die zijn a la seconde klaar.(prikkertje erdoor doen )

Heel kleine champignonnetjes doen het er ook goed bij , zijn zó gaar en smaakt lekker apart erbij, en laat verder je fantasie de vrije loop.

Als je de bouillon niet oververhit ruik je niet heel veel meer dan wanneer je een pan soep kookt,ja ruiken doe je het altijd, maar da's met gourmetten ook.

Als je de bouilon van het fonduen goed af laat koelen kan je er de andere dag heerlijke soep van maken, alles smaken van wat er in is bereid zitten er al helemaal doorheen getrokken, wij vonden het vroeger thuis heerlijk de andere dag eet je makkelijk lekker en snel.
Ik vind het net zo lekker met bouillon en veel gezonder.
odi et amo
oh bouillonfondue! Heerlijk!

Doen we hier ook af en toe. Kind naar bed, salontafeltjes bij de bank trekken en de hele avond fonduen.

Ik vind het totaal niet stinken, in tegenstelling tot gourmetten, daarvoor gaan we naar vrienden haha

Het is inderdaad tegen de kook brengen, niet laten koken!

We gebruiken stukjes kipfilet, biefstuk, varkenshaas, slavinkjes, gekruide gehaktballetjes, champignonnetjes, cherrytomaatjes, stronkjes broccoli en bloemkool. Je kan er bijna alles instoppen.

En inderdaad maak je er de lekkerste soep van de volgende dag. Krijg alweer zin
Fonduen met olie heb ik nog nooit gedaan, lijkt me heel vet maar zou het wel willen proberen.

Hoe gaat dat dan? Welke olie gebruik je?

Ik heb mijn electrisch fonduestel de deur uit gedaan en gebruik nu alleen de ouderwetse met spiritus. Gaat dat ook?

Dan frituur je gewoon alles eigenlijk, toch?
Oh heerlijk! Ik trek de bouillon altijd van soepgroenten, olie in de pan, knoflook en verse gember in de pan en dan de groenten even aanzweten (hoe noem je dat?) dan water erbij en lang laten trekken. Vlak voor het serveren wat verse koriander erdoor.

Chinese kool en kleine brocoli roosjes zijn er ook lekker in, en shi-takes, jakobsschelpen, krijg er trek van!
quote:vivalda schreef op 29 november 2011 @ 13:59:

[...]

Waarom is niet in de stank willen zitten zeuren?

Welke stank?

Ik vind het zeuren, als je over iets klaagt wat je zelf lekker vind om te doen en er allerlei middeltjes zijn om de geur weg te krijgen. Maar nogmaals: welke stank?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven