Geld & Recht alle pijlers

Crisis drukt re-integratie

01-12-2011 16:44 26 berichten
Nu.nl

Crisis drukt re-integratie

Laatste update: 1 december 2011 13:00 info.

DEN HAAG - Steeds minder mensen vinden een baan via een zogeheten re-integratietraject. De economische crisis is de belangrijkste oorzaak, maakte de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) donderdag bekSinds 2006 daalde het percentage mensen dat met hulp van buitenaf binnen 2 jaar weer een baan vond van, de door het kabinet gewenste, 60 procent naar circa 52 procent.

De komende jaren wordt er fors bezuinigd op het budget voor re-integratie (van 5,5 miljard euro vorig jaar naar 3 miljard euro in 2015).

end.
Alle reacties Link kopieren
Ja, en wat vind je er zelf van?
Er zijn toch ook steeds minder mensen die zonder reintegratietraject een nieuwe baan vinden? Lijkt me logisch dat dit dan ook voor de mensen die wel van zo'n traject gebruik maken geldt, lijkt me zelfs logisch dat zij nog meer last hebben van de economische crisis dan de rest.
Een baan vinden ok. Maar ik vind het ook een belachelijk iets dat een reintegratiebureau zo'n 6000 euro krijgt. Heb ik zelf meegemaakt. UWV betaalde 6000 euro voor 6 gesprekken en de baan moest ik zelf maar vinden. Ik wilde een opleiding,maar kreeg ik niet. En hoeveel 100.000 mensen zullen dit niet hebben gehad.
[Off topic waarschuwing]

Driewieler, zit jij eigenlijk al in je verlof? Voor mijn gevoel kom ik je de laatste tijd érg vaak tegen...
quote:izalinia schreef op 01 december 2011 @ 16:51:

Een baan vinden ok. Maar ik vind het ook een belachelijk iets dat een reintegratiebureau zo'n 6000 euro krijgt. Heb ik zelf meegemaakt. UWV betaalde 6000 euro voor 6 gesprekken en de baan moest ik zelf maar vinden. Ik wilde een opleiding,maar kreeg ik niet. En hoeveel 100.000 mensen zullen dit niet hebben gehad.ik heb ook bij een reintegratiebureau gewerkt, bij ons ging het niet om zulke bedragen. Wij kregen 150 tot 300 euro per maand voor een client waarbij dan een aantal trainingen (ten behoeve van sollicitaties etc.) bij in zaten, andere opleidingen/trainingen moesten apart worden betaald.
We snappen dat je kan knippen/plakken TO en ook nog zinnen kan vet maken, maar we snappen nog niet wat je stelling/mening is.
Mijn ervaring is ook dat reíntegratiebureau's weinig tot niets voor je doen maar wel geld voor je krijgen.

Als je van dat bedrag een opleiding/cursus zou mogen volgen dan zou dat geld veel nuttiger besteed zijn.
quote:Kastanjez schreef op 01 december 2011 @ 16:54:

[Off topic waarschuwing]

Driewieler, zit jij eigenlijk al in je verlof? Voor mijn gevoel kom ik je de laatste tijd érg vaak tegen...

Nog 2,5 weken, dan is het zo ver.

Mag gelukkig zelf mijn tijd indelen, dus zodra het shit weer is en er files staan én ik geen afspraken heb, besluit ik ter plekke dat het een thuiswerkdag wordt.

Ben dus nu én bezig met het maken van een presentatie én forummen.

Luxe he?

Dus 1 op 1 hebben een baan via reintegratie trajecten, wat ik mij af vraag hoeveel er werkelijk vaste contracten krijgen, en of weer terug zijn af.

Hoeveen tussen personen, bedrijven verdienen aan deze reintegratie trajecten?

Zou heel graag de boeken of de verantwoording in willen zien, over het geld wat gestoken is aan tussen personen, bedrijven, en hoeveel er echt werk aan hebben overgehouden.En dan heb ik het niet over jaarcontracten!!
Ik denk dat er door de reintegratieprojecten heel veel mensen aan het werk zijn, die anders iets anders zouden doen of een uitkering hebben. En dan heb ik het nog niet over de mensen die werk zóeken.

Alleen uitkeringen aanbieden en de rest lekker laten waaien, dat scheelt pas geld volgens mij. Ik zou het zomaar geloven als er in uitkeringenland net zoveel aan de strijkstok bleef hangen als dat uitgekeerd wordt. Heeft iemand daar cijfers van?
De meeste mensen die een uitkering hebben willen gewoon aan het werk en zijn ook heel goed in staat om zelf werk te vinden.

De enkeling die echt niet wil die houd ook echt geen vaste baan over aan een reïntegratietraject. Die zit gewoon na een half jaartje weer in de bijstand.
Oh, ben ook benieuwd of je er zo over denkt als je rond de 50 bent en zonder werk komt te zitten.

Dat is de grootste groep werkelozen!
quote:driewieler schreef op 01 december 2011 @ 17:14:

Luxe he?

Gaat dat lukken, een presentatie met zo'n dikke buik? En ach, ik ben al weer een maand of twee uit mijn verlof (wat zes maanden geduurd heeft...) en jij komt mij net zo vaak tegen volgens mij...
Haha Kastanjez,

ik maak de presentatie alleen, ik geef hem zelf niet. Als de inhoud gaat spelen zit ik waarschijnlijk aan een morfine pomp om de weeën op te vangen .

6 maanden, djeez! Ik zie al op tegen de 12 weken na bevalling. Hoe ga ik die doorkomen?

Oh ja, forummen natuurlijk .

Sorry TO. Nu weer on topic:

Ik hoop dat iedereen snel een baan vindt, de crisis wordt opgelost, de belastingen worden verlaagd, de huizen weer aantrekkelijk worden, onze koopkracht vooruit gaat, geen uitkeringen meer nodig zijn, de echte armen worden geholpen en we allemaal kunnen genieten van een pan verse erwtensoep terwijl we kijken naar de elfstedentocht.

Amen!
quote:redband schreef op 01 december 2011 @ 17:48:

Oh, ben ook benieuwd of je er zo over denkt als je rond de 50 bent en zonder werk komt te zitten.

Dat is de grootste groep werkelozen!

Een reíntegratiebureau kan een werkgever ook niet dwingen om een 50 plusser in dienst te nemen.

Als een werkgever wel een 50 plusser wil aannemen dan is die 50 plusser ook in staat om die baan zelf te vinden daar heeft hij dat bureau echt niet voor nodig. '

Als je voorheen 30 jaar op dezelfde werkplek hebt gewerkt dan zijn je sollicitatie skills misschien wat roestig maar daar kan je ook gewoon een boek voor lezen of je cv eens gratis laten nakijken door het uitzendbureau als je je daar inschrijft.
[
Waarom is dat zo lachwekkend?

Ik heb ooit in een ver verleden een sollicitatiecursus gevolgd via het uwv. Niets van opgestoken amateurisme ten top. Dan heb ik toch echt meer aan een boek over solliciteren gehad.

Kennis van mij kwam bij een reïntegratiebureau. Ze moest verplicht een aantal dagdelen daar aanwezig zijn om te solliciteren. Het enige wat dat reIntegratiebureau deed was de postzegels voor de brieven verzorgen. Verder moest ze het maar zelf uitzoeken.

Andere kennis wilde een BBL opleiding in de zorg volgen.

Bureau regelde een onbetaalde werkplek. Daar heeft ze vriendelijk voor bedankt want zelf kon ze een betaalde stageplek vinden en daarbij kiezen uit verschillende instellingen. Poeh he wat had dat bureau zijn best gedaan.
Tegenwoordig mogen sociale diensten geen reintegratietrajcten meer inzetten, tenzij er een baangarantie aan vasthangt.

Leuk voor de mensen die wel ondersteuning nodig hebben, maar door diverse omstandigheden zelf niet an de slag kunnen komen.

Kortom geen begeleiding.

Het goud geld verdienen met niets doen is voor de reintegratiebureau's helaas voor hen over.
Ik kan niet voor andere bureaus zeggen wat er gebeurd, maar waar ik werkte werden bijna alleen mensen aangemeld, die zelfstandig echt bijna geen baan konden vinden, soms door motivatie, soms door omstandigheden, maar meestal door eigen weerstanden; angst voor het onbekende, te hoge eisen,te weinig initiatief etc.sinds lijkt het alsof men daarom niet gemotiveerd is, maar ligt het dan andere dingen die eerst moeten worden doorbroken.het slechtste wat een reïntegratie bureau trouwens kan doen is alles voor iemand regelen.een bureau moet alleen dat doen wat persoon niet kan.soms heeft iemand alleen een stok achter de deur nodig.dan is dat ook het enige wat je moet doen.top voor het eerst op mijn nieuwe telefoon, gaat nog niet zo lekker, vandaar het gebrek aan hoofdletters en spaties.

De mensen waarmee ik werkte zaten meestal al jaren in de bijstand.
Waarom wil kennis dat reïntegratie bureau een bbl plek voor haar regelt, terwijl ze dat zelf prima kan. Dat vind ik nou raar.overigens vind ik dat de meeste mensen die een bbl werken volgen vanaf niveau 3 in staat zouden moeten zijn om zelf deen plek te regelen, tenzij iemand in bijzondere of moeilijke omstandigheden zit of bepaalde vaardigheden mist.
Ach ja, zoals ik het hoor kan de sociale dienst toch nooit iets goed doen en volgens Redband mogen re-integratie consulenten allemaal ontslagen worden. Gelukkig wens ik nooit anderen hun ontslag toe.
60 procent vond een baan via een reintegratie traject. Er staat niet door een re-integratietraject. Wie weet vond 30 procent wel een baan na een re-integratietraject maar door/op eigen initiatief.

Dat minder mensen nu een baan vinden lijkt me logisch of dat nu perse door die verminderde re-integratie komt betwijfel ik.

Ik las het bericht ook, en vind het enigszins misleidend.
quote:sugarmiss schreef op 01 december 2011 @ 17:34:

De meeste mensen die een uitkering hebben willen gewoon aan het werk en zijn ook heel goed in staat om zelf werk te vinden.

De enkeling die echt niet wil die houd ook echt geen vaste baan over aan een reïntegratietraject. Die zit gewoon na een half jaartje weer in de bijstand.Als je het over bijstand hebt: het is juist een minderheid die zelf in staat is om werk te vinden.
@sabrina: volgens mij lees je het artikel anders dan ik. Volgens mij staat er namelijk niet dat er minder mensen een baan vinden (al zal dat ook wel kloppen), maar minder via een reïntegr om mensenatie traject. Waar dat eerst 60% was, is dat nu 50%. Het lukt dus minder goed om mensen te plaatsen.

Overigens ben ik het met branwen eens dat veel mensen in de bijstand niet compleet zelfstandig een baan kunnen vinden. Vooral niet als ze langer in de bijstand zitten. Voor mensen in de ww geldt weer wel dat een grote groep het zelf kan. Ui

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven